Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina ja luottotiedot

Ihanulapalla
08.08.2023 |

Kun ulosotosta on kaikki maksettu ja merkinnät poistuneet, vaikuttavatko ne silti asuntolainan saamiseen? Entä pystyykö avaamaan ASP tilin vielä kun ulosotossa on maksettavaa ja merkintöjä on? Entä osaako joku kertoa "paraneeko" luottoluokitus sitä mukaa kun merkintöjä poistuu?
Entä vielä sellainen että kun hankkii yksin asuntoa ekaa kertaa niin pitääkö aina olla se 10% säästössä asunnonhinnasta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! En tiedä onko tilanne muuttunut 2 vuoden aikana,mutta sain siis silloin asuntolainen heti kun luottotietoni palasivat,ei ollut mitään säästöjä mutta ei siis mitään muuta velkaakaan,lainasumma oli 120 000 ja pankki OP.

Vierailija
2/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun merkinnät ovat poistuneet, niin ne todella ovat poistuneet. Mä olisin saanut lainan kyllä luottotietojen perusteella, mutta pitää olla enemmän omarahoitusta joten nyt säästän siihen. Luottotiedot sain takaisin heinäkuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun merkinnät ovat poistuneet, niin ne todella ovat poistuneet. Mä olisin saanut lainan kyllä luottotietojen perusteella, mutta pitää olla enemmän omarahoitusta joten nyt säästän siihen. Luottotiedot sain takaisin heinäkuussa.

Lisään vielä, että luottoluokitus paranee sitten kun viimeinenkin merkintä on poistunut.

Vierailija
4/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei merkintää enää ole, lainaa on mahdollista saada, kunhan maksukykyä on ja lainalla vakuudet. Lähtökohtaisesti ensiasunnonostajalla tulisi olla 5 % omaa rahaa asunnon ostoon. Lisävakuuksilla tuota 5 % voidaan sallitusti kiertää, ostovakuuttakin on osalla pankeista tarjolla.

Vierailija
5/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot tarkistetaan aina vastuullisesti toimivan luotonantajan (esimerkiksi pankki) toimesta. Esimerkiksi meillä toisella on luottotiedot ja toisella ei. Emme saa yhteistä lainaa, mutta luottotiedot omaava saa yksin huomattavan ison lainan, koska tulot ovat niin suuret. Yhdessäkään emme saisi juurikaan isompaa lainaa, jos isotuloisempi maksaisi luottotiedottoman uo-velat pois ja odottaisimme merkintöjen poistumista. Tiedot tarkistetettu useammasta pankista heinä-elokuussa.

Vierailija
6/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vastuuton on aina vastuuton. Kyllä luotonantajien tulisi saada tietää mikäli luottotiedot on joskus menneet

Vierailija
7/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! En tiedä onko tilanne muuttunut 2 vuoden aikana,mutta sain siis silloin asuntolainen heti kun luottotietoni palasivat,ei ollut mitään säästöjä mutta ei siis mitään muuta velkaakaan,lainasumma oli 120 000 ja pankki OP.

Millä ilveellä olet saanut 100% asuntolainaluototuksen?

Luulin sen olevan laitonta...

Vierailija
8/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuuksilla. Esim. Garantia tai toinen kiinteistö, asunto, tili pantti jne.

Vierailija
9/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kyllä takaajat valmiina ,mutta siihen riittikin valtiontakaus,toki tällä hetkellä voi olla vähän tiukemmat ehdot lainansaannille.

Vierailija
10/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vastuuton on aina vastuuton. Kyllä luotonantajien tulisi saada tietää mikäli luottotiedot on joskus menneet

Onpa kummallinen asenne elämään,eli jos joskus mokaa niin se oli sit siinä.

Ilmeisesti olet itse täydellisyys.Olen ainakin itse ylpeä että olen saanut luottotiedot takaisin ja velat maksettua.Kaikesta tyhmyydestä oppii aina jotain tässä elämässä :)

Vierailija
11/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä paikkaansa väite vastuuttomasta. Itse jouduin takaajana kuseen, luotin liikaa. Kun sain nimeni takaisin, en ole nimeäni laittanut kuin yhteiseen asuntolainaan puolisoni kanssa. Lainaa olemme hoitaneet tunnollisesti.

Vierailija
12/12 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä noin lapsellisesti. Mä ainakin olen ottanut opikseni koska niin kovan koulun kävin maksaessani ulosottoon velkoja. Monet itkut olen itkenyt kun tuntui, että velka ei paljon pienene ja rahat koko on loppu. Sitkeästi jatkoin kuitenkin loppuun ja nyt on velat maksettu. Tiedot on puhtaat. En todellakaan aio joutua enää koskaan samaan tilanteeseen enkä ymmärrä miksi pitäisi loppuelämän kärsiä tuosta asiasta.