Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus uudistaa: LESKENELÄKETTÄ maksetaan jatkossa vain 10 vuotta, nyt saa elämän loppuun saakka.

Vierailija
10.07.2019 |

Rinteen Hallitus tekee merkittäviä uudistuksia sosiaaliturvaan. Leskien asema romahtaa.

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa pientä eläkettä, niinkuin monet yksinasuvat ei-lesket, niin sitten myös leskien täytyy hakea asumistukea ja toimeentulotukea.

Eikö ole reilua, että kaikki ovat samalla viivalla, niin lesket kuin sinkut ja eronneetkin? Ei se, että on "saanut" miehen saa olla peruste paremmalle tulotasolle.

Ja kun puhutaan niistä maksetuista eläkkeistä, niin menevät "hukkaan" tuhansien kuolleiden eronneiden ja yksielävien maksetut eläkkeet jatkuvasti. Miksi toisten maksetut eläkkeet ovat muka arvokkaampia kuin toisten?

Pitkässä avioliitossa on kuitenkin ollut kahden ihmisen tulot ja usein hyvinkin hyvätuloisia molemmat puolisot, tai ainakin toinen.

Leskelle myös jää koko omaisuus jakamattaomana, erossa aina häviää rahallisesti. On hyvä potti monella.

Sinkut joutuvat ihan itse yksin tulemaan toimeen, ilman toista rahapussia.

Jos on alaikäisiä lapsia, niin tietysti heidän toimeentulonsa täytyy leskelle turvata, mutta se onkin vissiin huomiotu.

Leskelle ei jää koko omaisuus, vaan lapset perivät puolison omaisuuden. Asuminen on mitoitettu yleensä koko perheen tarpeisiin ja leski joutuu taloudelliseen ahdinkoon, kun yhtäkkiä onkin vain yhden tulot kahden ihmisen sijasta ja niillä pitää maksaa eläminen entiseen malliin.

Miten eroaa avioerosta???????

Avioerossa toinen vanhempi maksaa entiselle puolisolle elatustukea lasten elatusta varten ja lisäksi tulee maksamaan suoraan lapsilleen heidän tarpeitaan ja kulujaan. Lesken lapsilla ei ole toista vanhempaa, joka pystyy myös osallistumaan heidän menoihinsa.

Entäpä jos ei ole niitä lapsia.

On yhdessä hankittu asunto tietysti "koko perheen" eli kahden ihmisen tarpeita ajatellen. Sitten yhtenä päivänä puoliso vain delaa vs. puoliso ilmoittaa että hänellä on toinen ja haluaa eron nyt heti. Miksi tällöin leskelle maksetaan eläkettä mutta erotetuksi joutuneelle ei? Onko oletus, että avioero nyt kuitenkin on vapaaehtoinen juttu?

Vierailija
62/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa pientä eläkettä, niinkuin monet yksinasuvat ei-lesket, niin sitten myös leskien täytyy hakea asumistukea ja toimeentulotukea.

Eikö ole reilua, että kaikki ovat samalla viivalla, niin lesket kuin sinkut ja eronneetkin? Ei se, että on "saanut" miehen saa olla peruste paremmalle tulotasolle.

Ja kun puhutaan niistä maksetuista eläkkeistä, niin menevät "hukkaan" tuhansien kuolleiden eronneiden ja yksielävien maksetut eläkkeet jatkuvasti. Miksi toisten maksetut eläkkeet ovat muka arvokkaampia kuin toisten?

Pitkässä avioliitossa on kuitenkin ollut kahden ihmisen tulot ja usein hyvinkin hyvätuloisia molemmat puolisot, tai ainakin toinen.

Leskelle myös jää koko omaisuus jakamattaomana, erossa aina häviää rahallisesti. On hyvä potti monella.

Sinkut joutuvat ihan itse yksin tulemaan toimeen, ilman toista rahapussia.

Jos on alaikäisiä lapsia, niin tietysti heidän toimeentulonsa täytyy leskelle turvata, mutta se onkin vissiin huomiotu.

Leskelle ei jää koko omaisuus, vaan lapset perivät puolison omaisuuden. Asuminen on mitoitettu yleensä koko perheen tarpeisiin ja leski joutuu taloudelliseen ahdinkoon, kun yhtäkkiä onkin vain yhden tulot kahden ihmisen sijasta ja niillä pitää maksaa eläminen entiseen malliin.

Miten eroaa avioerosta???????

Avioerossa toinen vanhempi maksaa entiselle puolisolle elatustukea lasten elatusta varten ja lisäksi tulee maksamaan suoraan lapsilleen heidän tarpeitaan ja kulujaan. Lesken lapsilla ei ole toista vanhempaa, joka pystyy myös osallistumaan heidän menoihinsa.

Eipä vaan kaikki luikurit maksa. Tervetuloa todellisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se todella kamalaa yhteiskunnallisesti, että minä saan Kelalta 70 e/kk leskeneläkettä, kun rakas mieheni sairastui ja kuoli ja jäin totaaliyksinhuoltajaksi suuren suruni kanssa. Nyt yritän selviytyä  päivän kerrallaan pienten lasteni kanssa ja taistelen siitä, että lapset eivät menettäisi isänsä lisäksi myös kotiaan. Harrastuksia on jouduttu jo karsimaan. Kodin myötä lapsilta lähtee myös kaverit ja koulukin vaihtuu, koska joutuisimme muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle.

Leskille on turha olla kateellinen. Kannattaisi oikeasti laittaa leikkuria isotuloisten veroparatiisiomistuksiin ja muihin kikkailuihin, ei meihin, joita elämä potkii urakalla päähän.

Selventäisitkö vähän?  Miten leskeneläkkeesi voi olla noin pieni?  Eikö miehesi ollut lainkaan työssä?

Leskeneläkehän maksetaan miehen työtulojen perusteella.  Ja jos miehellä on ollut työpaikka, hänen työnantajansa on vakuuttanut työntekijänsä jonkin eläkelaitoksen kautta.  Esim. minulle tulee leskeneläke Ilmariselta.  

Mutta jos miehelläsi ei ollut vakituista työpaikkaa, eikä näin ollen ollut eläkevakuutettu missään, ei sitten tule mitään muuta leskeneläkettä kuin tuo Kelan maksama, ja se kai on sitten noin pieni.  Toinen mahdollisuus on, että miehesi oli yrittäjä, joka ei huolehtinut omista eläkevakuutusmaksuistaan.  Monet yrittäjät sortuu tähän.  Sitten ei ole instanssia, mikä maksaisi mitään, paitsi Kela.  Ennen sanottiin kansaneläkelaitos.

Minäkin sain sitä Kelan maksamaa ns. alkueläkettä tuon 6 kk:n ajan.  Sitten se loppui, koska Ilmarinen maksoi minulle alusta lähtien kunnon leskeneläkkeen.  Mieheni ehti olla työelämässä kymmenisen vuotta.

Kai lapsillesi maksetaan Kelasta eläke?  Minun lapselleni nimittäin tuli sieltä Kelasta pieni eläke aina sinne 18 ikävuoteen asti, vaikka  hän sai myös Ilmariselta ns. puoliorvon eläkkeen myös täysi-ikäiseksi asti.  

Muistelen, että se minulle Kelasta tullut 6 kk:n ajan maksettu eläke olisi ollut jotain 200 markan luokkaa, elettiin siis markka-aikaa.   

Ilmarisen eläke on huomattavasti tuntuvampi.  Mutta on sillä kääntöpuolensakin.  Koska olen kuitenkin ollut itse myös työelämässä kaikki nämä vuodet, niin eläkkeen vuoksi minulla on ollut myös muita paljon suurempi veroprosentti, eli kyllä valtio tavalla tai toisella sitten myös itselleenkin siitä on kahmaissut, sekä palkasta että eläkkeestä.  Toki tietysti voiton puolella olen, en sentään miinuksella mistään.

Vierailija
64/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan leskeneläkettä. Se maksetaan mieheni työeläkkeestä suhteutettuna minun tuloihin.  Mielestäni on oikein, että eläke tulee minulle kuin yhteiskunnan hyväksi. Olemme yhdessä  mieheni kanssa ahkeroineet 25 vuoden avioliittomme ajan elämämme eteen.Olin huomattavasti pienipalkkaisempi kuin hän, mutta yhtä lailla hoidin kotimme, olin mukana remonteissa, kannustin miestäni hänen työurallaan sekä silitin tuhannet paidat hänen palavereihinsa. Eikö sekin vaimon työ ole ollut tärkeä ja palkan arvoinen etenkin, kun lueskelen täällä nuorempien naisten mielipiteitä kotitöittensa raskaudesta.

Lapsia emme saaneet.

Leski saa tasinkoa yhteisestä omaisuudesta puolet, ellei keskinäistä testamenttia ole ollut.   Meillä ei ollut , joten riitelemme nyt mieheni sukulaisten kanssa heille kuuluvasta osuudesta mieheni nimissä olevasta omaisuudesta. Tässä keskusteluketjussa ei ole kukaan vielä muistanut sitä, miten oikeuslaitoksemme mahdollistaa riitauttamisen kun joku seuraava perintökaaresta voi perätä oikeuksiaan. Farssia on kestänyt nyt kolme vuotta ja koluamme joka oikeusasteen läpi. Voitte vain kuvitella, miten minun edisteni on mennyt nyt asuntomme ja auto ihan vain oikeuskuluja sekä kuolinpesän menoja kattamaan.

Voin sanoa, että kodittomuus on ikävä asia ja miten joutuu surun lisäksi miettimään missä asun, minne menen jne. Ilman leskeneläkettä en olisi missään nimessä selvinnyt etenkin, kun en kyennyt menemään töihin ja olin täysin shokissa useamman vuoden.

Leskeneläke on kehitetty aikana, jolloin naiset olivat paljon kotona. Kun mies kuoli he olivat puilla paljailla lasten kanssa. Naiset olivat usein pelkkiä kotirouvia, joten eiköhän naisillekin leskinä jokin oikeus kuulu eletyistä yhteisistä vuosista. Sama juttu myös miehillä. 

Jos avioliittolakimme velvoittaa pitämään toisistaan huolen ja auttamaan taloudellisesti, niin eiköhän se oikeus pitäisi jatkua myls kuoleman jälkeenkin.

Vierailija
65/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta olis riittäny, siinä ajassa ehtii kyllä järjestää asiansa.

Vierailija
66/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos mun mies on syntynyt 1973 ja minä 1976, niin jos minä kuolen ensin, saako mies minusta leskeneläkettä? Vai jos mies kuolee ensin, niin saanko minä sitä lekeneläkettä.

Kysymys siis: Koskeeko tuo 1975 tai sen jälkeen syntynyttä sitä lekseksi jäävää vai sitä, joka kuolee?

Vierailija
67/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt muistaa, että kuollut on maksanut työeläkelaitokselle elälettään.Eläke perustuu työ- ja yrittäjäeläkkeeseen, jonka puolisosi ehti eläessään ansaita ja maksaa.

"Leskeneläke auttaa taloudellisessa selviytymisessä, kun puolisosi kuolee. Sen saamisen edellytys on, että olet ollut puolisosi kanssa avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.

Leskeneläke on osa perhe-eläkejärjestelmää. Suomessa on kaksi perhe-eläkejärjestelmää, jotka täydentävät toisiaan.

Kela maksaa leskeneläkettä vain alle 65-vuotiaalle leskelle. Kelan leskeneläkkeessä on kaksi osaa:

alkueläke

mahdollinen jatkoeläke.

Molempien maksaminen loppuu, kun täytät 65 vuotta.

Työeläkelaitokset maksavat leskeneläkettä ilman ikärajaa. Eläke perustuu työ- ja yrittäjäeläkkeeseen, jonka puolisosi ehti eläessään ansaita.

Kelan ja työeläkejärjestelmän leskeneläkkeitä voi saada yhtä aikaa. Voit hakea molempia joko Kelasta tai puolisosi työeläkelaitoksesta.

Voit saada leskeneläkettä lakiin perustuvana tapaturmaeläkkeenä ja sen lisäksi myös vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen perusteella. Jos puolisosi on asunut ulkomailla, sinulla voi olla oikeus perhe-eläkkeeseen niistä maista."

Vierailija
68/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se todella kamalaa yhteiskunnallisesti, että minä saan Kelalta 70 e/kk leskeneläkettä, kun rakas mieheni sairastui ja kuoli ja jäin totaaliyksinhuoltajaksi suuren suruni kanssa. Nyt yritän selviytyä  päivän kerrallaan pienten lasteni kanssa ja taistelen siitä, että lapset eivät menettäisi isänsä lisäksi myös kotiaan. Harrastuksia on jouduttu jo karsimaan. Kodin myötä lapsilta lähtee myös kaverit ja koulukin vaihtuu, koska joutuisimme muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle.

Leskille on turha olla kateellinen. Kannattaisi oikeasti laittaa leikkuria isotuloisten veroparatiisiomistuksiin ja muihin kikkailuihin, ei meihin, joita elämä potkii urakalla päähän.

Täällä on kuitenkin pilvin pimein ollut mielipiteitä, joiden mukaan kenenkään ei pidä olla riippuvainen toisen tuloista ja monet on uhonneet, kuinka he ei mitään leskeneläkkeitä kaipaisikaan ja sen vuoksi eivät missään nimessä edes mene naimisiin.

Avoliittojahan puolustellaan juuri yhtenä argumenttina se, että jokainen elättäköön itse itsensä eikä rahan takia kukaan saa naimisiin mennä.

Joten näiden uhoajien mielestä tuo saamasi 70 euroakin on liian suuri ja tarpeeton.  

Vierailija
69/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan leskeneläkettä. Se maksetaan mieheni työeläkkeestä suhteutettuna minun tuloihin.  Mielestäni on oikein, että eläke tulee minulle kuin yhteiskunnan hyväksi. Olemme yhdessä  mieheni kanssa ahkeroineet 25 vuoden avioliittomme ajan elämämme eteen.Olin huomattavasti pienipalkkaisempi kuin hän, mutta yhtä lailla hoidin kotimme, olin mukana remonteissa, kannustin miestäni hänen työurallaan sekä silitin tuhannet paidat hänen palavereihinsa. Eikö sekin vaimon työ ole ollut tärkeä ja palkan arvoinen etenkin, kun lueskelen täällä nuorempien naisten mielipiteitä kotitöittensa raskaudesta.

Lapsia emme saaneet.

Leski saa tasinkoa yhteisestä omaisuudesta puolet, ellei keskinäistä testamenttia ole ollut.   Meillä ei ollut , joten riitelemme nyt mieheni sukulaisten kanssa heille kuuluvasta osuudesta mieheni nimissä olevasta omaisuudesta. Tässä keskusteluketjussa ei ole kukaan vielä muistanut sitä, miten oikeuslaitoksemme mahdollistaa riitauttamisen kun joku seuraava perintökaaresta voi perätä oikeuksiaan. Farssia on kestänyt nyt kolme vuotta ja koluamme joka oikeusasteen läpi. Voitte vain kuvitella, miten minun edisteni on mennyt nyt asuntomme ja auto ihan vain oikeuskuluja sekä kuolinpesän menoja kattamaan.

Voin sanoa, että kodittomuus on ikävä asia ja miten joutuu surun lisäksi miettimään missä asun, minne menen jne. Ilman leskeneläkettä en olisi missään nimessä selvinnyt etenkin, kun en kyennyt menemään töihin ja olin täysin shokissa useamman vuoden.

Leskeneläke on kehitetty aikana, jolloin naiset olivat paljon kotona. Kun mies kuoli he olivat puilla paljailla lasten kanssa. Naiset olivat usein pelkkiä kotirouvia, joten eiköhän naisillekin leskinä jokin oikeus kuulu eletyistä yhteisistä vuosista. Sama juttu myös miehillä. 

Jos avioliittolakimme velvoittaa pitämään toisistaan huolen ja auttamaan taloudellisesti, niin eiköhän se oikeus pitäisi jatkua myls kuoleman jälkeenkin.

Voi luoja. Et sitten edes saa itseäsi elätettyä?

Olisitte tehneet testamentin, kun ette lapsia saaneet. Mikset vaan anna sukulaisille rahaa/omaisuutta, mikä heille lain mukaan kuuluu?

Sähän saat nyt leskeneläkettä niiden paitojen silittämisestä, että mitä mouruat?

Vierailija
70/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotta olis riittäny, siinä ajassa ehtii kyllä järjestää asiansa.

10 vuotta on ok, jos on yhteisiä lapsia. Lapseton ei tarvitse sitäkään, 0 vuotta on silloin ihan ok.

Vierailija
71/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään on ollutkaan leskeneläke.

Ettei perheen talous romahtaisi kokonaan puolison kuollessa.

Valtio ei taida maksaa elareita tapauksessa, jossa toinen jää yh:ksi puolison kuoleman vuoksi?

Vierailija
72/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kuitenkin pilvin pimein ollut mielipiteitä, joiden mukaan kenenkään ei pidä olla riippuvainen toisen tuloista ja monet on uhonneet, kuinka he ei mitään leskeneläkkeitä kaipaisikaan ja sen vuoksi eivät missään nimessä edes mene naimisiin.

Avoliittojahan puolustellaan juuri yhtenä argumenttina se, että jokainen elättäköön itse itsensä eikä rahan takia kukaan saa naimisiin mennä.

Joten näiden uhoajien mielestä tuo saamasi 70 euroakin on liian suuri ja tarpeeton.  

Leski tuskin onkaan riippuvainen, mutta ne lapset voi olla. Ja ne lapset on yhteisiä.

Vierailija
73/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia emme saaneet.

Voi luoja. Et sitten edes saa itseäsi elätettyä?

Olisitte tehneet testamentin, kun ette lapsia saaneet. Mikset vaan anna sukulaisille rahaa/omaisuutta, mikä heille lain mukaan kuuluu?

Sähän saat nyt leskeneläkettä niiden paitojen silittämisestä, että mitä mouruat?

Ilmeisesti miehellä oli rintaperillisiä. Jos rintaperillisiä ei ole, niin perintökaaren mukaan puoliso perii. Miehen vanhemmat, sisarukset tai heidän lapsensa saavat sitten aikanaan puolet lesken perinnöstä, jos taistelun jäljiltä mitään perittävää on. Tietysti ainahan voi vaatia ja kiusaa tehdä.

Vierailija
74/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan leskeneläkettä. Se maksetaan mieheni työeläkkeestä suhteutettuna minun tuloihin.  Mielestäni on oikein, että eläke tulee minulle kuin yhteiskunnan hyväksi. Olemme yhdessä  mieheni kanssa ahkeroineet 25 vuoden avioliittomme ajan elämämme eteen.

Niin? Oman elämänne eteen ahkeroitte. Miksi yhdessä ahkeroinnista pitää palkita enemmän kuin siitä että sinkkuna ahkeroi yksikseen? Kaksin eläminen tulee muutenkin halvemmaksi, esim. isompien asuntojen neliöhinnat ovat halvempia kuin pienten.

Vierailija kirjoitti:

Lapsia emme saaneet.

Leski saa tasinkoa yhteisestä omaisuudesta puolet, ellei keskinäistä testamenttia ole ollut.   Meillä ei ollut , joten riitelemme nyt mieheni sukulaisten kanssa heille kuuluvasta osuudesta mieheni nimissä olevasta omaisuudesta.

Täh? Perintökaaren 3 luku 1 §: "Jos perittävä oli naimisissa eikä häneltä ole jäänyt rintaperillistä, menee jäämistö eloonjääneelle puolisolle." Oliko miehelläsi lapsia jostakin toisesta liitosta, vai mitä nämä perintöä vaativat sukulaiset oikein ovat? Ja olisittehan voineet sen testamentin tehdä.

Vierailija
75/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi j uma lauta kuinka ahneita voivat demarit ja vihreat olla, nyt ovat vasemmistoliiton tuella viemässä suomalaislta leskiltä viimeisetkin roposet kirstusta! Ja kenelle? Tietysti Ohisalon fanittamille ISIS-leskille!

Vierailija
76/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin voin sanoa, että onneksi olen näin vanha! Ei koske minua, vaan jos mieheni kuolee ennen minua, saan elämäni loppuun asti ihan kivaa eläkettä.

Tsemppiä eläkkeen kerryttämiseen vaan teille, nuoremmat!

Vierailija
77/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samalla myös eläkemaksut pienenevät, kun lesket ei saa enää megalomaanisia eläkkeitä?

Vierailija
78/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, jos mun mies on syntynyt 1973 ja minä 1976, niin jos minä kuolen ensin, saako mies minusta leskeneläkettä? Vai jos mies kuolee ensin, niin saanko minä sitä lekeneläkettä.

Kysymys siis: Koskeeko tuo 1975 tai sen jälkeen syntynyttä sitä lekseksi jäävää vai sitä, joka kuolee?

Leskeksi jäävää.

Vierailija
79/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisten lasten kohdalla tietysti ihan eri, tuskin kukaan niitä kadehtii Nyt kaiketi monet miettivät iäkkäiden ja ehkä varakkaidenkin ihmisten ikuisia eläkkeitä.

Ymmärrän, että olet tiukilla, mutta lapsille kuuluu joku perhe-eläke tms. Oletko hakenut kaikki eläkkeet ja mahdolliset tuet?

Kun leskeneläke on noin pieni, niin ehkä saat asumistukea?

Maistraatti vahtii, ettei vanhempi saa käyttää lasten eläkettä, joten siitä ei ole apua yhtäkkiseen perhettämme kohdanneedeen köyhyyteen. Asumistukea emme saa. Asumme omassa asunnossa, josta on velkaa vielä hurja määrä ja joudun maksamaan ne yksin pois. Asuntolainan korkoon olisi mahdollista saada tukea, mutta nykykoroilla siitä ei ole mitään hyötyä. Päättäjät ovat suuressa viisaudessaan poistamassa myös asuntolainojen korkovähennyksen kokonaan, joten meille pienituloisille, omat asiansa aina hyvin hoitaneille, elämä menee täydelliseksi kituuttamiseksi. Ehkä on parempi heittäytyä kokonaan sossun elätiksi, kun niillä näyttää pyyhkivän hyvin tuolla ostareilla iPhonet käsissään ja geelitukissaan pyöriessään.

Lasten perhe-eläke on tarkoitettu nimenomaan lasten elinkustannuksiin ruuasta ja vaatteista alkaen, joten voit kyllä maksaa kaikki lasten aiheuttamat kustannukset lasten saamalla eläkkeellä niin pitkälle kuin eläke riittää. Maistraatilla ei ole siihen mitään sanomista.

Sen sijaan lasten saamaa perintöä ei saa käyttää normaaleihin elinkustannuksiin.

Vierailija
80/206 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään on ollutkaan leskeneläke.

Ettei perheen talous romahtaisi kokonaan puolison kuollessa.

Valtio ei taida maksaa elareita tapauksessa, jossa toinen jää yh:ksi puolison kuoleman vuoksi?

Leskeneläke niille joilla alaikäisiä lapsia ja muilta pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän