Hallitus uudistaa: LESKENELÄKETTÄ maksetaan jatkossa vain 10 vuotta, nyt saa elämän loppuun saakka.
Rinteen Hallitus tekee merkittäviä uudistuksia sosiaaliturvaan. Leskien asema romahtaa.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko leskeneläke pitäisi lakkauttaa. Se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan sen suhteen onko onnistunut pariutumaan vai ei.
Leskeneläke auttaa huolehtimaan jälkikasvusta, koska toisen vanhemman osuus tuloista on poissa, mutta lasten menot eivät vähene.
Miksei sen nimi sitten olisi joku jälkikasvutuki? Ja miksi sitä myönnetään niille, joiden jälkikasvu jo huolehtii itsestään, tai joilla ei edes ole jälkikasvua?
Vierailija kirjoitti:
Rinne . "Meidän kaikkien tulee nyt alkaa tinkiä, erityisesti leskien, ei ole mitään "saavutettuja etuja"!"
Million Antti Rinne tinkii? Vasta tuli 10 prosentin palkankorotus ja mies rakensi historian kalleimman hallituksen. Kyllä suorastaan oksettaa koko mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko leskeneläke pitäisi lakkauttaa. Se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan sen suhteen onko onnistunut pariutumaan vai ei.
Leskeneläke auttaa huolehtimaan jälkikasvusta, koska toisen vanhemman osuus tuloista on poissa, mutta lasten menot eivät vähene.
Lasten menot vähenee paljon kun ne täyttää 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin tyhmät ja tietämättömät täällä yrittää päteä.
Pieni oikaisu yksinkertaistettuna:
Leski ei peri puolisoaan, vaan saa omaisuudesta puolet. ns tasinkona
Vainajan omaisuuden puolikkaan jakavat vainajan lapset eli ns rintaperilliset.
Tähän vielä se oikaisu, että jos rintaperillisiä ei ole, niin silloin puoliso kyllä perii.
Ei peri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä leskeneläkemuutos koskee onneksi vain teitä nuoria, jälkeen 1975 syntyneitä.
Me ikääntyneemmät saamme nauttia tästä edusta ihan kuolemaamme saakka
Ihanaa, jälleen isot ikäluokat lastensa ja lastenlastensa kukkaroilla omia etuja kahmien. Eipä juurikaan yllätä.
Eläkeläisille ensin ja eniten!
Päinvastoin nythän nuoret ikäluokat ovat vanhempiensa kukkaroilla jatkuvasti. Eivät vain valitettavasti ymmärrä, että sahaavat myös omaa oksaansa näillä uudistuksilla ja leikkauksilla.
Miten ovat vanhempiensa kukkarolla? Tämäkin uudistus on ”sattumalta” mitoitettu niin, että se alkaa sopivasti suurten ikäluokkien jälkeläisistä. Eläke alkoi 70-lukulaisilla kertyä samalla tavalla 23-vuotiaana kuin vanhemmillaankin, työpaikat alipalkattuja epävarmoja pätkiä. Köyhiä eläkeläisiä on tulossa pilvin pimein tulevaisuuden yhteiskunnassa elätettäviksi.
Onneks oon syntynyt 1974. Mieheni on 12v vanhempi, joten todennäköisemmin se olen minä, joka tästä liitossa leskeksi jää. :(
Vierailija kirjoitti:
Leski saa koko loppuelämänsä aviopuolison työeläkkeestä puolet. Saa vaikka menee uusiin naimisiin. Ymmärrän että lapset saisi orvon eläkkeen. Mitä tasa-arvoa on se Suomessa että saa ilmaista rahaa kunhan toinen kuolee ensin, huom.
Leskeneläkkeet heti pois, paitsi lapsiperheiltä.
Ei muuten saa. t. leski
Vierailija kirjoitti:
Onneks oon syntynyt 1974. Mieheni on 12v vanhempi, joten todennäköisemmin se olen minä, joka tästä liitossa leskeksi jää. :(
Otan osaa Heta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin tyhmät ja tietämättömät täällä yrittää päteä.
Pieni oikaisu yksinkertaistettuna:
Leski ei peri puolisoaan, vaan saa omaisuudesta puolet. ns tasinkona
Vainajan omaisuuden puolikkaan jakavat vainajan lapset eli ns rintaperilliset.
Tähän vielä se oikaisu, että jos rintaperillisiä ei ole, niin silloin puoliso kyllä perii.
Ei peri.
Kyllä perii. Ks. esim. http://www.testamentti.fi/perimysjarjestys/: "Mikäli perittävältä ei jäänyt lapsia, hänet perii aviopuoliso.". Testamentilla tätä voi tietenkin muuttaa.
Kyllä tämä leikkaus on liian vähän, liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella kamalaa yhteiskunnallisesti, että minä saan Kelalta 70 e/kk leskeneläkettä, kun rakas mieheni sairastui ja kuoli ja jäin totaaliyksinhuoltajaksi suuren suruni kanssa. Nyt yritän selviytyä päivän kerrallaan pienten lasteni kanssa ja taistelen siitä, että lapset eivät menettäisi isänsä lisäksi myös kotiaan. Harrastuksia on jouduttu jo karsimaan. Kodin myötä lapsilta lähtee myös kaverit ja koulukin vaihtuu, koska joutuisimme muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle.
Leskille on turha olla kateellinen. Kannattaisi oikeasti laittaa leikkuria isotuloisten veroparatiisiomistuksiin ja muihin kikkailuihin, ei meihin, joita elämä potkii urakalla päähän.
Tukea tulee silti saamaan 10 vuotta uuden systeemin kanssa, eivätköhän ne lapset ole isoja tai aikuisia. Lisäksi unohdit sanoa, että lapsesi saavat myös rahallista tukea isänsä poismenon vuoksi, en nyt tuen nimeä tähän hätää muista.
Itse tiedän lesken, joka on saanut yli 5000 euroa (kyllä, yli viisi tuhatta euroa) leskeneläkettä yli 20 vuotta. Onko tämä reilua? Itse olen maisteri ja tienaan 1900 euroa käteen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella kamalaa yhteiskunnallisesti, että minä saan Kelalta 70 e/kk leskeneläkettä, kun rakas mieheni sairastui ja kuoli ja jäin totaaliyksinhuoltajaksi suuren suruni kanssa. Nyt yritän selviytyä päivän kerrallaan pienten lasteni kanssa ja taistelen siitä, että lapset eivät menettäisi isänsä lisäksi myös kotiaan. Harrastuksia on jouduttu jo karsimaan. Kodin myötä lapsilta lähtee myös kaverit ja koulukin vaihtuu, koska joutuisimme muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle.
Leskille on turha olla kateellinen. Kannattaisi oikeasti laittaa leikkuria isotuloisten veroparatiisiomistuksiin ja muihin kikkailuihin, ei meihin, joita elämä potkii urakalla päähän.
Minä en saanut erotessa mitään. Yksin jouduin maksamaan asuntolainan kodista, auton ja harrastukset. Olin myös totaali-yh, toista ei yhteinen lapsi kiinnostanut, ei edes elatusmaksujen verran.
Olin kateellinen leskille siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa Heta.
Hah, en ole Heta, mutta tämä kyllä selittää tuon 1975. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa pientä eläkettä, niinkuin monet yksinasuvat ei-lesket, niin sitten myös leskien täytyy hakea asumistukea ja toimeentulotukea.
Eikö ole reilua, että kaikki ovat samalla viivalla, niin lesket kuin sinkut ja eronneetkin? Ei se, että on "saanut" miehen saa olla peruste paremmalle tulotasolle.
Ja kun puhutaan niistä maksetuista eläkkeistä, niin menevät "hukkaan" tuhansien kuolleiden eronneiden ja yksielävien maksetut eläkkeet jatkuvasti. Miksi toisten maksetut eläkkeet ovat muka arvokkaampia kuin toisten?
Pitkässä avioliitossa on kuitenkin ollut kahden ihmisen tulot ja usein hyvinkin hyvätuloisia molemmat puolisot, tai ainakin toinen.
Leskelle myös jää koko omaisuus jakamattaomana, erossa aina häviää rahallisesti. On hyvä potti monella.
Sinkut joutuvat ihan itse yksin tulemaan toimeen, ilman toista rahapussia.
Jos on alaikäisiä lapsia, niin tietysti heidän toimeentulonsa täytyy leskelle turvata, mutta se onkin vissiin huomiotu.Leskelle ei jää koko omaisuus, vaan lapset perivät puolison omaisuuden. Asuminen on mitoitettu yleensä koko perheen tarpeisiin ja leski joutuu taloudelliseen ahdinkoon, kun yhtäkkiä onkin vain yhden tulot kahden ihmisen sijasta ja niillä pitää maksaa eläminen entiseen malliin.
Miten eroaa avioerosta???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevat lapset vasta tukea tarvitsevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa Heta.
Hah, en ole Heta, mutta tämä kyllä selittää tuon 1975. :)
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa pientä eläkettä, niinkuin monet yksinasuvat ei-lesket, niin sitten myös leskien täytyy hakea asumistukea ja toimeentulotukea.
Eikö ole reilua, että kaikki ovat samalla viivalla, niin lesket kuin sinkut ja eronneetkin? Ei se, että on "saanut" miehen saa olla peruste paremmalle tulotasolle.
Ja kun puhutaan niistä maksetuista eläkkeistä, niin menevät "hukkaan" tuhansien kuolleiden eronneiden ja yksielävien maksetut eläkkeet jatkuvasti. Miksi toisten maksetut eläkkeet ovat muka arvokkaampia kuin toisten?
Pitkässä avioliitossa on kuitenkin ollut kahden ihmisen tulot ja usein hyvinkin hyvätuloisia molemmat puolisot, tai ainakin toinen.
Leskelle myös jää koko omaisuus jakamattaomana, erossa aina häviää rahallisesti. On hyvä potti monella.
Sinkut joutuvat ihan itse yksin tulemaan toimeen, ilman toista rahapussia.
Jos on alaikäisiä lapsia, niin tietysti heidän toimeentulonsa täytyy leskelle turvata, mutta se onkin vissiin huomiotu.Leskelle ei jää koko omaisuus, vaan lapset perivät puolison omaisuuden. Asuminen on mitoitettu yleensä koko perheen tarpeisiin ja leski joutuu taloudelliseen ahdinkoon, kun yhtäkkiä onkin vain yhden tulot kahden ihmisen sijasta ja niillä pitää maksaa eläminen entiseen malliin.
Miten eroaa avioerosta???????
Avioerossa toinen vanhempi maksaa entiselle puolisolle elatustukea lasten elatusta varten ja lisäksi tulee maksamaan suoraan lapsilleen heidän tarpeitaan ja kulujaan. Lesken lapsilla ei ole toista vanhempaa, joka pystyy myös osallistumaan heidän menoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevat lapset vasta tukea tarvitsevatkin.
Opiskeleville lapsille on opintotuki.
Mistä kuvittelet että vaikka joku köyhä yksinhuoltaja opiskeleville lapsilleen paljonkaan tukea järkkäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä leskeneläkemuutos koskee onneksi vain teitä nuoria, jälkeen 1975 syntyneitä.
Me ikääntyneemmät saamme nauttia tästä edusta ihan kuolemaamme saakka
Ihanaa, jälleen isot ikäluokat lastensa ja lastenlastensa kukkaroilla omia etuja kahmien. Eipä juurikaan yllätä.
Eläkeläisille ensin ja eniten!
Päinvastoin nythän nuoret ikäluokat ovat vanhempiensa kukkaroilla jatkuvasti. Eivät vain valitettavasti ymmärrä, että sahaavat myös omaa oksaansa näillä uudistuksilla ja leikkauksilla.
Miten ovat vanhempiensa kukkarolla? Tämäkin uudistus on ”sattumalta” mitoitettu niin, että se alkaa sopivasti suurten ikäluokkien jälkeläisistä. Eläke alkoi 70-lukulaisilla kertyä samalla tavalla 23-vuotiaana kuin vanhemmillaankin, työpaikat alipalkattuja epävarmoja pätkiä. Köyhiä eläkeläisiä on tulossa pilvin pimein tulevaisuuden yhteiskunnassa elätettäviksi.
Aivan. Olen 70-luvulla syntynyt leski, alipalkatussa määräaikaisessa työsuhteessa. En todellakaan kannata leskeneläkkeen poistamista. Siinä sahaa vain omaa oksaansa, kun kuvittelee, että ikävät asiat tapahtuvat vain muille tai 'vanhuksille'.