Hallitus uudistaa: LESKENELÄKETTÄ maksetaan jatkossa vain 10 vuotta, nyt saa elämän loppuun saakka.
Rinteen Hallitus tekee merkittäviä uudistuksia sosiaaliturvaan. Leskien asema romahtaa.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään naiset ovat töissä. Vanhemmilla naisilla oli yleensä iso lapsilauma ja äiti kotona. Mitään ei kertynyt.
Eipä kerry nytkään vaikka olisi koko ikänsä töissä. Siksi leskeneläke on edelleen aiheellinen, tarpeellinen ja ajankohtainen. Vai ajattelitko että kaikki naiset ovat juristilääkärilentäjiä ilman äitiyslomia ja vanhempainvapaita?
Tämä on kyllä totta. Itsekin yli 30v terveydenhuollossa töitä tehneenä ja välillä joitakin vuosia lasten syntymien aikaan kotona olleena, eläkettä ei ole kertynyt juuri mitään. Ja kohta pitäisi jäädä eläkkeelle. Naisille maksetaan niin huonoja palkkoja, ettei niillä eläke kerry. Mies on huomattavasti huonommin koulutettu, itseasiassa vain vajaan vuoden kurssitus ammattiinsa ja on aina tienannut huomattavasti paremmin. Ja kun jäi eläkkeelle nyt saa ihan hyvää eläkettä. Meikäläinen voi tuollaisesta eläkkeestä vain haaveilla. Eikä miehen eläke kärsinyt siitä, että meillä on lapsia. Vain minun eläke siitäkin on kitistynyt. Jos mies nyt kuolisi, olisi ihan kohtuullista, että miehen maksamia eläkemaksuja naksettaisiin minulle, joka hoidin miehenkin lapset niin, että hän sai rauhassa kerryttää eläkettään.
Eikö jonkun pienituloisen miehen leski olisi ihan yhtä paljon ansainnut leskeneläkkeen kuin sinä? Mutta eipä saa, jos mies ei ole ollut hyvätuloinen. Ei se voi olla reilua, että jotkut lesket vetää hirveitä eläkkeitä, joita itse eivät ole ansainneet, ja toiset, jotka ovat objektiivisesti ottaen tehneet ihan yhtä paljon lastenhoito- yms. kotitöitä pienempituloisen aviopuolison kanssa, eivät saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään naiset ovat töissä. Vanhemmilla naisilla oli yleensä iso lapsilauma ja äiti kotona. Mitään ei kertynyt.
Eipä kerry nytkään vaikka olisi koko ikänsä töissä. Siksi leskeneläke on edelleen aiheellinen, tarpeellinen ja ajankohtainen. Vai ajattelitko että kaikki naiset ovat juristilääkärilentäjiä ilman äitiyslomia ja vanhempainvapaita?
Tämä on kyllä totta. Itsekin yli 30v terveydenhuollossa töitä tehneenä ja välillä joitakin vuosia lasten syntymien aikaan kotona olleena, eläkettä ei ole kertynyt juuri mitään. Ja kohta pitäisi jäädä eläkkeelle. Naisille maksetaan niin huonoja palkkoja, ettei niillä eläke kerry. Mies on huomattavasti huonommin koulutettu, itseasiassa vain vajaan vuoden kurssitus ammattiinsa ja on aina tienannut huomattavasti paremmin. Ja kun jäi eläkkeelle nyt saa ihan hyvää eläkettä. Meikäläinen voi tuollaisesta eläkkeestä vain haaveilla. Eikä miehen eläke kärsinyt siitä, että meillä on lapsia. Vain minun eläke siitäkin on kitistynyt. Jos mies nyt kuolisi, olisi ihan kohtuullista, että miehen maksamia eläkemaksuja naksettaisiin minulle, joka hoidin miehenkin lapset niin, että hän sai rauhassa kerryttää eläkettään.
Eikö jonkun pienituloisen miehen leski olisi ihan yhtä paljon ansainnut leskeneläkkeen kuin sinä? Mutta eipä saa, jos mies ei ole ollut hyvätuloinen. Ei se voi olla reilua, että jotkut lesket vetää hirveitä eläkkeitä, joita itse eivät ole ansainneet, ja toiset, jotka ovat objektiivisesti ottaen tehneet ihan yhtä paljon lastenhoito- yms. kotitöitä pienempituloisen aviopuolison kanssa, eivät saa mitään.
Vain hyvätuloisen puolison leski on ansainnut leskeneläkkeen. Ei kannata naida pienituloista.
Vierailija kirjoitti:
Saan leskeneläkettä. Se maksetaan mieheni työeläkkeestä suhteutettuna minun tuloihin. Mielestäni on oikein, että eläke tulee minulle kuin yhteiskunnan hyväksi. Olemme yhdessä mieheni kanssa ahkeroineet 25 vuoden avioliittomme ajan elämämme eteen.Olin huomattavasti pienipalkkaisempi kuin hän, mutta yhtä lailla hoidin kotimme, olin mukana remonteissa, kannustin miestäni hänen työurallaan sekä silitin tuhannet paidat hänen palavereihinsa. Eikö sekin vaimon työ ole ollut tärkeä ja palkan arvoinen etenkin, kun lueskelen täällä nuorempien naisten mielipiteitä kotitöittensa raskaudesta.
Lapsia emme saaneet.
Leski saa tasinkoa yhteisestä omaisuudesta puolet, ellei keskinäistä testamenttia ole ollut. Meillä ei ollut , joten riitelemme nyt mieheni sukulaisten kanssa heille kuuluvasta osuudesta mieheni nimissä olevasta omaisuudesta. Tässä keskusteluketjussa ei ole kukaan vielä muistanut sitä, miten oikeuslaitoksemme mahdollistaa riitauttamisen kun joku seuraava perintökaaresta voi perätä oikeuksiaan. Farssia on kestänyt nyt kolme vuotta ja koluamme joka oikeusasteen läpi. Voitte vain kuvitella, miten minun edisteni on mennyt nyt asuntomme ja auto ihan vain oikeuskuluja sekä kuolinpesän menoja kattamaan.
Voin sanoa, että kodittomuus on ikävä asia ja miten joutuu surun lisäksi miettimään missä asun, minne menen jne. Ilman leskeneläkettä en olisi missään nimessä selvinnyt etenkin, kun en kyennyt menemään töihin ja olin täysin shokissa useamman vuoden.
Leskeneläke on kehitetty aikana, jolloin naiset olivat paljon kotona. Kun mies kuoli he olivat puilla paljailla lasten kanssa. Naiset olivat usein pelkkiä kotirouvia, joten eiköhän naisillekin leskinä jokin oikeus kuulu eletyistä yhteisistä vuosista. Sama juttu myös miehillä.
Jos avioliittolakimme velvoittaa pitämään toisistaan huolen ja auttamaan taloudellisesti, niin eiköhän se oikeus pitäisi jatkua myls kuoleman jälkeenkin.
Siis riitelet miehesi sukulaisten kanssa "heille kuuluvasta osuudesta" miehesi nimissä olevasta omaisuudesta.
Ihmettelen tätä suuresti.
Jos kirjoituksesi on totta, on noitten miehesi sukulaisten oltava hänen lapsiaan, eli miehesi rintaperillisiä. Mitä riitelemistä siinä on? Lapsilla on oikeus isänperintöönsä. Etkö haluaisi antaa heille tätä heille kuuluvaa osuutta? Lakiosaan heillä on oikeus ilman muuta.
Jos taas kyse on miehesi ns. toissijaisista perillisistä, heillä ei ole minkäänlaista oikeutta vaatia yhtään mitään miehen omaisuudesta. Heidän vaatimuksensa tulevat framille vasta sitten, kun sinäkin kuolet. Sen jälkeen jäljelläoleva omaisuus jaetaan teidän kummankin ns. toissijaisten perillisten kesken.
Koska teillä ei ole yhteisiä lapsia, olette naimisissa ja oletettavasti kummallakaan ei ole lapsia jonkun muun kanssa, ei tässä pitäisi olla mitään riitelemistä.
Koska kirjoitit vain miehesi sukulaisista, etkä hänen lapsistaan, en usko kirjoituksesi olevan edes totta. Kukaan lakimies ei lähtisi ajamaan asiaa ja riitelemään toissijaisten perillisten oikeuksista lesken ollessa vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voi suomalainen kateus mennä pitkälle. Kyse on LESKEN rahoista. Ymmärrättekö? Häneltä on puoliso kuollut ja te ette osaa ajatella kuin omaa loisimistanne.
Hävetkää.
On paljon ihmisiä, jotka syvästi rakastavat puolisoaan. Se puoliso sitten rakasta niin paljon tai lähtee toisen matkaan, haluaa erota.
Tavallaan myös sille puolisoaan yhä rakastavalue silloin puoliso on kuollut, voi ihan verrata leskeyteen.
Miten tämä tahtomattaan eronnut ihminen "palkitaan"?
Ero voi myös joskus tuntua puolison kuolemalta, ei tunteet ole välttämättä erilaiset kuoleeko fyysisesti vai henkisesti.
Joskus on jopa julmemmpaa ja rankempaa kokea kun toinen lähtee ja alkaa elää jonkun toisen kanssa elämäänsä.
Ja et voi sille mitään, vaikka sydän vuotaa verta.
Eivät voi edes siitä puhua, lesket saavat aina sympatiaa enemmän kuin eronneet. Voivat puhua leskeydestään vaikka loputtomiin, harvoin kukaan sanoo, että lopeta nyt jo.Asioilla on monta puolta kun vain avaa silmänsä näkemään.
Se eronnut puoliso maksaa elatusapua. Kuolema ei ole koskaan vapaaehtoista ja monesti se tukee täysin yllättäen. Ei ole mahdollisuutta korjata tilannetta, yrittää uudelleen, kuten eronneilla. Leskeksi jääminen on harvoin omaa syytä, mutta erotilanteessa varmasti löytyy syytä molemmista.
Ei maksa, ei löydy. Ala-ikäisten lasten perhe-eläke, jota saa elatusmaksujen sijasta, ei kuulu tähän, eihän sitä kukaan ole poistamassa.
"Se eronnut puoliso maksaa elatusapua. Kuolema ei ole koskaan vapaaehtoista ja monesti se tukee täysin yllättäen. Ei ole mahdollisuutta korjata tilannetta, yrittää uudelleen, kuten eronneilla. Leskeksi jääminen on harvoin omaa syytä, mutta erotilanteessa varmasti löytyy syytä molemmista."
Voihan se leskikin "korjata tilanteen" eli voi mennä uudestaan naimisiin. Aika harvoin eronneet parit avioituu uudelleen toistensa kanssa ja sillä tavalla "korjaavat" tilanteen. Mutta yhtä lailla niin eronneet kuin lesketkin voi yrittää uudelleen uuden puolison kanssa. Kyllä niille nuoremmille leskille löytyy uusi puoliso yhtä lailla kuin eronneillekin.
Tosin, jos leski saa perhe-eläkettä eläkevakuutusyhtiötä, ei hänen kannata mennä naimisiin ennen kuin vasta sitten, kun on täyttänyt 50 v. Mutta avoliitossa voi olla, niin kuin nykyään niin monet muutkin. Ainakin vielä tämän nykyisen lain voimassaoloaikana.
Tuossa on taulukko josta näkee leskeneläkkeen, kun tietää ensin paljonko on oma työeläke. Voisi noin suoraan päätellä, että oma kuin toisenkin työeläke on noin puolet palkasta.
https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/fullscreen.faces?document_id=307235