Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviätte "miesten" töistä?

Vierailija
09.07.2019 |

Miten selviätte ns. miesten töistä ja millaisia töitä teet? En tarkoita tällä miehistä ammattia, vaan arkisia töitä kotona, mökillä, auton kanssa jne.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä naiset osaa tehdä kaikki samat hommat kuin miehetkin. Olen itse pitänyt siivoamista osittain miesten työnä silloin kun pitää viedä mattoja ulos tampattavaksi. Siis silloin kun matot painaa todella paljon. Tosin nykyään ne imuroidaan sisällä, joten niitäkään ei tarvitse ulos kantaa. Talossa on aina pientä laittoa mutta ei ne vaadi mitään erityistä voimaa, joten onnistuu keneltä vaan. Isot remontit on asia erikseen ja silloin on yleensä miehet asialla. Mutta on niissä nykyään naisiakin. Ei ole sukupuolikysymys.

Vierailija
82/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pääosin perinteinen työnjako. Eli minä naisena laitan ruuat, pesen pyykit, siivoan, hoidan lapset jne. Mies huoltaa ja korjaa autot, lämmittää talon puilla, tekee metsätöitä, rakentaa jne. Näin hommat hoituu nopeimmin ja helpoimmin.

Mutta meillä on sopimus että kummankin tulee osata kaikista tärkeimmät työt niin että selviää yksinkin tarvittaessa jos toiselle sattuu jotain. Ja tosi paljon teemmekin yhdessä töitä. Vaikka mies vastaa rakentamisesta niin minä purin eilen yksin valumuotit. Ja suurin osa rakennushommista tehdään yhdessä. Samoin metsätöissä käymme yhdessä ja kummallakin on oma moottorisaha mutta mies vastaa niiden huolloista ym. Ja yhdessä siivotaan usein mutta silloin minä puolestani ohjeistan enemmän asioita. Mies laittaa välillä ruokaa tai laitetaan yhdessä.

Meillä työt menee kiinnostuksen ja taitojen mukaan. Mies on voimakkaampi ja taitavampi tekemään metsähommia sahalla. Vaikka minäkin sahaan niin mies tekee hankalammat hommat. Samoin minä laitan monimutkaisemmat ruuat ja mies tekee perusversioita.

Miksi keskittyisin auton korjaamiseen kun mies rakastaa autojen kanssa värkkäämistä ja minua ne ei kiinnosta isommin?

Lumityöt, nurmikon leikkuuta ym sujuu kummaltakin.

Tuulahdus 60-luvulta vai miä tämä  kaikki edellä lukemani oli? - Aika moni asfalttiviidakossa  elävä mies jolla olisi uudenpi auto saattaisi kyllä pääsä aika vähällä. Mut ilahdutavaa toki jos koe ja unnet, etä eisä molemmea voi tehdä lähinnä sitä mistä itse tykkää...[/

En väittänytkään että tämä toimisi kaikilla. Mutta me tehtiin viimevuonna noin 180 kiintoa puita eli kyllä miehellä riitti tekemistä niissäkin vaikka olin apuna aina kun kerkesin (välillä siis mies teki yksinkin). Ja istuttihan mies keväällä 5000 puun tainta niin että osaa olin istuttamassa kaverina mutten kaikkia. Ja autot on meillä 60-luvulta, 90-luvilta ja 2000 luvulta. Ja mies käy töissä. Minä kotona työttömänä eli minulla enemmän aikaa kotitöille.

Lähinnä koetin sanoa tuossa kirjoituksessani että mielestäni ei kannata jakaa kaikkia töitä tasan puoliksi. Vaan jaetaan niin että ne hoituu mahdollisimman tehokkaasti ja vaivattomasti. Minua nyt ei vaan kiinnosta opetella vaihtamaan palloniveltä autoon mutta voin kyllä hakea kaupasta miehelle vaikka hitsauskoneen osia. Toisinaan minulla on enemmän töitä kun miehellä mutta esim tänään mies korjasi 8 tunnin työpäivän päälle 4 tuntia autoamme. Mielelläni tein miehelle iltapalan ja lämmitin saunan hänelle. Kumpikin tekee jaksamisen, osaamisen ja kiinnostuksen mukaan asioita, ja yhteisen hyvän puolesta.

Ja jos eletään kuin 60-luvulla niin entä sitten jos ollaan onnellisia ja kumpikaan ei lokkeile, tietysti jos meillä ei olisi metsähommia ym niin mies osallistuisi paljon enemmän ruuan laittoon ym (niin nytkin silloin kun ei ole muita kiireitä). Ja silloin kun asuttiin kerrostalossa tehtiin puoliksi normaalit sisällä tehtävät kotityöt koska molemmat oli töissä eikä ulkohommia ollut. Mutta tilanteen mukaan eletään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä naiset osaa tehdä kaikki samat hommat kuin miehetkin. Olen itse pitänyt siivoamista osittain miesten työnä silloin kun pitää viedä mattoja ulos tampattavaksi. Siis silloin kun matot painaa todella paljon. Tosin nykyään ne imuroidaan sisällä, joten niitäkään ei tarvitse ulos kantaa. Talossa on aina pientä laittoa mutta ei ne vaadi mitään erityistä voimaa, joten onnistuu keneltä vaan. Isot remontit on asia erikseen ja silloin on yleensä miehet asialla. Mutta on niissä nykyään naisiakin. Ei ole sukupuolikysymys.

kysy raksamuijilta miten luulevat taviksilta sujuvan hommat niin lasket heidät miehiksi melko pian :)

Vierailija
84/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmatosaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies huoltaa auton, kokkaa (erityisesti viikonloppuna ja hoitaa myös grillauksen), leikkaa nurmikon ja remontoi. Minä siivoan, pyykkään, teen useimmiten arkiruat ja leivon, sisustan kotia ja hoidat lapset. Käymme yhdessä kuitenkin ruokaostoksilla, mutta mies kantaa kassit, koska se näyttää kuulemma fiksummalta. Herrasmies on aina herrasmies!

Hyvin on toiminut tämä työnjako ja molemmat ovat tyytyväisiä.

50+ mummeli joka ei osaa miestentöitä

Kauppakassien kantaminen ja lastenvaunujen työntäminen on monien nuorempienkin miesten lempipuuhaa. 

Vierailija
85/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmatosaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies huoltaa auton, kokkaa (erityisesti viikonloppuna ja hoitaa myös grillauksen), leikkaa nurmikon ja remontoi. Minä siivoan, pyykkään, teen useimmiten arkiruat ja leivon, sisustan kotia ja hoidat lapset. Käymme yhdessä kuitenkin ruokaostoksilla, mutta mies kantaa kassit, koska se näyttää kuulemma fiksummalta. Herrasmies on aina herrasmies!

Kauppakassien kantaminen ja lastenvaunujen työntäminen on monien nuorempienkin miesten lempipuuhaa. 

Entäs se autolla ajaminen. Mun mies ei antanut koskaan ajaa kun olimme yhdessä liikkeellä. No ostin sitten oman kauppakassin ja kinastelu loppui siihen.

86/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ja yleensä teenkin niitä mielummin, kuin "naisten" hommia. Paljon mielummin vaihtaisin, vaikka öljyt autoon, kuin tiskaisin käsin.

Mä teen meillä yleensä ruuan, pesen pyykit ja korjaan koneet ja laitteet. Samoin, kun huolehdin, että auto on kunnossa ja bensaa tankissa.

Mies sit hoitaa tiskit (laitan kyllä ruuanlaitossa likaamani astiat koneeseen) ja muun siivouksen ja ripustaa ne pyykit.

Itse IT alalla ja mies rakennusalalla

Vierailija
87/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska nähdä yliopiston pihalla temppurata naiselle:  

1. auton renkaan vaihto.

2. naulata  linnunpönttö lautaseinään kiinni.

3. polkupyörän renkaan täyteen pumppaaminen

4. patterin vaihto kelloradioon.

5. sahata 90cm lauta käsisahalla kahteen 45cm pätkään. 

Harva pääsisi edes yhtä läpi vaikka saisi aloittaa mistä kohdasta vain. toki amismuijat selvittää,  mutta heitä on naisissa vähän.

Näitä ei osaa juuri kukaan nykyajan yliopiston nörttimiehistä. Amismiehet ehkä vähän paremmin.

Vierailija
88/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmatosaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se autolla ajaminen. Mun mies ei antanut koskaan ajaa kun olimme yhdessä liikkeellä. No ostin sitten oman kauppakassin ja kinastelu loppui siihen.

Tokihan monet naiset ei osaa tankata autoa eli epäily oli aiheellista. 

Vierailija
89/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pääosin perinteinen työnjako. Eli minä naisena laitan ruuat, pesen pyykit, siivoan, hoidan lapset jne. Mies huoltaa ja korjaa autot, lämmittää talon puilla, tekee metsätöitä, rakentaa jne. Näin hommat hoituu nopeimmin ja helpoimmin.

Mutta meillä on sopimus että kummankin tulee osata kaikista tärkeimmät työt niin että selviää yksinkin tarvittaessa jos toiselle sattuu jotain. Ja tosi paljon teemmekin yhdessä töitä. Vaikka mies vastaa rakentamisesta niin minä purin eilen yksin valumuotit. Ja suurin osa rakennushommista tehdään yhdessä. Samoin metsätöissä käymme yhdessä ja kummallakin on oma moottorisaha mutta mies vastaa niiden huolloista ym. Ja yhdessä siivotaan usein mutta silloin minä puolestani ohjeistan enemmän asioita. Mies laittaa välillä ruokaa tai laitetaan yhdessä.

Meillä työt menee kiinnostuksen ja taitojen mukaan. Mies on voimakkaampi ja taitavampi tekemään metsähommia sahalla. Vaikka minäkin sahaan niin mies tekee hankalammat hommat. Samoin minä laitan monimutkaisemmat ruuat ja mies tekee perusversioita.

Miksi keskittyisin auton korjaamiseen kun mies rakastaa autojen kanssa värkkäämistä ja minua ne ei kiinnosta isommin?

Lumityöt, nurmikon leikkuuta ym sujuu kummaltakin.

Tuulahdus 60-luvulta vai miä tämä  kaikki edellä lukemani oli? - Aika moni asfalttiviidakossa  elävä mies jolla olisi uudenpi auto saattaisi kyllä pääsä aika vähällä. Mut ilahdutavaa toki jos koe ja unnet, etä eisä molemmea voi tehdä lähinnä sitä mistä itse tykkää...[/

En väittänytkään että tämä toimisi kaikilla. Mutta me tehtiin viimevuonna noin 180 kiintoa puita eli kyllä miehellä riitti tekemistä niissäkin vaikka olin apuna aina kun kerkesin (välillä siis mies teki yksinkin). Ja istuttihan mies keväällä 5000 puun tainta niin että osaa olin istuttamassa kaverina mutten kaikkia. Ja autot on meillä 60-luvulta, 90-luvilta ja 2000 luvulta. Ja mies käy töissä. Minä kotona työttömänä eli minulla enemmän aikaa kotitöille.

Lähinnä koetin sanoa tuossa kirjoituksessani että mielestäni ei kannata jakaa kaikkia töitä tasan puoliksi. Vaan jaetaan niin että ne hoituu mahdollisimman tehokkaasti ja vaivattomasti. Minua nyt ei vaan kiinnosta opetella vaihtamaan palloniveltä autoon mutta voin kyllä hakea kaupasta miehelle vaikka hitsauskoneen osia. Toisinaan minulla on enemmän töitä kun miehellä mutta esim tänään mies korjasi 8 tunnin työpäivän päälle 4 tuntia autoamme. Mielelläni tein miehelle iltapalan ja lämmitin saunan hänelle. Kumpikin tekee jaksamisen, osaamisen ja kiinnostuksen mukaan asioita, ja yhteisen hyvän puolesta.

Ja jos eletään kuin 60-luvulla niin entä sitten jos ollaan onnellisia ja kumpikaan ei lokkeile, tietysti jos meillä ei olisi metsähommia ym niin mies osallistuisi paljon enemmän ruuan laittoon ym (niin nytkin silloin kun ei ole muita kiireitä). Ja silloin kun asuttiin kerrostalossa tehtiin puoliksi normaalit sisällä tehtävät kotityöt koska molemmat oli töissä eikä ulkohommia ollut. Mutta tilanteen mukaan eletään!

"Heh" Ei minusakaan tasa-arvo ole sitä, että miehen tulisi muuttua naiseksi ai miehen -naiseksi, jos siis enää saa näin binäärisesi ajatella ja yksinkertaistaa. Edellä viittasin 60-lukuun lähinnä siksi. että ne askaret ja toimet, mitä eillä on jaettavana on moni sellainen joita ei ole lainkaan asfaltiviidakossa asuvalla parilla / perheellä edessään lainkaan.. Siten se mikä eille saatttaa näyttäytyä hyvinkin asa-arvoiselta jaolta niin monessa muussa tapauksessa mies pääsisi hyvin vähällä. Mutta tämä kommenttini ny oli turhaa asian vavomista, koska ilm isekin tiedostat(-te) tilanteenne "poikkeuksellisuuden."  

90/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja, jos yhdessä ollaan liikkellä, niin 90% kerroista mä ajan, koska en tarvii navia.

91/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska nähdä yliopiston pihalla temppurata naiselle:  

1. auton renkaan vaihto.

2. naulata  linnunpönttö lautaseinään kiinni.

3. polkupyörän renkaan täyteen pumppaaminen

4. patterin vaihto kelloradioon.

5. sahata 90cm lauta käsisahalla kahteen 45cm pätkään. 

Harva pääsisi edes yhtä läpi vaikka saisi aloittaa mistä kohdasta vain. toki amismuijat selvittää,  mutta heitä on naisissa vähän.

Näitä ei osaa juuri kukaan nykyajan yliopiston nörttimiehistä. Amismiehet ehkä vähän paremmin.

Mikä noista piti olla se vaikee?

Vierailija
92/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörän huolto mielletään miesten työksi elikkäs sen teen, autoa ei ole. Kotona en tiedä muuta kuin pyykinpesu- tai astianpesukoneen asennus, mitkä ei itseltä onnistu. Pyykkikoneelle aikoinaan tilasin kotiinkuljetuksen ja hyvin asensivat, ei lennä päin seiniä kun tassut pitää!

Vierailija
93/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teistä naisista kokoaa ikean  huonekalut  vai onko ne "niin helppoja, että kuka vain osaa, mutta miehellä on enemmän aikaa"?

Vierailija
94/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Habaa löytyy sen verran että kaljasalkun kannan keveästi kotiin, pikkasen tuppaa kylki puutumaan kun makaan kyljelläni sohvalla juomassa kaljaa ja sormeen saattaa tulla kramppi kun selaan kanavia. 

Vierailija
95/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka teistä naisista kokoaa ikean  huonekalut  vai onko ne "niin helppoja, että kuka vain osaa, mutta miehellä on enemmän aikaa"?

Ne on niin helppoja että kuka vaan osaa.

Vierailija
96/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoan itse, ne ohjeet on mielestäni ihan selkeät kaikkien käyttää. Viimeksi tosin tilasin niin paljon tavaraa, että otin samalla kokoamispalvelun osalle huonekaluista.

Vierailija
97/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Pappani opetti aina 80-luvulla ja eteenpäin näitä "miestenhommia". Nykyään on vaikea ajatella akkuporakoneen käyttöä, renkaiden vaihtoa, halkohommia, maalaanmsta, tapetointia, öljyn vaihtoa jne sukupuoleen sidottuna

99% näihin asioihin apua pyytävistä on naisia. Minä ajattelen kun naiset pyytävät asiassa apua, niin he eivät itse osaa tai ovat patalaiskoja.

Miehet haluavat olla tarpeellisia, eikös?

Vierailija
98/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on niin helppoja että kuka vaan osaa.

Eipä ole. Tarvittiin miehen kanssa ulkopuolista apua kun ohjeet olivat täyttä hepreaa. 

Vierailija
99/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plen koonnut "jopa" ison kaapin, ylipitkän lipaston ja kerrossängyn yksin. Olii tarvittu auttavaa kättä pitkien ja painavien osien kanssa, mutta keksin tee se itse-vinssejä ja pidikkeitä. Kaikkia huonekalujani en ole koonnut osista vaan osan myös rakentanut itse.

Vierailija
100/159 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaa!

Täällä ei ole ikinä keskustelua siitä, miten miehen tulee selvitä naisen aloilla tai naisen töissä. Naisten työt on arjen kannalta PALJON TÄRKEÄMPIÄ jonkun turhan renkaanvaihdon sijaan jonka voi ulkoistaa. Luoja. Miksi ette koskaan käske miehiä olemaan kuin naiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi