Miten selviätte "miesten" töistä?
Miten selviätte ns. miesten töistä ja millaisia töitä teet? En tarkoita tällä miehistä ammattia, vaan arkisia töitä kotona, mökillä, auton kanssa jne.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Miksei miehet osaa "naisten" töitä?
Missä siivous, villasukan neulominen yms?
Veikkaan , että noin 5% alle 30 vuotiaista naisista on kutonut villasukan koulujen loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa ajaa partaa, mutta siihenkin löytyy ohjeet googlesta jos tarvetta tulee. Kuten ihan kaikkeen muuhunkin mitä vain viitsii opetella. Aika hassua että täällä monikin luettelee listoja mitä hienoja temppuja osaa tehdä, ihan kuin sillä olisi merkitystä.
Jaa, kyllä mä kunnioitan sitä, että ihmisillä on erilaisia taitoja. Ei kaikkea opi sillä, että lukee googlesta ohjeet, moni asia tarvitsee paljon toistoa, harjoittelua ja joskus sellaista tietotaitoa, joka siirtyy tekijältä toiselle.
Youtubessa ne tekijät juuri siirtävät tietoa toiselle. Nyt se tieto vain on ihan kaikkien halukkaiden saatavilla. Ei tarvitse enää ällistellä miten joku osaakin käyttää poraa.
Mulle ei nyt ollut juuri poran käyttäminen mielessä. Mutta en silti ymmärrä tuollaista osaamisen halveksimista.
Sinä pidät halveksumisena sitä, että joku ei halua nostaa jalustalle normaalien arkielämän taitojen osaajia. Totta kai sinun on siksi vaikea ymmärtää.
Minä pidän halveksumisena sitä, että ihmisten taitoja vähätellään ja kuitataan ne sillä, että kyllä minäkin oppisin, jos asiaa googlailisin. Jalustalle nostamisesta olet puhunut vain sinä.
Minä oppisin, en voi mitään sille jos sinä et. Ihan mielenkiinnosta: mitkä taidot ovat mielestäsi niin kunnioitettavia että on halveksuntaa väittää että oppisi ne itse? Tapetointi? Muuraaminen? Viemärin puhdistaminen? Olen opetellut nuo kaikki ja paljon muuta netistä löydetyillä ohjeilla.
Pointti oli siinä, että sinä väheksyt sitä, että ihmiset osaavat jotain. Nyt luettelet itse osaamiasi taitoja. Pitääkö minun nyt väheksyä niitä? Sanoinko jossain, että en opi mitään taitoja. En sanonut, joten miksi väität niin? Ettei vain nyt tässä kaikessa olisi kyse siitä, että sinulla on känkkäränkkäpäivä, jota yrität hoitaa v ttuilemalla netissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska nähdä yliopiston pihalla temppurata naiselle:
1. auton renkaan vaihto.
2. naulata linnunpönttö lautaseinään kiinni.
3. polkupyörän renkaan täyteen pumppaaminen
4. patterin vaihto kelloradioon.
5. sahata 90cm lauta käsisahalla kahteen 45cm pätkään.
Harva pääsisi edes yhtä läpi vaikka saisi aloittaa mistä kohdasta vain. toki amismuijat selvittää, mutta heitä on naisissa vähän.
Kuka tavallisella järjellä varustettu ihminen ei tajuaisi miten nuo kaikki tehdään? Paitsi ehkä kohta 1, jos ei ole omaa autoa ikinä ollut, itse en ainakaan ihan noin vain lähtisi rengasta vaihtamaan vaikka periaatteessa tiedän miten se tehdään. Mutta siis sahan ja vasaran käyttö, joku patteri vaihto (kuka helkkari ei tätä osaa tehdä?!) ja polkupyörän renkaan pumppaaminen on hyvin yksinkertaisia hommia.
Pysäytä joku nainen kadulla ja pyydä pumppaamaan renkaasi, koska sinulla on ranne murtunut. Niin tosi moni käskee odottamaan kun mies osuu paikalle :) Toki hyvällä tuurilla viides osaa pumpata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista että naiset ovat kuitenkin aina avuntarpeessa. Tänäänkin kävin auttamassa kahta naista, kun he eivät osaa. Molemmilla omakotitalo ja kaikki repsottaa. En ajatellut auttaa enää kauaa, koska ehkä heidän on aika tehdä itse nämä helpot työt.
Onko erityisen naisellista tai miehekästä, ettei pyydä apua silloinkaan kun tietää, jonkun joka osaa ja kykenee tekemään saman asian todennäköisesi paremmin kuin itse?
En tiedä, jostain voi tuntua joltakin. Tiedän monia naisia jotka osaavat vaikka mitä, mutta sitten tiedän paljon paljon enemmän miehiä jotka osaavat vaikka mitä. Aina tupaa olemaan joku joka kykenee tekemään paremmin kuin itse. Minä teen kuitenkin itse, koska osaan ja tykkään siitä. Sitten autan niitä jöketkä eivät osaa tehdä, ja nämä sitten ovatkin pääsääntöisesti naisia.
Luulen, että ole monelle naiselle kullan arvoinen kaveri. - Yleisemmin tulee mieleen, että monelle miehelle saattanee olla vaikeampaa myöntää, ettei osaa jotain "perinteistä miesten työtä" eikä siksi osaa tai halua pyytää apua koska avunpyytäminen kävisi liikaa oman luonnon päälle. - Moni naisen osaama taito jää luultavasti myös edelleen miesten töiden varjoon. - On olettama, että mies tekee vaikka todellisuudessa saatetaan tehdä yhdessä tai nainen ekee mutta siiä ei pidetä ääntä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. auton renkaan vaihto.
Harva pääsisi edes yhtä läpi vaikka saisi aloittaa mistä kohdasta vain. toki amismuijat selvittää, mutta heitä on naisissa vähän.
Kuka tavallisella järjellä varustettu ihminen ei tajuaisi miten nuo kaikki tehdään? Paitsi ehkä kohta 1, jos ei ole omaa autoa ikinä ollut, itse en ainakaan ihan noin vain lähtisi rengasta vaihtamaan vaikka periaatteessa tiedän miten se tehdään. Mutta siis sahan ja vasaran käyttö, joku patteri vaihto (kuka helkkari ei tätä osaa tehdä?!) ja polkupyörän renkaan pumppaaminen on hyvin yksinkertaisia hommia.
Pysäytä joku nainen kadulla ja pyydä pumppaamaan renkaasi, koska sinulla on ranne murtunut. Niin tosi moni käskee odottamaan kun mies osuu paikalle :) Toki hyvällä tuurilla viides osaa pumpata.
Oletko ihan tutkimustakin asiasta suorittanut? Itse osaan tehdä tämän ihan siksi, että pyöräilin pentuna paljon, ja faija halusi että saan korjattua mahdollisesti pikkuongelmat itse. Luulen että asia on näin useimpien (myös naisten) kohdalla.
Täytyy myöntää, että tosi huonosti. Ei sillä, etten osaisi vaan kyse on siitä, että puristusvoima on olematon ja kädet ovat lyhyet jne. Ensaa esimerkiksi lasipurkkia tai pullon korkkia auki ja sohvan nostaminen on vaikeaa, kun ei ylety ja saa kunnon otetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. auton renkaan vaihto.
Anteeksi, mutta missä porukoissa sinä liikut, jos naiset eivät osaa pumpata renkaaseen ilmaa? Ja miksi haluat jonkun pumppaavan renkaasi, jos ranteesi on murtunut? Et kai pysty ajamaan pyörälläkään, jos et pumppaamaankaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas naisvihaa. Naisia syytetään, kun he eivät ole kuin miehet. Kukaan ei tekisi keskustelua jossa miehen oletetaan osaavan balettia samalla tavalla kuin naisen. Miehen ei oleteta hallitsevan naisten töitä, miehelle se olisi vain nöyryyttävää. Taas naisesta yritetään tehdä miehiä. Luoja. Miksi ette vaadi miehiltä? Naisen työt on paljon tärkeämpiä.
Miten mies suoriutuu imettämisestä? :) Entäs lasten kasvatuksesta? :)
Yksinhuoltajamiesten lapset kouluttautuvat paremmin kuin yksinhuoltajanaisten ja tuttipullon pitely sujuu molemmilta sukupuolilta.
Ohis mutta liittyisikö uo yksihuoltaja miesten lasten koulumenesys osaksi siiä, että edelleen valtaosa yksinhuoltajista on naisia. - Jos mies on yksinhuolaja muusta kuin leskeydestä johuen niin veikkaan, että hän ise on keskimääräsiä miesä eevämpi ja siten parempi malli lapsille kuin yksinhuoltaja nainen joka voi olla omalta kouluustaustalaan ja osaamiselaan melkein mitä tahansa, jonka suurin avu saada yksinhuoltajuus on tai oon ollu se, ettei hän ole mies.
Rahalla selviää työstä kuin työstä varsin mainiosti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas naisvihaa. Naisia syytetään, kun he eivät ole kuin miehet. Kukaan ei tekisi keskustelua jossa miehen oletetaan osaavan balettia samalla tavalla kuin naisen. Miehen ei oleteta hallitsevan naisten töitä, miehelle se olisi vain nöyryyttävää. Taas naisesta yritetään tehdä miehiä. Luoja. Miksi ette vaadi miehiltä? Naisen työt on paljon tärkeämpiä.
Miten mies suoriutuu imettämisestä? :) Entäs lasten kasvatuksesta? :)
Yksinhuoltajamiesten lapset kouluttautuvat paremmin kuin yksinhuoltajanaisten ja tuttipullon pitely sujuu molemmilta sukupuolilta.
Oliko sulla lähdettä tähän? Onko tutkimuksessa suhteutettu myös yh-isien ja - äitien määrä?
Meillä pääosin perinteinen työnjako. Eli minä naisena laitan ruuat, pesen pyykit, siivoan, hoidan lapset jne. Mies huoltaa ja korjaa autot, lämmittää talon puilla, tekee metsätöitä, rakentaa jne. Näin hommat hoituu nopeimmin ja helpoimmin.
Mutta meillä on sopimus että kummankin tulee osata kaikista tärkeimmät työt niin että selviää yksinkin tarvittaessa jos toiselle sattuu jotain. Ja tosi paljon teemmekin yhdessä töitä. Vaikka mies vastaa rakentamisesta niin minä purin eilen yksin valumuotit. Ja suurin osa rakennushommista tehdään yhdessä. Samoin metsätöissä käymme yhdessä ja kummallakin on oma moottorisaha mutta mies vastaa niiden huolloista ym. Ja yhdessä siivotaan usein mutta silloin minä puolestani ohjeistan enemmän asioita. Mies laittaa välillä ruokaa tai laitetaan yhdessä.
Meillä työt menee kiinnostuksen ja taitojen mukaan. Mies on voimakkaampi ja taitavampi tekemään metsähommia sahalla. Vaikka minäkin sahaan niin mies tekee hankalammat hommat. Samoin minä laitan monimutkaisemmat ruuat ja mies tekee perusversioita.
Miksi keskittyisin auton korjaamiseen kun mies rakastaa autojen kanssa värkkäämistä ja minua ne ei kiinnosta isommin?
Lumityöt, nurmikon leikkuuta ym sujuu kummaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. auton renkaan vaihto.
Anteeksi, mutta missä porukoissa sinä liikut, jos naiset eivät osaa pumpata renkaaseen ilmaa? Ja miksi haluat jonkun pumppaavan renkaasi, jos ranteesi on murtunut? Et kai pysty ajamaan pyörälläkään, jos et pumppaamaankaan pysty.
onpa naiset empaattisia, eli heikkoranteinen ei saa pyöräillä tai pyytää apua muilta naisilta :(
Osaan ainakin seuraavat:
- Remontoida ja rakentaa. Juuri valmistui autokatos kahdelle autolle.
- Laattahommat, vesieristykset, pönttöjen ja lavuaarien asennus + kytkennät
- Kivijalan ja seinien pinnoitukset, tapetointi ja maalaus
- Sähköhommista kaikki muu, paitsi sähköpääkeskuspään jutut.
- Verkkokytkennät ja reitittimien säädöt yms.
- Tietokoneiden asennus, osien vaihtaminen ja vaikka koko koneen kasaaminen + softat.
- Tietokantajutut yms. nörtteily
- Ruoanlaitto
- Metsästys
- Siivoaminen
- Autoihin en osaa tehdä muuta kuin perusjutut kuten renkaiden vaihdot jne. Tosin ei ole oikein paikkaa, aikaa eikä mielenkiintoa asiaan, vaikka muuten olenkin autofriikki.
Näistä kaikkia ei tietysti saa ilman lupia tehdä, mutta kun hyväksyttää tekeleensä sellaisella, jolla on luvat, niin homma hoituu.
Ai niin, olen mies ja päivätyö on softa-alalla. Mottoni on ”Muut tekevät mitä ne osaavat, minä teen mitä haluan.”
Vierailija kirjoitti:
Meidän huushollissa miehen töitä on ollut ainakin seuraavat:
verhojen valinta ja niiden ompelu - tämän osaisin kyllä, mutten viitsi eikä minulla ole näkemystä.
Lasten vieminen päiväkotiin. - Sujuisi varmaan jos saisin listan mitä sinne pitää huolehtia mukaan.
Ruusujen leikkaus ja talvisuojaus- onnistuisi varmaan ohjeiden avulla
Korvapuustien ja hampurilaissämpylöiden teko- Ei tule ollenkaan hyviä, ei onnistu.
Kauluspaitojen silitys - onnistuu, mutta hitaammin ja huonommin
Kipeiden lasten kanssa kotona olo - osaisin toki, mutta olen kiitollinen kun ei tarvii.
Kissan lääkitseminen - En halua ikinä edes yrittää.
Polkupyörien huolto - Ei onnistuisi, itse en edes omista pyörää.
Penetroituminen seksin aikana - Onnistuisi toki välinein, mutta ei omin avuin eikä meillä ole kiinnostusta aiheeseen.Muut hommat on sitten joko minun hommia tai yhteisiä, jotka tekee se joka ehtii. Olen kirvesmies, eli semmoset polttopuihin, työkaluihin ja rakentamiseen liittyvät jutut on tämän ikuisen remontin keskellä mun hommia luontevasti.
Sullapa on monitaitoinen mies, onnittelut siitä! Penetroituminen seksin aikana ei muuten ole mikään työtehtävä.
Näkkäri kantaa veden pään päällä. Se on asennekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Näkkäri kantaa veden pään päällä. Se on asennekysymys.
Mä olen tykännyt piiskata sitä näkkäripyllyä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääosin perinteinen työnjako. Eli minä naisena laitan ruuat, pesen pyykit, siivoan, hoidan lapset jne. Mies huoltaa ja korjaa autot, lämmittää talon puilla, tekee metsätöitä, rakentaa jne. Näin hommat hoituu nopeimmin ja helpoimmin.
Mutta meillä on sopimus että kummankin tulee osata kaikista tärkeimmät työt niin että selviää yksinkin tarvittaessa jos toiselle sattuu jotain. Ja tosi paljon teemmekin yhdessä töitä. Vaikka mies vastaa rakentamisesta niin minä purin eilen yksin valumuotit. Ja suurin osa rakennushommista tehdään yhdessä. Samoin metsätöissä käymme yhdessä ja kummallakin on oma moottorisaha mutta mies vastaa niiden huolloista ym. Ja yhdessä siivotaan usein mutta silloin minä puolestani ohjeistan enemmän asioita. Mies laittaa välillä ruokaa tai laitetaan yhdessä.
Meillä työt menee kiinnostuksen ja taitojen mukaan. Mies on voimakkaampi ja taitavampi tekemään metsähommia sahalla. Vaikka minäkin sahaan niin mies tekee hankalammat hommat. Samoin minä laitan monimutkaisemmat ruuat ja mies tekee perusversioita.
Miksi keskittyisin auton korjaamiseen kun mies rakastaa autojen kanssa värkkäämistä ja minua ne ei kiinnosta isommin?
Lumityöt, nurmikon leikkuuta ym sujuu kummaltakin.
Tuulahdus 60-luvulta vai miä tämä kaikki edellä lukemani oli? - Aika moni asfalttiviidakossa elävä mies jolla olisi uudenpi auto saattaisi kyllä pääsä aika vähällä. Mut ilahdutavaa toki jos koe ja unnet, etä eisä molemmea voi tehdä lähinnä sitä mistä itse tykkää...
Niin miesten kuin naisten töistä sujuu kaikki joita olen tehnyt.
Osan opettelin, osaan kysyin neuvoa ja osan osasin ihan sillä, että tiedän mitä milläkin tehdään ja vähän tutkailin.
En tajua miksi joku jolla ei ole mitään sairautta ei osaisi tai pystyisi tehdä asioita jotka eivät vaadi muuta kuin tietoa ja vähän tarkkuutta.
Joitakin hommia ei ole huvittanut alkaa tekenmään tai opettelemaan ja niistä maksan ammattilaiselle. Tämä kyllä menee niin, että moni asia tulee teetettyä, jos on rahaa, mutta tehtyä itse, jos on tiukempaa. Esim. Maalaus, nurmikon leikkuu tai renkaiden vaihto.
Esim. Poraaminen nopeampaa ja helpompaa kuin sellaisen tilaaminen joka sen tekisi, joten sen hoidan aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. auton renkaan vaihto.
onpa naiset empaattisia, eli heikkoranteinen ei saa pyöräillä tai pyytää apua muilta naisilta :(
Kuka ajaa pyörällä ranne murtuneena. Pyöräily rasittaa enemmän tai vähemmän ranteita muutenkin. Tietysti silloin ymmärrettävää, jos ranne on murtunut ja kumi tyhjentynyt samalla reissulla. Minä ainakin auttaisin, vaikka se pumppaaminen onkin niin hiton "vaikeaa" :D
N45