Miten selviätte "miesten" töistä?
Miten selviätte ns. miesten töistä ja millaisia töitä teet? En tarkoita tällä miehistä ammattia, vaan arkisia töitä kotona, mökillä, auton kanssa jne.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies huoltaa auton, kokkaa (erityisesti viikonloppuna ja hoitaa myös grillauksen), leikkaa nurmikon ja remontoi. Minä siivoan, pyykkään, teen useimmiten arkiruat ja leivon, sisustan kotia ja hoidat lapset. Käymme yhdessä kuitenkin ruokaostoksilla, mutta mies kantaa kassit, koska se näyttää kuulemma fiksummalta. Herrasmies on aina herrasmies!
Hyvin on toiminut tämä työnjako ja molemmat ovat tyytyväisiä.
50+ mummeli joka ei osaa miestentöitä
Olen aina osannut tehdä "kaikkea". Kukaan ei ole opettanut. Osaan pienrempat (maalaus, tapetointi), jotain rakennusjuttujakin ihan ilman jeesiä, osaan käyttää porakonetta, sirkkeliä, naulainta. Lamput saan kattoon ja taulut ja hyllyt seinään. Osaan vaihtaa renkaat ja huoltaa polkupyörät. Osaan trimmata nurtsin reunat ja leikata pensaat. En tiedä, mikä kaikki on "miesten" hommaa. Mutta joo.
Asun lasten kanssa ilman miestä, eli kaikki pitää itse osata ja sen mitä en osaa itse, osaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mistä töistä?
Esim. Pyöränkumin paikkaaminen tai pensasaidan trimmeröinti?
Olivatko nämä olevinaan miesten töitä?
No moni alle 3kymppinen nainen ei saa edes pyörän renkaaseen ilmaa pumpattua. Tiedän useita ihan tuttuvapiiristä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sellaisia enää nykyisin? Kuka esim. enää huoltaa itse autonsa jos ei ole ammattilainen?
Jotain ruohonleikkuuta en ole ikinä ajatellut miesten töinä koska tein sitä kesätöissä päivittäin jo 14-15-vuotiaana tyttönä ja sehän on aika kivaakin, paljon kivempaa kuin vaikka siivous. Myös huonekalujen kokoamiset ja maalaushommat on pääasiassa mun työtä kotona. No oli mulla koulussakin tekniset työt, tekstiilityöt ei kiinnostaneet yhtään.No on niitä. Mua harmittaa, kun en osaa. Asumme omakotitalossa, jossa on iso piha ja paljon remontoitavaa, ja sen lisäksi meillä on moottoripyöriä, joiden huollosta voisin opetella edes perusteet, enkä mä oikein ennätä opetella. On lapset, muutakin taloustyötä ja sen lisäksi kaikkea muuta.
Ainakin kansalais/työväenopistolla järjestetään semmosia lyhykursseja, jos niille ehtisit?
No en ehdi! Osaishan tuo mun mies opettaa, mutta kun ei ole aikaa siihen, että molemmat tekevät samaa hommaa samaan aikaan.
No mutta sittenhän on hyvä, että se mies on siinä tekemässä ne. :) Selvästikään yks ihminen ei ehtis miesten ja naisten hommia.
No joo, mutta mua kiusaa, kun en osaa! Aion kyllä opetella ainakin tuon öljynvaihdon moottoripyörään, ehkä ensi keväänä onnistuu.
Hyvä! Joku ilmeisesti käsitti mun vastauksen väärin, jonkinlaisena vinoiluna. Oikeesti on hyvä, että on kaks ihmistä tekemässä, kun kaikilla ei oo. Kyllä sitä aikaa tulee ku lapset kasvaa, tai sit opettelee ihan vähän kerrallaan.
Aloittaja olisi voinut listata näin alkuun mitä hänen mielestään on niitä kuuluisia "miesten töitä".
Jos niihin kuuluu lumityöt tms., niitä ei kerrostalossa tartte tehdä itse. Jos pitäisi onnistuisi multakin. Nikkarointi ja remppa on tuttuja puuhia, eikä niihinkään miestä tarvita vaikka toki mukavampaa puuhaa yhdessä.
Autoista ymmärrän enemmän kuin oma ukkoni, renkaat vaihtaa ammattilainen (rengashotelli) samoin huollot tekee korjaamo.
Työskentelen IT -alalla joten tietotekniikastakin ymmärrän aika paljon enemmän kuin useimmat. Mihin tässä siis miestä tarvittaisiin, ainakaan sellaisiin hommiin joiden nojalla pääsisi luistamaan yhteisen kodin ylläpidosta yms? ;D
Mitä ne ovat?
Olen elänyt koko ikäni sinkkuna, omistusasunto on ja mökki ja auto. Asiat olen saanut hoidettua, eikä ole tullut mieleen nimetä työtehtäviä sukupuolen mukaan.
Miehellä pitäisi olla mulle jotain muuta tarjottavaa, kuten seksikäs ulkonäkö ja kemiaa ja hyvät sänkytaidot ja hyvää keskusteluseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Pappani opetti aina 80-luvulla ja eteenpäin näitä "miestenhommia". Nykyään on vaikea ajatella akkuporakoneen käyttöä, renkaiden vaihtoa, halkohommia, maalaanmsta, tapetointia, öljyn vaihtoa jne sukupuoleen sidottuna
99% näihin asioihin apua pyytävistä on naisia. Minä ajattelen kun naiset pyytävät asiassa apua, niin he eivät itse osaa tai ovat patalaiskoja.
Hitsaaminen ei vielä onnistu. Osaan kyllä esim juottaa ja valaa pronssia. Moottorisahakin pysyy kädessä. Mieheni ei osaa juuri mitään miesten töitä. Esim. huonekalujen rakentaminen ja kokoaminen sujuu minulta näppärämmin.
Kummallista että naiset ovat kuitenkin aina avuntarpeessa. Tänäänkin kävin auttamassa kahta naista, kun he eivät osaa. Molemmilla omakotitalo ja kaikki repsottaa. En ajatellut auttaa enää kauaa, koska ehkä heidän on aika tehdä itse nämä helpot työt.
Vierailija kirjoitti:
Moottorisahaa en halua käyttää, kirves on ok. Työkalut pysyy kädessä, jos talosta pitää jotain normaalia pientä korjata, en toki sähkö- tai putkitöitä tee. Autolle en tee muuta kuin tankkaan, tarkistan öljyt ja lisään pissapojan nesteen. Pihahommat teen oikeastaan ihan kaikki, usein myös lumityöt.
Hmm. Itse olen mies ja kyllä minä mieluummin jätän vähääkään vaativammassa hommassa mootorisahan käyön jollekulle miehelle tai naiselle joka osaa ja hallitsee sen käytön, enkä uskottele olevani eevä mootorisahan käytäjä siksi, eä olen mies. - Kirvestä en paljon muuhun osaa käyttää kuin puiden halkaisuun. Autolle en edes yriä tehdä mitään isompaa remonttia itse; vaan luotan ammattilaiseen. - Josku on on kyllä käynyt mielessä, eä olsii kiva joskus hankkia joku harrase peli, jota voisi, ainakin teoriassa yrittää itse korjata paremmin itse, mutta en minä silloinkaan korjaamiseen tarvitsisi penistäni tai mitään muutakaan "miehisyyttäni" ilmentävää. Pihahommat sujuu ja vielä paremmin sujuu kun pihalla e ole mitään erityistä "huolen aihetta" , joka täytyisi hoitaa eriyisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista että naiset ovat kuitenkin aina avuntarpeessa. Tänäänkin kävin auttamassa kahta naista, kun he eivät osaa. Molemmilla omakotitalo ja kaikki repsottaa. En ajatellut auttaa enää kauaa, koska ehkä heidän on aika tehdä itse nämä helpot työt.
Onko erityisen naisellista tai miehekästä, ettei pyydä apua silloinkaan kun tietää, jonkun joka osaa ja kykenee tekemään saman asian todennäköisesi paremmin kuin itse?
Vierailija kirjoitti:
En osaa tehdä remontteja, huoltaa tai ajaa autoa, puhdistaa räystäskouruja tai käyttää klapikonetta.
Osaan konffata reitittimen, paistaa pitsaa, lukea maastokarttaa ja kirjoittaa novelleja.
M33
Minä osaan noista kaikki.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko erityisen naisellista tai miehekästä, ettei pyydä apua silloinkaan kun tietää, jonkun joka osaa ja kykenee tekemään saman asian todennäköisesi paremmin kuin itse?
En tiedä, jostain voi tuntua joltakin. Tiedän monia naisia jotka osaavat vaikka mitä, mutta sitten tiedän paljon paljon enemmän miehiä jotka osaavat vaikka mitä. Aina tupaa olemaan joku joka kykenee tekemään paremmin kuin itse. Minä teen kuitenkin itse, koska osaan ja tykkään siitä. Sitten autan niitä jöketkä eivät osaa tehdä, ja nämä sitten ovatkin pääsääntöisesti naisia.
Olisi hauska nähdä yliopiston pihalla temppurata naiselle:
1. auton renkaan vaihto.
2. naulata linnunpönttö lautaseinään kiinni.
3. polkupyörän renkaan täyteen pumppaaminen
4. patterin vaihto kelloradioon.
5. sahata 90cm lauta käsisahalla kahteen 45cm pätkään.
Harva pääsisi edes yhtä läpi vaikka saisi aloittaa mistä kohdasta vain. toki amismuijat selvittää, mutta heitä on naisissa vähän.
En osaa käyttää moottorisahaa, enkä tehdä sähkö- tai putkitöitä, paitsi tietysti vaihtaa lamput ja pumpata veden kaivosta takaisin putkeen, jos sattuu haukkaamaan tyhjää (oma kaivo). Ja autoa en osaa huoltaa renkaiden vaihtoa lukuunottamatta. Muuten onnistuu kaikki ns. miesten työt, työkalujen käyttö jne.
Taas naisvihaa. Naisia syytetään, kun he eivät ole kuin miehet. Kukaan ei tekisi keskustelua jossa miehen oletetaan osaavan balettia samalla tavalla kuin naisen. Miehen ei oleteta hallitsevan naisten töitä, miehelle se olisi vain nöyryyttävää. Taas naisesta yritetään tehdä miehiä. Luoja. Miksi ette vaadi miehiltä? Naisen työt on paljon tärkeämpiä.
Miten mies suoriutuu imettämisestä? :) Entäs lasten kasvatuksesta? :)
Vierailija kirjoitti:
En osaa käyttää moottorisahaa, enkä tehdä sähkö- tai putkitöitä, paitsi tietysti vaihtaa lamput ja pumpata veden kaivosta takaisin putkeen, jos sattuu haukkaamaan tyhjää (oma kaivo). Ja autoa en osaa huoltaa renkaiden vaihtoa lukuunottamatta. Muuten onnistuu kaikki ns. miesten työt, työkalujen käyttö jne.
Siis jos moottorisahan käyttö ei onnistu niin miten osaat käyttää muitakaan työkaluja??? On monia paljon vaarallisempiakin laitteita kotona käytettäväksi
Miksei miehet osaa "naisten" töitä?
Missä siivous, villasukan neulominen yms?
Vierailija kirjoitti:
Taas naisvihaa. Naisia syytetään, kun he eivät ole kuin miehet. Kukaan ei tekisi keskustelua jossa miehen oletetaan osaavan balettia samalla tavalla kuin naisen. Miehen ei oleteta hallitsevan naisten töitä, miehelle se olisi vain nöyryyttävää. Taas naisesta yritetään tehdä miehiä. Luoja. Miksi ette vaadi miehiltä? Naisen työt on paljon tärkeämpiä.
Miten mies suoriutuu imettämisestä? :) Entäs lasten kasvatuksesta? :)
Yksinhuoltajamiesten lapset kouluttautuvat paremmin kuin yksinhuoltajanaisten ja tuttipullon pitely sujuu molemmilta sukupuolilta.
P.S. Tyttärilleen hän kyllä opettaa kaikki mahdolliset "miesten työt", ja on ylpeä siitä.