En käy Subwayssa koska en osaa tilata siellä.
Miksi siitä tilaamisesta on tehty niin helvetin vaikeaa?
Kommentit (715)
Minusta Subway on hankala paikka, muutaman kerran käynyt. Ensimmäisellä kerralla olimme tosiaan iahn ulalla miten pitää toimia mutta oppihan sen nopeasti. Joku kerta otettiin "päivän subi" edulliseen hintaan, myyjä kyseli saako laittaa sitä ja tätä, sai laittaa ja yllätyksneä hinta olikin kalliimpi kuin sen pävän subin, ei missään vaiheessa sanonut että ko täytteet eivät kuulukaan samaan hintaan.
En pidä ko puljusta enkä ihmettele että moni kokee sen hankalana, jopa harhaanjohtavana.
Jenkeissä on melkein joka paikassa sama kulustelu edessä....huh..... Suomessa on pitkään pärjännyt tyyliin - Iso tuoppi ! ja jos on oikein kohteliaalla tuulella, niin kiitos siihen perään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Subway on hankala paikka, muutaman kerran käynyt. Ensimmäisellä kerralla olimme tosiaan iahn ulalla miten pitää toimia mutta oppihan sen nopeasti. Joku kerta otettiin "päivän subi" edulliseen hintaan, myyjä kyseli saako laittaa sitä ja tätä, sai laittaa ja yllätyksneä hinta olikin kalliimpi kuin sen pävän subin, ei missään vaiheessa sanonut että ko täytteet eivät kuulukaan samaan hintaan.
En pidä ko puljusta enkä ihmettele että moni kokee sen hankalana, jopa harhaanjohtavana.
Vaikka myyjä selittäisi hyvin kaikki vaihtoehdot, niin hintavaikutus jää usein kertomatta ja voi tulla asiakkaalle yllätyksenä. Ehkäpä siinä on vähän tarkoitushakuisuutta mukana.
Kerran olen käynyt, silloinkin "oppaan" kanssa. Yksin en menisi Subiin mistään hinnasta, liikaa liikkuvia osia ja vaihtoehtoja. Siksi toisekseen leipä ei edes ollut järin maukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo vaikeeta kysyä työntekijältä apua. Itse oon subissa töissä ja aina välillä tulee niitä jotka ei ole käynyt ikinä subissa ja mielelläni opastan sekä kerron eri vaihtoehdoista.
Itse olen kerran seurannut ihan vaan Hesburgerissa, miten keski-ikäinen pariskunta taisi olla ensimmäistä kertaa hampurilaispaikassa ja ihan kuutamolla annosten ja niiden nimien kanssa ja se myyjä ei osannut yhtään auttaa, vaan alkoi närkästyä, kun asiakas ei osaa päättää minkä nimisen annoksen haluaa.
Hesen hamppareilla on sentään suunnilleen suomalaiset nimet, mutta mäkkärin hampparit ovatkin sitten ihan latinaa sellaiselle, joka ei niitä tunne. Kylmiltään on ihan mahdoton tietää millainen on BigMac tai McFeast.
Tuttu vanhempi mies oli ravintolaillan jälkeen jonottanut ruokaa hesellä ja tilannut sitten hampurilaisen ja kiukustui niin penteleesti kun sai sen hieman jääkiekkolätkää pienemmän tavallisen hampparin.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran kun kaverin kanssa menin, tilasin tismalleen saman leivän kuin hän. Sen jälkeen olen tainnut tilata aina samanlaisen leivän, ihan vaan koska oli hyvää ja jotenkin tuntuu että en viitsi alkaa kyselemään hirveästi muista vaihtoehdoista kun tuntuu että jonon täytyy liikkua nopeasti ja takana olevat odottaa kärsimättömästi.
Mikä leipä, kokonainen vai puolikas?
Mitä lihaa/lihoja?
"Laitetaanko juusto ja paahto?" (Taitaa olla normaalia juustoa ja jotain pippurijuustoa mitä lie, mitä en ikinä ole ottanut. mutta normaali juusto ja paahto)
Mitä salaatteja? Katsot altaasta mieleiset.
Kastikkeet/mausteet?
Otetaanko ateria vai pelkkä leipä? (ateriaan kuuluu valinnan mukaan joko pieni sipsipussi tai sellanen keksi, sekä juoma, ainakin muistaakseni.)
Itselläni menee jotenkin näin;
-Kokonainen hunajakaura
-Kanateriyaki
-normaali juusto ja paahto
-kaikkea salaattipuolelta
-southwest (olisko ollu joku tuollanen, sopivasti pieni tulisuus) ja kevytmajoneesi
-ei mausteita
-pelkkä subi, ei ateriana.
Itse tykkään kerran parin kk välein vähän herkutella ja hakea subista leivän, ei jää ihan niin raskas olo kun jostain mäkkärin ruuista.
Eli jotta osaisi tilata, pitäisi käytännössä hallita koko tarjolla oleva valikoima! Uskon, että vakiasiakkaat tietävätkin, mutta ensikertalainen on kyllä hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka myyjä selittäisi hyvin kaikki vaihtoehdot, niin hintavaikutus jää usein kertomatta ja voi tulla asiakkaalle yllätyksenä. Ehkäpä siinä on vähän tarkoitushakuisuutta mukana.
Itsellä kesti vuosia ennen kuin tajusin että Picnikin peruna-annoksessakin hinta määräytyy valintojen mukaan, sitä ei ole pakko ottaa kahdella tai kolmella täytteellä, vaan voi ottaa yhdelläkin ja tulee vielä halvemmaksi. En edes ymmärrä että miksi joku haluaisi paahtopaistia, katkarapuja ja kanaa samaan annokseen.
Itselle jäänyt hämäräksi tuo hinnan määräytyminen. Mistä tulee lisähintaa ja paljonko?
Siihen leivän tilaamiseen tehdään vaikka tarkoituksella kiireen tuntu. Vaikkei ole ketään takana jonossa. Silti se leipäkauppias saa siitä tilanteesta sellaisen, että on jotenkin hirveä hoppu kertoa pitääkö leipään laittaa paprikaa tai pippuria.
Lopetin käymästä ja ostan patongin Cittarista nykyään. Ne on oikeasti valmiita, eikä ole kiire.
Minun kokemukseni mukaan kaikki Subin työntekijät ovat olleet todella mukavia ja kohteliaita. Koskaan ei ole silmiä pyöritelty tai puhistu kun olen hetken vaihtoehtoja miettinyt. Olen kyllä miettinyt, että onko Subwayllä jotekut ulkonäkökriteerit työntekijöille, kun kaikki tuntuvat olevan niin nättejä nuoria tyttöjä. Kummallista että täällä ihmiset syyttävät ravintolaa omista sosiaalisten tilanteiden ongelmistaan. Ei kai se nyt ravintolan vika ole jos menet lukkoon muutamasta yksinkertaisesta kysymyksestä.
Itse aloitan tilauksen näin: "Puolikas tonnikalasubi hunajakauralla". Tuo ensimmäinen lause on haastavin, kun siinä pitää olla kolme eri informaatiota: leivän koko, täyte sekä leivän tyyppi, ja ne on käytännössä pakko sanoa samassa lauseessa. Sen jälkeen keskustelu lutviutuukin jo normaalisti, subin työntekijä vie hommaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Itselle jäänyt hämäräksi tuo hinnan määräytyminen. Mistä tulee lisähintaa ja paljonko?
Tuleeko leipä halvemmaksi jos jättää jotain pois?
Helpommalla pääsee, kun ostaa vaikka huoltoasemalta sellaisen muovikelmuun käärityn valmisleivän.
Valinta on helppo! Ruokailu vai nöyryytys. Valitsen ruokailun.
Minulle on ains kerrottu että haluaako LISÄHINTAAN pekonia, avokadoa, lisöjuustoa, tuplataytettä jne. Ja kaikki täytteetkäön eivät ole saman hintaisia mm tonnikala hieman kalliimpi kuin kinkku. Missä ihmeessä käytte kun kaikki aspat ovat paskoja ja huijaavat? Vqi voisiko olla että jännitätte niin paljon että osa aspan puheesta menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen leivän tilaamiseen tehdään vaikka tarkoituksella kiireen tuntu. Vaikkei ole ketään takana jonossa. Silti se leipäkauppias saa siitä tilanteesta sellaisen, että on jotenkin hirveä hoppu kertoa pitääkö leipään laittaa paprikaa tai pippuria.
Lopetin käymästä ja ostan patongin Cittarista nykyään. Ne on oikeasti valmiita, eikä ole kiire.
Just näin! Tämä ihmeellinen kiire on ärsyttävää ja hermostuttavaa. Tosin sama "kiire" tuntuu olevan muissakin ns. pikaruokaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan kaikki Subin työntekijät ovat olleet todella mukavia ja kohteliaita. Koskaan ei ole silmiä pyöritelty tai puhistu kun olen hetken vaihtoehtoja miettinyt. Olen kyllä miettinyt, että onko Subwayllä jotekut ulkonäkökriteerit työntekijöille, kun kaikki tuntuvat olevan niin nättejä nuoria tyttöjä. Kummallista että täällä ihmiset syyttävät ravintolaa omista sosiaalisten tilanteiden ongelmistaan. Ei kai se nyt ravintolan vika ole jos menet lukkoon muutamasta yksinkertaisesta kysymyksestä.
On se jos nämä ihmiset eivät muualla lukkiudu muutamasta yksinkertaisesta kysymyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitan tilauksen näin: "Puolikas tonnikalasubi hunajakauralla". Tuo ensimmäinen lause on haastavin, kun siinä pitää olla kolme eri informaatiota: leivän koko, täyte sekä leivän tyyppi, ja ne on käytännössä pakko sanoa samassa lauseessa. Sen jälkeen keskustelu lutviutuukin jo normaalisti, subin työntekijä vie hommaa eteenpäin.
A: Moi
M: Moi, mitä saisi olla?
A: Puolikas tonnikalasubi hunajakauralla
M: Mikä leipä laitetaan?
A: Puolikas hunajakaura
M: 15 vai 30 cm?
A: Puolikas, eli 15cm
M: Tuleeko juusto?
A: Ei
M: Paahdetaanko leipä?
A: Ei
M: Mitä täytteitä?
A: Tonnikala
jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ains kerrottu että haluaako LISÄHINTAAN pekonia, avokadoa, lisöjuustoa, tuplataytettä jne. Ja kaikki täytteetkäön eivät ole saman hintaisia mm tonnikala hieman kalliimpi kuin kinkku. Missä ihmeessä käytte kun kaikki aspat ovat paskoja ja huijaavat? Vqi voisiko olla että jännitätte niin paljon että osa aspan puheesta menee ohi.
Ei, minä en jännitä enkä hermostu jos en jotain asiaa ensimmäisellä kerralla etukäteen ymmärrä (missä järjestyksessä ilmoitetaan mitäkin) mutta minulle EI ole koskaan kerrottu mistään lisähinnasta, on vain kysytty laitetaanko sitä sun tätä. Ensimmäisen kerran jälkeen olen itse osannut kysyä kuuluuko se hintaan vai ei ja sanonut että se pitäisi asiakkaalle kertoa eikä yllättää kassalla maksun koittaessa.
Eipä oikein mitään ole vastattu.
En oo kyllä ikinä ajatellu että se tilaaminen olis jotenkin vaikeeta. Mitä sitten jos vähän sekoilee tai sanoo väärin? Ei se oo niin vakavaa. Ja tottakai siihen subin tiskille voi mennä niinkin että sanoo "mitenkäs tämä tilaaminen toimii?". Myyjä ihan varmasti opastaa. Eikä siinä ole mitään noloa.