Kuiva ruisleipä 7,80 € + lasillinen vesijohtovettä 2 €. Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja?
Ihmetyttää joka vuosi kuinka kallista suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa on syödä edes pikkunälkään! :O
Siis taso täällä on ensinnäkin surkea (palvelu ja siisteys), koska lähes kaikissa kahviloissa tuntuu olevan liian vähän henkilökuntaa ja nekin jotain kesätyöntekijöitä.
Suomalainenhan tunnetusti maksaa mitä pyydetään, mutta rajansa kaikella. Tuntuu, että euro jotenkin sekoitti kahvilanomistajien päät ja hintataso karkasi ihan järjettömäksi. Turha itkeä, että tänne Suomeen ei tahdota saada samanlaista kahvilakulttuuria kuin monissa muissa Euroopan maissa, kun hintoja nostetaan paljon nopeammin kuin mitä ihmisten ostovoima on....
Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja? Vaikka markka-ajasta on jo aikaa, ei silloin tarvinnut maksaa leivästä ja vesilasista sentään 60 markkaa!
Kommentit (229)
Kuinkahan moni ottaisi santsikupin kahvia tai suolaisen päälle vielä makeaa, jos olisi pöytiintarjoilu? En itse ainakaan yksin ollessa lähde uudestaan tiskille jonottamaan ja joko jätä tavaroitani vahtimatta, tai roudaa niitä kaikkia mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva näin kahvilassa työskentelevänä ottaa palautetta vastaan vaikkei se kohdistukkaan (tuntomerkeistä päätellen) työpaikkaani :)
Siisteydestä se verran, että kahviloissa on muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa pöytiä varsinkin jos sattuu olemaan sillä hetkellä paljon asiakkaita. Pahimmillaan yksi työntekijä vastaa kaikesta samanaikaisesti, joten toivoisin hieman ymmärrystä tälläisille tilanteille :)
On muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa. Hmm. Siis olisiko parempi, että ei olisi asiakkaita, kun niiden jäljiltä joutuu siivoaamaan? Vai mitä tarkoitat? Suomessahan lähes kaikkialla on se tapa, että pitäisi itse roudata ne astiatkin vielä. Hyvä, ettei ole kehotusta omalla rätillä pyyhkiä oma ja mielellään viereinenkin pöytä kun on kehdannut tulla paikalle sotkemaan.
Tarkoitan että työhön kuuluu paljon muutakin, mitä asiakkaat eivät välttämättä tiedä. Ei se ole niin että joko siivoat tai olet tekemättä mitään. TOTTAKAI pöydät tulee siivota ja pitää asiakastiloista huolta, mutta jos töissä sattuu asiakasryntäyksen aikaan olemaan yksin, ei vain ole mahdollista hoitaa kaikkea samanaikaisesti. Jos pöydät ovat siivoamatta ja työntekijät seisovat juoruilemassa tiskin takana toisilleen, on se TIETYSTI eri asia.
Missa maksetaan 2 e vedestä? 50 c oon korkeintaan maksanut. Tollahan sais jo lounaan.
Suomalaiset ovat antaneet vedättää itsensä itsepalveluun ihan kaikkialla! Hinnat kuitenkin nousevat nousemistaan, vaikka esim. kahviloissa ei siivota asiakkaiden jälkiä. En yksinkertaisesti suostu maksamaan kiskurihintoja paikoissa, joissa minun pitäisi itse siivota edellisen asiakkaan jäljet sekä omani, kun lähden!
Tulin juuri Tallinnasta ja vanhassa kaupungissa on aivan ihania kahviloita, siistejä ja viihtyisiä, tuoreita erilaisia kakkupaloja valittavana niin monta että vaikea päättää minkä ottaisi ja silti iso kakkupala ja hyvä kahvi n. 6€
Suomessa ei taida missään olla tuollaiset valikoimat, no ehkä Kluuvikadun Fazerilla ?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat antaneet vedättää itsensä itsepalveluun ihan kaikkialla! Hinnat kuitenkin nousevat nousemistaan, vaikka esim. kahviloissa ei siivota asiakkaiden jälkiä. En yksinkertaisesti suostu maksamaan kiskurihintoja paikoissa, joissa minun pitäisi itse siivota edellisen asiakkaan jäljet sekä omani, kun lähden!
Oletko joku paikkajankkaaja, joka ei pääse yli siitä, että kahvilassa on joskus ollut pöydässä edellisen jälkiä. Istu johonkin toiseen pöytään, yleensä kaikkia ei ole varattu käytetyillä astioilla. Lisäksi se, että palautat itse tiskisi niille suunniteltuun paikkaan ei ole liikaa pyydetty vaan auttaa ehkä jo valmiiksi kiireistä henkilökuntaa. Sinulta pieni vaiva. Minä en edes toivo pöytiin tarjoilua. Paljon vapaampaa ottaa itse haluamansa.
noicecream2day kirjoitti:
Tykkään käydä kahviloissa ja maksan mitä pyydetään, mutta jädekioskilla käynti loppui kuin seinään kun veroja koroteltiin.
Muutama kerta vuodessa tulee käytyä kahvilassa mutta useammin lounasravintoloissa, joissa voi syödä itsensä vaikka "ähkyyn" n kympillä.
Helsingissä käydessä mm Faktory on sellane paikka.
Jäätelöä ei ole ostettu kioskilta kuin korkeintaan kerran vuodessa. On järkkyä maksaa tötteröstä liki viisi euroa, kun voi ostaa sillä summalla ainakin pari litraa maustettua jäätelöä. Tai litran Ainoa tms.
Usein ostetaan kaupan kylmäaltaasta irtojäätelö esim puikko tms ja mennään syömään se puistonpenkille.
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri Tallinnasta ja vanhassa kaupungissa on aivan ihania kahviloita, siistejä ja viihtyisiä, tuoreita erilaisia kakkupaloja valittavana niin monta että vaikea päättää minkä ottaisi ja silti iso kakkupala ja hyvä kahvi n. 6€
Suomessa ei taida missään olla tuollaiset valikoimat, no ehkä Kluuvikadun Fazerilla ?
Niin haluat tänne Suomeen kahvilatyöntekijöille yhtä surkean palkan kuin Eestissä, että saat kahvittelusi halvalla? Ja älkää kukaan tulko nyt tähän sanomaan ravintola-alalla Suomessa olevan liian kovat palkat, koska sitä ne eivät todellakaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa hinta-laatusuhde on päin prinkkalaa. Asun Lahdessa, ja edullista kahvilaa ei ole (torilla en ole käynyt, enkä laske huoltoasemia kahviloiksi). Yleensä pullat on kuivia, juustokakku samasta isosta leipomosta mistä lähes kaikkien kahviloiden kakut tulee (Sinuhe, Fazer? En tiedä, mutta pahaa on). Suolainen vaihtoehto on neljän euron karjalanpiirakka tai iän ikuinen piirakka fetalla, tomaatilla tai halvimmalla kinkulla. Tai se käsiin hajoava pasteija missä on sisällä lähinnä ilmaa.
En juo tavallista kahvia ollenkaan, ja americanoni otan vain Espresso Housessa. Muualla juon vain vettä. Kahvila Kariranta on loistava ja siellä voin maksaakin vähän enemmän kakkupalasesta. Mutta missään ei ole pöytiimtarjoilua, ja usein aika sotkuista kun henkilökunta ei ehdi siivota pöytiä.
No, suurimmaksi osaksi jos syön makeaa, leivon itse. Ulkona syömistäkin olen vähentänyt juuri siksi, että kotona teen paremmat salaatit, pastat ja pian varmaan pihvitkin kun vähän harjoittelen. Ainoastaan sushia tekee välillä mieli niin että pakko mennä ulos syömään.
Tämä oli hyvä kuvaus. Kahviloiden tarjonta on hirveää pääosin. Joko ne raakapakastetut pasteijat ja dallasoullat, tai sitten valmiscroissant halkaistuna, sisällä tuorejuusto ja joku rehu. Ei mitään persoonallisuutta.
Kariranta on mainio! Samoin Jyväskylässä Miriams, jossa muuten pöytiin tarjoilu. Jyväskylässä myös Wilhelmiina jossa tosin palvelu on ynseää
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se laatu. Kaikki on kauheen kallista, joten pitääkseen bisneksen pystyssä, asiakkaalle tarjotaan kuivia leipiä ja mauttomia pullia kalliilla hinnalla? Sitten kahvila menee nurin, ja syytetään suomalaisia siitä että he keittää kahvinsa mieluummin kotona, kun ovat niin nirsoja.
Mikä tässä ei nyt oikein täsmää.
Ja sama kansa reissaa vaikka satoja kilometrejä jotta saa lonkerolaatikkonsa piirun verran halvemmalla (kaikki kulut huomioiden).
Ei se tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Suurin osa suomalaisesta ruoasta olisi monissa muissa maissa kipattu jätteenä tunkiolle, mutta kun se on suomessa "hienostelua" vaatia edes jonkinlaista laatutasoa minkään asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva näin kahvilassa työskentelevänä ottaa palautetta vastaan vaikkei se kohdistukkaan (tuntomerkeistä päätellen) työpaikkaani :)
Siisteydestä se verran, että kahviloissa on muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa pöytiä varsinkin jos sattuu olemaan sillä hetkellä paljon asiakkaita. Pahimmillaan yksi työntekijä vastaa kaikesta samanaikaisesti, joten toivoisin hieman ymmärrystä tälläisille tilanteille :)
On muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa. Hmm. Siis olisiko parempi, että ei olisi asiakkaita, kun niiden jäljiltä joutuu siivoaamaan? Vai mitä tarkoitat? Suomessahan lähes kaikkialla on se tapa, että pitäisi itse roudata ne astiatkin vielä. Hyvä, ettei ole kehotusta omalla rätillä pyyhkiä oma ja mielellään viereinenkin pöytä kun on kehdannut tulla paikalle sotkemaan.
Tarkoitan että työhön kuuluu paljon muutakin, mitä asiakkaat eivät välttämättä tiedä. Ei se ole niin että joko siivoat tai olet tekemättä mitään. TOTTAKAI pöydät tulee siivota ja pitää asiakastiloista huolta, mutta jos töissä sattuu asiakasryntäyksen aikaan olemaan yksin, ei vain ole mahdollista hoitaa kaikkea samanaikaisesti. Jos pöydät ovat siivoamatta ja työntekijät seisovat juoruilemassa tiskin takana toisilleen, on se TIETYSTI eri asia.
No ihan turha silti pitää asiakkaita tyhminä, etteivät he muka hoksaa työntekijöillä yleensä olevan muutakin tekemistä, kuin pöytien siivous. Oisko vaikka ihan itsestään selvää, kun aika usein niitä siellä takahuoneessakin näkee roikkuvan.
Nro 87 en tiennytkään että asiakkaan pitää auttaa henkilökuntaa, sen takia kun tulee kahvilaan ostamaan jotain ja viettämään pienen hetken. Maksan kaikesta mitä ostan, ja vielä päälle päätteeksi pitäisi alkaa tekemään töitä siellä.
Ei kiitos. Maksan kahvilaskussa myös palvelusta, eli siitä että pöydät ovat puhtaat ja siistit.
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä ihan samaa mieltä, mikä sapettaa kohtuudella, mutta lähes aina jos tästä mainitsee saa kauhean syyllistämisen osakseen, kuinka on sikapossu jos ei siivoa paikkojaan. Joo tiedän, että pikaruokalassa on tapana viedä ne roskat, mutta kyllä se tympäisee joka paikassa sitä tehdä. Etenkin näissä kahviloissa, joissa on jo kovat hinnat valmiiksi. Luin kerran jutun jostain ravintolakokista, että tämä tapa on alkanut jo ulottua jopa sinne. Osa asiakkaista haahuilee likaisten lautasten kanssa keittiöön, kun ei ole totuttu pöytiin tarjoilua.
Jos menet kylpylään, alatko sielläkin siivoilemaan, auttaaksesi henkilökuntaa?
Miksi siis kahviloissa asiakkaan pitäisi siivota pöytä edellisen asiakkaan jäljiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa hinta-laatusuhde on päin prinkkalaa. Asun Lahdessa, ja edullista kahvilaa ei ole (torilla en ole käynyt, enkä laske huoltoasemia kahviloiksi). Yleensä pullat on kuivia, juustokakku samasta isosta leipomosta mistä lähes kaikkien kahviloiden kakut tulee (Sinuhe, Fazer? En tiedä, mutta pahaa on). Suolainen vaihtoehto on neljän euron karjalanpiirakka tai iän ikuinen piirakka fetalla, tomaatilla tai halvimmalla kinkulla. Tai se käsiin hajoava pasteija missä on sisällä lähinnä ilmaa.
En juo tavallista kahvia ollenkaan, ja americanoni otan vain Espresso Housessa. Muualla juon vain vettä. Kahvila Kariranta on loistava ja siellä voin maksaakin vähän enemmän kakkupalasesta. Mutta missään ei ole pöytiimtarjoilua, ja usein aika sotkuista kun henkilökunta ei ehdi siivota pöytiä.
No, suurimmaksi osaksi jos syön makeaa, leivon itse. Ulkona syömistäkin olen vähentänyt juuri siksi, että kotona teen paremmat salaatit, pastat ja pian varmaan pihvitkin kun vähän harjoittelen. Ainoastaan sushia tekee välillä mieli niin että pakko mennä ulos syömään.
Tämä oli hyvä kuvaus. Kahviloiden tarjonta on hirveää pääosin. Joko ne raakapakastetut pasteijat ja dallasoullat, tai sitten valmiscroissant halkaistuna, sisällä tuorejuusto ja joku rehu. Ei mitään persoonallisuutta.
Kariranta on mainio! Samoin Jyväskylässä Miriams, jossa muuten pöytiin tarjoilu. Jyväskylässä myös Wilhelmiina jossa tosin palvelu on ynseää
Miriams on aivan huippu! Näin keliaakikkona sydämeni laulaa joka kerta siellä käydessä. Missään en varmasti ole törmännyt niin hyvään myös gluteenittomaan valikoimaan! Kaiken huippu on ne paikat, joissa notkuu vitriini täynnä tavaraa, josta löytyy sitten jopa yksi tylsä vaihtoehto on gluteenittomana. Tämä todistaa, että se ei ole oikeasti edes vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan turha silti pitää asiakkaita tyhminä, etteivät he muka hoksaa työntekijöillä yleensä olevan muutakin tekemistä, kuin pöytien siivous. Oisko vaikka ihan itsestään selvää, kun aika usein niitä siellä takahuoneessakin näkee roikkuvan.
Suurin osa varmasti hoksaakin, ei silti kaikki. En ole sanonut ketään tyhmäksi, ei sun tarvitse kaikesta loukkaantua. Kuten itsekin sanoit, joidenkin mielestä me "roikutaan siellä takahuoneessa" vailla oikeaa tekemistä :D
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kahvilaa siellä olisi, jos suomalainen turismi loppuisi? Tuskin kovinkaan montaa.
Tallinnan vanhakapunki on muutenkin kuin tehty kahvilakulttuurille. Tiivis miljöö, jossa vain kävelykatuja. Samanalainen on myös Riian vanhakaupunki. Meillä ei ole suuremissa kaupungeissa tuollaisia miljöitä. Helsingissäkin kahvilat sijoittuu sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varmasti hoksaakin, ei silti kaikki. En ole sanonut ketään tyhmäksi, ei sun tarvitse kaikesta loukkaantua. Kuten itsekin sanoit, joidenkin mielestä me "roikutaan siellä takahuoneessa" vailla oikeaa tekemistä :D
No eikö tuo ole se lähtökohta? Se että minulla on asiasta jotain sanottavaa, ei tarkoita että "loukkaannuin". Hyvä ja helppo tapa mitätöidä. Enkä minä tarkoittanut tuota takahuoneessa oleilua, ettei olisi oikeaa tekemistä, vaan nimenomaan että on sitä tekemistä.