Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisvanhempani esittävät köyhää vaikka saavat eläkkeitä yhteensä 5600 e/kk

Vierailija
05.07.2019 |

Ei ole rahaa lähteä yöksi hotelliin (108 euroa) kun on niin kallista :)

Tuntuuko tutulta?

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli ei tiedä, että eläkkeitä ei makseta budjetista, vaan eläkerahastoista.

Voi hyvä luoja! Tiedätkö, mikä on yksityisen ja julkisen työnantajan ero??? Ei ne rahastot riitä julkisella puolella läheskään. Käy nyt oikeasti katsomassa se valtion budjetti netistä.

Tämä Hesarista:

HS selvitti vuosien 2008 ja 2019 budjetteja vertailemalla, miksi valtion tulot eivät enää kuumimmassa korkeasuhdanteessakaan ilman lisävelkaa riitä menojen kattamiseen.

1. Eläkkeet, +2,5 miljardia

Ei liene yllättävää, että ylivoimaisesti eniten lisäeuroja menee eläkkeiden maksamiseen.

Valtion harteilla on vajaa kolmannes kaikista julkisista eläkemenoista, mikä tarkoittaa jo lähes kymmentä miljardia euroa.

Kymmenessä vuodessa menoja ovat lisänneet ennen kaikkea valtion omien työntekijöiden eläköityminen sekä valtion kasvava osuus yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkkeistä (HS. 15.8.).

Lisäksi valtion osuutta paisutti kertaheitolla se, että työnantajien kansaneläkemaksu poistettiin vuonna 2010. Sitä ennen työnantajat osallistuivat pienituloisille maksettavien kansaneläke-etuuksien rahoittamiseen vuosittain yli miljardilla eurolla.

Yhteensä eläkkeisiin menee 2019 budjetista 9.7 miljardia

https://www.hs.fi/talous/art-2000005796490.html

Vierailija
82/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suuret ikäluokat kohta kuolee. Pääsemme tästä kateutta aiheuttavasta asiasta eroon. Mutta keksimme kyllä jonkun uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne suuret ikäluokat kohta kuolee. Pääsemme tästä kateutta aiheuttavasta asiasta eroon. Mutta keksimme kyllä jonkun uuden.

Hyväkuntoisena 60-vuotiaana eläkkeelle päässyt nykyinen 70-vuotias elelee helposti vielä 10 - 20 vuotta. Ehtii mennä yhden eläkeläisen eläkkeisiin vielä isot summat. Muistathan, että eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, eivät he muutaman vuoden sisällä kuole :)

Vierailija
84/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa on jotenkin todella epämiellyttävä sävy. Useimmat eivät niinkään kadehdi tuntemattomien eläkeläisten eläkkeitä, vaan nimenomaan omien vanhempiensa. Se on jotenkin hyvin vastenmielistä. Ja se mitä pitempi viesti sitä enemmän siinä valitetaan eläkeläisten valittamisesta. 

Ymmärrätkö kuinka vastenmielistä on kuunnella omilta velattomilta vanhemmilta ruikutusta turhasta kun itse pienemmällä palkalla velkaisena yrittää selvitä kuukaudesta toiseen? Liittyisiköhän tähän mitenkään? Mitään apua ei tietenkään ei anneta, missään muodossa.

Nimenomaan, missään ei auteta. Koskaan. Tässä hyvä esimerkki; sain miehen kanssa 15v hääpäiväksi lahjakortin kylpylähotelliin, tutuilta, jotka tietävät että meillä ei ole koskaan kahdenkeskistä aikaa kun ollaan tukiverkottomia eikä kummatkaan isovanhemmat hoida koskaan lapsia. Emme saaneet nytkään hoitajaa järjestymään ja ihan viimeisenä epätoivoisena yrityksen yritin kysyä vanhempiani ja olisin maksanut heille. Eivät suostuneet vaan ilkkuivat että voi voi nyt se lahjakortti jää käyttämättä, ei teillä ole muuta vaihtoehtoa kun antaa se meille. No, jotenlin hämmennyin tästä niin että suostuin, ja niinpä kävi että mun hääpäivälahjakylpylään menivät mun itsekkäät vanhempani.

Toki oli oma syy kun alistuin tilanteeseen mutta tuo kertoo siitä RÖYHKEYDESTÄ joka noilla ikäluokilla on, eli kaikki mulle heti nyt, viis muiden tunteista. Kehtaisitko itse tehdä omalle lapsellesi noin? Viedä kylpyläloman nenän edestä? Suuret ikäluokat kehtaa ;)

Olen sitä suurta ikäluokkaa ja en ole huomannut, että eläkeläisiä mitenkään suositaan, ei ainakaan meitä noin tonnin eläkeläisiä.

Köyhä, yksinasuva naiseläkeläinen on kaikista huonommassa asemassa, miehillä on useinkin hiukan isompi eläke kuitenkin.

En ole röyhkeä enkä "kehtaa" mitään, päinvastoin tuntuu, että olen kaikessa se väliinputoaja. Jos en olisi tehnyt koskaan töitä, saisin takuueläkkeen jota kaiken aikaa korotetaan ja siihen saa tukia täydentämään lisäksi toimeentuloa. Saa kohta kiinni pienemmän työelääkkeen.

Ei laskennallisesti ei saa toimeentulotukea, mutta joutuu kaikenaikaa kuitenkin elämään sen suuruisella tai pienemmälläkin summalla. Koska joskus jää muutaman kympin alle eikä jaksa sitä hakurumbaa, mieluummin maksaa omasta pussista. Moni muukin kuin minä. Satunnaisessa hakemisessa se rumba on jokakertainen vaiva, takuueläkkeellä ei ole kuin se eka kerta koska tilanne ja tarve on pysyvää.

Se on tosiasia, että ihan kunnon ihmiset jotka ovat tehneet normitöitä ikänsä saavat juuri 1400 euroa ja alle sen.

Suurin osa minunkin tutuista.

Tuohon kylpyläjuttuun mennäkseni, paistaa kyllä suuri marttyyriasenne nyt, aikuisen ihmisen ei tarvitse luovuttaa lahjaksi saamaansa kylpylälomaa, se on todella ihan oma päätös jaa lapamatoisuu ja siitä ei tarvitse syyttää omia vanhempia, jos ei ole selkärankaa olla antamatta. Et ole enää pikkutyttö jos olet ollut jo 15 vuotta naimisissakin ja omia lapsia.

Harmittaa niiden lahjakortin antajien puolesta, varmaan he olisivat olleet lapsenpiikana mieluummin kuin niin, että luovutat heidän antamansa lahjakortin vanhemmillesi.

Jos vanhemmat nyt sitä pyysivätkin, niin tyhmä ei yksin ole se joka pyytää vaan se joka suostuu antamaan. Ku luulivat, että jää käyttämättä.

Jos kerran 15 vuodessa ei saa hankittua lastenhoitoa, että pääsee miehen kanssa kaksin johonkin, niin se on kyllä ihme, jos tosissaan kummallakaan teistä ei ole muuta kuin nuo yhdet vanhemmat joilta kysyä. Entä sen miehen vanhemmat, mikä tilanne heillä?

Tai kummit, ystävät, tuttavat, muut sukulaiset jne?

Itse tekisi kaikkeni, että ihan parisuhteen vuoksi pääsisimme kaksin välillä, ei se nyt niin mahdotonta ole kun ei kaiken aikaa ole lastenhoitoa pyytämässä.

Taidat olla suurten ikäluokkien palveluun tottunut ihminen. Kylpyläkahjakorttiin EI KUULUNUT lastenhoito, tämä tehtiin selväksi annettaessa. Kmatkaan isovanhemmat ei ole halunneet hoitaa KOSKAAN. Siis edes hätätilanteessa. Emme ole saaneet hoitoapua mistään ja palkallisen hoitajan saa vain päivämenoihin, täällä ei saa yöhoitoa ostettua.

Mutta SINÄ olet toki saanut aina lastenhoitoapua joka suunnalta etkö silsi ymmärrä yhtään mitä on olla tukiverkoton. Turha sun kanssa mitään puhia, etuoikeutetut aina luulee että ”kun mulla on näin niin muillakin tietenkin on”.

Vierailija
85/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan ja halveksin kaikkia suuria ikäluokkia. Myös omia hirveitä vanhempiani. Ahneemoia itsekkäitä kermaperseitä ei olekaan.

Vierailija
86/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tämä volina. Äitini kuuluu suuriin ikäluokkiin, enkä osaa häntä kadehtia. Työt aloittanut 18-vuotiaana ja tehnyt jatkuvasti erilaisia töitä, kasvattanut kolme lasta ja kouluttautunut kahdesti, kun ala ei ole työllistänyt, ei ole ollut liian ylpeä tekemään hanttihommiakaan. Eläkkeelle jäi 65-vuotiaana, vapaaehtoistöitä tehnyt koko ikänsä. Ja juu ajat ovat eri, mutta mitä sitten? Niinhän ne aina ovat. Mistä sitä tietää, miten meidän lapsemme tulevat meitä kadehtimaan, elävät jossain kuivuuden aiheuttamien, vedestä käytävien sotien keskellä. Olisi outoa, jos lähtisin kadehtimaan koko ikänsä ahkerasti töitä tehnyttä ihmistä, vaikka itse olenkin lamanlapsi ja lamaan valmistunut. 

Ja jokainen alla 60-v - miksi ihmeessä et ole avannut eläkesäästötiliä?? Omasta ystäväpiiristäni (kolme-neljäkymppisiä) jokainen tietää, ettemme me tule koskaan valtion eläkkeitä näkemään 

Ja jo muutaman kympin/kuukausi sijoittamalla tilille kerryttää mukavan lisän eläkkeeseen.

Mitä nuorempana säästämisen alkaa pienelläkin summalla, siitä kertyy mukavasti rahaa eläkepäiviksi.

50€ mulla menee kuukausittain säästöön eläkettä varten.

Kerrotko vielä, minkä verran tuosta 50 eurosta menee vakuutusyhtiölle?

Vierailija
87/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni kuoli taannoin kasikymppisenä. Mihinkään ei ollut koskaan varaa. Jos ei voinut itse ajaa labraan, eikä kukaan voinut heittää, niin hän peruutti ajan. Koska 5 km:n taksimatka oli liian kallis. Ajoi aina 90 km/h, koska silloin bensankulutus optimaalisinta. Kävi lounailla korkeintaan, ei voinut maksaa omaa (juu, hintavaa) äitienpäivälounasta, koska eläke oli vain tonnin kuussa.

Kun hän kuoli, oli tileillä 80-90 tuhatta. Edes äitini ei osannut arvata.

Vierailija
88/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suuret ikäluokat, ahne heinäsirkkaparvi, ei sentään elä ikuisesti.

Vierailija
89/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena eläkkeelle päässyt sukupolvi, joka ei aikoinaan itse joutunut maksamaan eläkemaksuja. Nyt syövät eläkkeellä ollessaan lastenlastensa siemenperunatkin ja valehtelevat olevansa köyhiä.

Terveisin 70v ja risat tavoite-eläkeikäinen.

Vierailija
90/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on melkoinen asenne käytävään keskusteluun. Passiivis-aggressiivisella marttyyriudellako dialogia kehitetään, vai? 

Miksi hyvätuloisista eläkeläisistä tai eläkkeiden tasosta ei saisi puhua ilman että koko ikäluokkaan ollaan sinun mielestäsi lahtaamassa ? Onko aihe jotenkin tabu? Koska julkiset varat tulevat vähenemään, kyllä suuria eläkkeitä voidaan tarkastella myös kriittisesti. 

Vierailija
91/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni kuoli taannoin kasikymppisenä. Mihinkään ei ollut koskaan varaa. Jos ei voinut itse ajaa labraan, eikä kukaan voinut heittää, niin hän peruutti ajan. Koska 5 km:n taksimatka oli liian kallis. Ajoi aina 90 km/h, koska silloin bensankulutus optimaalisinta. Kävi lounailla korkeintaan, ei voinut maksaa omaa (juu, hintavaa) äitienpäivälounasta, koska eläke oli vain tonnin kuussa.

Kun hän kuoli, oli tileillä 80-90 tuhatta. Edes äitini ei osannut arvata.

Joo mutta ei kaikki jätä perintöä. Mulla varakkaat kusipäävanhemmat ja saivat juuri perintöäkin omilta vanhemmiltaan. Ovat päättäneet että tuhlaavat KAIKEN siis myös perinnön. Ensin hakkasivat kaikki perintömetsät (suurin osa puista ”raakoja”, olisi pitänyt antaa kasvaa vielä 15-20v) ja kun kaikki oli hakattu, myivät metsät. Rahoilla on ostettu neljä uutta autoa, lomaosake, etelänmatkaa ja kaikkea mahdollista.

Se on ol että omat varat tuhlataan mutta perinnön tuhlaus ei ole ol. Varsinkin kun ukkino kävelytti meitä lapsia metsissään ja selitti että jonain päivänä nämä on teidän ja huolehditte metsistä hyvin ja pidätte ne suvussa aina perintönä eteenpäin.

No se siitä sukuperinnöstä, pitihän vanhempieni saada neljä uuta bemaria - selittivät oikein että tarvii olla maasturi, maantieauto, sporttiauto ja kauppakassi. Sillälailla!

Vierailija
92/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa on jotenkin todella epämiellyttävä sävy. Useimmat eivät niinkään kadehdi tuntemattomien eläkeläisten eläkkeitä, vaan nimenomaan omien vanhempiensa. Se on jotenkin hyvin vastenmielistä. Ja se mitä pitempi viesti sitä enemmän siinä valitetaan eläkeläisten valittamisesta. 

Ymmärrätkö kuinka vastenmielistä on kuunnella omilta velattomilta vanhemmilta ruikutusta turhasta kun itse pienemmällä palkalla velkaisena yrittää selvitä kuukaudesta toiseen? Liittyisiköhän tähän mitenkään? Mitään apua ei tietenkään ei anneta, missään muodossa.

Tuo on erittäin harvinaista ja tuskin totta. Tyypillinen tilanne on se että pientä tonnin kuukausieläkettä nauttivat homeisessa rintamamiestalossa asuvat vanhemmat auvustavat rahallisesti akateemista uraa tekevää lastaan, jolla on liki kymppitonnin kuukausipalkka mutta kalliit harrastukset ja vaativa puoliso.

Vierailija
93/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin harvinaista ja tuskin totta. Tyypillinen tilanne on se että pientä tonnin kuukausieläkettä nauttivat homeisessa rintamamiestalossa asuvat vanhemmat auvustavat rahallisesti akateemista uraa tekevää lastaan, jolla on liki kymppitonnin kuukausipalkka mutta kalliit harrastukset ja vaativa puoliso.

Olet väärässä. Tyypillinen tilanne on se että suirten ikäluokkien vanhemmat ei auta lapsiaan millään lailla. Omat vanhemmat on tällaisia, appivanhemmat on tällaisia, sukujemme sedät ja tädit tällaisia, tuttavapiirissä paljon tällaisia. Parilla on kivat auttavat vanhemmat mutta se on vähemmistö. Varsinkaan lapsenlapsia ei hoideta ja niistä ei välitetä, se on suurten ikäluokkien isovanhemmuus pähkinänkuoressa. Kaikessa on aina minäminä asenne eli mitään ei tehdä josta itselle ei ”saa” mitään.

Vierailija
94/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat, suuret ikäluokat

Ne tyhjensi pajatson

Suuret ikäluokat, suuret ikäluokat,

Ahne heinäsirkkaparvi on

Aina ajattelee itseään

Mitään muuta ne eivät nää

Kaiken ahnehti ja helpolla sai

Ne tuhos ilmastonkin touhuillaan kai

Tässä kalevauvalle sanoitus valmiiksi :)

Vierailija
95/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, missään ei auteta. Koskaan. Tässä hyvä esimerkki; sain miehen kanssa 15v hääpäiväksi lahjakortin kylpylähotelliin, tutuilta, jotka tietävät että meillä ei ole koskaan kahdenkeskistä aikaa kun ollaan tukiverkottomia eikä kummatkaan isovanhemmat hoida koskaan lapsia. Emme saaneet nytkään hoitajaa järjestymään ja ihan viimeisenä epätoivoisena yrityksen yritin kysyä vanhempiani ja olisin maksanut heille. Eivät suostuneet vaan ilkkuivat että voi voi nyt se lahjakortti jää käyttämättä, ei teillä ole muuta vaihtoehtoa kun antaa se meille. No, jotenlin hämmennyin tästä niin että suostuin, ja niinpä kävi että mun hääpäivälahjakylpylään menivät mun itsekkäät vanhempani.

Toki oli oma syy kun alistuin tilanteeseen mutta tuo kertoo siitä RÖYHKEYDESTÄ joka noilla ikäluokilla on, eli kaikki mulle heti nyt, viis muiden tunteista. Kehtaisitko itse tehdä omalle lapsellesi noin? Viedä kylpyläloman nenän edestä? Suuret ikäluokat kehtaa ;)

Olen sitä suurta ikäluokkaa ja en ole huomannut, että eläkeläisiä mitenkään suositaan, ei ainakaan meitä noin tonnin eläkeläisiä.

Köyhä, yksinasuva naiseläkeläinen on kaikista huonommassa asemassa, miehillä on useinkin hiukan isompi eläke kuitenkin.

En ole röyhkeä enkä "kehtaa" mitään, päinvastoin tuntuu, että olen kaikessa se väliinputoaja. Jos en olisi tehnyt koskaan töitä, saisin takuueläkkeen jota kaiken aikaa korotetaan ja siihen saa tukia täydentämään lisäksi toimeentuloa. Saa kohta kiinni pienemmän työelääkkeen.

Ei laskennallisesti ei saa toimeentulotukea, mutta joutuu kaikenaikaa kuitenkin elämään sen suuruisella tai pienemmälläkin summalla. Koska joskus jää muutaman kympin alle eikä jaksa sitä hakurumbaa, mieluummin maksaa omasta pussista. Moni muukin kuin minä. Satunnaisessa hakemisessa se rumba on jokakertainen vaiva, takuueläkkeellä ei ole kuin se eka kerta koska tilanne ja tarve on pysyvää.

Se on tosiasia, että ihan kunnon ihmiset jotka ovat tehneet normitöitä ikänsä saavat juuri 1400 euroa ja alle sen.

Suurin osa minunkin tutuista.

Tuohon kylpyläjuttuun mennäkseni, paistaa kyllä suuri marttyyriasenne nyt, aikuisen ihmisen ei tarvitse luovuttaa lahjaksi saamaansa kylpylälomaa, se on todella ihan oma päätös jaa lapamatoisuu ja siitä ei tarvitse syyttää omia vanhempia, jos ei ole selkärankaa olla antamatta. Et ole enää pikkutyttö jos olet ollut jo 15 vuotta naimisissakin ja omia lapsia.

Harmittaa niiden lahjakortin antajien puolesta, varmaan he olisivat olleet lapsenpiikana mieluummin kuin niin, että luovutat heidän antamansa lahjakortin vanhemmillesi.

Jos vanhemmat nyt sitä pyysivätkin, niin tyhmä ei yksin ole se joka pyytää vaan se joka suostuu antamaan. Ku luulivat, että jää käyttämättä.

Jos kerran 15 vuodessa ei saa hankittua lastenhoitoa, että pääsee miehen kanssa kaksin johonkin, niin se on kyllä ihme, jos tosissaan kummallakaan teistä ei ole muuta kuin nuo yhdet vanhemmat joilta kysyä. Entä sen miehen vanhemmat, mikä tilanne heillä?

Tai kummit, ystävät, tuttavat, muut sukulaiset jne?

Itse tekisi kaikkeni, että ihan parisuhteen vuoksi pääsisimme kaksin välillä, ei se nyt niin mahdotonta ole kun ei kaiken aikaa ole lastenhoitoa pyytämässä.

Taidat olla suurten ikäluokkien palveluun tottunut ihminen. Kylpyläkahjakorttiin EI KUULUNUT lastenhoito, tämä tehtiin selväksi annettaessa. Kmatkaan isovanhemmat ei ole halunneet hoitaa KOSKAAN. Siis edes hätätilanteessa. Emme ole saaneet hoitoapua mistään ja palkallisen hoitajan saa vain päivämenoihin, täällä ei saa yöhoitoa ostettua.

Mutta SINÄ olet toki saanut aina lastenhoitoapua joka suunnalta etkö silsi ymmärrä yhtään mitä on olla tukiverkoton. Turha sun kanssa mitään puhia, etuoikeutetut aina luulee että ”kun mulla on näin niin muillakin tietenkin on”.

Eiköhän yön yli hoitajan saa, jos laittaa itse ilmoituksen ja etsii. Tuskin paikkakunnalla niin tyhjää on, ettei ketään esim. opiskelijaa saa palkattua.

Vierailija
96/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta (tai siis pahinta) tässä on se että nuo suuret ikäluokat ITSE luulevat itseään luomakunnan kruunuiksi ja supersankareiksi. Ja nuoremmat ikäluokat (jotka raataa tuplakuorman puolta pienemmällä palkalla) on näiden mielestä ”valittavaa pullamössösukupolvea”.

Oikeasti pahin pullasorsa syöttiläs kuppaajasakki on he itse.

Vierailija
97/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan toivon että suuret ikäluokat lukis tän ketjun tai tää linkattais johonkin iltapulun sivuille.

Vierailija
98/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan rikkaita kadehditaan, so not. Mutta eläkeläisistä heitä on vain viidesosa. Siksi tämä keskustelu on epärealistista ja todellisuuspakoista.

Julkisen puolen eläkkeitä maksaa työeläkeyhtiö Keva omasta eläkerahastostaan, jonka arvo on yli 50 miljardia. Valtion osuus eläkkeistä on pieni.

Vierailija
99/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha olla eläkeläisille kateellinen. Me olemme paljon lähempänä kuolemaa.

Vierailija
100/160 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa 60-80-vuotiaista eläkeläisistä on hyvätuloisia ja heillä on mittava varallisuus: Omistusasunto, sijoitusasunto tai sijoitusasuntoja, kesämökki, maatila tai metsätila, viikkolomaosake, pörssiosakkeita, rahastosijoituksia ja pankkitalletuksia. Suuret ikäluokat syövät lastensa ja lastenlastensa pöydässä. Suuret ikäluokat on itsekkäin, luontoa ja ympäristöä tuhlaavin ikäluokka. He ovat kahmineet itselleen ja ikätovereilleen hyvät edut. Jokaisissa vaaleissa eläkeläinen äänestää toista eläkeläistä, niin eläkeläisten edunvalvontaketju ei katkea! Suuret ikäluokat ovat velkaannuttaneet Suomen. Nyt tämä mittava valtionvelka jää lasten ja lastenlasten maksettavaksi. Ja ökyeläkeläiset kehtaavat vielä valittaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan