Eläkeläisvanhempani esittävät köyhää vaikka saavat eläkkeitä yhteensä 5600 e/kk
Ei ole rahaa lähteä yöksi hotelliin (108 euroa) kun on niin kallista :)
Tuntuuko tutulta?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
ei Suomessa pysty elämään alle 8000 e nettotuloja kuukaudessa, asunto vie siivoojineen ja ruokineen n 3500 e ruoka vie 2000e, autot 2000e , vakuutukset, lehdet, turvapalvelut 1000 e kk lisäksi matkustelut, ravintolat, hierojat yms 1000 e kk, eli summa summarum vähintään pitää olla 9500 e/kk nettotulot
Samaa mieltä, siksi pitää purkaa miljardien eläkerahastot ja antaa ne meille eläkeläisille. Minusta sellainen ookoo eläke olisi 15 000e kuussa ja siitä jäisi tuo ehdottamasi 9500 netto joka just ja jist riittää hyvään elämään.
T. Suirten ikäluokkien eläkeläinen
Ps. Nuorista ei väliä! Niillä ei ole muuta virkaa kuin elättää meidät ns tärkeämmät ja paremmat ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on jotenkin todella epämiellyttävä sävy. Useimmat eivät niinkään kadehdi tuntemattomien eläkeläisten eläkkeitä, vaan nimenomaan omien vanhempiensa. Se on jotenkin hyvin vastenmielistä. Ja se mitä pitempi viesti sitä enemmän siinä valitetaan eläkeläisten valittamisesta.
Ymmärrätkö kuinka vastenmielistä on kuunnella omilta velattomilta vanhemmilta ruikutusta turhasta kun itse pienemmällä palkalla velkaisena yrittää selvitä kuukaudesta toiseen? Liittyisiköhän tähän mitenkään? Mitään apua ei tietenkään ei anneta, missään muodossa.
Tuo on erittäin harvinaista ja tuskin totta. Tyypillinen tilanne on se että pientä tonnin kuukausieläkettä nauttivat homeisessa rintamamiestalossa asuvat vanhemmat auvustavat rahallisesti akateemista uraa tekevää lastaan, jolla on liki kymppitonnin kuukausipalkka mutta kalliit harrastukset ja vaativa puoliso.
Aivan totta on, usko tai älä. Enkä ole ainoa, jolla on tällaiset vanhemmat. Eipä tule enää kyläiltyä. Laskekoot rahojaan keskenään.
YHTEENSÄ 5600? No ei tuo kovin varakkaaltakaan vaikuta.
"Ei ole rahaa lähteä yöksi hotelliin (108 euroa) kun on niin kallista :)"
Kyse on varmastikin siitä, että he eivät pidä hotelliyötä tuon arvoisena. Miksi maksaa 108 euroa yöstä huoneessa, jossa ei viihdy, on kuuma, on huonot sängyt ja rauhatonta ja meluisaa. Mukavampi olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan toivon että suuret ikäluokat lukis tän ketjun tai tää linkattais johonkin iltapulun sivuille.
Luin kuten olen lukenut ne muutkin katkeruutta tihkuvat ketjut.
En ole ollut omasta eläkkeestäni päättämässä. Mitä odotatte minun tekevän ?
Eläkkeeni on pienempi kuin 30-luvulla syntyneen isäni, 80 -luvulla syntyneen lapseni eläke tullee olemaan lähes 2x suurempi kuin minun. Se mikä minusta on hirvittävintä teidän kannaltanne on eläkeikänne !
50lukulainen, 2400 brutto.HAH HAH (huutonauru),
Sun 80-luvulla syntyneen lapsesi eläke tulee olemaan puolet sun eläkkeestä ja lapsesi eläkeikä on 69 vuotta.
Viimeisen eläkeuudistuksen jälkeen on laskettu että 80-luvulla ja myöhemmin syntyneet ovat uudistuksen voittajia rahallisesti. He elävät paljon pidempään kuin vanhempansa ja koska he jäävät eläkkeelle pari vuotta myöhemmin niin eläke on vastaavasti suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan toivon että suuret ikäluokat lukis tän ketjun tai tää linkattais johonkin iltapulun sivuille.
Eläkkeeni on pienempi kuin 30-luvulla syntyneen isäni, 80 -luvulla syntyneen lapseni eläke tullee olemaan lähes 2x suurempi kuin minun. Se mikä minusta on hirvittävintä teidän kannaltanne on eläkeikänne !
Sun 80-luvulla syntyneen lapsesi eläke tulee olemaan puolet sun eläkkeestä ja lapsesi eläkeikä on 69 vuotta.Viimeisen eläkeuudistuksen jälkeen on laskettu että 80-luvulla ja myöhemmin syntyneet ovat uudistuksen voittajia rahallisesti. He elävät paljon pidempään kuin vanhempansa ja koska he jäävät eläkkeelle pari vuotta myöhemmin niin eläke on vastaavasti suurempi.
Sitten ei tarvitse muuta kuin löytää maksajat sille eläkkeelle. Nykyinen kommarihallitus tuhlannee ne itse säästetyt eläkerahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun 80-luvulla syntyneen lapsesi eläke tulee olemaan puolet sun eläkkeestä ja lapsesi eläkeikä on 69 vuotta.Viimeisen eläkeuudistuksen jälkeen on laskettu että 80-luvulla ja myöhemmin syntyneet ovat uudistuksen voittajia rahallisesti. He elävät paljon pidempään kuin vanhempansa ja koska he jäävät eläkkeelle pari vuotta myöhemmin niin eläke on vastaavasti suurempi.
Joo elävät pidempään sen pari vuotta pidempään mutta eivät mitään elämisen arvoisia vuosia. Ei ne elämän viimeiset vuodet ole pääsääntöisesti mitään sellaisia että matkustellaan ja nautitaan eläkkeestä vaan kyllä silloin keinotekoisesti lääkitään ja lievitetään kipua kun maataan sängyssä ymmärtämättä enää mistään mitään.
Eläkeläisvanhemmat ovat tottuneet hyvään elintasoon, ovat luultavasti saaneet ikänsä tehdä töitä, ja palkka on vuosien myötä vain noussut. Tietysti kun ovat joutuneet eläkkeelle niin voi tuntua köyhältä.
Heille ei tule mieleen, että lapsen palkka voi olla pienempi kuin oma eläke. Ja sitä palkkaakaan ei aina saa, jos on pätkäduunari.
Vierailija kirjoitti:
YHTEENSÄ 5600? No ei tuo kovin varakkaaltakaan vaikuta.
Samaa mieltä jos perijät olettaa että mitään maksuja ei heillä ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisisäni sanoi juuri, että talouspolitiikkaa ei häntä kiinnosta pätkääkään, koska tilille kilahtaa joka kuukausi liki kolme tonnia eläkkeenä. Miettikääpä nyt ketkä näitä oikeistopuolueita äänestävät. Hyvätuloiset eläkeläiset, joilla eläke on suurempi kuin palkka lapsillaan ja lasten lapsillaan.
Pitäis saada eläkkeisiin katto, esim 2000€/kk nettona, jäisi rahaa paljon muuhun tarpeellisempaan. Välttyisi nuoret isoilta maksuilta palkan sivukuluissa, saatais lääkäreitä ja kunnon laitoksia vanhuksille. Välttyis työttömät aktiivimallin vähentämiltä tulonmenetyksiltä. Parilla nettotonnilla pärjää kuka vaan hyvin eläkeikäisenä ja pariskunnat vielä paremmin. Tuo ikäpolvi on elänyt kultalusikka suussa, töitä on ollut ja koulutusta ei ole tarvinnut, asunnot on ollut edullisia tuloihin nähden jne.
Olen syntynyt 60-luvulla ja jaan usean kirjoittajan mielipiteet. Oma ikäluokkani on ollut ikuinen väliinputoaja ja tulee olemaan edelleen. Pätkätöihin on yliopistotutkinnon jälkeen ollut pitkään tyytyminen ja eläkekertymä on tällä hetkellä surkea.
Minua noin 10 vuotta vanhemmat yliopistosta valmistuneet saivat kohta pian vakituisen työpaikan. Sopivan puolueen jäsenkirja oli hyvä valtti työmarkkinoilla.
Työtahti virastoissa oli vielä 80-luvulla jotain aivan käsittämätöntä. Porukat tulivat töihin klo 9 ja aloittivat päivän kahvitauolla, istuivat lounaalla kaksi tuntia, kääntelivät loppupäivän papereita suurella hartaudella ja saivat aikaan esimerkiksi PRH:ssa järkyttävät ruuhkat.
Omat vanhempani ovat duunareita. Arvatkaas, millä keinoin kirvesmies tienasi huikeita summia 70-luvulla? Sitten on kuultu paatoksellista p:n jauhantaa muun muassa työttömistä, jotka elävät veronmaksajien kustannuksella. "Aina tekevälle töitä löytyy".
Vierailija kirjoitti:
Rinteen hallitus jakaa sosiaalitukiin 300 miljoonaa lisää. Tästä 183 miljoonaa eläkkeiden korotuksiin ja 40 miljoonaa lapsille.
Omilleenhan se antaa. Sossuja äänestävät on kaikki eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vääristynyttä propagandaa taas eläkeläisistä. Eläkeläisistä on 40 % pienituloisia eli köyhiä.
Suurituloisia on vain 20 %.
Sulla meni pointti iloisesti ohi. Ydinjuttu ei ole eläkeläisten tulot, vaan tulojen (eläkkeiden) ja kertyneen varallisuuden yhdistelmä, joka on täysin epäreilu verrattuna työssäkäyvään ikäluokkaan. Ihmisellä voi olla pieni eläke, mutta runsas varallisuus. Esim. oma äitini saa vain kansaneläkkeen (eli on pienituloinen), mutta omistaa melkein sadan tonnin sijoitussalkun, metsää ja isäni kanssa kaksi velatonta sijoitusasuntoa Espoossa, joissa tasainen vuokratuotto.
Suuret ikäluokat... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on jotenkin todella epämiellyttävä sävy. Useimmat eivät niinkään kadehdi tuntemattomien eläkeläisten eläkkeitä, vaan nimenomaan omien vanhempiensa. Se on jotenkin hyvin vastenmielistä. Ja se mitä pitempi viesti sitä enemmän siinä valitetaan eläkeläisten valittamisesta.
Itse en kadehtisi pätkääkään ellei äitini IHAN JATKUVASTI ja kaikissa yhteyksissä ja kaikille muistuttaisi ja ulvoisi olevansa PIENITULOINEN eläkeläinen. Saa nettona 3200 e eläkettä.
Tunnen suurta myötähäpeää. Hän kyllä pistää haisemaankin ja hyvä niin. Hävettää tuo kitinä kun kitistessään varaa samalla taas uutta matkaa milloin mihinkin Dubaihin ja Pekingiin. Kun esim. siskonsa on oikeasti pienen eläkkeen varassa. Mutta tämä urpo asettaa heidät ikäänkuin samalle viivalle, vaikka itse saa tuplasti rahaa ja ihmettelee suureen ääneen että miksi "Marja" ei koskaan käy missään. Kun virkistäisi käydä silloin tällöin vaikka kylpylässä ja ottaa hemmotteluhoitoja.
Syntymävuosi 1946 kyllä kertoo paljon...
Mitä äitisi teki työuransa aikana? Aika iso on pitänyt olla palkankin jos saa puhtaana käteen eläkettä yli 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita ovat mummot, jotka valittaa 3 euron kahvista, mutta kun avaavat lompakon niin siellä on 7cm paksu pino satasen seteleitä.
Lapset saavat hyvät perinnöt kun mumnelit ja papoaraiset on pihejä eikä humppaa rahojaan. Toki on niitäkin jotka panee haisemaan. Hyi hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinteen hallitus jakaa sosiaalitukiin 300 miljoonaa lisää. Tästä 183 miljoonaa eläkkeiden korotuksiin ja 40 miljoonaa lapsille.
Omilleenhan se antaa. Sossuja äänestävät on kaikki eläkeläisiä.
Demokratia on yhteisten asioiden hoitamista.
Enemmistön ehdoilla mennään.
Ei kun vaan mukaan politiikkaan ymv. toimiin, joilla voi vaikuttaa.
Suuret ikäluokat osasivat aikoinaan vaikuttaa asioihin, nykyiset kuten aloittaja, eivät osaa muuta kuin valmista vaatia.
Muiden pitäisi näiden näivelöiden etuja ajaa, vaikka aikuisia jo ovat. Aloittajakin, kohta 40-kymppinen muija, vauva-palstalla vaatii nuorisoa parrikaadeille.
Mee prkle ja tee ite, äläkä täällä vaahtoa.......
Hyvin menee heillä, jälkikasvu vaan on tainnut epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50lukulainen, 2400 brutto.2400 euron bruttoeläke on hyvä, sehän edellytti reilusti yli 5000 euron kuukausipalkkaa, eli sillä kuului ylimpään tulodesiiliin ja kuuluu ylimpään eläketulodesiiliin.
50-lukulainen minäkin, palkka 5300e/kk ja eläkekarttuma 2300e.
Ohi
Tämä on mielenkiintoista. Palkkani ei todellakaan ollut 5000e vaan n.3900 parhaimmillaan . Valtiolla ensimmäiset 20 loput n.20 yksityisellä.
Suomessa kuuluu köyhäillä. Vaikka voittaisi päävoiton lotossa, saa haaveilla korkeintaan risteilystä Tallinnaan.