Eläkeläisvanhempani esittävät köyhää vaikka saavat eläkkeitä yhteensä 5600 e/kk
Ei ole rahaa lähteä yöksi hotelliin (108 euroa) kun on niin kallista :)
Tuntuuko tutulta?
Kommentit (160)
No, jos tilastoja katsoo, niin suurin osa eläkeläisistä ei ole hyvätuloisia. Köyhiä on 40 %, keskituloisia samat 40 % - ja rikkaita 20 %. Miksi sitten eläkeläisiä väitetään rikkaiksi? Joku suuri näköalattomuus ja saamattomuus vaivaa nykynuorisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan toivon että suuret ikäluokat lukis tän ketjun tai tää linkattais johonkin iltapulun sivuille.
Luin kuten olen lukenut ne muutkin katkeruutta tihkuvat ketjut.
En ole ollut omasta eläkkeestäni päättämässä. Mitä odotatte minun tekevän ?
Eläkkeeni on pienempi kuin 30-luvulla syntyneen isäni, 80 -luvulla syntyneen lapseni eläke tullee olemaan lähes 2x suurempi kuin minun. Se mikä minusta on hirvittävintä teidän kannaltanne on eläkeikänne !
50lukulainen, 2400 brutto.
Kunhan et voivottele olevasi "pienituloinen eläkeläinen" kun et kerran sitä ole.
Siitähän tässä ketjussa oli kyse, eläkeläisten todellisuudentajun puutteesta kun ruikutetaan että suomalaisten keskipalkan suuruisella tai suuremmalla eläkkeellä ollaan pienituloisia.
Tonnin eläkkeellä tai vähemmällä elävät todellisuudentajun puutteesta kärsiviä?
Ei tuollaisilla eläkkeillä ole varaa matkustella, ite saan nettona 4800e kuukaudessa ja akka saa 2000e ei meillä ole varaa hotelleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan toivon että suuret ikäluokat lukis tän ketjun tai tää linkattais johonkin iltapulun sivuille.
Eläkkeeni on pienempi kuin 30-luvulla syntyneen isäni, 80 -luvulla syntyneen lapseni eläke tullee olemaan lähes 2x suurempi kuin minun. Se mikä minusta on hirvittävintä teidän kannaltanne on eläkeikänne !
50lukulainen, 2400 brutto.Kunhan et voivottele olevasi "pienituloinen eläkeläinen" kun et kerran sitä ole.
Siitähän tässä ketjussa oli kyse, eläkeläisten todellisuudentajun puutteesta kun ruikutetaan että suomalaisten keskipalkan suuruisella tai suuremmalla eläkkeellä ollaan pienituloisia.
En ole pienituloinen eläkeläinen en myöskään suurituloinen enkä voivottele varsinkaan kun omilla päätöksilläni vaikutin eläkkeeni suuruuteen n.300e brutto.
Ne joiden eläke on keskipalkan 3000 ja risat tasoa ovat joko jo erittäin iäkkäitä ja/tai työelämässään olleessaan sen verran hyvätuloisia, että varallisuutta olisi pitänyt kertyä jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisilla eläkkeillä ole varaa matkustella, ite saan nettona 4800e kuukaudessa ja akka saa 2000e ei meillä ole varaa hotelleihin.
Vähätulonen akka sulla, toivottavasti kakarat ei käy kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Saat 4800e NETTO eläkettä?
No tällaiset on just niitä ”käyhiä eläkeläisiä” joille pitäis antaa paaaaljon enemmän eläkettä.
Eläkeläis isäni ostelee autoja, merkkivaatteita, ulkomaanmatkoja, palveluita (kotihieroja, siivooja, sisustussuunnittelija, puutarhanhoitaja),vain kallein sisäfile kelpaa ja elää kuin viimeistä päivää nautiskellen.
Sitten ihmettelee miten lapset ajaa vanhalla -06 autolla, miksette vaihda uuteen. Tai miksei lapset käy ulkomailla 4-5krt vuosi niinkuin hän? Tai miksei lapset osta mökkiä? Tai miksi lapset itse väsyneenä siivoaa ja nikkaroi.
Tällainen todellisuusharha eläkeläiselle tulee kun saa 5000netto ja perinnöt päälle, voi porsastella olan takaa.
Minäminä-nykynuoriso taas sossun luukulla, heh heh. (Ei kai töihin tarvi mennä, niin kuin ne hölmöt suuret ikäluokat?)
On myös niitä eläkeläisiä jotka myyvät oman asuntonsa ja muuttavat vuokralle. Tilillä pari perintöä, kämpästä saatu 300 tuhatta ja se reilun tonni eläke joka putoaa tilille kuukausittain. Ja aina on penniä venytettävä, juu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 euron bruttoeläke on hyvä, sehän edellytti reilusti yli 5000 euron kuukausipalkkaa, eli sillä kuului ylimpään tulodesiiliin ja kuuluu ylimpään eläketulodesiiliin.
50-lukulainen minäkin, palkka 5300e/kk ja eläkekarttuma 2300e.
Suuret ikäluokat ovat omalla tavallaan olleet sossun luukulla aina. Järjestäneet suojatypaikat, mahtiedut, jättieläkkeet, sun muut itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAH HAH (huutonauru),
Sun 80-luvulla syntyneen lapsesi eläke tulee olemaan puolet sun eläkkeestä ja lapsesi eläkeikä on 69 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita ovat mummot, jotka valittaa 3 euron kahvista, mutta kun avaavat lompakon niin siellä on 7cm paksu pino satasen seteleitä.
Tai nämä kenellä on tilillä säästöjä tuhansia ja tilille tupsahtaa ihan kunnon eläke joka kuukausi, mutta silti ollaan niin köyhiä, että ei ole varaa oikein mihinkään.
Höh. En ymmärrä ketjua. Omasta mielestäni (ja myös asiakkailleni kerron) saa käyttää omat varansa, miten haluaa. Ei tarvi perintöjä jättää. Tämän olen vanhemmilleni kertonut aina. En ole köyhästä enkä rikkaasta perheestä.
Nyt tilanne se, että isä kuoli. Perunkirjoitus tulossa. Nyt selvisi, että vanhemmilla 3 asuntoa (minä asun yhdessä, se tulee minulle. Sisko saa muuta sovinnolla). Kiinteistöjen määrästä ei ollut tietoa ennen kuolemaa. Niitä on. 3 autoa. Traktorit ja muut vermeet siihen. Pankissa n. 80 t. + muuta.
Äiti meinasi, että ei halua mitään. Minä taas sitä mieltä, että äidille kaikki, mitä osituksessa saa ja en halua jakoa ennen äitiä. Pidän äidin puolia asiassa. Pätkääkään en ajattele, että minun pitää saada nyt isän omistuksista. Äiti haluaa toisin, koska hänellä omia varoja. Haluan turvata äidin loppuelämän. Minä pärjään itse. Nyt sitten myyntejä mietitään ja jakoja. Äiti ei ymmärrä pitää täysin puoliaan, mutta haluan, että saa ainakin sen mitä hänelle kuuluu.
Saa nähdä, miten paljon tilille kilahtaa ja kuinka paljon saan suunnattua äidille (eläke 1500 netto, omistuksia on, leskeneläke myös kuuluu hänelle).
F, asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Höh. En ymmärrä ketjua. Omasta mielestäni (ja myös asiakkailleni kerron) saa käyttää omat varansa, miten haluaa. Ei tarvi perintöjä jättää. Tämän olen vanhemmilleni kertonut aina. En ole köyhästä enkä rikkaasta perheestä.
Nyt tilanne se, että isä kuoli. Perunkirjoitus tulossa. Nyt selvisi, että vanhemmilla 3 asuntoa (minä asun yhdessä, se tulee minulle. Sisko saa muuta sovinnolla). Kiinteistöjen määrästä ei ollut tietoa ennen kuolemaa. Niitä on. 3 autoa. Traktorit ja muut vermeet siihen. Pankissa n. 80 t. + muuta.
Äiti meinasi, että ei halua mitään. Minä taas sitä mieltä, että äidille kaikki, mitä osituksessa saa ja en halua jakoa ennen äitiä. Pidän äidin puolia asiassa. Pätkääkään en ajattele, että minun pitää saada nyt isän omistuksista. Äiti haluaa toisin, koska hänellä omia varoja. Haluan turvata äidin loppuelämän. Minä pärjään itse. Nyt sitten myyntejä mietitään ja jakoja. Äiti ei ymmärrä pitää täysin puoliaan, mutta haluan, että saa ainakin sen mitä hänelle kuuluu.
Saa nähdä, miten paljon tilille kilahtaa ja kuinka paljon saan suunnattua äidille (eläke 1500 netto, omistuksia on, leskeneläke myös kuuluu hänelle).
F, asianajaja
Sulla on onkut hyvät vanhemmat ja luottamis molemmin puolin. Kaikilla ei ole. Mulle ei jää mitään perittävää kun isä tuhlasi vanhempieni rahat ja perinnöt molemmilta isovanhemmilta.
ei Suomessa pysty elämään alle 8000 e nettotuloja kuukaudessa, asunto vie siivoojineen ja ruokineen n 3500 e ruoka vie 2000e, autot 2000e , vakuutukset, lehdet, turvapalvelut 1000 e kk lisäksi matkustelut, ravintolat, hierojat yms 1000 e kk, eli summa summarum vähintään pitää olla 9500 e/kk nettotulot
Sukupolvien välinen eriarvoisuus kirjoitti:
Hyvätuloiset ja varakkaat eläkeläiset ja etenkin suuret ikäluokat valittavat aina! Suuret ikäluokat ovat ostaneet puoli-ilmaiset, edulliset asunnot, kesämökit ja kiinteistöt 1960- ja 1970-luvuilla. Inflaatio on syönyt asuntolainaa tehokkaasti. Suurilla ikäluokilla on ollut vakituiset ja kokoaikaiset työpaikat. Yhteiskunta eli päiväkoti tai perhepäivähoitaja on hoitanut suurten ikäluokkien lapset. Raskasta ja kovaa työtä tehneet omat vanhemmat ja appivanhemmat on laitettu vanhainkotiin hoitoon.
Mitä hyvätuloisempi ja varakkaampi eläkeläinen, niin sitä enemmän hän valittaa! Hyvätuloisilla eläkeläisillä on liian vähän rahaa pankkitilillä, osakekurssit eivät nouse, ulkomaanmatkoilla ja Lapin mökillä pitäisi käydä useammin, kesämökki pitäisi remontoida, sijoitusasunnoissa on surkeat vuokralaiset, miniät ja vävyt ovat kehnoja ja naapurit ovat ikäviä ihmisiä.
Hoitoalalla eläkeikä on ollut takavuosina 58-60 vuotta. Nykyään 58-60-vuotiaan hoitajan on turha uneksia eläkkeelle pääsystä. On jaksettava painaa vuorotyötä ja jopa yövuoroja. Noin 70-vuotiaat hoitajat (yleensä keikkahoitajilla on pieni eläke) tekevät keikkaa, koska hoitoalalle ei löydy sijaisia työikäisistä.
Eduskunnan pitäisi säätää Suomeen maksimieläkelaki ja eläkekatto - esimerkiksi 2500€/kk/brutto. Jos ihminen ei tule toimeen 2500 eurolla/kk, niin rahankäyttö on holtitonta! Hyvätuloiset eläkeläiset ovat nauttineet vuosikymmeniä korkeaa palkkaa ja kerryttäneet säästöön suuren varallisuuden. Vertailun vuoksi - Kelan takuueläke on alle 800€/kk. Hyvätuloisten ja varakkaitten eläkeläisten pitäisi vaihtaa osia pienituloisten ja köyhien eläkeläisten kanssa ja kitkutella takuueläkkeellä - alle 800€kk!
Todellakin ihmettelen noita summia äitini oli valtion hommissa koko elämänsä ja sai noin 1800 euroa eläkettä kuukausi.Missä nämä suureläkkeen saajat ovat työskennelleet?Onkohan heitä todellakaan kovin montaa?
Valitetaan 2400 euron bruttoeläkkeestä... Ja samaan aikaan suomalaisten kokopäivätyötä tekevien yleisin palkka on bruttona 2600 euroa. :) Paljonkohan siitä saa eläkettä sitten 70-vuotiaana?