Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääkirjoitus: Opiskelijan tai työtä vieroksuvan oleilu muiden piikkiin ei ole mikään perusoikeusOsa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti ve

Vierailija
05.07.2019 |

Osa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti velaksi.

Joidenkin mielestä esimerkiksi työtön on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikkei hän hae aktiivisesti töitä.

IL

Kommentit (327)

Vierailija
281/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on helppoa opiskella vaikka kokopäivätyön ohella, niin miksi työssä olevat eivät paranna osaamistaan opiskelemalla lisää? Vai voisivatko ne kenties häiritä toinen toistaan?

Hyvin monet opiskelevatkin. Itse olen tehnyt kaksi ammattitutkintoa työn ohessa ja saanut niistä paljon uutta työuralleni.

Jos puhutaan yliopistotutkinnoista.

Miksi ihmisellä pitäisi olla useita yliopistotutkintoja? Jos on yksi, jonka avulla on löytänyt paikkansa työelämässä, lisäosaamista on helppo kartuttaa juurikin ammattitutkintojen tai ammattikorkeakoulututkintojen avulla. Tiedän kyllä sellaisiakin, jotka ovat tehneet työn ohessa toisen yliopistotutkinnon, mutta se on ollut sitten enemmän omaksi iloksi kuin varsinaisesti siihen työhön liittyvää.

Vierailija
282/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä vieroksuvasta tuli mieleen, että ex-miehen sisko asui muuttotappiopaikkakunnalla työttömänä. 40km päässä olisi ollut töitä, mutta "lasten takia" ei ottanut vastaan. Halusi siis olla kotona työttömänä, lapset olivat jo yläasteikäisiä. Lasten isä ei antanut lasten muuttaa isompaan kaupunkiin, miehen sisko koki työmatkan liian pitkäksi. Hänellä on auto ja oli uudessa parisuhteessakin, ihan vaan ei halunnut töihin. Ei hänen olisi tarvinnut muuttaa kotoaan, vaan tehdä töitä toisella paikkakunnalla, kuten tuhannet muutkin suomalaiset.

Kyseiseltä paikkakunnalta tosi moni käy töissä täällä 40km päässä, Helsingissä se on ihan normityömatka TOSI monella perheellisellä. Myös täältä isosta kaupungista tuolla pikkupaikkakunnalla käyvät töissä opettajat ja virkamiehet (ne keitä siellä enää on, Kelan konttorikin lopetettiin).

Mun mielestä on järkyttävää, että työttömyystukea annetaan ihmiselle, joka ei suostu ottamaan vastaan töitä 40km päästä. Pitäisi oikeasti käyttää jotain tarveharkintaa ja yksilöidä, kenen kuuluu mennä töihin ja kenen ei.

Autottoman ja alle kouluikäisten lasten yh-vanhempien haluttomuuden ottaa vastaan töitä 40km päästä ymmärrän, ei ole varaa hankkia autoa välttämättä ja lasten hoito on hankala järjestää päiväkodin aukiolojen mukaan. Mutta isojen lasten kotona loisivaa vanhempaa ei tulisi tukea siinä, että hän ei suostu menemään koulutusta vastaavaan työhön toiselle paikkakunnalle. 

80 kilometriin asti vaaditaan ottamaan työpaikka vastaan, muuten joutuu karenssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kannustava ilmapiiri Suomessa sairaita, työttömiä ja opiskelijoita kohtaan.

Mä en millään pahalla sano, mutta itse useammissa paikoissa ulkomailla asuneena voin sanoa että Suomessa kohdellaan heikompiosaisia todella hyvin.

Vierailija
284/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Mutta näyttäkääs 42-vuotiaalle korkeakoulutetulle miehelle koulutusta vastaavaa työtä niin menen. Palkavaatimus on ikäni/taustani keskiarvo. Olisko 40+ ikästen korkeakoulutettujen miesten palkkakeskiarvo noin 3500-3700€/kk eri lähteistä riippuen?

Sinähän et vaadi, vaan pyydät palkkaa. Se taas määräytyy osaamisesi, eikä iän tai taustan mukaan. Sanotaanko että pitkäaikaistyöttömälle tradelle palkka on jossain 3000€ kieppeillä ja vähenee jokaista työttömyysvuotta kohden, koska kello tikittää työelämästä syrjäytyneelle.

Tradenomi taitaa sotkea palkkavertailunsa maistereiden palkkoihin. Amk -tutkinnolla harva pääsee kolmeen tonniin. Maistereilla sitten nuo 3500 - 3700 on jo normipalkkoja. T: Tuplamaisteri 46v kuukausipalkka 3500.

285/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Mutta näyttäkääs 42-vuotiaalle korkeakoulutetulle miehelle koulutusta vastaavaa työtä niin menen. Palkavaatimus on ikäni/taustani keskiarvo. Olisko 40+ ikästen korkeakoulutettujen miesten palkkakeskiarvo noin 3500-3700€/kk eri lähteistä riippuen?

Sinähän et vaadi, vaan pyydät palkkaa. Se taas määräytyy osaamisesi, eikä iän tai taustan mukaan. Sanotaanko että pitkäaikaistyöttömälle tradelle palkka on jossain 3000€ kieppeillä ja vähenee jokaista työttömyysvuotta kohden, koska kello tikittää työelämästä syrjäytyneelle.

Tradenomi taitaa sotkea palkkavertailunsa maistereiden palkkoihin. Amk -tutkinnolla harva pääsee kolmeen tonniin. Maistereilla sitten nuo 3500 - 3700 on jo normipalkkoja. T: Tuplamaisteri 46v kuukausipalkka 3500.

No mutta hienoa että vastasitte mulle! Tähän asti nukuin mökillä. Olen myös vuokraisäntä,mukava,joustava ja leppoisa sellainen. En itsekkään nosta vuokria älyyttömyyksiin enkä myy osakkeita vuokralaisten alta kun oikeasti nauttivat asumisesta :)

Jos nyt karma olis hyä ja ystävällinen muakin kohtaan vaikka kovinta tarvetta ei ole töihin pääomatulojeni kanssa.Löytyiskö mulle sit duuni 2700-2800€ palkalla ?

Kyllä mä ymmärrän että katkerat matalanpalkan ihmiset, jotka kärsivät työssään, hattuilevat katkerana työttömille kun omaa itseään sattuu.

Mulle ei juuri hattuilla kun kerron fiksun taustani ja että vilpittömästi haen yhä töitä.

Mutta miksi hattuilla noille nuorille Jonneillekaan joilla on todi vähän työkokemusta? Kun mun tyyppiset konkaritkaan hyvällä taustalla ja koulutuksella ei pääse haastatteluun ni miten työuraa aloittavat voisivat päästä?

Sääli että moni teistä kärsii PatskaTöissä ja ikävissä työilmapiireissä pienellä palkalla.Se varmasti tuo lyhyttä helpotusta kun voi hsullua työttömiä.. mutta helpottaako sekään omaa pahaa oloa ja kateutta?

Mä itse olen niitä kovempia jätkiä jotka kirjoittavat omalla nimimerkillä ja tunnuksilla ;)

Vierailija
286/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Palkkahan riippuu täysin osaamisesta ja haettavasta paikasta, useimmiten. Ei niinkään koulutuksesta. Sekä AMK- että korkeakoulutaustalla voi hakeaa samaan tehtävään ja pyytää samaa palkkaa, jos osaa perustella esim. aiemmalla kokemuksellaan ja tuloksillaan osaamisensa.

Vierailija
287/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Palkkahan riippuu täysin osaamisesta ja haettavasta paikasta, useimmiten. Ei niinkään koulutuksesta. Sekä AMK- että korkeakoulutaustalla voi hakeaa samaan tehtävään ja pyytää samaa palkkaa, jos osaa perustella esim. aiemmalla kokemuksellaan ja tuloksillaan osaamisensa.

Meinaatko todella, että sairaanhoitajalla, sosionomilla, amk-inssillä tms. on sama osaaminen kuin lääkärillä, sosiaalityöntekijällä, DI:llä? Että samoilla liksoilla vaan reteesti. Sinähän ole sitä paitsi työtön. Olisiko vikaa siinä osaamisessa ja haettavien tehtävien vaativuudessa miksi työpaikkaa ei ole herunut.

Vierailija
288/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä vieroksuvasta tuli mieleen, että ex-miehen sisko asui muuttotappiopaikkakunnalla työttömänä. 40km päässä olisi ollut töitä, mutta "lasten takia" ei ottanut vastaan. Halusi siis olla kotona työttömänä, lapset olivat jo yläasteikäisiä. Lasten isä ei antanut lasten muuttaa isompaan kaupunkiin, miehen sisko koki työmatkan liian pitkäksi. Hänellä on auto ja oli uudessa parisuhteessakin, ihan vaan ei halunnut töihin. Ei hänen olisi tarvinnut muuttaa kotoaan, vaan tehdä töitä toisella paikkakunnalla, kuten tuhannet muutkin suomalaiset.

Kyseiseltä paikkakunnalta tosi moni käy töissä täällä 40km päässä, Helsingissä se on ihan normityömatka TOSI monella perheellisellä. Myös täältä isosta kaupungista tuolla pikkupaikkakunnalla käyvät töissä opettajat ja virkamiehet (ne keitä siellä enää on, Kelan konttorikin lopetettiin).

Mun mielestä on järkyttävää, että työttömyystukea annetaan ihmiselle, joka ei suostu ottamaan vastaan töitä 40km päästä. Pitäisi oikeasti käyttää jotain tarveharkintaa ja yksilöidä, kenen kuuluu mennä töihin ja kenen ei.

Autottoman ja alle kouluikäisten lasten yh-vanhempien haluttomuuden ottaa vastaan töitä 40km päästä ymmärrän, ei ole varaa hankkia autoa välttämättä ja lasten hoito on hankala järjestää päiväkodin aukiolojen mukaan. Mutta isojen lasten kotona loisivaa vanhempaa ei tulisi tukea siinä, että hän ei suostu menemään koulutusta vastaavaan työhön toiselle paikkakunnalle. 

80 kilometriin asti vaaditaan ottamaan työpaikka vastaan, muuten joutuu karenssiin.

Tämä oli aikana ennen kuin se muutettiin, että täytyy ottaa. Ei ole edelleenkään töissä, on käynyt joitain kursseja ja koulutuksia, sen tiedän. 

Vierailija
289/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Meinaatko todella, että sairaanhoitajalla, sosionomilla, amk-inssillä tms. on sama osaaminen kuin lääkärillä, sosiaalityöntekijällä, DI:llä? Että samoilla liksoilla vaan reteesti. Sinähän ole sitä paitsi työtön. Olisiko vikaa siinä osaamisessa ja haettavien tehtävien vaativuudessa miksi työpaikkaa ei ole herunut.

Oon eri henkilö kuin se työtön. Ei tietenkään eri alojen ja ammattien henkilöillä ole samaa palkkaa. Itse olen AMK-taustainen, tekniikan alalla. Minulla on parempi palkka kuin joillain DI:llä. Milläs tämän selität?

Vierailija
290/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Oon eri henkilö kuin se työtön. Ei tietenkään eri alojen ja ammattien henkilöillä ole samaa palkkaa. Itse olen AMK-taustainen, tekniikan alalla. Minulla on parempi palkka kuin joillain DI:llä. Milläs tämän selität?

Joskus pääsee laborantitkin ministeriliksoille. Ei se silti sääntö ole.

Vierailija
291/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ymmärrän pienituloisten ärsyynnyksen. Ikityötön voi päästä samoille ansioille ja saada ilmaiseksi vielä lääkkeet jne. MUTTA tässä täytyy muistaa että kaikki työttömät eivät suinkaan ole oikeutettuja näihin tukiin, osa kituuttaa esim. puolison tulojen vuoksi pelkällä työmarkkinatuella joka voi jo vastata sitä Romanian tasoa. Missään nimessä kombo työmarkkinatuki+ asumistuki +toimeentulotuki ei sitä vastaa. Kun Suomea moititaan alhaisesta perusturvasta niin siinä tarkoitetaan kyllä nimenomaan tuota pelkkää perusturvaa eli työmarkkinatukea joka ei tosiaan riitä mihinkään.

Vierailija
292/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin ymmärrän pienituloisten ärsyynnyksen. Ikityötön voi päästä samoille ansioille ja saada ilmaiseksi vielä lääkkeet jne. MUTTA tässä täytyy muistaa että kaikki työttömät eivät suinkaan ole oikeutettuja näihin tukiin, osa kituuttaa esim. puolison tulojen vuoksi pelkällä työmarkkinatuella joka voi jo vastata sitä Romanian tasoa. Missään nimessä kombo työmarkkinatuki+ asumistuki +toimeentulotuki ei sitä vastaa. Kun Suomea moititaan alhaisesta perusturvasta niin siinä tarkoitetaan kyllä nimenomaan tuota pelkkää perusturvaa eli työmarkkinatukea joka ei tosiaan riitä mihinkään.

Kela ajattelee etuudet kotitalouskohtaisiksi. Miksi minun mieheni esim. pitäisi saada vielä asumistuet ja toimeentulotuet päälle, jos minä tienaan 4500/kk? Ei varmasti mies näe nälkää.

Vierailija
293/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten kiinnostus palkata ketään oikeasti laskee sillä, että TE-toimistosta tarjotaan ilmaista työvoimaa hopeatarjottimella. Miksi maksaa työntekijästä isoja kustannuksia, kun jokaiseen tehtävään ei tarvita erityisasiantuntijaa? Yrittäjänä on helppo säästää kustannuksissa tuon avulla, kun palkka on vasta yksi osa kuluista.

TE-toimisto on nykyään ilmaisen työn diileri. Jo pelkästään mun ympärillä on ihmisiä, jotka menevät  töihin 9 euron päiväpalkalla tekemään samoja töitä, kuin oikeasti palkatut työntekijät. Työnantajilla ei ole aikomustakaan palkata ketään. Ensin on luvattu, että töitä  tulee olemaan tarjolla, jos tekee hyvin ja näin ihminen yrittää kaikkensa saadakseen sen paikan. Jakson lopussa sanotaan, ettei pystytäkään palkkaamaan ja muutamien päivien sisään samaan paikkaan haetaan uutta ilmaiseksi työtä tekevää. Kunnes taas senkin jakso loppuu ja haetaan jälleen uutta. 

Miten tällainen edistää sitä, ettei jouduttaisi maksamaan tukia niin paljon? Ihminen on töissä, mutta nostaa tukia silti. Joku ei täsmää. Kaiken pitäisi edistää sitä, että ihmiset työllistyy ihan oikeaan palkkatyöhön, jolloin elättävät itse itsensä ilman tukia.  

TE-toimisto voi sanoa myös hyvin suoraan, että jonkun kannattaisi hakea työkyvyttömyyseläkettä. Terveydentilassa on fyysisiä ongelmia, mutta olisi silti kova halu tehdä töitä. Virkailijat sanovat vain, että valitettavasti jonossa on niin paljon terveitä ihmisiä, ettei sillä ole mitään saumaa työllistyä halusta huolimatta, koska ne terveetkään ei työllisty. Se kuvaa tätä tilannetta. 

Vierailija
294/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ajattelee etuudet kotitalouskohtaisiksi. Miksi minun mieheni esim. pitäisi saada vielä asumistuet ja toimeentulotuet päälle, jos minä tienaan 4500/kk? Ei varmasti mies näe nälkää.

Joo mutta minä tienaan 2200€ bruttona. Olisi hieman vaikeaa tällä palkalla elättää toista aikuista ja kahta lasta. Asumiskulutkin on jo yli 1000€/kk. Meillä siis ei ole tätä tilannetta mutta kauhulla sitä ajattelen kun Suomessa työtilanne on mitä on ja yt:t säännöllisesti omalla työpaikallani ja miehen työt jo kertaalleen loppuivat, löysi onneksi uuden työn. Mies ei töissä ollessaan tienaa juuri minua enempää (n.2500€) joten tilanne olisi yhtä katastrofaalinen kummin päin vaan.

Vierailija
295/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta minä tienaan 2200€ bruttona. Olisi hieman vaikeaa tällä palkalla elättää toista aikuista ja kahta lasta. Asumiskulutkin on jo yli 1000€/kk. Meillä siis ei ole tätä tilannetta mutta kauhulla sitä ajattelen kun Suomessa työtilanne on mitä on ja yt:t säännöllisesti omalla työpaikallani ja miehen työt jo kertaalleen loppuivat, löysi onneksi uuden työn. Mies ei töissä ollessaan tienaa juuri minua enempää (n.2500€) joten tilanne olisi yhtä katastrofaalinen kummin päin vaan.

Asutte liian leveästi tuloihinne nähden. Ei kela maksa tonnin asumistukia vaikka olisitte kumpikin työttömiä.

Vierailija
296/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten kiinnostus palkata ketään oikeasti laskee sillä, että TE-toimistosta tarjotaan ilmaista työvoimaa hopeatarjottimella. Miksi maksaa työntekijästä isoja kustannuksia, kun jokaiseen tehtävään ei tarvita erityisasiantuntijaa? Yrittäjänä on helppo säästää kustannuksissa tuon avulla, kun palkka on vasta yksi osa kuluista.

TE-toimisto on nykyään ilmaisen työn diileri. Jo pelkästään mun ympärillä on ihmisiä, jotka menevät  töihin 9 euron päiväpalkalla tekemään samoja töitä, kuin oikeasti palkatut työntekijät. Työnantajilla ei ole aikomustakaan palkata ketään. Ensin on luvattu, että töitä  tulee olemaan tarjolla, jos tekee hyvin ja näin ihminen yrittää kaikkensa saadakseen sen paikan. Jakson lopussa sanotaan, ettei pystytäkään palkkaamaan ja muutamien päivien sisään samaan paikkaan haetaan uutta ilmaiseksi työtä tekevää. Kunnes taas senkin jakso loppuu ja haetaan jälleen uutta. 

Miten tällainen edistää sitä, ettei jouduttaisi maksamaan tukia niin paljon? Ihminen on töissä, mutta nostaa tukia silti. Joku ei täsmää. Kaiken pitäisi edistää sitä, että ihmiset työllistyy ihan oikeaan palkkatyöhön, jolloin elättävät itse itsensä ilman tukia.  

TE-toimisto voi sanoa myös hyvin suoraan, että jonkun kannattaisi hakea työkyvyttömyyseläkettä. Terveydentilassa on fyysisiä ongelmia, mutta olisi silti kova halu tehdä töitä. Virkailijat sanovat vain, että valitettavasti jonossa on niin paljon terveitä ihmisiä, ettei sillä ole mitään saumaa työllistyä halusta huolimatta, koska ne terveetkään ei työllisty. Se kuvaa tätä tilannetta. 

Mulla on juurikin tuollainen fyysinen vamma joka estää palaamisen omalle alalle, olen ollut vuosia kuntoutustuella. Juuri tämän hetkisen työllisyystilanteen vuoksi mietin onko mitään järkeä kouluttautua uudelleen jos ei kuitenkaan töihin pääse. Kuitenkin ne fyysisesti terveet menevät haussa tällaisen edelle. Vajaakuntoisilla ja osatyökykyisillä on kyllä todella vaikea asema työmarkkinoilla. Se että heitä vielä syyllistetään siitä ei auta kyllä yhtään. Olin minäkin 15v töissä ennen kuin loukkaannuin. En ikinä pahimmissa painajaisissanikaan olisi voinut kuvitella että näin voisi käydä.

Vierailija
297/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutte liian leveästi tuloihinne nähden. Ei kela maksa tonnin asumistukia vaikka olisitte kumpikin työttömiä.

Tuota noin, ensinnäkin tämän halvempaa asuntoa ei pk-seudulta saa, tiedän sen kun seuraan vuokramarkkinoita. Itseasiassa tämä asuntomme on jopa halpa, pienemmästäkin usein joutuu pulittamaan enemmän. Asumistukea ei tietenkään makseta tonnia mutta tiedän että sossu maksaa loput. Systeemi on läpimätä, sossu ei katsos voi jättää ihmisiä katuojaankaan. Tiedän tämän koska ystäväni asunto maksetaan juuri näin ja toinen ystäväni on töissä sossussa. Tälle ei vaan voi mitään koska asunnot ovat niin kalliita.

Vierailija
298/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäköhän päin Suomea oikein asut? Helsingissä kaksiostakin saa jo maksaa n. 900€ vuokraa per kk ja pienemmällä paikkakunnalla n. 30km Helsingistä kerrostalo kolmiokin päälle 1000€/kk. Just katsoin eilen vuokra-asuntoja niin rivarikolmio olikin jo päälle 1100€/kk. Mielelläni asuisin asunnossa jonka vuokra olisi 600€ ja jossa olisi tilaa perheelle mutta ei taida tuolla summalla saada edes kaksiota?

Vierailija
299/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kannustava ilmapiiri Suomessa sairaita, työttömiä ja opiskelijoita kohtaan.

Mä en millään pahalla sano, mutta itse useammissa paikoissa ulkomailla asuneena voin sanoa että Suomessa kohdellaan heikompiosaisia todella hyvin.

Millaisissa maissa olet asunut, kenties sellaisissa jotka muutenkin ovat köyhempiä (bkt jaettuna asukkailla on pienempi)? Oletko itse ollut "heikompiosainen", jos et, niin miten voit tietää, mitä kaikkea huonommilla korteilla varustetut joutuvat tässä maassa kokemaan? Sitäpaitsi, jos muualla on vielä huonompaa, niin ei se välttämättä merkitse sitä, että täällä kaikki asiat olisivat hyvin.

Vierailija
300/327 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juurikin tuollainen fyysinen vamma joka estää palaamisen omalle alalle, olen ollut vuosia kuntoutustuella. Juuri tämän hetkisen työllisyystilanteen vuoksi mietin onko mitään järkeä kouluttautua uudelleen jos ei kuitenkaan töihin pääse. Kuitenkin ne fyysisesti terveet menevät haussa tällaisen edelle. Vajaakuntoisilla ja osatyökykyisillä on kyllä todella vaikea asema työmarkkinoilla. Se että heitä vielä syyllistetään siitä ei auta kyllä yhtään. Olin minäkin 15v töissä ennen kuin loukkaannuin. En ikinä pahimmissa painajaisissanikaan olisi voinut kuvitella että näin voisi käydä.

Onpa ikävä kuulla. Kyllä se vaan niin on, että nykyään tekevälle ei välttämättä löydykään töitä. Työnantajilla on niin runsaasti valinnanvaraa, että terveydentila vaikuttaa väistämättä. Pelätään sairauslomia jne. Se on vaan niin väärin sitä ihmistä kohtaan, joka joutuu mappi ö:hön, vaikka kykyjä ja halua tehdä töitä löytyy kyllä.

Yhdellä ihmisellä on yrittäjätausta, eikä ole ollut päivääkään työttömänä. Teki jossain vaiheessa töitä, jopa kolmessa eri yrityksessä. Sattui olemaan ajanjakso, jolloin fyysinen terveys heikkeni. Sen takia hän ei meinaa päästä edes osa-aikaiseksi tekemään jotain yksinkertaista työtä, koska oli jossain vaiheessa pois pelistä. Ensin työnantajat ovat hyvin kiinnostuneita työtaustan ja henkilön itsensä vuoksi ja kiinnostus lakkaakin siihen, kun tulee ilmi, että on ollut sairauslomalla.