Ei päivystykseen mennä aina ambulanssilla
Joku kaupunkitarina: ambulansseja ajaa huutaen päivystykseen koko ajan. Ihan varmaan ihmiset teloo itseään ja saavat sydäreitä, mutta sittenkään ei likikään aina "lanssi huuda." Siellä jo on ihminen koneissa kiinni jos esim. Sydänkohtaus.
Kaksi tarinaa. Tuttu vanhus kaatui, ranne murtui ja silmälasit rikkoontui. Naapuri soitti lanssin: " ei kuulu meille, taksilla päivystykseen."
Vanhaneiti 91 v sai flimmerin, tahdistin ollut jo n. 10 vuotta ja käsketty heti sairaalaan kun värinä alkaa. Hän soitti 112, sieltä käskettiin ensin vaan levätä mutta sitten tingasta lupasi laittaa kiireettömän lanssin katsomaan. ( Kiireetön: tekee potilassiirtoja yms.)
Kiireettömät tuli ja totesivat, ota rahapussi ja avaimet, nyt mennään Jorviin ihan heti.
Ei ollut pillit päällä.
Kommentit (21)
Miksi käsimurtuma vaatisi ambulanssin jos on omaisia paikalla ja henkilö kykenee kävelemään? Ei se ole mikään taksi.
Ensihoito hälytetään kun on akuutti hätä, ja siirto vaatii terveydentilan valvontaa tai hoitoa matkalla esim lääke/happihoito, verenvuodon tyrehdyttämistä, elottomuuden vaara tms
Mies sai aivoinfarktin. Terveyskeskus soitti kiireettömän ambulanssin. Vihaan lääkäreitä. Typeriä ylipalkattuja k**ipäitä jotka eivät tunnistaisi edes flunssaa.
Enpä ole koskaan mennyt lanssilla päivystykseen ihan omalla autolla ja vissiin kerran taksilla. Tai no, taksilla menin useinkin kun ajoin taksia melkein kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mies sai aivoinfarktin. Terveyskeskus soitti kiireettömän ambulanssin. Vihaan lääkäreitä. Typeriä ylipalkattuja k**ipäitä jotka eivät tunnistaisi edes flunssaa.
Yleensä se kyydin tilaaja ei määrittele tuleko lanssi pillit soiden vai kiirettömänä. Se on hätäkeskuksen tai tilauksen vastaanottajan arvio jos soittaa lassivälitykseen, pystyykö kyydin hoitamaan kiireettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kuvittele, että päivystykseen mennään aina ambulanssilla.
Kyllä yksi porukka joka vouhkaa kuulee koko ajan kuinka lampaat ajavat alinomaa pilkit huutaen kun on se yks vaurio.
Itse olen mennyt leikkausta vaativassa jutussa bussilla keskussairaalan päivystykseen.. siksi luulen että suurin osa menee jopa jalan veritulppaepäilystä, vyöruususta, ihottumasta, umpisuoli-kivustakin omin kyydein päivystykseen.
Liikenneonnettomuuksia on tänä kesänäkin illut paljon, 1- 2 kuollutta joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Miksi käsimurtuma vaatisi ambulanssin jos on omaisia paikalla ja henkilö kykenee kävelemään? Ei se ole mikään taksi.
Ensihoito hälytetään kun on akuutti hätä, ja siirto vaatii terveydentilan valvontaa tai hoitoa matkalla esim lääke/happihoito, verenvuodon tyrehdyttämistä, elottomuuden vaara tms
Ei ollut omaisia, rollaattorilla liikkuva vanha nainen. Naapuri lähinnä "suuttui" kun lanssi kävi ja lähti pois. Auttoi sitten taksin paikalle. Taksihan oli halvempi kuin ambulanssi (25 e)
Koska kaatuminen sattui jossain 5 kmn päässä päivystyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensihoito hälytetään kun on akuutti hätä, ja siirto vaatii terveydentilan valvontaa tai hoitoa matkalla esim lääke/happihoito, verenvuodon tyrehdyttämistä, elottomuuden vaara tmsEi ollut omaisia, rollaattorilla liikkuva vanha nainen. Naapuri lähinnä "suuttui" kun lanssi kävi ja lähti pois. Auttoi sitten taksin paikalle. Taksihan oli halvempi kuin ambulanssi (25 e)
Koska kaatuminen sattui jossain 5 kmn päässä päivystyksestä.
Kela-taksin ja ambulanssin hinta asiakkaalle taitaa olla sama.
Bussillakin olen mennyt päivystykseenkerran mennyt, vkonloppuna.
Tulehduskipulääkettä kuumeeseen ja särkyyn ensin, sitten jonottamaan päivystykseen lauantaina päivällä, että sai penisiilini kuurin angiinan.
Oli kyllä heikko olo, mutta halvempaahan se oli kuin taksilla.
Kun piti vielä ne penisiliinit apteekista hakea, niin taksin mittari olisi raksuttanut koko ajan.
Päivystävä sairaala oli vähän sivussa kaupungin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensihoito hälytetään kun on akuutti hätä, ja siirto vaatii terveydentilan valvontaa tai hoitoa matkalla esim lääke/happihoito, verenvuodon tyrehdyttämistä, elottomuuden vaara tmsEi ollut omaisia, rollaattorilla liikkuva vanha nainen. Naapuri lähinnä "suuttui" kun lanssi kävi ja lähti pois. Auttoi sitten taksin paikalle. Taksihan oli halvempi kuin ambulanssi (25 e)
Koska kaatuminen sattui jossain 5 kmn päässä päivystyksestä.Kela-taksin ja ambulanssin hinta asiakkaalle taitaa olla sama.
Kela taksia ei voi itse soittaa, mennäkseen päivystykseen, ellei ole jo valmiiksi Kela taksi,asiakas
Katsoin tv-sarjaa Norjan ambulanssihenkilöstöstä, ja siellä tuntui kaikki käynnit olevan jotain huono olo, löin pääni, sormi murtui, henkeä ahdistaa. Yhden pahan astmakohtauksen näin ja yhdellä oli jalka poikki. Kiltisti kuskailivat "polveen sattuu pyörryttää"-potilaat sinne sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä sitten ruvennut lääkäriksi kun diagnoosi tulee kuin stetsonista?
Heh. Eräs tuttu vietiin epäiltynä mielisairausongelmasta paikalliseen sairaalaan. Ambulanssi pillit päällä ja poliisisaattue. Medihelinä lennätti banderollia jossa tutun nimi. Ihmiset heitteli mädillä kananmunilla, ja kylän koirat ulvoi täysikuuta.
Kolme pientä pentua jäi rikottuun kotiin keittelemään puuroja ja vellejä.
Sitä murrettua ovea ei koskaan sitten korjattu eikä pantu paikoilleen.
Tuleekohan lunta tupaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaatuminen sattui jossain 5 kmn päässä päivystyksestä.Kela-taksin ja ambulanssin hinta asiakkaalle taitaa olla sama.
Kela taksia ei voi itse soittaa, mennäkseen päivystykseen, ellei ole jo valmiiksi Kela taksi,asiakas
Voi soittaa. Miehen kanssa käytimme Kelataksia mennen tullen. Totta kai voi soittaa.
Minä menin nuorena päivystykseen sen jälkeen, kun olin juossut 10 km helteessä ja ollut syömättä mitään yli viikkoon. Tuli pitkä reissu.
Kelataksia voi käyttää. Pyydät taksilapun päivystyksestä. Voi tulla äkillinen tarve.
Viimeksi kun menin päivystykseen, menin omalla autolla.
Pääsin suoraan jonon ohi, toki soitin päivystysapuun matkalla sairaalaan.
Kyllä runsashameiset kultakorvakoruiset naiset riehaantuivat aulassa kun valkolainen pääsi sukkana sisään. Olivat jonottaneet kuusi tuntia.
Epäilivät minulla aivoverenvuotoa, TT-kuvaus ja yön yli seuranta.
Seuraavana aamuna kelataksilla kotiin.
Saanko nyt jonkunlaisen Rambomitalin?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tv-sarjaa Norjan ambulanssihenkilöstöstä, ja siellä tuntui kaikki käynnit olevan jotain huono olo, löin pääni, sormi murtui, henkeä ahdistaa. Yhden pahan astmakohtauksen näin ja yhdellä oli jalka poikki. Kiltisti kuskailivat "polveen sattuu pyörryttää"-potilaat sinne sairaalaan.
Tiedätkö mikä ero on Suomella ja Norjalla? Norjalla on pätäkkää.
Ukko39 kirjoitti:
Viimeksi kun menin päivystykseen, menin omalla autolla.
Pääsin suoraan jonon ohi, toki soitin päivystysapuun matkalla sairaalaan.
Kyllä runsashameiset kultakorvakoruiset naiset riehaantuivat aulassa kun valkolainen pääsi sukkana sisään. Olivat jonottaneet kuusi tuntia.
Epäilivät minulla aivoverenvuotoa, TT-kuvaus ja yön yli seuranta.
Seuraavana aamuna kelataksilla kotiin.
Saanko nyt jonkunlaisen Rambomitalin?
Sitten saisit, jos olisit ajanut sillä omalla autolla kotiinkin. Nössö jätit sen sinne sairaalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä ero on Suomella ja Norjalla? Norjalla on pätäkkää.
Tiedän ja olen asian nähnytkin ihan paikan päällä.
Kukaan ei kuvittele, että päivystykseen mennään aina ambulanssilla.