Ikuisuusaihe once again: A) sielujen sympatia tai ei mitään vai B) otetaan se, mikä omalta tasolta katsottuna on paras catch
Asia nousi mieleen, katsoin Ylen dokkaria aiheesta. Tällä palstalla useissa keskusteluissa tulee nämä selitykset parinvalintaan ja aika usein menee kommenteissa tunteisiin, jos joku on eri mieltä kuin itse.
A) Kun sen oikean kohtaa, siinä ei paina ulkonäkö,koulutus tai varallisuus jne. Joskus ihminen ei vain kohtaa sitä oikeaa, silloin voi olla parempi olla yksin. Ei rakkaus/välittäminen voi siihen loppua, jos toisen ominaisuus x muuttuu suuntaan y.
B) Ihmisellä on tietty "markkina-arvo" parisuhdeasioissa ja normi-ihminen jotenkin tämän oman arvonsa tiedostaa ja osaa katsoa oikeaa "kohderyhmää". On luonnollista, että tässä pyrkii maksimoimaan "vaihto-arvonsa". En tarkoita, että nämä olisivat tietoisia "laskelmoituja" päätöksiä välttämättä.
Arvioi kumpi näistä (ääripäistä) paremmin kuvaa omaa ajatteluasi sukupuolen mukaan.
Kommentit (689)
Onko ennakko-odotus, että naiset useammin "A-tyyppiä" ja miehet "B-tyyppiä"?
Arvasin kirjoitti:
Alustavien tulosten perusteella asia on juuri niin kuin uskoinkin: Miehet uskovat tasoihin ja naiset eivät.
Normaalit miehet kyllä rakastuvat, tällä palstalla on vain yliedustus tietynlaisista miehistä.
Mitä yläasteikäisiä kakaroita täällä kun puhuu suosituista ja epäsuosituista?
Kuinka moni aikuinen miettii, onko itse tai onko kaveri SUOSITTU? Huh huh.
En voi edes kuvitella pitkää suhdetta, jossa ei olla myös läheisimmät ja parhaat ystävät. Pitää olla todella paljon yhteistä henkisellä tasolla.
Tietty myös kuumaa seksiä ja hellyyttä.
Mielenkiinnosta B:n kannattajat, jätättekö toisen kun tulee vakava sairaus, masennus, työttömyys, sairaseläke, köyhyys tms?
Minä en jättänyt. Ei tullut mieleenkään.
Täytyykö siis ymmärtää, että valtaosa miehistä olisi tunnekylmiä eivätkä ole koskaan rakastuneet? Pelottavaa. N
Vierailija kirjoitti:
Alkukarsinnan ratkaisee markkina-arvo.
Suurin osa naisista ei tiedosta asiaa, joten he uskovat vain kemian ratkaisevan. Kun miehen taso on riittävä, ratkaisee kemia.
Älkää kuunnelko mitä naiset sanovat, vaan katsokaa mitä he tekevät. Kuinka moni suosittu ja kaunis nainen seurustelee ruman ja epäsuositun miehen kanssa?
Siispä B.
Taas kävi niin ettei muut kuin suositut ja kauniit ole naisia.
Arvasin kirjoitti:
Alustavien tulosten perusteella asia on juuri niin kuin uskoinkin: Miehet uskovat tasoihin ja naiset eivät.
Tuostahan oli yliopistotasoinen tutkimuskin.
Haastatteluissa tulos oli tuo, miehet uskoivat tasoihin ja naiset eivät.
Valintatilanteessa naiset olivat kuitenkin vielä tasouskovaisempia kuin miehet (!).
Naiset eivät siis usko tasoteoriaan, mutta noudattavat sitä miehiäkin tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin kirjoitti:
Normaalit miehet kyllä rakastuvat, tällä palstalla on vain yliedustus tietynlaisista miehistä.
Minä olen normaali mies ja olen rakastunut vaimooni. En vain olisi alun alkaenkaan mennyt juttusille, jos hän ei olisi miellyttänyt silmääni.
Vierailija kirjoitti:
En voi edes kuvitella pitkää suhdetta, jossa ei olla myös läheisimmät ja parhaat ystävät. Pitää olla todella paljon yhteistä henkisellä tasolla.
Mielenkiinnosta B:n kannattajat, jätättekö toisen kun tulee vakava sairaus, masennus, työttömyys, sairaseläke, köyhyys tms?
Täytyykö siis ymmärtää, että valtaosa miehistä olisi tunnekylmiä eivätkä ole koskaan rakastuneet? Pelottavaa. N
Jätän. Jätän myös sairastuneet ystävyysssuhteet joista ei enää hyödy, tai olen vaarassa joutua auttamaan ja tukemaan ilman vastapalveluksia. Elämä on selviytymistaistelu jossa on voittajia ja häviäjiä.
Pyrkyriyrittäjä Pohjanmaalta, 55 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Hoidan vain omat pershedelmäni. Geenijatkumo on se mikä merkkaa.
M50+
Jotenkin helppo mieltää kuvio, että ihminen ajattelee olevansa "A", mutta, jos katsoo, miten toiminut, näyttääkin ihan "B":ltä. Entäs toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Alkukarsinnan ratkaisee markkina-arvo.
Suurin osa naisista ei tiedosta asiaa, joten he uskovat vain kemian ratkaisevan. Kun miehen taso on riittävä, ratkaisee kemia.
Älkää kuunnelko mitä naiset sanovat, vaan katsokaa mitä he tekevät. Kuinka moni suosittu ja kaunis nainen seurustelee ruman ja epäsuositun miehen kanssa?
Siispä B.
No esimerkiksi Janni Hussi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ratkaisee enemmän kuin persoonallisuus:
"Researchers asked young women (ages 15 to 29) to choose potential dates from a series of photographs and descriptions, while the women's mothers (ages 37 to 61) were asked to select possible boyfriends for their daughters using the same information. Results showed that a man's looks influenced both groups of women more strongly than his personality profile. This held true even if a man's profile was filled with highly desirable personal qualities, such as being respectful, honest and trustworthy."
"The study suggests that women value physical attractiveness in a potential mate far more than they say they do, said study author Madeleine Fugère, a professor of social psychology at Eastern Connecticut State University in Willimantic."
"The study suggests that if a man is considered at least moderately attractive, then his personality matters to women, Fugère said. If a man is viewed as less than moderately attractive, it doesn't seem to matter as much to women what his personality is like, Fugère explained."
"This is not true of men, she said. Men are more consciously aware — or more willing to admit — that good looks in a woman are more important to them than personality, Fugère said."
https://www.livescience.com/58607-mens-looks-may-matter-more-than-personality.html
On ihan eri asia valkata ihmisiä paperien ja kuvan perusteella kuin luonnossa. Eihän se persoonallisuus käy ilmi kuin face to face kohtaamisessa. parin muodostuksessa naisille on tärkeää myös se mishen feromonien haju. Tällä tavalla valitaan kumppani, jonka perimä ja vastustuskyky on mahdollisimman erilainen kuin oma.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa hyvän esimerkin suoraan omasta elämästä.
Kun olin ujo mutta liikunnallinen/hoikka opiskelija ja työuraansa aloitteleva tradenomi, minusta kiinnostuivat vain ylipainoiset naiset jotka inhosivat liikuntaa. Kun sain paremman ammatin ja ilmeisesti komistuin ainakin jonkin verran, minusta alkoivat kiinnostua myös hoikat ja liikunnalliset naiset.
Ehkä minä olin ainoa joka mietti "tasoja", mutta naiset kellon tarkkuudella noudattivat niitä arvioiden ulkoisen viehättävyytensä suhteessa miehen tasoon.
Täh? En kyllä arvioi omaa tasoani ja sen perusteella mieti, kuka on viehättävä ja kuka ei. Ihminen on viehättävä tai ei ole, se ei muutu siitä onko mulla siihen mahiksia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Researchers asked young women (ages 15 to 29) to choose potential dates from a series of photographs and descriptions, while the women's mothers (ages 37 to 61) were asked to select possible boyfriends for their daughters using the same information. Results showed that a man's looks influenced both groups of women more strongly than his personality profile. This held true even if a man's profile was filled with highly desirable personal qualities, such as being respectful, honest and trustworthy."
"The study suggests that women value physical attractiveness in a potential mate far more than they say they do, said study author Madeleine Fugère, a professor of social psychology at Eastern Connecticut State University in Willimantic."
"The study suggests that if a man is considered at least moderately attractive, then his personality matters to women, Fugère said. If a man is viewed as less than moderately attractive, it doesn't seem to matter as much to women what his personality is like, Fugère explained."
"This is not true of men, she said. Men are more consciously aware — or more willing to admit — that good looks in a woman are more important to them than personality, Fugère said."
https://www.livescience.com/58607-mens-looks-may-matter-more-than-personality.html
Tuohon kannattaa lisätä se että naisten slmissä todella harva mies on enemmän kuin "moderately attractive".
Melkein kaikki naiset sanovat kuinka se Pertti oli vain ok:n näköinen (ja ystävätkin sanoivat että saisit komeamman), mutta persoonallisuus ratkaisi. Todellisuudessa se Pertti oli ulkonäöllisesti samalla tasolla kuin nainen, ja ellei olisi ollut, siinä ei olisi persoonallisuus auttanut.
Minun on luonteeni vuoksi helppo ihastua muihin ihmisiin ja löytää tätä "sielujen sympatiaa". Se ei ole minulle mitenkään harvinaista. Olen myös hyvä tiedostomaan parisuhdetarpeeni ja kenen kanssa synkkaa ja toimii pidemmän päälle. Minulla on hyvät parisuhdetaidot ja turvallinen kiintymyssuhde, joten parisuhteeni kestävät kauan.
Kun olin viimeksi sinkkuna, mietin minkälainen naismaku minulla on ja missä voisin tavata tyyppisiäni naisia. Sitten aloitin sosiaalisen harrastuksen ja latasin Tinderin. Deittailu onnistui ihan hyvin, ja tapasin useammankin mielenkiintoisen, viehättävän naisen. Melkein kaikilla heistä on kuitenkin välttelevä kiintymystyyli, tai he eivät vain olleet riittävän kiinnostuneita minusta seksuaalisesti.
Lopulta päädyin seurustelemaan ensimmäisen toiveitani vastaavan naisen kanssa, joka vastasi kiinnostukseeni samalla mitalla ja halusi olla kanssani. Tämä on minusta hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka tietäisi mitä haluaa ja olisi itse valmis rakastumaan, parisuhteen syntyminen on kahden kauppa. Molempien täytyy ihastua toiseen samaan aikaan, ja molempien täytyy pystyä vastaamaan toisen tarpeisiin. Sattuman osuus on suuri.
Olen kolmikymppinen mies ja vastasin A. Vaikka tavoittelin tietysti niin hyvää kumppania kuin mahdollista, lopulta hallitsematon kemia on se ratkaiseva tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia valkata ihmisiä paperien ja kuvan perusteella kuin luonnossa. Eihän se persoonallisuus käy ilmi kuin face to face kohtaamisessa. parin muodostuksessa naisille on tärkeää myös se mishen feromonien haju. Tällä tavalla valitaan kumppani, jonka perimä ja vastustuskyky on mahdollisimman erilainen kuin oma.
Feromonien, tai MCH-geenien, vaikutus tasoteoriaan on plus miinus nolla. Geneettisesti sopivia on mijoonien ihmisten yhteiskunnassa niin paljon.
Ei minusta oikein kumpikaan. Tärkeintä kumppanissa on yhteinen arvomaailma, yhteiset kiinnostuksenkohteet tulevat hyvänä kakkosena. On parempi olla yksin, kuin sellaisen kanssa, jonka kanssa on oleellisia arvoristiriitoja. Toisaalta minusta on typerää jättää kumppanin etsiminen pelkän kohtalon varaan. Kukin voi omaan elämänkokemukseensa pohjautuen miettiä, minkälaisista piireistä voisi todennäköisimmin löytyä ihmisiä, joilla on samanlainen arvomaailma. Sinänsä ymmärrän siis tuota "kohderyhmäajattelua", vaikkakaan ei kannata olla liian kapeakatseinen. Minusta paras tapa tutustua uusiin kumppaniehdokkaisiin on yhteisten kavereiden kautta. Kannattaa pitää silmät auki vaikkapa kaverin juhlissa. Ikävää tietysti on, että tietyssä iässä tuollaiset tilaisuudet tavata kavereiden kautta spontaanisti uusia ihmisiä alkavat vähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surkea koeasetelma. Tuostahan voi päätellä vain, että kuvat ovat merkitsevämpiä kuin teksti. Ihminen ei osaa tehdä parinvalintapäätöksiä muuten kuin aidossa vuorovaikutuksessa.
Kaikkien parinvalinnasta kiinnostuneiden kannattaa katsoa Yle areenasta Kun kemiat kohtaavat -sarja. Näkyvissä vielä pari kuukautta. https://areena.yle.fi/1-4064551
Vaikea sitä on olla täysin puhtaastikaan tuo A, sillä vaikka tarvinkin sen sielujen sympatian ja palavan fyysisen intohimon, niin tottakai sitä ajautuu yhteyteen automaattisesti suunnilleen ”tasoistensa” kanssa, sillä ihmisen elinpiiri koostuu yleensä pitkälti samankaltaisista ihmisistä kuin hän itsekin on.
En minä edes tapaa missään jotain aivan erilaisia ihmisiä, kuin itse olen.
Siis että olisi esim. älyllisesti todella eri tasoa, sivistyneisyydessä suuria eroja, ja usein ulkonäöllisestikin ollaan suht. samaa kaliiberia.
Koulutuksessa voi olla suurtakin heittoa, mutta tietty sivistyksen taso ja älyllisyys kuitenkin yhdistää kaikkia.
Tämä siis naiselta, joka ei äänestänyt ollenkaan koska en kokenut kumpaakaan vaihtoehtoa omakseni.
Sillä vaikka rakastunkin ”sielullani”, se rakastumisen kohde on aina tiettyjen raamien sisältä. Aina.
Avara Ihmisluonto- niminen ohjelma areena.yle.fi:ssä siis kyseessä.