Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin TYYLIMOKA jonka tiedät?

Vierailija
01.07.2019 |

Sellainen mitä näet lähes päivittäin kaduilla kulkiessa. Miehiltä tai naisilta.

Kommentit (1055)

Vierailija
281/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi kukkamekot, pitkät ei lainkaan ja lyhyemmätkään eivät ole eduksi. Eikä pitkät hameet muutkaan.
Puolihame, paitapusero, jakkupuku ei innosta, ei tunnu omalta.

Mikä on "puolihame", sanooko joku lyhyttä hametta puolihameeksi? Onko tämä joku murresana?

Puolihame, vyötäröstä alaspäin jota käytetään puseron kanssa.  Dress on kokohame eli mekko, jossa myös yläosa.

Oh, ei. Suomi ei taida olla äidinkielesi? Hame on hame, eli siis tuo mitä kutsut puolihameeksi. Mekko on mekko eikä mikään "kokohame", eli mekko on sellainen vaate jota voi käyttää ilman paitaa (peittää sekä ala-että yläkropan). Katsopa vaikka minkä tahansa nettikaupan valikoima jos et usko :D. Sanoja puolihame ja kokohame ei ole suomenkielessä käytossä, tai ei ainakaan ole ollut sitten vuoden 1800 (jos nämä on jotain vanhoja sanoja).

Niinkuin nyt on jo selitetty, niin kokohame ja puolihame ovat täysin tavanomaisia sanoja Pohjanmaalla. Mekko-sanaa ei käytetä kuin ehkä lapsen vaatteesta. Olen itse Pohjanmaalta ja muutettuani pk-seudulle mekko-sanaa en meinannut millään oppia käyttämään, puhuin kokohameesta.

Kokohame = myös ylävartalon peittävä vaate

Puolihame= hame, jossa ei yläosaa

Hame = yleisnimitys molemmille edellä olevalle

Yhä edelleen nämä sanat ovat käytössä Pohjanmaalla, ei ainoastaan ennen vuotta 1800.

Sivistystä on ymmärtää jos jokin käyttämänsä sana on murresana, ja käyttää sen sijaan yleiskielen sanaa kun keskustelee aiheesta muiden kuin oman alueen puhujien kanssa. Sanotaan Savossakin leipää kakuksi, mutta en alkaisi puhua leipäkeskustelussa niistä kakkuina, kun tiedän että suurin osa ymmärtäisi sanan väärin. Ei ilmeisesti ole siis ikinä sieltä Pohjanmaalta poistunut, jos ei ole huomannut että puoli- ja kokohame ovat ihan outoja sanoja muulle suomelle.

Vierailija
282/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi kukkamekot, pitkät ei lainkaan ja lyhyemmätkään eivät ole eduksi. Eikä pitkät hameet muutkaan.

Mikä on "puolihame", sanooko joku lyhyttä hametta puolihameeksi? Onko tämä joku murresana?

Puolihame, vyötäröstä alaspäin jota käytetään puseron kanssa.  Dress on kokohame eli mekko, jossa myös yläosa.

Oh, ei. Suomi ei taida olla äidinkielesi? Hame on hame, eli siis tuo mitä kutsut puolihameeksi. Mekko on mekko eikä mikään "kokohame", eli mekko on sellainen vaate jota voi käyttää ilman paitaa (peittää sekä ala-että yläkropan). Katsopa vaikka minkä tahansa nettikaupan valikoima jos et usko :D. Sanoja puolihame ja kokohame ei ole suomenkielessä käytossä, tai ei ainakaan ole ollut sitten vuoden 1800 (jos nämä on jotain vanhoja sanoja).

Niinkuin nyt on jo selitetty, niin kokohame ja puolihame ovat täysin tavanomaisia sanoja Pohjanmaalla. Mekko-sanaa ei käytetä kuin ehkä lapsen vaatteesta. Olen itse Pohjanmaalta ja muutettuani pk-seudulle mekko-sanaa en meinannut millään oppia käyttämään, puhuin kokohameesta.

Yhä edelleen nämä sanat ovat käytössä Pohjanmaalla, ei ainoastaan ennen vuotta 1800.

Sivistystä on ymmärtää jos jokin käyttämänsä sana on murresana, ja käyttää sen sijaan yleiskielen sanaa kun keskustelee aiheesta muiden kuin oman alueen puhujien kanssa. Sanotaan Savossakin leipää kakuksi, mutta en alkaisi puhua leipäkeskustelussa niistä kakkuina, kun tiedän että suurin osa ymmärtäisi sanan väärin. Ei ilmeisesti ole siis ikinä sieltä Pohjanmaalta poistunut, jos ei ole huomannut että puoli- ja kokohame ovat ihan outoja sanoja muulle suomelle.

Sivusta lukeneena täytyy ihan lihaksikkaana miehenä ja perheenpäänä sanoa suoraan että tuollainen vittumainen käytös tai kirjoittelu nyt ei ainakaan ole sivistynyttä ollenkaan.

Joten pidähän pääsi kiinni.

Mikähän sinua riivaa kun olet tuollainen pälli?

Jos olisit tyttäreni niin pistäisin huoneeseen miettimään käytöstä kahdeksi tunniksi ja kännykkä pois.

Onko selvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tyylimoka, jonka olen kohdannut, oli ystäväni häissä, joissa morsiamen poika istui tattina bestmanin paikalla jalka polven päällä valkoiset tennissukat vahvasti vilkkuen.

Ei kunnolla edes pestiään hoitanut.

Vierailija
284/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mommoni muni mun mommini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenaamattomat, hyllyvät, valkoilihaisat käsivarret hihattomassa paidassa tai mekossa.

Kannattaisi peittää, katsojan silmät vuotavat verta.

Sinulta taitaa olla realismi kadoksissa.

Aika harvassa on ne tv-tähtösten käsivarret ja hoikat ihmiset todellisuudessa. Toki jokunen on aina parikymppisenä hoikka kuten suurin osa meistä oli joskus.

Ei tuo vaan oikein istu realismiin tuollainen silmät vuotaa jne meininki.

Todellisuus on vähän rumempi kuin se maailma missä sinä haahuilet.

Ota rennosti ja hyväksy ne allit. Ne tulee sullekin vielä.

Kyllä ne elämän realiteetit tulee sullekin vastaan.

Tuollaiset kädethän on melkein jokaisella kesämummolla ja ne lapset parhaiten muistaa, kun mummo lihaisilla käsivarsillaan tulee halaamaan.

Minulle nuo kädet on positiivinen mielleyhtymä muistojeni kesämummolasta. Mommolla oli hyvin itä-suomalaiset tanakat kyntäjän jalat ja paksut käsivarret isolla silavakerroksella. Ja kyllä se meitä pieniä paijaili. Se lihava käsi tuntui viileältä kuumalla kesäsäällä ja sinne minäkin poikanen pääni painoin. Mommoni haliin <3

Kauniisti kuvailtu ylipainon ihannointi.

Vierailija
285/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stringit housujen yli esillä

Kerran näin yhden naisen jolla oli stringit nahkahousujen PÄÄLLÄ 🤔

Alushousut sukkahousujen päällä on supermiesmuotia. Kysy vaikka Batmaniltä, Teräsmieheltä, Hämähäkkimieheltä tai Mustanaamiolta.

Vierailija
286/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 65 v.  nainen, rasvainen pitkä ohut haituvainen tukka, paljon harmaata.  Kampaamatta vedetty punaisella rusettinauhalla kiinni takaa,  kaikki ei ulotu kiinni niin että niitä rasvaisia huituloita leijuu pään ympärillä.  Likainen kulunut farkkutakki.  

Istui edessäni itsenäisyyspäivänä veteraanijuhlassa. Jossa kaikilla miehillä oli musta puku ja naisillakin jotain juhlavaa ja ainakin tukat pestynä ja kammattuina.

Kun nousi ylös, näin, että jalassa oli ruskeat legginsintapaiset pöksyt.

Ihan sama, miten muuten pukeutuu, mutta on tyylimoka tulla veteraanijuhlaan noin epäkunnioittavassa asussa.  Ihan varmaan olisi voinut edes tukkansa pestä.  Vieressä oli nuorempi nainen, jonka kanssa innokkaasti juttelivat, ilmeisesti olivat yhdessä liikkeellä.  Tällä oli ihan asiallinen asu.  En vaan tajua.  Inhotti ne rasvaiset hiukset siinä silmieni edessä.  Ja joo, tulkaa vaan mäkättämään, että saa ihmiset olla sellaisia kuin on.  Olkoon vaan.  Mutta tyylimoka mikä tyylimoka.  Ja niitä täällä kysyttiin.

Ja missä tahansa ihmisten ilmoilla on tyylimoka käyttää trikoisia vaaleanpunaisia shortseja, jotka on kuluneet ja pussittaa persuksista.  Kuin kävelisi mummon vanhoissa lahkeellisissa alushousuissa.

Vierailija
287/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kaakkois-Suomesta ja tiedän tasan tarkkaan mikä on puolihame koska meilläkin sitä sanaa käytettiin. Ei siis ole pelkästään pohjalaisten sana tuo ollenkaan. Missä päin Suomea ei tiedetä mikä on puolihame?

Vierailija
288/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pienet ja kireät rintaliivit, joista rinnat tursuavat yläpuolelta ja sivuilta, ovat kiistatta tyylimoka. Alusvaatteidenkin on oltava oikeaa kokoa.

Vierailija
289/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvä juurikasvu. Oli se sitten harmaa tai väri. Varsinkin jos se on vaaleampi kuin latvat. Koko harmaa on ok, ei sitä tarvitse pahalla juurikasvulla yrittää parantaa.

Vierailija
290/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on kommentteja ettei aikuinen saisi käyttää lippistä. Itsellä ei miehenä juuri muita vaihtoehtoja ole kesällä kun en halua auringonpistosta ja joku knalli olisi naurettava farkuissa ja t-paidassa 🤔

Vierailija
291/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kaakkois-Suomesta ja tiedän tasan tarkkaan mikä on puolihame koska meilläkin sitä sanaa käytettiin. Ei siis ole pelkästään pohjalaisten sana tuo ollenkaan. Missä päin Suomea ei tiedetä mikä on puolihame?

Minä olen Helsingistä ja tiedän tasan mikä on puolihame. Niitä lötyy kaapistakin. Sukujuureni ovat Itä-Suomessa ja käsittääkseni puolihame on sielläkin ihan tuttu sana.

Vierailija
292/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta lukeneena täytyy ihan lihaksikkaana miehenä ja perheenpäänä sanoa suoraan että tuollainen vittumainen käytös tai kirjoittelu nyt ei ainakaan ole sivistynyttä ollenkaan.

Joten pidähän pääsi kiinni.

Mikähän sinua riivaa kun olet tuollainen pälli?

Jos olisit tyttäreni niin pistäisin huoneeseen miettimään käytöstä kahdeksi tunniksi ja kännykkä pois.

Onko selvä?

Koska olet isäni, niin pistän sinut metsään miettimään köyttä  tunniksi ja autonavaimet pois.

Onko selvä?

Vierailija
293/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Helsingistä ja tiedän tasan mikä on puolihame. Niitä lötyy kaapistakin. Sukujuureni ovat Itä-Suomessa ja käsittääkseni puolihame on sielläkin ihan tuttu sana.

Perusjunttina vanhana ihmisenä sanon että 70-luvulla oli kirjaimellisia puolihameita, etuosa vain kangasta ja selän puolella kaksi nauharistikkoa, jossain näytöksessä ettei ollut alusvaatteita.

Tosiaankaan  puolihame ei ole murretta.

Vierailija
294/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka ovat jämähtäneet nuoruuden tyyliin.

Esim. laskettelukeskuksissa näkee 40+ ikäisiä naisia, jotka pukeutuvat ja käyttäytyvät kuin olisivat kaksikymppisiä skimbatyttöjä. Päässä on sisälläkin pipo muodikkaasti aseteltuna, pipon alta sojottaa saparoletit, komeuden kruunaa neonväriset isot aurinkolasit ja sinkkivoide huulissa.

Joo, saparot tai saparoletit yli 10-vuotiailla, mitä ne nelikymppiset ajattelee! Tätä näkyy muuallakin kuin laskettelurinteessä, myös työelämässä...

Madonnallakin olivat saparot kun hän esiintyi Euroviisujen finaalin jälkeen tänä vuonna.

Madonna on nyt tyylimoka itsessään. Saparot sopivat alle 10v.

Vierailija
295/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Pohjois-Savosta, enkä ole muuten koskaan käynytkään Pohjanmaalla, ja tuttuja on sekä puoli- että kokohame. Kolmekymppinen olen.

Vierailija
296/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusjunttina vanhana ihmisenä sanon että 70-luvulla oli kirjaimellisia puolihameita, etuosa vain kangasta ja selän puolella kaksi nauharistikkoa, jossain näytöksessä ettei ollut alusvaatteita.

Tosiaankaan  puolihame ei ole murretta.

Keski-Suomesta olen, ja puolihame on ihan normisana täällä.  Tosin nyt kun ajattelen, niin ei sitä sanaa taideta enää käyttää, nyt puhutaan vain hameesta.  

Täällä se "kokohame" ainakin on mekko, on se sitten aikuisen tai lapsen.  Vanhempi sanamuoto on leninki.  Sitä käytti mummoni eläessään, tai paremminkin sanaa "länninki."  

Ihan yleisestihän puhutaan vieläkin kukkamekosta, vaikka ne menikin pois muodista jo yli kymmenen vuotta sitten.

Mainoksessa ainakin myytiin pellavamekkoja ihan aikuisille naisille.

Mutta miksi ihmeessä pitää takertua johonkin sanaan? 

Vierailija
297/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ymmärrä miksi legginssejä ja tunikaa noin paljon vihataan. Tai capreja.

Olen vanhempi nainen ja lyhyehkö, pyöreähkö. Jalat hoikat ja ei suonikohjuja, ovat itseasiassa ihan parhaita puolia. Yläosa myös melko,sopusuhtainen, olen siis omena.

Miksi ihmeessä kesällä, silloin harvoin kun ilmat sallii pitäisi pukeutua niihin kokopitkiin housuihin? Farkutkin usein kuumat.

Minulla on useita capreja ja legginsejä, ei mitään kiiltäviä tai liruja. Eikä valkoisia. Eikä pyöräilymallia vaan polven alapuolelle.

Samoin erilaisia tunikoita, ei ohutta tai lirua materiaalia.

Kun laitan kaupungille esimerkiksi hyväkuntoiset mustat caprit tai legginsit, omaan väriin ja malliin sopivan kauniin tunikan ja avokkaat tai ballerinat en omasta mielestäni ole mitenkään "huonosti pukeutunut".

Tunnen oloni rennoksi ja ei tarvitse kärsiä kireistä housuista tai tuntea oloaan oudoksi jossain pitkässä kukkahameessa tai paitapuvussa, joka ei ole ollenkaan ominta itseäni.

Jos joku saa päänsärkyä tästä niin ei ole minun päänsärkyni.

Sanot, että sinulle eivät sovi hameet ja mekot. Sellaista vartalotyyppiä ei olekaan, jolle nämä eivät sopisi. Suomalaiset naiset on opetettu jo lapsena suosimaan käytännöllisiä vaatteita, minkä seurauksena moni varsinkin vanhempi nainen suhtautuu hameisiin aikuisenakin kielteisesti. Osa tästä on varmaan alitajuista. Jos otamme vaikka 50 keski-ikäistä naista, näistä 45 sanoo, ettei pidä hameista ja mekoista.

Monilla on myös vähän vääristynyt käsitys siitä, mikä itsellä näyttää hyvältä, ja kun on tottunut tiettyyn tyyliin, kaikki tästä poikkeava näyttää oudolta omaan silmään. Television muuttumisleikkiohjelmissa muuttujat ovat usein juuri näitä tunikamammoja, ja kun heidät stailataan hyvin istuvaan mekkoon, he eivät itse pidä lopputuloksesta, vaikka katsojan mielestä uusi tyyli on paljon parempi kuin lähtötilanne.

Stailausohjelmat ja lehtijutut ovat pääsääntöisesti kamalia. On tietysti helppo stailata jotain 50kg ja 180cm missukkaa. Useimmilla stailaajilla tai muotiguruila ei ole mitään käsitystä mistään hyvännäköisistä tai tyylikkäistä jutuista. Helsingissä tiedän pari putiikinomistajaa jotka hallitsevat mittasuhteet ym ja tuovat maahan istuvia vaatteita esim lyhyemmille tai vähän pyöreämmille. Jotkut meikkausjutut sen sijaan ovat hyviä, hyvä meikki saa kyllä näyttämään paremmalta.

Vierailija
298/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli eilen harmaa hihoista hajonnut nuotiolta haiseva collegehuppari, kuminauhavyötäröfarkut, hellehattu ja jalassa - italialaiset hopeakiiltoiset läskipohjasandaalit kirpparilta.

Tulin maalta Hkiin suoraan mökiltä, ajattelin vähän kierrellä kaupungilla ja kengistä hajos remmi. Oli pakko ostaa napata jotkut jalkineet parin metrin päästä UFFlta.

Vierailija
299/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuubitoppi/mekko ja tavalliset olkaimelliset rintsikat sen kanssa. 🤢

Vierailija
300/1055 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ymmärrä miksi legginssejä ja tunikaa noin paljon vihataan. Tai capreja.

Olen vanhempi nainen ja lyhyehkö, pyöreähkö. Jalat hoikat ja ei suonikohjuja, ovat itseasiassa ihan parhaita puolia. Yläosa myös melko,sopusuhtainen, olen siis omena.

Miksi ihmeessä kesällä, silloin harvoin kun ilmat sallii pitäisi pukeutua niihin kokopitkiin housuihin? Farkutkin usein kuumat.

Minulla on useita capreja ja legginsejä, ei mitään kiiltäviä tai liruja. Eikä valkoisia. Eikä pyöräilymallia vaan polven alapuolelle.

Samoin erilaisia tunikoita, ei ohutta tai lirua materiaalia.

Kun laitan kaupungille esimerkiksi hyväkuntoiset mustat caprit tai legginsit, omaan väriin ja malliin sopivan kauniin tunikan ja avokkaat tai ballerinat en omasta mielestäni ole mitenkään "huonosti pukeutunut".

Tunnen oloni rennoksi ja ei tarvitse kärsiä kireistä housuista tai tuntea oloaan oudoksi jossain pitkässä kukkahameessa tai paitapuvussa, joka ei ole ollenkaan ominta itseäni.

Jos joku saa päänsärkyä tästä niin ei ole minun päänsärkyni.

Sanot, että sinulle eivät sovi hameet ja mekot. Sellaista vartalotyyppiä ei olekaan, jolle nämä eivät sopisi. Suomalaiset naiset on opetettu jo lapsena suosimaan käytännöllisiä vaatteita, minkä seurauksena moni varsinkin vanhempi nainen suhtautuu hameisiin aikuisenakin kielteisesti. Osa tästä on varmaan alitajuista. Jos otamme vaikka 50 keski-ikäistä naista, näistä 45 sanoo, ettei pidä hameista ja mekoista.

Monilla on myös vähän vääristynyt käsitys siitä, mikä itsellä näyttää hyvältä, ja kun on tottunut tiettyyn tyyliin, kaikki tästä poikkeava näyttää oudolta omaan silmään. Television muuttumisleikkiohjelmissa muuttujat ovat usein juuri näitä tunikamammoja, ja kun heidät stailataan hyvin istuvaan mekkoon, he eivät itse pidä lopputuloksesta, vaikka katsojan mielestä uusi tyyli on paljon parempi kuin lähtötilanne.

Tuo on totta, että lähes joka kropalle löytyy sopiva mekkomalli. Kietaisumekko esimerkiksi sopii melkein kaikille. Omenavartaloinen voi valita nopeasti levenevän a-linjaisen helman ja pituuden hiukan polven alapuolelle, niin hoikat sääret korostuvat, eikä mekko kiristä vyötärön kohdalta. Eikä ole pakko käyttää kukkakuosia, jollei siitä tykkää. Voi mekko olla yksivärinenkin ja silti kesäinen ja kaunis.

Itse tykkäisin käyttää mekkoja ja hameita, mutta mulla on paksut reidet, jotka hankaa kävellessä yhteen. Aina pitää siis olla sukkahousut, caprilegginsit tai vaikka pyöräilyshortsit siellä alla ja se vähän vie innon koko mekosta näin kesäkeleillä, kun joutuu laittamaan hiostavat housut alle. Mukavuudenhaluisena valitsen siis yleensä suosiolla housut -tosin en legginsejä, koska ne eivät minusta ole mitkään päällihousut edes tunikan kanssa! 

Omenavartaloinen rinnakas näyttää levenevässä a-linjaisessa mekossa siltä kuin olisi 9. kuulla raskaana. Minulle ainakin ohutjalkaisena omenavartalona sopii paremmin kaksiosainen asu niin että yläosa on tyköistuva ja lievästi alaspäin leveämpi mutta ei liian iso ja hame kynämallia ja vähän polven yläpuolelle ulottuva. Tai aitten pillihousut, ei kuitenkaan legginsit.