Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”
Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon vegaaneita joilla hyvä ferritiini. Minun tapauksessani syynä runsaat kuukautiset. Ongelma ollut jo pitkään. Ap
Mutta kyse onkin siitä miten ongelman saisi mahdollisesti korjattua: oikealla ruokavaliolla. Mutta et tähän suostu. Kyllä minä söin vauvani takia lihaa raskaana ollessani.
Tässä ketjussa on sataan kertaan sanottu että tietyt ongelmat eivät korjaudu ruokavaliolla vaikka söisit viisi kiloa lihaa päivässä. Menetkö muualle mekkaloimaan, kiitos.
Minulle auttoi. Ihan sama montako täällä kommentoi päinvastaista. Se ei totuutta muuta. En sano, että kaikille auttaa, mutta luepa lääketieteellisiä julkaisuja, joista käy ilmi, että ruokavalio on todella merkityksellinen tekijä. Ap ei ole valmis edes yrittämään. Se kertoo ihan tarpeeksi.
Poistuhan jo trolli, sulle ei vastata enää.
Mitäs jos yrittäisit tuon oman hyökkäilyn sijaan käydä oikeesti rakentavaa keskustelua? Tee kuten ehdotin, lue asiasta lisää ja palataan sitten asiaan kun itse osaat keskustella haukkumatta muita.
Luin juuri erään fitnessbloggaajan juttua jolla oli vakava raudanpuute ja kävi varmaan neljästi infuusiossa ja se aloitusarvo oli sentään 33.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini 4 ja Hd 99 ja olin raskaana. Rautatableteilla se korjaantui muutamassa kuukaudessa, kun söin sellaista rautaa, joka minulla imeytyy. Sitä söin tuplasti sen mitä purkin kyljessä suositellaan. Olin siihen mennessä kokeillut ties kuinka monta valmistetta, ja mitään ei tapahtunut. Kun löytyi oikea valmiste, alkoi rauta-arvot nousta vauhdilla.
Mikä valmiste tämä oli?
T. Se jolla obsidan ei auta
Maksapihviä pannulle! Verilettuja! Maksakastiketta! Raudan lisäksi.
Raasta omppu ja peruna ja hienonna sipuli ja sotke siihen 400 gr jauhettua maksaa, lisää kananmuna. Mausta suolalla, valkopippurilla ja salvialla ja paista pihveiksi pannulla. Syö joka päivä 2 pihviä puolukkahillon kera.
Mummu sanoi syöneensä raakaa maksaa monta viikkoa synnytyksen jälkeen kun meinas kuolla, oli hyvin runsas verenvuoto.
Hiihtoliittoon yhteyttä ottamalla saanee veritankkauksen ja astmapiipun.
Sulla on vaksva anemia. Onko sulta tutkittu muut sairaudet, jotka voivat aiheuttaa anemiaa? Mene uudestaan lääkäriin.
Raudan kanssa pitää saada B12 vitamiinia ja foolihappoa. Jos olet kasvissyöjä, niin onko sun ruokavalio oikein koostettu?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaksva anemia. Onko sulta tutkittu muut sairaudet, jotka voivat aiheuttaa anemiaa? Mene uudestaan lääkäriin.
Raudan kanssa pitää saada B12 vitamiinia ja foolihappoa. Jos olet kasvissyöjä, niin onko sun ruokavalio oikein koostettu?
Näitä sairauksia ei tutkittu sen enempää kun lääköri arvioi että runsaat kuukautiset syynä. Ruokavaliossa itsessaän on tarpeeksi b-ryhmän vitamiineja ja on ollut varuiksi vielä vitamiinilisä ja rautalisä. Varasin ajan yksityiselle sillä epäilen että tässä voi olla jotain muutakin häikkää (olen ollut samalla ruokavaliolla yli 12 vuotta ja aine ennen terve ja hyväkuntoinen). Siellä saa paremmat labrat otettua. Itse pelkään että on pian jotain sydänperäistä / urheilurasitusperäistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Unohtui siis vastata että lääkärin mielestä ei ole vakava anemia kun se maaginen hb arvo on kuitenkin yli 95. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehillä voi olla alhainen ferritiini? Siis ihan lihaasyövillä. Onko se keliakia aina tutkittava? Eli jos matala ferritiini niin laitetaanko aina ensin ns. perstähystykseen ensin?
Poika laitettiin. Oli perinnöllinen huono ferritiini (äiti ja isoäiti) ja vielä suolistosairauskin löytyi. Mutta myös huono ravinto, oli tyttiksen pakottamana jättänyt lihan pois. Ja oli vieläpä luovuttanut verta, kun hb oli yli 150, vaikka ferritiini oli 8. Nyt on noussut 10:een rautatableteilla.
Anteeksi mutta ei mikään kummoinen nousu. Pitäsi saada vähintään 30 paikkeille.
Tiedän. Itse oli onnellinen, että oli noususuunnassa. Ikuinen optimisti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.
Kukaan ei tainnut mitään tällaista väittääkään. Kyse oli siitä, ettei ap:lla ole edes mielenkiintoa yrittää. Jos ajatellaan tilanteen olevan tällä hetkellä täysi 0, koska ei saa mitään muutakaan hoitoa tilaansa. Niin ruokavaliolla voisi ainoastaan parantaa tuota MAHDOLLISESTI.
Eli kyse ei ole mistään ruokavalio vastaan infuusio -argumentoinnista eikä niin ikään kukaan ole täällä väittänyt, että toimii kaikilla maailmassa. Vaan siitä, että on mahdollisesti keino, jota ap voi kokeilla, mutta ei suostu. Vain länsimaissa on mahdollista nyrpistellä nenäänsä tällä tavalla ja yrittää shoppailla hoitojaan. Ja samalla puhua eettisyydestä.
Siis sinulle ei kuulu tipan vertaa se mitä aion tehdä. Sun mielipiteesi ei kiinnosta, heippa!
Ap
Mitäs sitten kyselet täällä? Olen eri kuin ylläoleva, mutta täysin samaa mieltä. Heippa sulle, painu itse pois, kun et ota vastaan faktoja!
Äitini mies on syöpäpotilas jolla voimakkaita verenvuotoja, eikä silti saa lisäverta. Tiedättekö, on aina joku jolla suurempi tarve kuin teillä. Rautaa purkista, kräuterblutsaftia, vihreitä vihanneksia. Kurjaa, mutta elämä on.
Tässä ketjussa kun oli raitaa syöviä; mihin perustuu se että rautanappi pitäisi ottaa vain joka toinen päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.
Kukaan ei tainnut mitään tällaista väittääkään. Kyse oli siitä, ettei ap:lla ole edes mielenkiintoa yrittää. Jos ajatellaan tilanteen olevan tällä hetkellä täysi 0, koska ei saa mitään muutakaan hoitoa tilaansa. Niin ruokavaliolla voisi ainoastaan parantaa tuota MAHDOLLISESTI.
Eli kyse ei ole mistään ruokavalio vastaan infuusio -argumentoinnista eikä niin ikään kukaan ole täällä väittänyt, että toimii kaikilla maailmassa. Vaan siitä, että on mahdollisesti keino, jota ap voi kokeilla, mutta ei suostu. Vain länsimaissa on mahdollista nyrpistellä nenäänsä tällä tavalla ja yrittää shoppailla hoitojaan. Ja samalla puhua eettisyydestä.
Täyttä asiaa! Niin totta! Meillä on asiat liian hyvin!
Mulla kyseinen lukema oli 7. Lääkäri kyseli mitä yleensä syön. "No joo, kun kerran kuitenkin syöt kalaa kerran pari viikossa ja kanaa ja vihaksiakin niin eiköhän se siitä itsellään vähitellen korjaannu." Ja oli just hämmästellyt kun tilanne oli 2009 eli 9 vuotta aikaisemmin ollut ihan sama.
Soitti parin päivän päästä uudelleen, että oli nyt mun tilanteesta jutellut kollegan kanssa. Voin mä lisärautaa ottaa, jos VÄLTTÄMÄTTÄ haluan...
Ja ap vaatii rautaa suoraan suoneen lukemalla 8? Ei sitten kohdella ihan samalla tavoin meitä ihmisiä....
Minulla oli sama tilanne. Ei tietenkään annettu ennenkuin osasin kovaan ääneen vaatia. Ja rautanapeista ei todellakaan ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulle ei kuulu tipan vertaa se mitä aion tehdä. Sun mielipiteesi ei kiinnosta, heippa!
Täähän alkaa haukkumaan muita niin kuin äitihullu! Ettei vaan oliskin? Aloittaa ketjun, ja sitten kun ei olla samaa mieltä haukkuu! Keskustelutaidotkin ovat matalat samoin kuin ferritiini.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama tilanne. Ei tietenkään annettu ennenkuin osasin kovaan ääneen vaatia. Ja rautanapeista ei todellakaan ollut mitään apua.
Nyt kyllä kiukkuset ampiaiset hyökkää kohta kimppuun syytellen verovarojen itsekkäästä väärinkäytöstä...
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyseinen lukema oli 7. Lääkäri kyseli mitä yleensä syön. "No joo, kun kerran kuitenkin syöt kalaa kerran pari viikossa ja kanaa ja vihaksiakin niin eiköhän se siitä itsellään vähitellen korjaannu." Ja oli just hämmästellyt kun tilanne oli 2009 eli 9 vuotta aikaisemmin ollut ihan sama.
Soitti parin päivän päästä uudelleen, että oli nyt mun tilanteesta jutellut kollegan kanssa. Voin mä lisärautaa ottaa, jos VÄLTTÄMÄTTÄ haluan...
Ja ap vaatii rautaa suoraan suoneen lukemalla 8? Ei sitten kohdella ihan samalla tavoin meitä ihmisiä....
Sua on kohdeltu yhtä lailla huonosti. Joillakin lääkäreillä ei vaan ole aavistustakaan vaan tuijottavat joitakin vanhoja viitearvoja. Tämän myönsi myös oma mieheni, joka on lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän alkaa haukkumaan muita niin kuin äitihullu! Ettei vaan oliskin? Aloittaa ketjun, ja sitten kun ei olla samaa mieltä haukkuu! Keskustelutaidotkin ovat matalat samoin kuin ferritiini.
Ap
Joku lainailee tekstiäni ihan miten sattuu. Olen menossa yksityiselle ja tutkin tarkemmat labrat ja suljen pois muut sairaudet. En luota tk lääkärin tietotaitoon. Ap
Mulla oli ferritiini 12, söin rautaa ja sillä se korjaantui.