Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”

Vierailija
01.07.2019 |

Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin toissa keväänä rautatiputuksessa kahdesti. Lähtötilanne oli seuraava: Hb 70, ferritiini 5. Ensi tietysti tähystettiin ja söin rautaa. Kun kuukauden rautakuurin jälkeen Hb oli 79 lääkäri päätti, että tiputukseen. Olo oli kyllä aika hirveä eikä selkeää syytä huonoille arvoille löytynyt.

Mutta pointti: rautatabletit eivät kai imeytyneet kunnolla. Otin kyllä ne ruokailujen välillä ja samaten pistelin C-vitamiinia menemään. Monipuolisesti olen aina syönyt, mutta nykyään katson, että varmasti saan myös ruuasta  rautaa.

Mulle gyne sanoi, että rautaa ja c-vitamiinia ja vielä B12-vitamiinia kerralla kaikkia näitä, sitten imeytyy. Otitko B12-lisää? Se vois selittää, ettei imeytynyt.

Vierailija
62/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

61: En tiennyt tuota B12-vitamiinin merkitystä. Eipä sitä ottanut puheeksi endokrinologikaan. C-vitamiinin kyllä mainitsi. Vaan hyväpä on tämä pitää mielessä, jos anemia jostain syystä uusiutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vastaajista on kyllä typeriä. Siinä vaiheessa kun ferritiini on alle 10 niin raudanpuute on kestänyt jo vuosia ja ihminen mennyt todell huonoon kuntoon. Jos pyörtyilee, ei saa henkeä, jalat menee alta useita kertoja päivässä ja leposyke hallaa yli satasta, on aivan idarin luulo että joku rautatabletti korjaa noin vakavan tilanteen. Ja aivan epäinhimillistä ajatella että ihmisen kuuluu pyörtyillä ja kaatuilla ja rsiä rytmihäiriöistä seuraava vuosi, nimittäin tilanne korjautuu 1-2 VUODESSA. Jotkut dillet luulee että kun itsellään ollut huono hb ja rautanapit auttoivat viikossa, että sama kävisi ihmisen kanssa joka kärsinyt vuosia tilanteesta ja on liki sairaalahoidon tarpeessa.

Mutta, av kanavalla saa av vastauksia ;)

Vierailija
64/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

No asiaan liittyy eettisiä kysymyksiä.

Näin on. Jotkut kuoleekin uskonsa puolesta. Niitä sanotaan marttyyreiksi. Oma valinta!

Vierailija
65/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

Näin on. Jotkut kuoleekin uskonsa puolesta. Niitä sanotaan marttyyreiksi. Oma valinta!

Ilmastontuhoajan kalsinaismoralistinen julistus! :)

Vierailija
66/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paljon vegaaneita joilla hyvä ferritiini. Minun tapauksessani syynä runsaat kuukautiset. Ongelma ollut jo pitkään. Ap

Vierailija
67/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta osa lääkäreistä vihaa koko ferritiiniä ja on päättänyt ettei tee mitään vaikka potilaan ferritiini nolla. Katsokaas kun muoti-ilmiö!

Ferritiini korjataan ensisijaisesti syömällä rautapitoista ruokaa tai tabletteja, ei infuusiolla.

Eli erittäin pahassa tilateessa missä potilas pyörtyilee eikä saa henkeä, pitää potilaan vaan kestää okreita puoli vuotta? Ok.

Oletko edes yrittänyt syödä tabletteja ja rautapitoista ruokaa? Jos olisit huolissasi omasta olostasi tekisit jo niin.

Viisastelija, tabletit ei pahasa tilassa auta mitään. Mulla oli ”jopa” 15 ferritiini ja 3kk tavlettitankkauksen aikana se nousi lukuin 17. Vointi ei parantunut yhtään. Lääkärien mukaan kuukausi tablettikuuria nostaa enintään 10yksikköä. Jos ferritiini on 5 niin se on vielä puolen vuoden päästäkin surkea vaikka tablettia vedät kuin karkkia.

Ap on trolli joka vastailee itselleen. Huomaa tuosta epätyypillisestä "lainausmerkkien" käytöstä jota esiintyy apn viestien lisäksi n. jokatoisessa vastauksessa. Blaah, tylsäääääää. Hanki elämä ap.

Vierailija
68/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon vegaaneita joilla hyvä ferritiini. Minun tapauksessani syynä runsaat kuukautiset. Ongelma ollut jo pitkään. Ap

No siihen saa apua gyneltä. Mars sinne! Et tarvitse infuusiota vaan hoitoa runsaisiin kuukautisiin.

Vierailija
69/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehillä voi olla alhainen ferritiini? Siis ihan lihaasyövillä. Onko se keliakia aina tutkittava? Eli jos matala ferritiini niin laitetaanko aina ensin ns. perstähystykseen ensin?

Vierailija
70/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihen saa apua gyneltä. Mars sinne! Et tarvitse infuusiota vaan hoitoa runsaisiin kuukautisiin.

Kuulautisten ”hoitaminen” auttaa myös pitkällä viiveellä.

Kannattaa pyytää _resepti_rautaa. Siis reseptivalmistetta, on parempi kuin käsikauppavalmiste.

Vierailija
71/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, voi valita kuoleeko itse raudanpuutteeseen vai kuoleeko tuotantoelän? Kumpiko säästää luontoa? Kuinka vegaanit voi ottaa vastaan infuusioverta? Sehän on toisesta ihmisestä otettu? Ihan niinkuin eläimistäkin otetaan verta tai munia tai lihaa?

Vierailija
72/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä naisten ongelmia mitkä voi kuitata sillä että naiset nyt on hysteerisiä ja huomionhakuisia.

Sinä kieltämättä taidat ollakin, kun vääntämällä väännät kaikki näkökulmaan, jossa saa nauttia uhriutumisesta. Tästäkin piti sitten tehdä sukupuolikysymys, vaikka se ei sitä ole.

Vierailija
73/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta imeytyyko rautaTIPAT yhtään paremmin tai aiheuttaako vähemmän ripulia. Tarkoitan nyt siis kunnon apteekin tippoja enkä sitä rautamehua (floradix tms)?

Vierailija
74/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, voi valita kuoleeko itse raudanpuutteeseen vai kuoleeko tuotantoelän? Kumpiko säästää luontoa? Kuinka vegaanit voi ottaa vastaan infuusioverta? Sehän on toisesta ihmisestä otettu? Ihan niinkuin eläimistäkin otetaan verta tai munia tai lihaa?

Vegaanina pärjää hyvin ja rauta on hyvässä kuosissa jos kaikki on muuten kunnossa. Mutta jos on joku suolistosairaus niin rauta tippuu oli vegaani tai ei.

Vierailija
75/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tullut todella sairaaksi viime vuosina, vähitellen siis pahemmin ja pahemmin. En kuitenkaan ollut ennen tätä kevättä ajatellut, että raudanpuute voisi olla syynä näin pahoihin oireisiin. Vaikea uupumus, sydänoireet, kivut joka puolella, varsinkin selässä, pää ihan hermoraunio.

Kävin ottamassa ferritiinin ja se oli 10 tuolloin keväällä. En ole vielä saanut lähdettyä lääkärille. Varmaan siksi, että olen niin väsynyt että en jaksa, en jaksa alkaa taistella lääkäriä vastaan infuusiosta.

Jokainen huonoon kuntoon päässyt ihminen tarvitsisi puolustajan sinne lääkäriin mukaan.

Olen kyllä todella huonossa kunnossa, uskon oikeasti ensimmäistä kertaa voivani jopa kuolla tähän. Olen 37v. Kuukautiset on viimeisen neljä vuotta olleet liian tiheään. Edes nuorena sairastettu anoreksia ja silloinen hb alle 80 tuntunut missään tähän verrattuna.

Vierailija
76/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Dorka! XD. Infuusio on pikkuisen eri asia kuin verensiirto!

Vierailija
77/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyse onkin siitä miten ongelman saisi mahdollisesti korjattua: oikealla ruokavaliolla. Mutta et tähän suostu. Kyllä minä söin vauvani takia lihaa raskaana ollessani.

Vierailija
78/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten miehillä voi olla alhainen ferritiini? Siis ihan lihaasyövillä. Onko se keliakia aina tutkittava? Eli jos matala ferritiini niin laitetaanko aina ensin ns. perstähystykseen ensin?

Poika laitettiin. Oli perinnöllinen huono ferritiini (äiti ja isoäiti) ja vielä suolistosairauskin löytyi. Mutta myös huono ravinto, oli tyttiksen pakottamana jättänyt lihan pois. Ja oli vieläpä luovuttanut verta, kun hb oli yli 150, vaikka ferritiini oli 8. Nyt on noussut 10:een rautatableteilla.

Vierailija
79/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo väsymys aina se raudanpuutteen välttämätön oire? Kysyn tätä siksi, kun itsellä surkea ferritiini, hengitysvaikeuksia ja hengästymistä ja sydämen hakkaaminen ja rytmärit. Lisäksi olen kompuroinut ja kompastellut paljon. Mutta olen henkisesti ihan pirteä enkä missään aivosumussa tai masennuksessa. Ferritiini surkea mutta en tiedä onko tässä nyt tarpeeksi aineksia kun sitä lamaannuttavaa väsymystä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
80/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyse onkin siitä miten ongelman saisi mahdollisesti korjattua: oikealla ruokavaliolla. Mutta et tähän suostu. Kyllä minä söin vauvani takia lihaa raskaana ollessani.

Tässä ketjussa on sataan kertaan sanottu että tietyt ongelmat eivät korjaudu ruokavaliolla vaikka söisit viisi kiloa lihaa päivässä. Menetkö muualle mekkaloimaan, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi