Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”

Vierailija
01.07.2019 |

Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten miehillä voi olla alhainen ferritiini? Siis ihan lihaasyövillä. Onko se keliakia aina tutkittava? Eli jos matala ferritiini niin laitetaanko aina ensin ns. perstähystykseen ensin?

Poika laitettiin. Oli perinnöllinen huono ferritiini (äiti ja isoäiti) ja vielä suolistosairauskin löytyi. Mutta myös huono ravinto, oli tyttiksen pakottamana jättänyt lihan pois. Ja oli vieläpä luovuttanut verta, kun hb oli yli 150, vaikka ferritiini oli 8. Nyt on noussut 10:een rautatableteilla.

Anteeksi mutta ei mikään kummoinen nousu. Pitäsi saada vähintään 30 paikkeille.

Vierailija
82/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveysenhuolto kohtelee potilasta aina huonosti, siispä kaikessa kannattaa kääntyä ylsityisen puoleen. Mulla kroonisen perussairauden hoito lähes mullistui kun siirryin yksityiselle, ja hoitovaste parani paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

No asiaan liittyy eettisiä kysymyksiä.

Niin liittyy siihenkin, että jotkut jotka oikeesti tekevät itse kaikkensa pitääkseen rautavarastot kunnossa eivät saa hoitoa, jos kaikenmaailman ruokahifistelijät eivät välitä tippaakaan kantaa vastuutaan ja olettavat, että yhteiskunta tiputtaa kaiken valmiiksi suoneen.

Ferritiini 8, ei ole hifistelyä vaan vaarallinen tila. Sen sijaan fitnessblogfareiden ferritiini 60, haluan tiputuksen, on hifistelyä. Ap

Ei niin vaarallinen ettet olisi valmis muuttamaan ruokavaliotasi

Vierailija
84/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime kesänä ferritiini 0 ja hemoglobiini vähän päälle 100. Mistään rautainfuusiosta en ollut edes kuullut, eikä siitä ole ollut lääkärissä puhetta. Kärsin kamalista rytmihäiriöistä ja jouduin käydä sydäntautien poliklinikalla tutkimuksissa, jossa sydän todettiin terveeksi. Kerran vietin yhden päivän päivystyksen sängyssä maaten.

En tiedä, olisiko tämä voinut liittyä raudanpuutteeseen? Olen syönyt rautakuurin ja olen nykyään beetasalpaajalääkityksellä. Sairastan munuaistautia, joka voi aiheuttaa anemiaa.

Vierailija
85/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset infuusioon, niin pidä huoli et varastot täyttyy kunnolla. Eli toinen infuusioon perään, jos ei täyty. Mä pääsin pari vuotta sitten infuusioon imeytymisongelman vuoksi. Nyt taas tarvisin, mutta eri lääkäri tällä kertaa ja pitää kokeilla taas rautaa suun kautta 3kk. Suututtaa, kun aiemmin on jo kokeiltu.

Ja olen kyllä sitä mieltä et vegaaninen ruokavalio ei ole sulle hyväksi. Lisää ruokavalioon edes lohi. On tyhjää parempi.

Vierailija
86/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääset infuusioon, niin pidä huoli et varastot täyttyy kunnolla. Eli toinen infuusioon perään, jos ei täyty. Mä pääsin pari vuotta sitten infuusioon imeytymisongelman vuoksi. Nyt taas tarvisin, mutta eri lääkäri tällä kertaa ja pitää kokeilla taas rautaa suun kautta 3kk. Suututtaa, kun aiemmin on jo kokeiltu.

Ja olen kyllä sitä mieltä et vegaaninen ruokavalio ei ole sulle hyväksi. Lisää ruokavalioon edes lohi. On tyhjää parempi.

En ole vegaani vaan lakto-ovo, tämä on eri asia. Rautalisä mitä olen käyttänyt ei ole ollut riittävä. Täytyy pohtia tuota kalan lisäämistä.

Ap

87/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla joku yleisinfektio joka laskee ferritiinin noin alas? Eihän se ilman syytö laske?

Mulla oli ferritiini 6, hb 110, ja ei kukaan maininnutkaan mistään muusta kuin rautanapeista. LIsäksi oli selkeästi alhainen punasolujen määrä, ja ne olemassa olevat oli liian pieniä kooltaan.

Mulla tämän aiheutti runsaat kuukautiset. Onneksi aloitin minipillerit kaikesta hormoonivastustuksestani huolimatta, koska kaksi kuukautta niiden kanssa, ja tuntui kuin olisin herännyt taas eloon, kuin joku olisi vetänyt sellaisen harson silmieni edestä pois. Enkä itse edes ollut tajunnut miten huonossa kunnossa olin, koska olin siihen niin tottunut. Ainoa että urheilemaan tai mitenkään treenaamaan ei enää pystynyt, kun ei ollut yksinkertaisesti hapenottokykyä enää, eikä palautunut.

Vierailija
88/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta missä olette päässeet noin hyvään hoitoon ja seurantaan? Mulla otettu tk:ssa ferritiini (11), ja lääkäri vain soitti tulokset ja sanoi että rautanappeja kolme kuukautta, heippa ja jatkoja! Ei mitään seurantaa, ei mitään jatkoja, ei kontrollikokeita.

Pitänee yksityilabrassa otattaa itse seurantamittaus. Ärsyttää kun työpaikalla ei ole työterveyshuoltoa. Tai on mutta se on se lain mukainen minimi eli ennaltaehkäisevä tth ilman sairaanhoitoa. Sairastapauksissa pitää mennä itse tk:hon.

Vierailija
89/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.

Kukaan ei tainnut mitään tällaista väittääkään. Kyse oli siitä, ettei ap:lla ole edes mielenkiintoa yrittää. Jos ajatellaan tilanteen olevan tällä hetkellä täysi 0, koska ei saa mitään muutakaan hoitoa tilaansa. Niin ruokavaliolla voisi ainoastaan parantaa tuota MAHDOLLISESTI.

Eli kyse ei ole mistään ruokavalio vastaan infuusio -argumentoinnista eikä niin ikään kukaan ole täällä väittänyt, että toimii kaikilla maailmassa. Vaan siitä, että on mahdollisesti keino, jota ap voi kokeilla, mutta ei suostu. Vain länsimaissa on mahdollista nyrpistellä nenäänsä tällä tavalla ja yrittää shoppailla hoitojaan. Ja samalla puhua eettisyydestä.

Vierailija
90/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että tämmönen kilpirauhasgate tälle vuodelle.

Vierailija
91/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.

Kukaan ei tainnut mitään tällaista väittääkään. Kyse oli siitä, ettei ap:lla ole edes mielenkiintoa yrittää. Jos ajatellaan tilanteen olevan tällä hetkellä täysi 0, koska ei saa mitään muutakaan hoitoa tilaansa. Niin ruokavaliolla voisi ainoastaan parantaa tuota MAHDOLLISESTI.

Eli kyse ei ole mistään ruokavalio vastaan infuusio -argumentoinnista eikä niin ikään kukaan ole täällä väittänyt, että toimii kaikilla maailmassa. Vaan siitä, että on mahdollisesti keino, jota ap voi kokeilla, mutta ei suostu. Vain länsimaissa on mahdollista nyrpistellä nenäänsä tällä tavalla ja yrittää shoppailla hoitojaan. Ja samalla puhua eettisyydestä.

Siis sinulle ei kuulu tipan vertaa se mitä aion tehdä. Sun mielipiteesi ei kiinnosta, heippa!

Ap

Vierailija
92/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini on täysin huuhaata ja tyhmien rahastusta!

Vierailija
93/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon vegaaneita joilla hyvä ferritiini. Minun tapauksessani syynä runsaat kuukautiset. Ongelma ollut jo pitkään. Ap

Mutta kyse onkin siitä miten ongelman saisi mahdollisesti korjattua: oikealla ruokavaliolla. Mutta et tähän suostu. Kyllä minä söin vauvani takia lihaa raskaana ollessani.

Tässä ketjussa on sataan kertaan sanottu että tietyt ongelmat eivät korjaudu ruokavaliolla vaikka söisit viisi kiloa lihaa päivässä. Menetkö muualle mekkaloimaan, kiitos.

Minulle auttoi. Ihan sama montako täällä kommentoi päinvastaista. Se ei totuutta muuta. En sano, että kaikille auttaa, mutta luepa lääketieteellisiä julkaisuja, joista käy ilmi, että ruokavalio on todella merkityksellinen tekijä. Ap ei ole valmis edes yrittämään. Se kertoo ihan tarpeeksi.

Vierailija
94/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tän kirjoittajan. Hyökkää kaikissa ketjuissa apn kimppuun, värittää tarinaa ja keksii omasta päästä asioita tai tekoja mitä ap on muka tehnyt. Tää on vakiotrolli ja aina juuri samanlainen hyökkäys samoin sanankääntein. On ollut jo usean kuukauden provoamassa ja aina haastaa riitaa ja hyökkäilee..

No sentään viihdearvoa!

Vierailija
95/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli joka vastailee itselleen ja haluaa vaan länkyttää. Siksi ei mitkään järkevät ohjeet herätä vastakaikua. Tuhlaatte aikaanne.

Vierailija
96/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon vegaaneita joilla hyvä ferritiini. Minun tapauksessani syynä runsaat kuukautiset. Ongelma ollut jo pitkään. Ap

Mutta kyse onkin siitä miten ongelman saisi mahdollisesti korjattua: oikealla ruokavaliolla. Mutta et tähän suostu. Kyllä minä söin vauvani takia lihaa raskaana ollessani.

Tässä ketjussa on sataan kertaan sanottu että tietyt ongelmat eivät korjaudu ruokavaliolla vaikka söisit viisi kiloa lihaa päivässä. Menetkö muualle mekkaloimaan, kiitos.

Minulle auttoi. Ihan sama montako täällä kommentoi päinvastaista. Se ei totuutta muuta. En sano, että kaikille auttaa, mutta luepa lääketieteellisiä julkaisuja, joista käy ilmi, että ruokavalio on todella merkityksellinen tekijä. Ap ei ole valmis edes yrittämään. Se kertoo ihan tarpeeksi.

Poistuhan jo trolli, sulle ei vastata enää.

Vierailija
97/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tän kirjoittajan. Hyökkää kaikissa ketjuissa apn kimppuun, värittää tarinaa ja keksii omasta päästä asioita tai tekoja mitä ap on muka tehnyt. Tää on vakiotrolli ja aina juuri samanlainen hyökkäys samoin sanankääntein. On ollut jo usean kuukauden provoamassa ja aina haastaa riitaa ja hyökkäilee..

No sentään viihdearvoa!

Olet väärässä. Kaikki sanomani on totta enkä todellakaan harrasta tuollaista. Jos et sitä kestä, en voi mitään.

Vierailija
98/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 23 ja aloin ottaa rautaa 100 mg päivässä. Lääkärin ohjeen mukaan lopetin teen juonnin ja kahvia juon yhden kupin päivässä, tunti ennen tai jälkeen rautakapselin. Lisäksi c-vitamiinia 500 mg vuorokaudessa ja ferritiini oli jo yli 50 kolmen kuukauden jälkeen. Seuraava kontrolli on 6 kk päästä ja siihen asti jatkan tolla 100 mg päivässä. Alussa maha meni ihan sekaisin mutta enää ei tunnu missään.

Vierailija
99/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta että lääkäreiden pitäisi saada tästä joku yhteinen näkemys. Nyt on raju hajonta sille että joku lääkäri naureskelee asialle ja joku hoitaa tosissaan. Samoin se että sitä verikoetta ei saa millään.

Esim sellainen olisi järkevää että ferritiini otettaisiin vaikka ikäkausitarkastuksissa. Eli 30, 40, 50 ja 60v jotka siis ainakin (laajassa) työterveyshuollossa automaattisesti tehdään. Itse verikoe maksaa muutaman euron julkisella ja 20 e yksityisellä.

Vierailija
100/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 4 ja Hd 99 ja olin raskaana. Rautatableteilla se korjaantui muutamassa kuukaudessa, kun söin sellaista rautaa, joka minulla imeytyy. Sitä söin tuplasti sen mitä purkin kyljessä suositellaan. Olin siihen mennessä kokeillut ties kuinka monta valmistetta, ja mitään ei tapahtunut. Kun löytyi oikea valmiste, alkoi rauta-arvot nousta vauhdilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän