Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”

Vierailija
01.07.2019 |

Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.

Kommentit (207)

Vierailija
21/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta osa lääkäreistä vihaa koko ferritiiniä ja on päättänyt ettei tee mitään vaikka potilaan ferritiini nolla. Katsokaas kun muoti-ilmiö!

Ferritiini korjataan ensisijaisesti syömällä rautapitoista ruokaa tai tabletteja, ei infuusiolla.

Eli erittäin pahassa tilateessa missä potilas pyörtyilee eikä saa henkeä, pitää potilaan vaan kestää okreita puoli vuotta? Ok.

Oletko edes yrittänyt syödä tabletteja ja rautapitoista ruokaa? Jos olisit huolissasi omasta olostasi tekisit jo niin.

Vierailija
22/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vegaani?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 4. Ihmekös, kun en ollut jaksanut oikein lenkillä käydä.

Söin apteekin rautavalmistetta 2 kk ja siitä 1 kk päästä otetussa mittauksessa se oli jo n. 30. Ohjeeksi jatkaa vielä pari kuukautta lisää rautavalmistetta. Ei ongelmaa, hyvää palvelua mielestäni, olo kohentui.

Ferritiiniä ei ennen edes otettu mitenkään huomioon. Näen verkosta vanhat verikoetulokseni (veriarvoja seurataan kroonisen sairauden takia), ja ferritiini ei ole omakanta-palvelun käyttöönoton jälkeen otetuissa kokeissa ollut aiemminkaan koskaan yli 15. Ihan hyvin olen pärjännyt. Mutta tuo 4 oli kyllä pohjanoteeraus ja siinä vaiheessa kieltämättä väsyttikin.

Vierailija
24/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 23, lääkäri oli ilahtunut, että sehän on hyvä. Yritin kysyä, että eikö pitäisi olla vähän korkeampi, tulisiko syödä rautaa. Kuulemma voin ottaa rautalisää, mutta lääkärin mielestä syytä huoleen ja oireita tulee vain jos ferritiini on alle 10. Eli ap:n tapauksessa pitäisi jopa suurpiirteinen lääkärin tulkintojen olla syytä huoleen, korjata tilanne ja selvittää myös sitä, miksi se on noin alhainen.

Mulla on ferritiini 7. Hb 112. Käskettiin syödä rautaa kolme kk, tsekattiin tilanne, ei muutosta. Ei puhuttu infuusiosta. Tsekataan muut asiat kuntoon, esim runsaat kuukautiset. Saas nähdä. Lohdutuksen sana, tähän huonoon oloon jotenkin tottuu. Jännä nähdä mikä olo sitten kun asiat saadaan joskus kuntoon.

Vierailija
25/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa joka päivä, älä juo maitoa ja kahvia silloin. Syö kasviksia ja ruisleipää ja lihaa. Ruualla minä sain nousemaan. 13 oli aluksi, 35 kahden kuukauden päästä pelkällä rautaruualla! Nokkoslettuja, verilettuja ja aina c-vitamiinia mukaan , minä söin vielä B12-vitamiinitabletin rautaruuan kanssa, imeytyy paremmin.

Vierailija
26/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap vegaani?

Ap on paljon urheileva lakto-ovo-vege. En niin ”paha” kuin vegaani.

Vierailija
27/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun kautta otettavalla raudalla,hb eikä ferritiini noussut,toki jouduin ensin myös kolonoskopiaan jotta pois suljettiin esim verenvuodot myös keliakia suljettiin ensin pois. Niin huonossa hapessa olin ennen infuusiota että suostuin ilmanmuuta noihin tutkimuksiin. Nyt käyn kontrolleissa ja mikäli alkaa laskemaan liikaa niin uusi infuusio. Lääkäri sanoi että joillekkin riittää pari tankkausta joillekkin vain jopa yksi. Infuusiossa on myös riskinsä,en todellakaan haluaisi loppuelämääni niissä käydä. Anemia ei ole kiva sairaus. Minulta vain rauta ei imeydy.

Vierailija
28/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta osa lääkäreistä vihaa koko ferritiiniä ja on päättänyt ettei tee mitään vaikka potilaan ferritiini nolla. Katsokaas kun muoti-ilmiö!

Ferritiini korjataan ensisijaisesti syömällä rautapitoista ruokaa tai tabletteja, ei infuusiolla.

Eli erittäin pahassa tilateessa missä potilas pyörtyilee eikä saa henkeä, pitää potilaan vaan kestää okreita puoli vuotta? Ok.

Oletko edes yrittänyt syödä tabletteja ja rautapitoista ruokaa? Jos olisit huolissasi omasta olostasi tekisit jo niin.

Viisastelija, tabletit ei pahasa tilassa auta mitään. Mulla oli ”jopa” 15 ferritiini ja 3kk tavlettitankkauksen aikana se nousi lukuin 17. Vointi ei parantunut yhtään. Lääkärien mukaan kuukausi tablettikuuria nostaa enintään 10yksikköä. Jos ferritiini on 5 niin se on vielä puolen vuoden päästäkin surkea vaikka tablettia vedät kuin karkkia.

Vierailija
29/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Vierailija
30/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap vegaani?

Ap on paljon urheileva lakto-ovo-vege. En niin ”paha” kuin vegaani.

Tässä selitys. Ilman lihaa ei ferritiini pysy hyvänä. Kasvisten rauta ei riitä. Ala vain syömään kunnolla, niin saat itsesi kuntoon. Saman joutui tekemään tuttu nuori, nyt syö kaikkea ja taas jaksaa. Kaikki eivät voi olla ilman lihaa, niin se vain on.

Vierailija
31/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisastelija, tabletit ei pahasa tilassa auta mitään. Mulla oli ”jopa” 15 ferritiini ja 3kk tavlettitankkauksen aikana se nousi lukuin 17. Vointi ei parantunut yhtään. Lääkärien mukaan kuukausi tablettikuuria nostaa enintään 10yksikköä. Jos ferritiini on 5 niin se on vielä puolen vuoden päästäkin surkea vaikka tablettia vedät kuin karkkia.

Mitä söit? Yksistään tablettirauta ei riitä, pitää syödä myös maksaa, lihaa ja  marjoja niiden kanssa. Ruokavalio ensin kuntoon, jos se ei auta, tabletit rinnalle, josse ei auta , infuusio sitten vasta.

Vierailija
32/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

Vierailija
33/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös ferritiini 15, hb oli myös alle 100. Edellisvuosi olin todella väsynyt. Sairaslomalla töistä työuupumuksen vuoksi. Tulin raskaaksi ja raskausväsymys oli/on kamala. Olin poissa työstä pitkiä aikoja. Rytmihäiriöitä tutkittiin, itse en tiennyt ferritiinistä mitään. Vasta nyt 1kk ennen synnytystä pyysin verikokeet ja tulos 15.

Minulla on suolistosairaus, b vitamiini ei myöskään tahdo imeytyä. Oireita näistä on muitakin.

Olen riskisynnyttäjä, istukka ei irtoa ja 2krt olen joutunut käsin irroitukseen ja vuotanut 1-2 litraa. Nyt ole ollut huolissani kun 1kk päästä synnytys ja nyt vasta selvisi tuo väsymyksen syy. Muuten on neuvolassa suhtauduttu raskausväsymyksen kuin se kuuluisi osaksi raskautta. Edelleenkin vain hoetaan että ferritiini 15 on normaali, ja alle 10 vasta hoidetaan. Aloitin kuitenkin syömään rautalisää, mutta uskon että kuukaudessa ei ihmeitä tapahdu. Huolestuttaa kyllä kieltämättä niin kauan kuin väsymys on näin järkyttävää. Jännä ettei oireet tunnu olevan mikään mittari, vaan tuijotetaan yksin noita lukuja.

Vierailija
34/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tilanne on huono, niin suun kautta otettava rauta on aina parempi. Ferritiinin on parempi nousta hitaasti. Ymmärrän että olosi on kamala eikä tuollaista kärsimystä pitäisi olla, mutta ensisijaisesti kannattaa syödä rautaa suun kautta. Jos ferritiini ei nouse, niin sitten infuusiota pitää harkita.

Eri asia jos kyseessä on raskaana oleva nainen, silloin ei ole aikaa odottaa ferritiinin nousua.

Tiedän että minut kivitetään tästä vastauksesta, mutta halusin tuoda myös toisen näkökannan.

Terveisin, lääkäri

No minulle ei annettu raskaanakaan yhdessä keskisuuressa kaupungissa. Olo oli todella ryytynyt. Tuntuu vaihtelevan paikkakuntakohtaisesti suhtautuminen näinhin, olenko oikeassa? Isossa kaupingissa, jossa yliopistollinen sairaala reagoitiin raudan laskuun todella herkästi.

Vierailija
35/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin oli pojallani ferritiini 8, ei puhettakaan muusta kuin tableteista. Hän on vegaani ja keliaakikko, joten se selittää huonot rauta-arvot.  Nyt syö tabletteja silloin kuin muistaa. Urheileva nuori isä ja aina väsynyt.

Vierailija
36/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

Yksityiselle vaan.

Vierailija
37/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viimeisimmissä verikokeissa ferritiini 5 mut hb 134. Oli kyllä aikaisemmin lähempänä sataa mut söin rautaa ja hemppa lähti nousuun mut ferritiini nousee hitaammin. Raskaana mulla oli hb 84 eikä kukaan puhunu infuusiosta. Et ei sitä kauheen helposti saa. Tällä viikolla pitäis mennä verikokeisiin kattomaan onko ferritiini noussu.

Vierailija
38/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

Vierailija
39/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toissa keväänä rautatiputuksessa kahdesti. Lähtötilanne oli seuraava: Hb 70, ferritiini 5. Ensi tietysti tähystettiin ja söin rautaa. Kun kuukauden rautakuurin jälkeen Hb oli 79 lääkäri päätti, että tiputukseen. Olo oli kyllä aika hirveä eikä selkeää syytä huonoille arvoille löytynyt.

Mutta pointti: rautatabletit eivät kai imeytyneet kunnolla. Otin kyllä ne ruokailujen välillä ja samaten pistelin C-vitamiinia menemään. Monipuolisesti olen aina syönyt, mutta nykyään katson, että varmasti saan myös ruuasta  rautaa.

Vierailija
40/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksityiselle vaan.

Niin mutta ne samat ohjeet ja rajat on sielläkin, tää on joku käypä hoito ohje tms

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan