Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”

Vierailija
01.07.2019 |

Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

No asiaan liittyy eettisiä kysymyksiä.

Vierailija
42/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta osa lääkäreistä vihaa koko ferritiiniä ja on päättänyt ettei tee mitään vaikka potilaan ferritiini nolla. Katsokaas kun muoti-ilmiö!

Ferritiini korjataan ensisijaisesti syömällä rautapitoista ruokaa tai tabletteja, ei infuusiolla.

Eli erittäin pahassa tilateessa missä potilas pyörtyilee eikä saa henkeä, pitää potilaan vajuu i.e an kestää okreita puoli vuotta? Ok.

Oletko edes yrittänyt syödä tabletteja ja rautapitoista ruokaa? Jos olisit huolissasi omasta olostasi tekisit jo niin.

Viisastelija, tabletit ei pahasa tilassa auta mitään. Mulla oli ”jopa” 15 ferritiini ja 3kk tavlettitankkauksen aikana se nousi lukuin 17. Vointi ei parantunut yhtään. Lääkärien mukaan kuukausi tablettikuuria nostaa enintään 10yksikköä. Jos ferritiini on 5 niin se on vielä puolen vuoden päästäkin surkea vaikka tablettia vedät kuin karkkia.

Mitä söit? Yksistään tablettirauta ei riitä, pitää syödä myös maksaa, lihaa ja  marjoja niiden kanssa. Ruokavalio ensin kuntoon, jos se ei auta, tabletit rinnalle, josse ei auta , infuusio sitten vasta.

Juu ei. Ruokavalio ei auta korjaamaan varastoraudan puutetta. Eikä se myöskään aiheuta vaikeaa raudanpuutetta, jos ruokavalio ei jostain syystä ole äärimmäisen rajattu. Sen sijaan naisten yleisimmät raudanpuutteen syyt ovat kuukautiset, synnytykset, leikkaukset ja imettämiset. Myös suolistosairaudet voivat aiheuttaa b-vitamiinin puutetta ja sitä kautta raudan imeytymisen ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa nyt tätäkin ketjua. Ihan sekopääohjeita ja jokainen huutelee omiaan luullen tietävänsä asiasta jotain. Lääkäreillä ilmeisen sama meno eli eivät omaa yhtenäistä linjaa ollenkaan.

Vierailija
44/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain pelkällä ruokavaliolla rauta-arvot nousuun ja olon paremmaksi. Toki se vaati kärsivällisyyttä ja aikaa mutta parissa kuukaudessa ero oli huomattava! Lisäsin punaisia linssejä kaikkiin ruokiin, ja vaikka punaista lihaa en muuten syö, niin kuurin aikana lisäsin kuitenkin maksan ruokavalioon.

Nyt vaikka vointi on parempi, niin syön edelleen silloin tällöin maksaa pitääkseni rauta-arvot riittävän koholla.

Vierailija
45/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa on kielletty kun on raskaana, mitä tilalle?

Vierailija
46/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä naisten ongelmia mitkä voi kuitata sillä että naiset nyt on hysteerisiä ja huomionhakuisia.

Vierailija
47/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä naisten ongelmia mitkä voi kuitata sillä että naiset nyt on hysteerisiä ja huomionhakuisia.

Monella miehelläkin ferritiini alle 10.

Vierailija
48/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinjuonti on parempi lopettaa kokonaan rautakuurin ajaksi. Huonontaa imeytymistä niin paljon. Tosin helpommin sanottu kuin tehty, kun väsymys on jotain aivan järkyttävää.

Vierailija
49/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä maksa 500 euroa, minä maksoin 275. Ja työ meni työterveyshuollon piikkiin, eli minulle jäi maksettavaksi se 275 e.

Suun kautta rauta ei yleensä imeydy kovin hyvin, söin tippoja vuoden ja ferritiini vaan laski.

Vierailija
50/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä ihmisten infuusiovouhotus on, kun ihan oikeasti tabletitkin on keksitty? Tuosta infuusioon pääsystä on tullut nyt jokin pakkomielle, kun ihmiset luulevat, että rauta tekee ihmisestä saman tien energisen, vahvan, hoikan ja mitä lie... Tablettien kanssa ihmisillä ei tunnu olevan yhtään pitkäjänteisyyttä. Kaikki pitäisi järjestyä heti, vaikka raudanpuute tulee pikku hiljaa jopa vuosien saatossa.

Ja rautatabletit käy useimmilla alkuun vatsan päälle, mutta sekään ei ole heti syy pyytää infuusiota. Rautaan voi totuttautua pikku hiljaa: Ensin viikon ajan 25mg täyteen mahaan, sitten viikko 50mg tyhjään mahaan, sitten vaikka 100mg joka toinen päivä jne... Ei ole järkeä aloittaa 200mg päivässä ja luovuttaa heti, kun maha meneekin kuralle...

Vierailija
51/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pussi rautaa maksaa n. 550 euroa. Joten ehkä siksi sitä ei anneta helposti.

Mä olin pari vuotta sitten saikulla n. 4kk (pätkissä) ja ravasin erikoissairaanhoidossa useamman kerran kun pumppu oli oikeasti tehdä raudanpuutteessa(ja anemiassa) stopin. Olen töissä samalla sairaanhoitopiirillä mistä hoidon sain/olen saikulla joten se yksi 550e olisi kyllä tullut halvemmaksi kuin mitä nyt tulin maksamaan... Muutkin raudanpuutteiset ravaa usein lääkäriltä toiselle, niillä rahoilla kyllä jo infuusion kustantaisi.

Ymmärrän/tiedän kyllä itsekin sen että ensisijainen hoito raudanpuutteessa on yrittää korjata tilanne tableteilla ja huolehtimalla ravitsemuksesta. Infuusiossa on riskinsä ja jos tilanne ei ole älyttömän paha/lähtee korjautumaan nopeasti esim. rautavalmisteen kanssa, ei infuusiota tarvita. Mutta herranjestas jos ihminen on päässyt niin huonoon kuntoon ettei liikkumaan pääse eikä sydän/pää toimi yhtään niin onhan se tilanne korjattava nopeammin kuin jollain vuoden-puolentoista tablettiraurakuurilla! Vai aletaanko kohta ohjeistaa potilaita jotka menettävät esim. leikkauksessa massiivisesti verta että kotihoitona sitten syöt vuoden rautakuurin kun hups tuli vähän verenhukkaa ja siksi arvot on nyt pers eellään. Koita nyt vaan pärjäillä, se on kato riski korjailla tilannetta muuten!

Vierailija
52/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä ihmisten infuusiovouhotus on, kun ihan oikeasti tabletitkin on keksitty? Tuosta infuusioon pääsystä on tullut nyt jokin pakkomielle, kun ihmiset luulevat, että rauta tekee ihmisestä saman tien energisen, vahvan, hoikan ja mitä lie... Tablettien kanssa ihmisillä ei tunnu olevan yhtään pitkäjänteisyyttä. Kaikki pitäisi järjestyä heti, vaikka raudanpuute tulee pikku hiljaa jopa vuosien saatossa.

Ja rautatabletit käy useimmilla alkuun vatsan päälle, mutta sekään ei ole heti syy pyytää infuusiota. Rautaan voi totuttautua pikku hiljaa: Ensin viikon ajan 25mg täyteen mahaan, sitten viikko 50mg tyhjään mahaan, sitten vaikka 100mg joka toinen päivä jne... Ei ole järkeä aloittaa 200mg päivässä ja luovuttaa heti, kun maha meneekin kuralle...

KAIKILLA TABLETIT EI AUTA!

Nimim. 4 kk tabletteja ja ferritiini vain laski.

Vierailija
53/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vielä matalammat arvot kuin ap:lla ja esim. rytmihäiriöt vaivana kaikkien muiden oireiden lisäksi (300 kammiolisälyöntiä vuorokaudessa, lääkkeeksi beetasalpaajat joita en onneksi koskaan ottanut. Miksi hoitaa oiretta kun voi hoitaa aiheuttajan?). Yli 20 vuotta syönyt rautaa ja kahdesti lääkäri soittanut verikokeiden jälkeen, että välittömästi lääkäriin, edes työpäivää ei ole saanut tehdä ensin loppuun kun arvot niin huonot. Nyt maha ei kestä enää yhtäkään rauratablettia. Yhdestä tabletitista seuraa viikon ripuli. Lääkäri laittoi lähetteen infuusioon kiireellisenä ja vastaukseksi tuli, että ei tarvetta infuusiolle -> 3 kertaa viikossa rautatabletti. Suututtaa niin ettei voi sanoin kuivailla!!!

Vierailija
54/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, ei ollut pitkäjänteisyyttä oikein siinä vaiheessa kun kunto romahti niin etten päässyt pyörtymättä kävelemään sohvalta vessaan. Kas kun olisi pitänyt kyetä hoitamaan myös lapset, koti ja vielä töissäkin käymään. Siinä vaiheessa on vähän vaikeaa ensin totutella viikkotolkulla johonkin rautatabletteihin ja sitten odotella puoli vuotta niitä pillereitä napostellen että alkaa vähän helpottaa.

On totta että raudanpuutteesta on tullut vähän muotisairaus, olen itsekin törmännyt näihin horhöihin jotka paasaa infuusion tarpeestaan vaikka ferrit on yli 50 ja niitä jotka valittavat kehnoa oloaan joka johtuu raudanpuutteesta ja kehuskelevat sitten että kuinka kävivät rautapurkilla ja ottivat äsken pari tabua niin nyt olo taas helpottaa 😒 mutta näiden horhöjen lisäksi on lukematon määrä ihmisiä joiden keho piiputtaa siksi että rauta on kehosta loppu. Raudanpuutteeseen voi ihan aikuisten oikeasti kuolla jos tilannetta ei hoideta. Jos ei tätä usko, kannattaa vähän googletella raudan tehtävistä ihmiselimistössä.

Vierailija
55/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.

Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.

Ap

No elämä on valintoja. Itse olet päättänyt olla lakto-ovo, kärsi silloin sen seuraukset eli ferritiinin alhaisuuden vuoksi tulevat huonot asiat. Jos valitset lihan ja rautapitoisen sekaruuan, saat olosi kohenemaa. Oma valinta!

Niin liittyy siihenkin, että jotkut jotka oikeesti tekevät itse kaikkensa pitääkseen rautavarastot kunnossa eivät saa hoitoa, jos kaikenmaailman ruokahifistelijät eivät välitä tippaakaan kantaa vastuutaan ja olettavat, että yhteiskunta tiputtaa kaiken valmiiksi suoneen.

Vierailija
56/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin liittyy siihenkin, että jotkut jotka oikeesti tekevät itse kaikkensa pitääkseen rautavarastot kunnossa eivät saa hoitoa, jos kaikenmaailman ruokahifistelijät eivät välitä tippaakaan kantaa vastuutaan ja olettavat, että yhteiskunta tiputtaa kaiken valmiiksi suoneen.

Ferritiini 8, ei ole hifistelyä vaan vaarallinen tila. Sen sijaan fitnessblogfareiden ferritiini 60, haluan tiputuksen, on hifistelyä. Ap

Vierailija
57/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.

Vierailija
58/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veriletut auttaa, jos et ole vegaani.

Paljon näitä pitää syödä päivässä?

Söin itse 5 päivässä ja parissa kuukaudessa hemoglobiini nousi 124 -> 138, ferritiinistä en tiedä.

T: Sama

Vierailija
59/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKILLA TABLETIT EI AUTA!

Nimim. 4 kk tabletteja ja ferritiini vain laski.

Tottakai myös se raudanpuutteen SYY pitää selvittää ja hoitaa. Jos syy on esim. runsaat kuukautiset, niin ne pitää hoitaa jotenkin, ettei syöty rauta mene hukkaan joka kuukausi. Jos syy on ruokavaliossa, pitää se uudistaa.

Tietty joillain on harvinaisia imeytymishäiriöitäkin. Ne pitää tietenkin selvittää ja raudanpuute hoitaa infuusioilla, jos muuta keinoa ei ole.

Vierailija
60/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veriletut auttaa, jos et ole vegaani.

Paljon näitä pitää syödä päivässä?

Söin itse 5 päivässä ja parissa kuukaudessa hemoglobiini nousi 124 -> 138, ferritiinistä en tiedä.

Vielä lisäys, että mitään muita eläinkunnan tuotteita en syö kuin verilettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi