Miksi nykyään on niin vaikeaa sanoa uskovansa Jumalaan ja Jeesukseen ja olevansa kristitty?
Mä olen kyllä sen monille sanonut, mutta monillekaan en kehtaa, koska pitäisivät varmaan tyhmänä tai jotain? Silti usko on tärkein asia elämässäni, vaikka en käy missään seurakunnassa, enkä lue raamattuakaan kauheasti. Aion kyllä alkaa lukea piakkoin. Olen lapsesta asti ollut sellaisessa sydämen uskossa ja yrittänyt elää niinkuin raamattu opettaa. Olen kyllä TV7:n ohjelmia katsellut aika paljon valikoiden toki.
Kommentit (109)
Suuri ongelma näissä uskon ja uskonnon asioissa on mielestäni se, ettei hahmoteta näiden kahden termin eroa. Uskonto tulee ulkoapäin ja se on joidenkin muiden kokemuksia ja kertomuksia. Usko tulee sisältäpäin ja on kokemusperäistä. Asian tiedostamattomuus aiheuttaa ongelmia eniten kiihkouskovaisille, kiihkoateisteille sekä kiihkotiedeuskovaisille. Tällaisille ihmisille voi syöttää sisään mitä vain ja he uskovat kaiken sen perusteella mitä itse valitsevat uskovansa, tällainen käytös muistuttaa susilaumaa jossa valitaan johtaja ulkoisten ominaisuuksien perusteella. Raamatussa, eikä missään muuallakaan, ei ole kielletty järjen käyttöä. Kun puhumme virheistä ja moraalittomuudesta se ei valitse sitä mitä lippua, vaakunaa tai ismiä edustat, se valitsee sen mitä ihmisenä edustamme, vääriä tekoja löytyy tieteestä uskontoon. Kaikkien edellämainittujen asioiden poliitiikka, uskonnot tiede ym. pitäisi edustaa yhteen hiileen puhaltamista, mutta jostain syystä näin ei ole. Voisiko ihmiskunta kehittyä tämän yli, voisimmeko jokainen aloittaa itsestämme?
Tyrant kirjoitti:
Ihmiset ovat nykypäivinä aggressiivisimpia, kuin aikoihin. Pahalle ololle haetaan jatkuvasti purkukanavaa. Kristinuskon johtajat ja hallitsijat ovat suuressa määrin itse syyllisiä tähän, ristiretket, aneet, inkvisitiot, hyväksikäytöt jne. Kun joku asia saa liian suuren vallan, joku toinen asia tasoittaa tilit. Elämme nyt tällaista murrosaikaa jossa henkisyyden arvot ovat matalalla ja kylmää matemaattista katsomusta palvotaan. Ihmiskunnalla on pallo aina hukassa määräajoin tasapainon kanssa ja se tapahtuu siksi, että meidän sosiaalinen luonteemme ja ajatusmaailmamme ei ole tehty elämään jatkuvassa harmoniassa. Asiat tulevat muuttumaan ja uskonnot saavat erilaisia nimiä sekä suuntia kuten tiede ja politiikka, kuinka kauas pystymme menemään riippuu siitä pystymmekö elämään sovussa erilaisista mielipiteistä ja muusta erilaisuudesta huolimatta. Sen mitta lasketaan ihmisen omassa henkilökohtaisessa kyvyssä havannoida ja ymmärtää omia ajatuksiaan sekä kyvyssä kehittää itseään eteenpäin.
Hohhoijaa... Siinä taas niputellaan yhteen ilosesti kaikenmaailman Marianpalvoja room.katoliset Jeesuksen seuraajien kanssa, jotka pitävät Raamattua totena...
Ottaisit selvää edes perusasioista, ettet aina tekisi itsestäsi niin tietämättömän oloista ihmistä. Sinä et ihan oikeasti näy tietävän yhtään mitään meidän uskovien asioista, joten voitko pliis olla kirjoitamatta enää tuota potaskaa tänne!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika sokea, jos ei näe miten raamatun lopunajan profetiat käyvät viimeisiään. Ja ennustus Norjasta 1968 ja David Wilkerson. Miten noina aikoina oltaisiin mitenkään voitu tietää miten tämä menee. Ihmiset ovat ahdistuneita nykyään. Liikaa viihdettä ja roskaa tarjolla ja ostellaan 1000 euron laukkuja, jotta näytettäisiin rikkailta ja perseen pitää näyttää seksikkäältä instassa jne....hei haloo!!!????
Ihan oikeastiko suurin osa suomalaisista pitää näitä tärkeinä asioita? Tärkeimpänä kuin toisista välittäminen, usko, aito rakkaus jne??
Kyllä vaan some on tehnyt hallaa ihmisille tänä päivänä. En tiedä mitä muuta sanoa oikeesti! Surullista. Voi kun olisin elänyt 100 vuotta sitten tai edes 60-80v. Maailma on pilalla ja kukaan ei sitä tajua?
Sanoisin kyllä, että nykyään kenenkään ei ole pakko olla instassa, eikä myöskään hävetä jos uskoo Jeesuksen opetuksiin. Kyllä nämä pakot ja häpeät on kunkin ihmisen korvien välissä, ei mitään yleistä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen opetuksen olivat hyvin yksinkertaisia ja rakkaudellisia.
Kyllä, mutta syntiä Hän ei hyväksy, vaan kehoittaa meitä tulemaan luokseen, jotta Hän voi puhdistaa meidät synneistämme ja pelastaa meidät.
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Koen että nykyään on helpompaa olla kristitty kuin 20 vuotta sitten. Olen teologian aikuisopiskelija (huvin vuoksi) eikä ole koskaan tarvinnut puolustaa miksi olen mitä olen.
Uskovaisetkaan, etenkään nuoret, eivät enää ole niin hirveän noloja tyyppejä kuin aikaisemmin, sellaisia kaikkea paheksuvia totisia pikkuaikuisia jotka kuuntelee idioottimaista landolarämpytystä ja epävireistä kuorolaulua.
Teologian opiskelulla ainakaan yliopistolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Käytännössä siellä opetetaan miten Raamattu on ihmisten aikojen saatossa keksimä ja muokkaama satukirja.
Höpö löpön. On totta että usko ja teologia ovat eriasioita, mutta eivät toistensa vihollisia. Oma perusteltu mielipide on sallittua, ja olen aina ollut konservatiivi. Paitsi kiihkouskonnollisissa vapaissa piireissä.
Teologian opetus suomalaisissa yliopistoissa on uskon vihollinen. Oppikirjoina esim. Johdatus Raamattuun (Kuula, Nissinen, Riekkinen) joka johdattaa joka käänteessä pois uskosta, tulkitsemaan että Raamattu on täynnä keksittyä satua ja virheitä.
En ole lukenut ja muutenkin näen asiat aika eri lailla kanssasi. Mielestäni olen aina ollut hyvin kriittinen esseissäni liberaalisti suhtautuvia tekstejä kohtaan ja siitä huolimatta saanut hyviä pisteitä, erinomaisia itse asiassa.
Yliopisto-opetus kannustaa kriittiseen ajatteluun, toisin kuin jonkun Pekka Reinikaisen faktaopetus tosiasioista ja muista totuuksista. Mutta ehkä sinun kannattaa pystyä sellaisen materiaalin luona, jos se on parempi omalle uskollesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosikymmenten ajan ihmisiä on aivopesty naureskelemaan uskovaisille. Kristinuskoa saa pilkata aivan vapaasti ohjelmissa, elokuvissa, lehdissä jne. Onhan se uudessa testamentissa ennustettukin että lopunaikoina kristittyjä tullaan vainoamaan. Ei ihmisiä kiinnosta nykyään mikään muu kuin oma perse ja hedonismi kukkii.
Viime Euroviisuissa Madonna pilkkasi suoraan kristinuskoa sadoille miljoonille katsojille suorassa lähetyksessä. Eipä olisi sama mennyt läpi jos kyseessä olisi ollut halveksunta juutalaisuutta tai islamia kohtaan...
Miten pilkkasi? jäi näkemättä/ kuulematta? Onko Madonna katolinen vai joku muu?
Madonna on ainakin ollut mukana kabbala- yms. jutuissa. Euroviisuesityksessään lavasteina oli vapaamuurarien temppeli, Madonna pukeutunut papittareksi jolla toinen silmä peitossa, sekä lauloi kuinka "tulevaisuuteen ei kaikki pääsekään mukaan, ristiinnaulitun yläpuolelle kohoan minä" (vapaa suomennos ulkomuistista). Että niinku vink vink ääliökristityt, teillä ei ole mitään sijaa uudessa maailmassa.
Madonna on aina ollut huorintekijä, kertonut itse hyppineensä sängystä sänkyyn, jotta pääsi siihen asemaan, jossa nyt on.
Hän on aina ollut kristinuskon pilkkaaja, joka kuvittelee pääsevänsä rikkaiden kabbala-uskonnon avulla muka johonkin rikkaiden omaan taivaaseen, joka on tietysti ihan naurettavaa huttua.
Vierailija kirjoitti:
Älä syytä peiliä jos naama on väärä. Uskovilla on aukoton systeemi jonka ansioista ei tartte ikinä katsoa peiliin. Jos käyttäytyy huonosti ja ihmiset karsastaa, voi huokaista että elämme lopun aikoja ja tämä on merkki siitä. Tuo systeemi vähitellen näivettää uskonnon.
Uskonto saakin näivettyä, jotta usko elävään Jumalaan Jeesukseen voi kirkastua ja vahvistua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tiedät itsekin sen olevan täyttä roskaa.
Tämän takia mä en viiti hirveästi puhua uskostani. Ihmisten asenteet. Minäkään en muiden uskomista tai uskomatta jättämmistä dissaa, mutta minun uskoani voi dissata vapaasti. Se on ihan paskaaa.
No, myönnän kyllä, että en nykyään viiti sanoa uskovani ihan räsästen ja muiden kahjojen takia. Koen myötähäpeää hyvin voimakkaasti tiettyä mieltä olevien uskovaisten ajatuspieruista, enkä jaksa alkaa selittämään, että minun usko on ihan toisenlaista, lempeää, suvaitsevaa, lähimmäisenrakkaus edellä menevää.
Onko sinulla siis ihan omakeksimä kristinusko??
Räsänen teki todella oikein, kun nuhteli kirkkoa sen harhautumisesta Raamatun opeista - homous ei ole koskaan kuulunut kristinuskoon, eikä se kuulu siihen vieläkään.
Jeesus rakastaa kyllä syntisiä, mutta vihaa syntiä. Hän kutsuu kaikkia ihmisiä luokseen, että he antaisivat syntinsä ja elämänsä Hänelle, mutta Hän ei pakota ketään tulemaan uskoon, sillä Hän on herrasmies, joka kunnioittaa ihmisen omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
Ihmiset ovat nykypäivinä aggressiivisimpia, kuin aikoihin. Pahalle ololle haetaan jatkuvasti purkukanavaa. Kristinuskon johtajat ja hallitsijat ovat suuressa määrin itse syyllisiä tähän, ristiretket, aneet, inkvisitiot, hyväksikäytöt jne. Kun joku asia saa liian suuren vallan, joku toinen asia tasoittaa tilit. Elämme nyt tällaista murrosaikaa jossa henkisyyden arvot ovat matalalla ja kylmää matemaattista katsomusta palvotaan. Ihmiskunnalla on pallo aina hukassa määräajoin tasapainon kanssa ja se tapahtuu siksi, että meidän sosiaalinen luonteemme ja ajatusmaailmamme ei ole tehty elämään jatkuvassa harmoniassa. Asiat tulevat muuttumaan ja uskonnot saavat erilaisia nimiä sekä suuntia kuten tiede ja politiikka, kuinka kauas pystymme menemään riippuu siitä pystymmekö elämään sovussa erilaisista mielipiteistä ja muusta erilaisuudesta huolimatta. Sen mitta lasketaan ihmisen omassa henkilökohtaisessa kyvyssä havannoida ja ymmärtää omia ajatuksiaan sekä kyvyssä kehittää itseään eteenpäin.
...ja mikä kohta oli potaskaa?
Hohhoijaa... Siinä taas niputellaan yhteen ilosesti kaikenmaailman Marianpalvoja room.katoliset Jeesuksen seuraajien kanssa, jotka pitävät Raamattua totena...
Ottaisit selvää edes perusasioista, ettet aina tekisi itsestäsi niin tietämättömän oloista ihmistä. Sinä et ihan oikeasti näy tietävän yhtään mitään meidän uskovien asioista, joten voitko pliis olla kirjoitamatta enää tuota potaskaa tänne!
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat id_areille ja tiedät sen kyllä. Ole rehellisesti mikä olet, tollo.
Tässä sinulle totuutta, aiheeseen liittyen:
1 Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima
Tyrant kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
...ja mikä kohta oli potaskaa?
Kaikki, kaikki - en jaksa selittää sinulle, ihan perusasioista pitäisi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet areiolainen kristitty, niin silloin Jeesus voidaan nähdä yhtenä ihmiskunnan suurista opettajista kuten Sokrates tai Buddha ilman että mukaan sotketaan mitään väitteitä jumalallisuudesta tai kolminaisuudesta.
Kristinuskossa on kylläkin se perusvika että ihmiset nähdään heikkoina syntisinä eikä älykkäinä kädellisinä nisäkkäinä, joilla on kyky tehdä sekä hyvää että pahaa. Ihmisellä on käytettävissä tasan yksi elämä ja se kannattaa käyttää mahdollisimman hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen uskovainen ja olen kasvanut uskovaisessa perheessä. En mielelläni puhu tästä ihmisille, sillä pelkään heidän pitävän minua tyhmänä, vaikka eihän sillä ole mitään väliä mitä he ajattelevat.
Nykyään hoetaan kuinka pitää suvaita kaikki, kuten homot, transsukupuoliset ja muslimit (mikä on siis tietysti hyvä asia, sillä lähimmäisiä tulee rakastaa!), mutta tuntuu että kristittyjä saa vapaasti pilkata ja haukkua eikä ketään kiinnosta. Kukaan ei nosta metakkaa siitä kun telkkarissa pilkataan kristittyjä, mutta jos samanlainen pilkka kohdistuisi vaikkapa muslimeihin tai homoihin, kohu olisi taattu.
Missä teitä on pilkattu? Luettelehan eri ohjelmista tilanteita. Kuulemma Madonna pilkkasi, kun joku ulkomuistista summittaisesti suomensi kaksi lausetta yhdestä kappaleesta. Oliko muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia mä en viiti hirveästi puhua uskostani. Ihmisten asenteet. Minäkään en muiden uskomista tai uskomatta jättämmistä dissaa, mutta minun uskoani voi dissata vapaasti. Se on ihan paskaaa.
No, myönnän kyllä, että en nykyään viiti sanoa uskovani ihan räsästen ja muiden kahjojen takia. Koen myötähäpeää hyvin voimakkaasti tiettyä mieltä olevien uskovaisten ajatuspieruista, enkä jaksa alkaa selittämään, että minun usko on ihan toisenlaista, lempeää, suvaitsevaa, lähimmäisenrakkaus edellä menevää.
Räsänen teki todella oikein, kun nuhteli kirkkoa sen harhautumisesta Raamatun opeista - homous ei ole koskaan kuulunut kristinuskoon, eikä se kuulu siihen vieläkään.
Jeesus rakastaa kyllä syntisiä, mutta vihaa syntiä. Hän kutsuu kaikkia ihmisiä luokseen, että he antaisivat syntinsä ja elämänsä Hänelle, mutta Hän ei pakota ketään tulemaan uskoon, sillä Hän on herrasmies, joka kunnioittaa ihmisen omaa tahtoa.
Ja kun joku ei tee vapaasta tahdostaan kuten Herra haluaa, laitetaan hänet kärsimään ikuisesti tuliseen järveen, joka on tehty Paholaiselle ja hänen kätyreilleen, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys, eikä mato kuole. Näinkö toimii herrasmies, joka kunnioittaa ihmisen omaa tahtoa?
Vierailija kirjoitti:
Sokea usko yliluonnollisiin olentoihin on pahasti ristiriidassa modernin tieteellisen maailmankuvan kanssa. Ihan kuten maahisiin ja ufoihin uskoviakin pidetään höpsöinä ja herkkäuskoisina. Samalla tavalla moni näkee uskovaisten olevan aika lapsellisia uskonsa kanssa. Uskotaan vain sen kummemmin kyseenalaistamatta asioiden totuutta.
Olet niin väärässä - uskovat, jos ketkä tutkivat Raamattuaan ja kyseenalaistavat asioiden totuutta, mutta niin se vaan totuus tulee vääjäämättä vastaan Raamatun opiskelussa, on se vaan niin ihmeellinen Kirja isolla K:lla.
Ajattelisin enneminkin niin päin, että nykyään on niin helppo sanoa ettei usko moisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun joku ei tee vapaasta tahdostaan kuten Herra haluaa, laitetaan hänet kärsimään ikuisesti tuliseen järveen, joka on tehty Paholaiselle ja hänen kätyreilleen, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys, eikä mato kuole. Näinkö toimii herrasmies, joka kunnioittaa ihmisen omaa tahtoa?
Jos ei Jumalan tarjoama kaikenlainen hyvyys ja Taivasten Valtakunta kiinnosta, ei jää muita vaihtoehtoja jäljelle Raamatun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin enneminkin niin päin, että nykyään on niin helppo sanoa ettei usko moisiin.
Minulle taas olisi ihan mahdotonta kieltää Isä Jumala ja Jeesus missään tapauksessa, koska Hän on niin näkyvällä tavalla auttanut aina ihan kaikissa asioissa. Ilman Jumalaa olisin kaikella tavalla hukassa.
Ehkä ihmisille on nykyään on opetettu, että pitäisi pystyä osoittamaan väitteensä tieteellisesti oikeaksi, jos väittää jotakin.
Uskontoja on tietenkin mahdotonta todistaa tieteellisesti paikkaansa pitäväksi. Se ei onnistu edes Jehovan todistajilta, vaikka ovatkin nimenneetä itsensä "todistajiksi".