Miksi nykyään on niin vaikeaa sanoa uskovansa Jumalaan ja Jeesukseen ja olevansa kristitty?
Mä olen kyllä sen monille sanonut, mutta monillekaan en kehtaa, koska pitäisivät varmaan tyhmänä tai jotain? Silti usko on tärkein asia elämässäni, vaikka en käy missään seurakunnassa, enkä lue raamattuakaan kauheasti. Aion kyllä alkaa lukea piakkoin. Olen lapsesta asti ollut sellaisessa sydämen uskossa ja yrittänyt elää niinkuin raamattu opettaa. Olen kyllä TV7:n ohjelmia katsellut aika paljon valikoiden toki.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä esimerkki uskovien asenneongelmasta on tuo ketju rukoilusta toisen puolesta. Ketjun ap:n aloituksesta kuultaa se että hän paheksuu sitä ettei kaikki tykkää siitä että hän ilmoittaa rukoilevansa heidän puolestaan. Ei näin uskovat. Omahyväisyys ja ennen kaikkea toisen vakaumuksen kunnioittamattamattomuus siinä on taustalla. Ihmiset ei pidä siitä.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin vielä kunnioittaa toisiaan, täällä netissä nyt on teini/aikuistrolleja sekä patoutuneita ihmisiä jotka eivät pysty luonnolliseen kanssakäymiseen. Tuon aikaisemman palautetekstin jälkeen havahduin, että eihän tätå vihaa oikeastaan tule käytännössä vastaan muualla kuin somessa.
Minäkin olen uskovainen ja olen kasvanut uskovaisessa perheessä. En mielelläni puhu tästä ihmisille, sillä pelkään heidän pitävän minua tyhmänä, vaikka eihän sillä ole mitään väliä mitä he ajattelevat.
Nykyään hoetaan kuinka pitää suvaita kaikki, kuten homot, transsukupuoliset ja muslimit (mikä on siis tietysti hyvä asia, sillä lähimmäisiä tulee rakastaa!), mutta tuntuu että kristittyjä saa vapaasti pilkata ja haukkua eikä ketään kiinnosta. Kukaan ei nosta metakkaa siitä kun telkkarissa pilkataan kristittyjä, mutta jos samanlainen pilkka kohdistuisi vaikkapa muslimeihin tai homoihin, kohu olisi taattu.
Jagex kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Koen että nykyään on helpompaa olla kristitty kuin 20 vuotta sitten. Olen teologian aikuisopiskelija (huvin vuoksi) eikä ole koskaan tarvinnut puolustaa miksi olen mitä olen.
Uskovaisetkaan, etenkään nuoret, eivät enää ole niin hirveän noloja tyyppejä kuin aikaisemmin, sellaisia kaikkea paheksuvia totisia pikkuaikuisia jotka kuuntelee idioottimaista landolarämpytystä ja epävireistä kuorolaulua.
Teologian opiskelulla ainakaan yliopistolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Käytännössä siellä opetetaan miten Raamattu on ihmisten aikojen saatossa keksimä ja muokkaama satukirja.
Höpö löpön. On totta että usko ja teologia ovat eriasioita, mutta eivät toistensa vihollisia. Oma perusteltu mielipide on sallittua, ja olen aina ollut konservatiivi. Paitsi kiihkouskonnollisissa vapaissa piireissä.
Teologian opetus suomalaisissa yliopistoissa on uskon vihollinen. Oppikirjoina esim. Johdatus Raamattuun (Kuula, Nissinen, Riekkinen) joka johdattaa joka käänteessä pois uskosta, tulkitsemaan että Raamattu on täynnä keksittyä satua ja virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat id_areille ja tiedät sen kyllä. Ole rehellisesti mikä olet, tollo.
Fiksu ei hauku eikä nimittele.
Raamatun profetioita ovat lopunaikojen uskosta luopuminen, kristittyjen vainoaminen, Lootin ja Nooan päivät joita jo elämme.
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Koen että nykyään on helpompaa olla kristitty kuin 20 vuotta sitten. Olen teologian aikuisopiskelija (huvin vuoksi) eikä ole koskaan tarvinnut puolustaa miksi olen mitä olen.
Uskovaisetkaan, etenkään nuoret, eivät enää ole niin hirveän noloja tyyppejä kuin aikaisemmin, sellaisia kaikkea paheksuvia totisia pikkuaikuisia jotka kuuntelee idioottimaista landolarämpytystä ja epävireistä kuorolaulua.
Teologian opiskelulla ainakaan yliopistolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Käytännössä siellä opetetaan miten Raamattu on ihmisten aikojen saatossa keksimä ja muokkaama satukirja.
Höpö löpön. On totta että usko ja teologia ovat eriasioita, mutta eivät toistensa vihollisia. Oma perusteltu mielipide on sallittua, ja olen aina ollut konservatiivi. Paitsi kiihkouskonnollisissa vapaissa piireissä.
Teologian opetus suomalaisissa yliopistoissa on uskon vihollinen. Oppikirjoina esim. Johdatus Raamattuun (Kuula, Nissinen, Riekkinen) joka johdattaa joka käänteessä pois uskosta, tulkitsemaan että Raamattu on täynnä keksittyä satua ja virheitä.
Sitähän se objektiivisesti tarkasteltuna on. Uskoa voi, mutta on älyllistä epärehellisyyttä ottaa raamattu kirjaimellisena jumalan sanana. Se ei yksinkertaisesti kestä sellaista kriittistä tarkastelua. Kun tiedetään miten se on aikojen saatossa koottu kasaan ja miten pyhiä kirjoituksia on yhdistelty nykyiseen muotoonsa.
Koska kusipiä ateistit ja muu-uskovaiset pitävät huolen siitä että kristinusko hävitetään. Sinulla on oikeus uskoa mihin haluat ja pitää siitä kiinni ilman ivaamista. Älä anna näiden uskontorienaajien säikytellä sinua.
Itse kerron esim töissä meidän seurakunnan tapahtumista ja siitä että käyn kirkossa. Aina on suhtautuminen ollut hyväksyvää. Olisi kyllä hyvä jutella uskon asioista hyvien tuttujen kanssa kahden kesken. Silloin voisi kertoa uskostaan ja jutella hengellisyydestä.
Jos ihmiset useammin kertoisi tutuilleen sellaisista hyvistä asioista, jota usko on tuonut elämään, niin Jumala ja usko ei olisi vieras asia niin monelle.
Täytyy olla aika sokea, jos ei näe miten raamatun lopunajan profetiat käyvät viimeisiään. Ja ennustus Norjasta 1968 ja David Wilkerson. Miten noina aikoina oltaisiin mitenkään voitu tietää miten tämä menee. Ihmiset ovat ahdistuneita nykyään. Liikaa viihdettä ja roskaa tarjolla ja ostellaan 1000 euron laukkuja, jotta näytettäisiin rikkailta ja perseen pitää näyttää seksikkäältä instassa jne....hei haloo!!!????
Ihan oikeastiko suurin osa suomalaisista pitää näitä tärkeinä asioita? Tärkeimpänä kuin toisista välittäminen, usko, aito rakkaus jne??
Kyllä vaan some on tehnyt hallaa ihmisille tänä päivänä. En tiedä mitä muuta sanoa oikeesti! Surullista. Voi kun olisin elänyt 100 vuotta sitten tai edes 60-80v. Maailma on pilalla ja kukaan ei sitä tajua?
Sanoisin, että aika moni tosiasiassa uskoo jonkinlaiseen yliluonnolliseen. Tiedostaen tai tiedostamatta tämän käyttäymis-ja ajattelumallinsa luonteen. He eivät vain mainosta sitä julkisesti, sillä uskon asiat ovat privaateinta osaa yksilön elämässä nykyaikana kiitos uskonnon-ja ajattelunvapauden. Ainakin toistaiseksi, kunnes joku keksii kuinka ajatuksia voidaan lukea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi vaikeaa? Nykyään tuntuu kaikki olevan joillekin tosi vaikeaa. Itse olen monta kertaa sanonut uskovani Jeesukseen, vaikken ole edes kirkon jäsen enkä todellakaan kannata seurakuntien kinkereitä oikein missään muodossa. Ei se estä ihmistä uskomasta, että Jeesus oli oikeassa melkeinpä kaikessa mitä sanoi Raamatun mukaan. Jos joku häpeää omia mielipiteitään, ei se ole mikään ajan ongelma, vaan kyseisen ihmisen ongelma.
Tämä. Tosin minulta kesti aika kauan tajuta se. Luulin, että minulla on vastuullani kaikki mitä uskosta, uskonnosta ja uskovista ajatellaan.
Vaan eihän olekaan. Se vapautti olemaan oma itseni. Uskon vahvasti Jeesukseen ja Jumalaan, enkä myöskään kuulu kirkkokuntiin enkä osallistu niiden rituaaleihin.
Uskosta kertominen on helppoa varmaan niissä piireissä, joissa joku muukin uskoo tai henkilö, joka tulee uskoon tai uskoo ja haluaa siitä kertoa on rohkea.
Ei kai Jeesus tuomitse heitä, jotka vaikka netissä evankelioivat hissukseen tai kertovat vain lähimmilleen ja elävät uskonsa mukaan kuitenkin. Itse kuulun tähän hiljaiseen porukkaan, enkä tunne ketään muuta uskovaa enää, koska ovat kuolleet jo. On kyllä vähän orpo olo tässä kylmässä maailmassa ilman heitä. Silti saan voimaa koko ajan Jumalalta uskomalla Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska kusipiä ateistit ja muu-uskovaiset pitävät huolen siitä että kristinusko hävitetään. Sinulla on oikeus uskoa mihin haluat ja pitää siitä kiinni ilman ivaamista. Älä anna näiden uskontorienaajien säikytellä sinua.
Eivät nämä voi kristinuskoa ikinä hävittää - sillä 9 vuoden kuluessa koko maa on kristitty, kun Jeesus Kristus luo uudet taivaat ja maat ja perustaa Valtakuntansa tänne maan päälle.
Joten nostakaa päänne, kaikki uskovat - sisaret ja veljet, sillä kohta meidän aikamme koittaa ja ihan kaikki joutuvat notkistamaan polvensa Kaikkivaltiaan Isän ja Kuninkaan Jeesuksen Kristuksen valtasuuruuden edessä.
Kukaan ei halua kuunnella lähetyssaarnaa. Jos on vaikea sanoa, niin ehkä esität asian väärin?
Kaikki tuntemani korkeintaan kohauttaisivat olkiaan moiselle tunnustukselle, jos se on maininta saarnan sijaan.
Eniten minua juuri häiritsee se kun uskovaiset ei lue raamattua. Minulle on jopa sanottu päin naamaa ihmisen toimesta joka toimii aktiivisesti kristillisissä piireissä että ei ole ikinä lukenut raamattua. Pakko oli ihmetellä että pyhäkoulunko opeilla täällä saarnaat ihmisille asioista ja "jeesustelet"? Aikuisen usko on ihan eri asia kuin lapsille valmiiksi pureskellut perusteet. Jopa raamatussa pyydetään käyttämään järkeään ja olemaan kriittinen, ymmärtämään koska motiivina ihmisillä on uskon levittämisessään viha. Jos omat opit on ajalta milloin liimailtiin pahviin lampaita ja tähtiä niin heikoissa kantimissa on tiedot ja ymmärrys. Aikuisen usko on enemmän, se on myös kirkkohistorian ymmärtämistä, aikakontekstin tajuamista ja sen tajuamista että raamattu toimii miten toimii ajassa eikä sitä lueta ajan takaa. Raamattu on kirjoitettu ihmisille joilla oli hyvin vähän sivistystä ja ymmärrystä, heikko empatiakyky ja moraalintaju, joka on muutenkin uskovilla tutkimusten mukaan heikompi kuin ateisteilla ot. Kirkko on aikoinaan yrittänyt estää viemäröinnin, haarukan, naisten pikkuhousut ja esittää mitä uskomattomampia huuhaa selityksiä oikeuttaakseen taantumuksen ja sortamisen ja aina se on järjellä ohitettu. Tämä on tehtävä nytkin, kun kirkko jälleen kerran haluaa maailmaan sortoa ja pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Uskosta kertominen on helppoa varmaan niissä piireissä, joissa joku muukin uskoo tai henkilö, joka tulee uskoon tai uskoo ja haluaa siitä kertoa on rohkea.
Ei kai Jeesus tuomitse heitä, jotka vaikka netissä evankelioivat hissukseen tai kertovat vain lähimmilleen ja elävät uskonsa mukaan kuitenkin. Itse kuulun tähän hiljaiseen porukkaan, enkä tunne ketään muuta uskovaa enää, koska ovat kuolleet jo. On kyllä vähän orpo olo tässä kylmässä maailmassa ilman heitä. Silti saan voimaa koko ajan Jumalalta uskomalla Jeesukseen.
Kyllä Jeesuksesta kertominen on silloin helppoa, kun ei enää välitä mitä ihmiset ajattelevat - ja kuitenkin ainakin itselleni on usein sattunut kohdalle ihmisiä, jopa julkkiksia, jotka ovat olleet tyytyväisiä, kun olen kertonut heille evankeliumia.
Monet ovat kiitelleet ja aina välillä joku tulee uskoonkin ja olen saanut rukoilla heidän kanssaan pelastusrukouksen ja se on kyllä ollut yhtä juhlaa siinä tilanteessa!! :-D
Itse haluaisin uskoa mutta uskoa ei ole ja pelottaa ihmisten asenteet, vaikka tiedän ettei sillä pitäisi olla merkitystä. Mutta voi niitä huutokarjujia, sateenkaari väkikin yrittää poistaa kristityt kartalta pois. Valitettavasti myös uskovien keskuudessakin harrastetaan sortoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä voi kristinuskoa ikinä hävittää - sillä 9 vuoden kuluessa koko maa on kristitty, kun Jeesus Kristus luo uudet taivaat ja maat ja perustaa Valtakuntansa tänne maan päälle.
Joten nostakaa päänne, kaikki uskovat - sisaret ja veljet, sillä kohta meidän aikamme koittaa ja ihan kaikki joutuvat notkistamaan polvensa Kaikkivaltiaan Isän ja Kuninkaan Jeesuksen Kristuksen valtasuuruuden edessä.
Mistä tuo 9 vuotta tulee?
Tyttäreni on sanonut, että se tapahtuu vuonna 2032.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua juuri häiritsee se kun uskovaiset ei lue raamattua. Minulle on jopa sanottu päin naamaa ihmisen toimesta joka toimii aktiivisesti kristillisissä piireissä että ei ole ikinä lukenut raamattua. Pakko oli ihmetellä että pyhäkoulunko opeilla täällä saarnaat ihmisille asioista ja "jeesustelet"? Aikuisen usko on ihan eri asia kuin lapsille valmiiksi pureskellut perusteet. Jopa raamatussa pyydetään käyttämään järkeään ja olemaan kriittinen, ymmärtämään koska motiivina ihmisillä on uskon levittämisessään viha. Jos omat opit on ajalta milloin liimailtiin pahviin lampaita ja tähtiä niin heikoissa kantimissa on tiedot ja ymmärrys. Aikuisen usko on enemmän, se on myös kirkkohistorian ymmärtämistä, aikakontekstin tajuamista ja sen tajuamista että raamattu toimii miten toimii ajassa eikä sitä lueta ajan takaa. Raamattu on kirjoitettu ihmisille joilla oli hyvin vähän sivistystä ja ymmärrystä, heikko empatiakyky ja moraalintaju, joka on muutenkin uskovilla tutkimusten mukaan heikompi kuin ateisteilla ot. Kirkko on aikoinaan yrittänyt estää viemäröinnin, haarukan, naisten pikkuhousut ja esittää mitä uskomattomampia huuhaa selityksiä oikeuttaakseen taantumuksen ja sortamisen ja aina se on järjellä ohitettu. Tämä on tehtävä nytkin, kun kirkko jälleen kerran haluaa maailmaan sortoa ja pahoinvointia.
Jeesus sanoi: "Antakaa lasten tulla minun tyköni, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta"
Niin...eikö tästä voi päätellä sen, että jos uskoo vähemmälläkin, niin ei tarvitse lukea,tavata ja tulkita raamattua sinne ja tänne ja pohtia, mitä mikäkin tarkoittaa. Jos se usko vaan riittää - se lapsenusko?
Siihen minä uskon, enkä mihinkään vääntämiseen ja pohdintoihin, mihin kaikki teologiaa opiskelleet varmaan väistämättä lähtevät?
Noh, minäpä rupean suoraselkäiseksi ja tuon vakaumukseni julki. Mun mielestä Räsänen on malliesimerkki narsistisesta ihmisestä joka on hakeutunut uskonnon piiriin juuri siksi että hän voi "hyväksytysti" toteuttaa narsistisia impulssejaan joihin uskonto antaa mainion mahdollisuuden. Ensin Räsänen puhuu homoista äärimmäisen julmasti ja kieltää heiltä rakkauden ja perheen, ja seuraavassa hetkessä Räsänen antaa haastattelun jossa valittelee miten rankkaa on ollut palautteen takia mutta onneksi on perhe auttamassa jaksamaan. Aivan, Päivi. Jos sinulla olisi hitunenkaan empatiaa, jättäisit tuollaiset haastattelut tekemättä. Ja lopettaisit mauttoman hääpukuun pukeutumisen linnan juhliin.