Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
41/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitteluinsinööri ja mua pidetään jonakin Pelle Pelottomana, joka tekee keksintöjä päivät pitkät.

Vierailija
42/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.

Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

Alkaahan sullakin pian kolmosella kun saat kokemuslisän. Kahdesta tutkinnosta ei makseta kun yksikin riittää pätevyyteen. Lisäksi teet vai 9 kk vuodesta töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyin olemaan it-alalla ja jossa olin pitkään hyvällä ammattikorkeakoulupohjalla hyväpalkkaisessa työsuhteessa. Haluan vaihtaa alaa ja olen nyt kahvilassa töissä mättämässä erikoiskahvia asiakkaille. 

Ihmiset olettavat kahvilatyöntekijän olevan ihan pihalla maailman menosta ja neuvovat jopa kassan käytössä, joten hymyilen vain takaisin ja kiittelen kauniisti avusta. Yleinen oletus on, ettei kahvilatyöntekijä ole fiksu saati osaava yhtään missään. Hämmästelen sitä asennetta.

Mistähän voisi johtua että siivoojia, kaupankassoja ja kahvilan kassaa pidetään tyhminä?

No ehkä siitä kun tuollaiset kahden maisteritutkinnon suorittaneet opettajatkin ovat ihmisinä niin sivistymättömiä että puhuvat eri töiden arvokkuusjärjestyksistä.

Vierailija
44/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee muuta kuin hakkuutan metsiä aukeiksi raiskioiksi, syön liito-oravia aamupalaksi ja ainoa minua liikuttava luontoarvo on raha.

Metsätalousinsinööri.

Vierailija
45/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä mäkkärissä. Ihmiset olettavat, että ollaan kaikki täysiä idiootteja ja meistä ei koskaan tule mitään. Ihmiset myös olettavat, että työmme on helppoa. On helppoa, jos opit nopeasti ja kestät stressiä.

Olen siis käynyt lukion hyvillä arvosanoilla ja pyrin kätilöksi seuraavana keväänä.

Vierailija
46/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattini on maalari. Kaksi yhtä jännää käsitystä.

1) Kaikkihan osaa maalata.. 😀 EI!! Sitä paitsi suurin osa työstä tapahtuu muualla kuin telan jatkeena.

2) Toinen uskomus että maalari = taikuri. Tai myös kolmas, maalari = sisustussuunnittelija.

Toinen ja kolmas näkyvät lähinnä yksityisille asiakkaille tehdessä, onneksi nykyään oon isoilla rakennusliikkeillä.

Vierailija
47/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.

Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

En voi kuin ihmetellä näitä avautumisia. Minua puolestaan jo melkein ärsyttää, että kaikki kuvittelevat opettajien tienaavan hirveän huonosti.

Opettajien keskipalkka todellakin on pitkälle yli kolme tonnia, koska peruspalkkakin on melkein 2900. Täydet ikälisät ovat noin 800. Itse äikänopena saan jokaisesta ylitunnista 130. Erikseen maksetaan vielä esimerkiksi kirjaston hoidosta, luokanvalvojuudesta, oppilaskunnan ohjaamisesta jne.

Mielestäni lukemani tilastot ovat aivan kohdallaan. Itse olen lähes joka vuosi tienannut yli 3500 kuussa. Mitä olen ymmärtänyt, niin kollegoiden palkat ovat samassa linjassa.

Miksi ihmeessä joku vääristelisi tilastoja? Onkohan todella jokin salaliitto menossa? Oikeasti opettaja tienaa 2000, mutta kaikki tilastot sanovat, että 3500? Eihän se voisi taulukkopalkkojen valossakaan pitää paikkansa. Jos laskee muutaman ylitunnin ja jonkin erityistehtävän ja ikälisän yhteen peruspalkan kanssa, niin onhan se ihan selvä, että useimmat tienaavat 3000-4000.

Yleensä tilastoissa ilmoitetaan aineenopettajat ja luokanopettajat erikseen. En siis puhunutkaan nyt yleisesti opettajan keskipalkasta vaan nimenomaan luokanopettajan palkasta.

Aineenopettaja tienaa tosiaan enemmän ja ylitunneistakin maksetaan. Olen työskennellyt myös aineenopettajana, jolloin palkka kipusi ylitunteineen ja lv-korvauksineen n. 3700€ nurkille. Luokanopettajalla ylitunneista ei tule korvausta. Ainakin meillä annetaan kaikille 26 viikkotuntia. Lisätehtävillä saa palkkaa hieman hilattua eteenpäin.

Ja sille, jonka mielestä alle 3000€ on liikaa lasten opettamisesta ja kasvattamisesta: suosittelen perehtymään yleisemmin eri alojen palkkaukseen. Esim. ravintola-alan palkkaus on "hauska" vertailukohde opetuspuoleen nähden: ravintolapäällikkö tienaa heittämällä enemmän kuin rehtori ja baarimikko tienaa helposti opettajaa paremmin. Onko ravintola-alan työ yhtä arvokasta, vastuullista ja yhteiskunnallisesti tärkeää?

T. Se sama palkkauksesta puhunut

Kokeilepa joskus sitä ravintola-alaa. Totta kai sinä olet tärkein ja sinun ammattisi on tärkein ja paras, mutta ravintola-alalla on ihan h-e-l-v-e-t-i-n raskasta.

Sulla tulisi itku siellä.

No jaa, työskentelen myös ravintola-alalla, siksi tiedän palkkauksestakin. Eikä ole vielä tullut itku. Raskastahan se on, mutta ainoastaan fyysisesti.

Oikeissa opentöissäni olen itkenyt sen sijaan usein voimattomuutta, väsymystä, vanhempien typeryyttä, lasten huono-osaisuutta. Mutta nyt jatkan lomailuani muiden asioiden parissa, ennen kuin tämä ymmärtämättömyys ja ilkeys pilaa päiväni.

Ymmärtämättömyys ja ilkeys!

Menehän vaan kuule itkemään sitä kurjaa elämääsi metsään ja uhriutumaan kun toiset on niin tyhmiä ja arvottomia.

Vierailija
48/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 22 kirjoitti:

Olen töissä mäkkärissä. Ihmiset olettavat, että ollaan kaikki täysiä idiootteja ja meistä ei koskaan tule mitään. Ihmiset myös olettavat, että työmme on helppoa. On helppoa, jos opit nopeasti ja kestät stressiä.

Olen siis käynyt lukion hyvillä arvosanoilla ja pyrin kätilöksi seuraavana keväänä.

Pyri opettajaksi. Ne on arvokkaita ihmisiä.

Vierailija
49/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä seurakunnassa. Minun kuulteni ei uskalleta puhua seksistä tai alkoholista ja oletetaan, että kannatan kristillisiä. 

Vierailija
50/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja:

Teen niin kun lääkäri määrää... Toki sitäkin mutta silloin myös kyseenalaistan määräykset ja tarkistan paikkansapitävyyttä esim lääkemäärissä. 90% päivästä menee sellaisissa hommissa mistä meidän lääkäri ei tiedä mitään.

Kyttään muiden potilastietoa... Ei todellakaan kiinnosta ja en koskaan vaarantaisi ammatinharjoittamisoikeuksiani sen takia. Sen sijaan tiedän ihmisestä paljon jo katsomalla häntä. Turvotus, haju ym... voi kertoa minulle erittäin paljon ilman että minä tarvitsen sinusta mitään potilastietoa.

Näitä on paljon, tuossa nyt muutama.

No mistä se turvotus sitten kertoo? Eikö turvotukseen voi olla monta syytä?

Kyllä voi olla monta syytä ja turvotuksia on erilaisia. Koko kehossa, alaraajat, kaikki raajat, toispuoleinen turvotus, kova, pehmeä, kivuton, kivulias ym. Tällä toteamalla hain sitä että sairaanhoitaja yleensä tietää paljon potilaan voinnista jo katsomalla, koskemalla ilman että tarvitsee mitään tietoa lukea.

Vierailija
51/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja ja olen tyytyväinen palkkaani. o/

Mutta tosiaan, työhön liittyvät väärinkäsitykset ovat siinä, että työ on pelkästään niitä oppituntien pitämistä. 27 tuntia viikossa voikin kuulostaa ihan kivalta määrältä, eihän se työtä ole ollenkaan.

Olla hyvä ja mennäpä itse pitämään iltapäiväkerhoa teineille, valmistautumatta. 

Onhan se toisaalta aika mukava, että suunnitelmia voi jossain määrin tehdä aikaan ja paikkaan sitomatta, mutta tehtävä ne on. Joskus kasaantuu enemmän, joskus vähemmän. Ja kyllä, viime keväänä itkin joskus väsymystäni. Ja kyllä, olen nähnyt muutakin työelämää ja kyllä tämä opettajan pesti raskaudellaan yllätti. 

Vierailija
52/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin ihmetellä näitä avautumisia. Minua puolestaan jo melkein ärsyttää, että kaikki kuvittelevat opettajien tienaavan hirveän huonosti.

Opettajien keskipalkka todellakin on pitkälle yli kolme tonnia, koska peruspalkkakin on melkein 2900. Täydet ikälisät ovat noin 800. Itse äikänopena saan jokaisesta ylitunnista 130. Erikseen maksetaan vielä esimerkiksi kirjaston hoidosta, luokanvalvojuudesta, oppilaskunnan ohjaamisesta jne.

Mielestäni lukemani tilastot ovat aivan kohdallaan. Itse olen lähes joka vuosi tienannut yli 3500 kuussa. Mitä olen ymmärtänyt, niin kollegoiden palkat ovat samassa linjassa.

Miksi ihmeessä joku vääristelisi tilastoja? Onkohan todella jokin salaliitto menossa? Oikeasti opettaja tienaa 2000, mutta kaikki tilastot sanovat, että 3500? Eihän se voisi taulukkopalkkojen valossakaan pitää paikkansa. Jos laskee muutaman ylitunnin ja jonkin erityistehtävän ja ikälisän yhteen peruspalkan kanssa, niin onhan se ihan selvä, että useimmat tienaavat 3000-4000.

Yleensä tilastoissa ilmoitetaan aineenopettajat ja luokanopettajat erikseen. En siis puhunutkaan nyt yleisesti opettajan keskipalkasta vaan nimenomaan luokanopettajan palkasta.

Aineenopettaja tienaa tosiaan enemmän ja ylitunneistakin maksetaan. Olen työskennellyt myös aineenopettajana, jolloin palkka kipusi ylitunteineen ja lv-korvauksineen n. 3700€ nurkille. Luokanopettajalla ylitunneista ei tule korvausta. Ainakin meillä annetaan kaikille 26 viikkotuntia. Lisätehtävillä saa palkkaa hieman hilattua eteenpäin.

Ja sille, jonka mielestä alle 3000€ on liikaa lasten opettamisesta ja kasvattamisesta: suosittelen perehtymään yleisemmin eri alojen palkkaukseen. Esim. ravintola-alan palkkaus on "hauska" vertailukohde opetuspuoleen nähden: ravintolapäällikkö tienaa heittämällä enemmän kuin rehtori ja baarimikko tienaa helposti opettajaa paremmin. Onko ravintola-alan työ yhtä arvokasta, vastuullista ja yhteiskunnallisesti tärkeää?

Kokeilepa joskus sitä ravintola-alaa. Totta kai sinä olet tärkein ja sinun ammattisi on tärkein ja paras, mutta ravintola-alalla on ihan h-e-l-v-e-t-i-n raskasta.

Sulla tulisi itku siellä.

En kokenut ravintola-alaa mitenkään raskaaksi. Vaihda alaa jos työ tuntuu raskaalta. Itse tein sen huonon liksan vuoksi enkä ole katunut.

Vierailija
53/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen assistentti. Keitän siis kahvia ja kikatelen minihameessani pomojen jutuille, toisinaan annan oraalista mielihyvää heille.

Käytännössä taidan olla ainoa, joka tämän yrityksen toiminnasta tajuaa yhtään mitään. Aina on joku kyselemässä tai pyytämässä jotakin. Kahvia en ole keittänyt koko työsuhteeni aikana kertaakaan. Pomot kunnioittavat, koska tajuavat, että lafka pyörii tasan niin kauan kuin olen töissä täällä. Lomalla soittelivat ja kyselivät asioita, jotka heidän todellakin pitäisi tietää. Aikani autoin, kunnes jyrähdin, että on aika ottaa vastuuta yrityksestä heidänkin. Kaikki tieto on saatavilla intrassa, sieltä vain opiskelemaan. Vain hätätapauksessa sai enää soittaa.

Käytännössä vastaan sekä koko taloushallinnon puolesta että HR:stä, siihen päälle on vetovastuu markkinoinnista ja viestinnästä.

Nyt kun asiaa ajattelee, minun pitäisi istua toimitusjohtajan pallilla. Enkä tarkoita tätä kaksimielisesti.

Palkka on karvan vajaa 4000 e/kk. Nousee taas, kun vain pyydän. Josko seuraavalla kerralla katsottaisiin uusiksi myös titteli. Mutta joo, assistentti nyt.

Vierailija
54/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, totta kai luokanopettajalle maksetaan ylitunneista. Opetusvelvollisuus on 24. Oikotien palkkavertailun mukaan luokanopettajan keskiansio on 3400 euroa kuukaudessa.

Vierailija
55/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi maisterin tutkintoa? Tulikohan vähän liioiteltua? Tuskin olet alusta loppuun molempia suorittanut. Eikö enkun opesta luokanopettajaksi pätevöidy vain suorittamalla monialaiset opinnot? Tutkintoja voi täydentää. Ei niitä aina alusta uudelleen opiskella ellei ala ole täysin eri.

Olen alunperin valmistunut englannin aineenopettajaksi (=FM) ja myöhemmin suoritin monialaiset luokanopettajan opinnot sekä jatkoin myös KM tutkinnon loppuun, vaikkei sitä varsinaisesti olisi työllistymisen kannalta tarvinnut. Olen siis kirjoittanut kaksi gradua, joista ensimmäisen englanniksi. Yhteensä yliopistolla on tullut vietettyä aikaa 7,5 vuotta, opintopisteiden määrää en muista. Enkä ole muuten ainoa laatuani.

T. Taas se sama

Olet myös harvinaisen itsetietoinen ja itseäsi täynnä.

Hän vastasi aivan asiallisesti vitt.maiseen sävyyn kirjoittamaasi kommenttiin.

Sinusta taas paistaa kateus kauas.

T. Ohis

Vierailija
56/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän kaikista tietotekniikan osa-alueista ja elektronisista laitteista kaiken, it-asiantuntijana oon sen verran kova jätkä.

Vierailija
57/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan teknisellä puolella tehdään salaisia katu/kaavasuunnitelmia ja aina pyrimme siihen, että yksittäisten ihmisten tilanne huononisi.

Vierailija
58/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana käyn kääntymässä töissä, työpäivät lyhyitä. Viime talvena laskin, että olin keskimäärin koululla PAKOLLISESSA ohjelmassa 31,5 h/vko eli yli 6 tuntia päivässä. Tämän lisäksi luokan järjestelyt, Wilmat, tuntisuunnittelut, kokeet, pedagogiset paperit, muistiot, kopioinnit jne. Tuo 31 h/vko sisälsi siis palaverit, opetuksen, koulutukset, kikyt, opekokoukset, työryhmät, oppilastapaamiset, jälki-istuntovalvonnat jne. Ei minuuttiakaan sitä "muuta työtä", jota sitäkin on paljon. Esim. palaveria varten tarvii valmistautua, soitella kotiin, täyttää pedagogiset asiakirjat jne. Näitä en laskenut, koska niitä ei ole sidottu aikaan tai paikkaan, ne pitää vaan tehdä jossain välissä, kotona tai koululla. ,

Vierailija
59/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suunnitteluinsinööri ja mua pidetään jonakin Pelle Pelottomana, joka tekee keksintöjä päivät pitkät.

Miettikää miten hienoa se olisi! Joka päivä kevyesti pari uutta vimpainta, ja sitten pidempiä projekteja. Piirustuksia, työkaluja, ja sitten se Pikku Apuri, jolla on varmaan nykyään led-polttimo hehkulampun tilalla.

Vierailija
60/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja saa lukea päivät pitkät töissä, mitä nyt välillä käy vähän järjestelemässä kirjoja hyllyyn aakkosjärjestyksessä.