Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tota logiikkaa, että mikä ero on sillä "en halua vastata" tai "en tiedä". Onko parempi, että ei halua vastata vai, että sanoo, että ei tiedä?
What, onko siinä tuollaiset vaihtoehdot?
Mun mielestä tää AMK-alusta itsessään tuo jo ihan liikaa epävarmuutta koko prosessiin. Mä tein erään toisen yliopistoalan pääsykokeen tuolla AMK-järjestelmässä. Luulin palauttaneeni koko kokeen, koska siihen vain lävähti kysymykset, mistään ei tullut mitään lisää kun sen palautti jne. JA SITTEN SIELLÄ OLISIKIN OLLUT TOINEN OSIO! Voitte uskoa että lievä v*tutus. Mun mielestä tuota h*lvetin AMK-järjestelmää pitäisi voida käydä testaamassa etukäteen, että sen sitten oikeasti osaisi koetilanteessa. Minä, joka en ole edes kovin vanha, olen vielä tehnyt kaikki kokeet ja tentin aina kynällä ja paperilla ja nyt sitten pitääkin käyttää jotain hämäriä järjestelmiä ja niiden takia jättää vahingossa koe puolitiehen. Mun mielestä on jotenkin epäreilua hakijoita kohtaan tuoda tällaisia stressitekijöitä, vaikka tietysti kaikki on samassa tilanteessa, mutta silti... Onneksi ei ole elämästä ja kuolemasta kysymys, mutta olisi kiva voida 100 % keskittyä siihen itse asian opiskeluun ja kertaamiseen eikä tällaisiin epäolennaisuuksiin kuin kokeen tekniikasta murehtimiseen.
Näkeekö sen ÅA:n kokeen muuten jostain?
Meinaatkohan filosofian koetta? Ainakin siinä oli tuollainen, että eka osio monivalintaa amk-järjestelmässä ja toinen osio esseet erilliselle tiedostolle jotka palautettiin opintopolkuun. Siihen kokeeseen oli kyllä ainakin hyvin selväsanaiset ohjeet, että toimi näin. On ihan oma vika jos ei osaa/viitsi lukea ohjeita kunnolla. Se on ihan hyvä ensimmäinen koetehtäväkin, että osaa lukea ohjeet ja ymmärtää lukemansa.
Ei ollut filosofia, ja ei ollut itse kokeessa tai sähköpostilla tulleessa koekutsussa mainintaa toisesta osiosta. Yliopiston sivulla maininta oli, joten joo, ihan oma vika kun en ollut tajunnut että sitä pitää kyttäillä sähköpostiin tulevan ohjeistuksen lisäksi. Tosin, toi kohde ei ollut sellainen mihin muutenkaan panostin, enkä välttämättä olisi kovin tosissani aloittanut opintoja muutenkaan, vaikka paikan olisinkin sattunut saamaan. Ei mulla kuule luetunymmärtämisessa vikaa ole, vaan siinä, että luotin vähän liikaa nimenomaan sähköpostilla annettuun ohjeistukseen enkä tajunnut käydä kuin jo aikaisemmassa vaiheessa katsomassa yliopiston sivuja (lopullinen ohjeistus tuli vasta myöhemmin).
Mutta ylihuomennahan ne luetunymmärtämiset mitataan :D
Heh, aloin virittelemään sellaista ajatusleikkiä, että jospa koeajat ovat esikarsivia. Joillekin annettu 2 tuntia koeaikaa ja joillekin vaikkapa tunti. :D Koronakevät oli "metka" niin eiköhän myös koronakesä ole.
Vierailija kirjoitti:
AMK-kokeeseen osallistujat! Mihin kaikkiin yliopistoihin ootte hakeneet?
MIhin? ootteko hakeneet kaikkiin vai vain yhteen? Vai?
Sisäpiiritietona, että nyt sukulaisia suositaan ja tuttuja. Sieltä on helppo nostaa hakijoista ne läheiset ja ottaa ne jatkoon :( Sori vaan kaikille.
Ihan turhaan haette.
Newtonin kolmas laki tuottaa tuskaa. Kaksi henkilöä vetää köyttä molemmat 150N voimalla. Newtonin kolmosen mukaan kyse on kahden kappaleen yhtä suuresta puoleensa vetämisestä, siis täh!! Ymmärrän kyllä, että maa vetää kuuta ja kuu vetää maata yhtä suurella voimalla, mutta en tajua miten toi köydenveto liittyy tähän lakiin. Tai se että lamppu roikkuu katosta, niin lamppu ja katto vetää toisiaan puoleensa jolloin lukuja ei lasketa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Newtonin kolmas laki tuottaa tuskaa. Kaksi henkilöä vetää köyttä molemmat 150N voimalla. Newtonin kolmosen mukaan kyse on kahden kappaleen yhtä suuresta puoleensa vetämisestä, siis täh!! Ymmärrän kyllä, että maa vetää kuuta ja kuu vetää maata yhtä suurella voimalla, mutta en tajua miten toi köydenveto liittyy tähän lakiin. Tai se että lamppu roikkuu katosta, niin lamppu ja katto vetää toisiaan puoleensa jolloin lukuja ei lasketa yhteen.
Voima ja vastavoima.
Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.
Kuinka olette harjoitelleet kokeeseen esimerkiksi fysiikkaa tai jotain osa-aluetta joka ei ole teille ennestään tuttu? Oletteko yrittäneet käydä mahdollisimman paljon sisältöä läpi jotta olisi edes joku käry kokeessa miten tehtävä voi mennä? Vai oletteko jättäneet joitain osia pois jotta varmasti ymmärrätte toiset alueet perinpohjin? Uteliaisuuttani kysyn. Minulla ollut enemmän tuota ensimmäistä muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voima ja vastavoima.
Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.
Okei... Silti menisin päätä pahkaa laskemaan noita yhteen eli 150N (vasen vetäjä) + 150N (oikea vetäjä) = 300N. Miksi mä ajattelen näin? Millaisessa tilanteessa olisi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voima ja vastavoima.
Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.Okei... Silti menisin päätä pahkaa laskemaan noita yhteen eli 150N (vasen vetäjä) + 150N (oikea vetäjä) = 300N. Miksi mä ajattelen näin? Millaisessa tilanteessa olisi näin?
Voimalla on aina suunta. Noin olisi, jos molemmat köydenvetäjät vetäisi samaan suuntaan. Normaalisti köydenvedossa vedetään vastakkaisiin suuntiin, jolloin summa nollautuu
Hoksasin vasta nyt että geometriaan ja korkolaskuihin olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa, kartiot ja lieriöt tilavuuden soveltaminen tynnyreiden kanssa ei onnistu... myös tasaerälainat jne korkolaskut unohtunut kokonaan ja kuuluvat olennaisesti prosenttilaskentaan...rip vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voima ja vastavoima.
Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.Okei... Silti menisin päätä pahkaa laskemaan noita yhteen eli 150N (vasen vetäjä) + 150N (oikea vetäjä) = 300N. Miksi mä ajattelen näin? Millaisessa tilanteessa olisi näin?
Eri suunnat. Vasen vetää vasemmalle 150 N ja toinen vetää oikealle, eli vasemmalta katsottuna -150 N. Kumoavat toisensa.
Mulla meni ton ÅA kokeen jälkeen kaikki ihan uusiksi tai siis lopetin arvailemasta mitä kokeeseen tulee enkä usko enää et esim. Newtonin lakia tarsisi mihinkään.
Eli tää epäkohta. Täällä on iso joukko tyyppejä jotka on ihan paniikissa tankannu ohmin ja newtonin lakeja. Ja ne ei tule kokeeseen :/ nyt on semmonen olo et siihen voi tulla mitä vaan. Maan ja taivaan väliltä. Eikä voi mitenkään kuukaudessa kaikkea maan ja taivaan väliltä oppia. Miksi ei tullut ees jotakin ohjetta siitä mitä kokeeseen kannattaa opiskella.
Hei! Löysin tämän teidän ketjun vasta nyt. Mikä on alin pistemäärä todistusvalinnassa, että voi tulla valituksi psykologian yliopistoihin? Riittääkö esim. 100 pistettä?
Vierailija kirjoitti:
Hei! Löysin tämän teidän ketjun vasta nyt. Mikä on alin pistemäärä todistusvalinnassa, että voi tulla valituksi psykologian yliopistoihin? Riittääkö esim. 100 pistettä?
N. 130 riittää Joensuuhun ja Jyväskylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei onks toi raja aina pätevä? Vai ainoastaan nyt kun on tää koronavirus tilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei onks toi raja aina pätevä? Vai ainoastaan nyt kun on tää koronavirus tilanne
Ei ainakaan laske siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni ton ÅA kokeen jälkeen kaikki ihan uusikjsi tai siis lopetin arvailemasta mitä kokeeseen tulee enkä usko enää et esim. Newtonin lakia tarsisi mihinkään.
Eli tää epäkohta. Täällä on iso joukko tyyppejä jotka on ihan paniikissa tankannu ohmin ja newtonin lakeja. Ja ne ei tule kokeeseen :/ nyt on semmonen olo et siihen voi tulla mitä vaan. Maan ja taivaan väliltä. Eikä voi mitenkään kuukaudessa kaikkea maan ja taivaan väliltä oppia. Miksi ei tullut ees jotakin ohjetta siitä mitä kokeeseen kannattaa opiskella.
Miten niin ei tule? Kai ymmärrät, että tu ÅA:n koe on täysin erillinen muista eikä todellakaan ole kyse siitä, että se olisi käytännössä AMK-koe käännettynä ruotsiksi? AMK-kokeen sisällön suuntaviivat on kyllä kerrottu ja se riittää.
Hitto tätä jengiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voima ja vastavoima.
Eri suunnat. Vasen vetää vasemmalle 150 N ja toinen vetää oikealle, eli vasemmalta katsottuna -150 N. Kumoavat toisensa.
Mutta kun näitä ei saanut laskea ollenkaan yhteen, vaan vastaus on, että köyteen kohdistuu 150N voima. Piti ajatella Newtonin kolmannen mukaan ja sitä just en tajua.
Kuinka paljon AÅ oli ilmoittautunut ja kuinka moni lopulta osallistui kokeeseen?