Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5721/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin jokin aika sitten pitkän linjan kliinisen psykologin kanssa, ja hän oli aidosti hämmästynyt kun kuuli että kokeeseen tulee fysiikkaa :D

Vierailija
5722/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nonii viimeistä päivää viedään huonmenna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5723/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin jokin aika sitten pitkän linjan kliinisen psykologin kanssa, ja hän oli aidosti hämmästynyt kun kuuli että kokeeseen tulee fysiikkaa :D

Pyysin apua työpaikan psykologilta tilastotieteen tehtävään. Ei osannut mitään :D

Vierailija
5724/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko mitään noista totuustauluista? :/

Ymmärräthän kaikki loogiset konnektiivit? Omasta mielestäni niistä oli vaikein käsittää implikaatio, mutta siinä pitää vain tajuta mitä siinä ajetaan takaa.

Minulle opetettiin asia junan ovella.

Juna on paikallaan ja ovi on kiinni. Kaikki hyvin.

Juna on paikallaan ja ovi on auki. Kaikki hyvin.

Juna liikkuu ja ovi on kiinni. Kaikki hyvin.

Juna liikkuu ja ovi on auki. Hälytys!

Siis implikaatiohan on, että jos ja niin...?

Siis mitä tää juna siihen liittyy?

Se on esimerkki tästä:

Implikaatio on epätosi ainoastaan siinä tilanteessa, että sen etujäsen on tosi samalla kun sen takajäsen on epätosi – ”todesta ei seuraa epätosi”.

Minusta - ja matikan opettajastani - juna on huomattavasti selkeämpi kuin tuo virke. :)

Vierailija
5725/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla sellanen olo, että älyllinen kapasiteetti on alkanut laskea kun on kuormittanut aivoja niin paljon noilla matemaattis-luonnontieteellisillä?

Vierailija
5726/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newtonin kolmas laki tuottaa tuskaa. Kaksi henkilöä vetää köyttä molemmat 150N voimalla. Newtonin kolmosen mukaan kyse on kahden kappaleen yhtä suuresta puoleensa vetämisestä, siis täh!! Ymmärrän kyllä, että maa vetää kuuta ja kuu vetää maata yhtä suurella voimalla, mutta en tajua miten toi köydenveto liittyy tähän lakiin. Tai se että lamppu roikkuu katosta, niin lamppu ja katto vetää toisiaan puoleensa jolloin lukuja ei lasketa yhteen.

Voima ja vastavoima.

Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.

Okei... Silti menisin päätä pahkaa laskemaan noita yhteen eli 150N (vasen vetäjä) + 150N (oikea vetäjä) = 300N. Miksi mä ajattelen näin? Millaisessa tilanteessa olisi näin?

Eri suunnat. Vasen vetää vasemmalle 150 N ja toinen vetää oikealle, eli vasemmalta katsottuna -150 N. Kumoavat toisensa.

Mutta kun näitä ei saanut laskea ollenkaan yhteen, vaan vastaus on, että köyteen kohdistuu 150N voima. Piti ajatella Newtonin kolmannen mukaan ja sitä just en tajua.

Jos kysyttiin köyteen kohdistuvaa voimaa niin se on 150 N. Koska köysi kohdistaa yhtä ison mutta vastakkaisen voiman vetäjään.

Siinä oli kaksi köydenvetäjää jotka kumpikin vetää 150N voimalla vastakkaisiin suuntiin. Köyden maksimikesto on 200N. Vastauksissa eri vaihtoehtoja. Oikea oli, että köyteen kohdistuu 150N ja perustuu Newtonin kolmanteen. Ja että sama tilanne olisi silloin, jos köysi olisi toisesta päästä sidottu seinään. Miksi tää tuntuu mulle vaikeelta?! Vaikeimmalta tuntuu nähdä, että miten niin liittyy Newtonin komanteen. Sen tajuan, että maa ja kuu vetää toisiaan yhtä paljon puoleensa. Mutta mikä tossa vetää puoleensa?

Vierailija
5727/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hyvin osaatte kokeen muut osa-alueet? Yritän lohduttaa itseäni ajatuksella, että osaan muut niin todella hyvin, että ei haittaa, vaikka fysiikasta tulisi vain pari pistettä. :D Fysiikka nimittäin erittäin kaukana siitä, että ois hallussa. Uskon, että pärjään kaikissa muissa lähes täysillä pisteillä. Olen kaksikielinen (englanti-suomi), minulla on jo kk tutkinto eli pärjään suomen kielessä, olen yleensä tosi hyvä ongelmanratkaisupulmissa ja etiikka hallussa myös, matikassa L ja olen opiskellut vähän myös yliopistossa. Mitä luulette, onko mullla mahdollisuuksia ilman fyssaa?

Vierailija
5728/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newtonin kolmas laki tuottaa tuskaa. Kaksi henkilöä vetää köyttä molemmat 150N voimalla. Newtonin kolmosen mukaan kyse on kahden kappaleen yhtä suuresta puoleensa vetämisestä, siis täh!! Ymmärrän kyllä, että maa vetää kuuta ja kuu vetää maata yhtä suurella voimalla, mutta en tajua miten toi köydenveto liittyy tähän lakiin. Tai se että lamppu roikkuu katosta, niin lamppu ja katto vetää toisiaan puoleensa jolloin lukuja ei lasketa yhteen.

Voima ja vastavoima.

Sinä vedät köyttä ja minä vedän toisessa päässä yhtä lujaa. Sinun vetämisesi vaikuttaa minuun ja minun vetäminen sinuun.

Okei... Silti menisin päätä pahkaa laskemaan noita yhteen eli 150N (vasen vetäjä) + 150N (oikea vetäjä) = 300N. Miksi mä ajattelen näin? Millaisessa tilanteessa olisi näin?

Eri suunnat. Vasen vetää vasemmalle 150 N ja toinen vetää oikealle, eli vasemmalta katsottuna -150 N. Kumoavat toisensa.

Mutta kun näitä ei saanut laskea ollenkaan yhteen, vaan vastaus on, että köyteen kohdistuu 150N voima. Piti ajatella Newtonin kolmannen mukaan ja sitä just en tajua.

Jos kysyttiin köyteen kohdistuvaa voimaa niin se on 150 N. Koska köysi kohdistaa yhtä ison mutta vastakkaisen voiman vetäjään.

Siinä oli kaksi köydenvetäjää jotka kumpikin vetää 150N voimalla vastakkaisiin suuntiin. Köyden maksimikesto on 200N. Vastauksissa eri vaihtoehtoja. Oikea oli, että köyteen kohdistuu 150N ja perustuu Newtonin kolmanteen. Ja että sama tilanne olisi silloin, jos köysi olisi toisesta päästä sidottu seinään. Miksi tää tuntuu mulle vaikeelta?! Vaikeimmalta tuntuu nähdä, että miten niin liittyy Newtonin komanteen. Sen tajuan, että maa ja kuu vetää toisiaan yhtä paljon puoleensa. Mutta mikä tossa vetää puoleensa?

Toinen vetäjä tai seinä.

Köyteen kohdistuu sen verran voimaa ja köysi kestää. Jos vetää lujempaa (yli 200 N) köysi katkeaa.

Jos köysi irtoaa seinästä tai kaverin kädestä, vastavoima loppuu ja kaadut selältesi, koska vain oma voimasi vaikuttaa enää.

Vierailija
5729/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niin, että amk-kokeen ma-lu osuus tulee olemaan vaikea? Sen pitää erotella insinöörihakijat toisistaan ja vaikka ovat amk inssejä, niin kuitenkin ma-lu päällä varustettuja. Ei kai mikään muu ala tee tätä osuutta?

Vierailija
5730/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niin, että amk-kokeen ma-lu osuus tulee olemaan vaikea? Sen pitää erotella insinöörihakijat toisistaan ja vaikka ovat amk inssejä, niin kuitenkin ma-lu päällä varustettuja. Ei kai mikään muu ala tee tätä osuutta?

En usko, että ihan niin vaikea tulee olemaan kuin täällä on pahimmillaan uumoiltu. Vanhanmallisessa kokeessa oli kuusi matematiikan tehtävää ja kaksi fysiikan tehtävää, joihin oli aikaa yhteensä 2,5h. Nykyisessä kokeessa ma-lu -osioon on aikaa vain 30min, joten joko tehtävien täytyy olla huomattavasti helpompia kuin vanhoissa kokeissa, mutta niitä on enemmän, tai sitten ne ovat yhtä vaikeita, mutta niitä on vain pari. Veikkaisin helppoja monivalintoja, joissa erottelun hakijoiden välillä tekee kompakysymykset, aikapaine ja huolimattomuusvirheet. 

Mielestäni vanhojen kokeiden fysiikan tehtävät ovat olleet vaihtelevan tasoisia. Jotkin selvittää pelkällä päättelyllä, toisissa tarvitaan kaavojen soveltamista. Uskoisin kuitenkin, että aika pitkälle pääsee, jos hallitsee kaavojen pyörittelyn, perustason yhtälöiden ratkaisemisen ja osaa hahmottaa fysiikan ilmiöitä. 

Vierailija
5731/8137 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voima ja vastavoima.

Siinä on tavallaan yksi (yhden suuruinen) voima, jota köysi välittää.

Köyttä vetää ne molemmat tyypit, mutta tilanne on oikeastaan sama kuin jos ne pitäisivät toisiaan kädestä ja vetäisivät. Jos toinen kohdistaa toiseen 150 N voiman, häneen itseensä kohdistuu 150 N voima vain eri suuntaisena.

Vierailija
5732/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna nähdään millainen koe on. Jotenkin niin ihanaa, et sit tää on ohi tältä vuodelta!

Vierailija
5733/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna nähdään millainen koe on. Jotenkin niin ihanaa, et sit tää on ohi tältä vuodelta!

Mulla ei tuu olemaan ohi :D en usko pärjääväni, joten ylihuomisesta alkanee täysillä opiskelu syyskuun yo-kokeisiin. Mutta silti kiinnostava nähdä kyllä millanen koe on.

Vierailija
5734/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkiksessä on maafykebi.

Vierailija
5735/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan Joensuun oikeuspsykan pitkän sivuaineen tehdä vaikka olisi toisessa yliopistossa?

Vierailija
5736/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan Joensuun oikeuspsykan pitkän sivuaineen tehdä vaikka olisi toisessa yliopistossa?

Saa kyllä.

Vierailija
5737/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin yliopistoihin ootte hakeneeet? Mulla on Hki, Tampere, Turku, Itä-suomi

Vierailija
5738/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko päättäneet missä järjestyksessä teette osiot? Pelottaa tuo koe jo nyt mutta tavallaan ihan hyvillä mielin kun tietää ettei voi enää vaikuttaa, tekee parhaansa ja se on sitten siinä. Aikapaine on kuitenkin niin kova että voi sekin jo näin hitaalle tekijälle olla liikaa

Vierailija
5739/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko päättäneet missä järjestyksessä teette osiot? Pelottaa tuo koe jo nyt mutta tavallaan ihan hyvillä mielin kun tietää ettei voi enää vaikuttaa, tekee parhaansa ja se on sitten siinä. Aikapaine on kuitenkin niin kova että voi sekin jo näin hitaalle tekijälle olla liikaa

Saako sen järjestyksen valita?

Vierailija
5740/8137 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sen järjestyksen valita?

Kyllä. Osio täytyy vain tehdä kerralla loppuun, mutta suoritusjärjestys on täysin vapaa.

Ketju on lukittu.