Ei-uskovat: Miten reagoit jos joku sanoo rukoilevansa puolestasi?
Olen itse uskossa ja tottunut siihen, että ihmisten puolesta rukoillaan. Se lipsahtaa joskus myös ei-uskovien kanssa ja joku ateistikaveri on sanonutkin, että pliis älä rukoile.
Onko se jotenkin loukkaavaa jos uskova sanoo noin, tai tuntuuko muuten epämiellyttävältä? En ole oikein ymmärtänyt tätä reaktiota.
Kommentit (136)
Ulkoisesti: kiittäisin.
Sisäisesti: säälisin tuota henkilöä todellisuuspakoisine fantasioineen, mutta hieman ilahtuisin eleestä, jonka ymmärtäisin olevan sellainen kömpelö lapsenomainen tapa osoittaa huolenpitoa, tukea, empatiaa jne.
Tästähän tuli ihan kunnon keskustelu, kiitos kaikille. :)
Tarkennan sen verran, että mulle on niin normaalia sanoa "rukoilen puolestasi", että se on ikään kuin tapa. Uskovat sanovat sen toisilleen jos on jotain ongelmia, se tulee luonnostaan. Ei siis ole tarkoitus hehkuttaa, että minäpäs olenkin uskossa ja parempi ihminen kuin sinä. Jos uskova luulee olevansa parempi kuin muut, hänellä on vielä oppimista oman syntisyyden tunnustamisessa. Pointtihan on että kaikki ihmiset ovat samalla viivalla Jumalan edessä.
En ikinä missään olosuhteissa sanoisi, että rukoilen sun sielusi puolesta että pääset taivaaseen tai tulet uskoon. En itse usko, että ei-uskovat joutuvat helvettiin. Tästä on tietysti erilaisia käsityksiä kirkon sisällä (olen luterilainen). Jokaisella on oma suhteensa uskontoon ja useimmilla se on nykyään ateistinen. Hyväksyn tämän kyllä. -AP
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku rukoilla puolestani. Kärsin päihdeongelmasta ja mielessä pyörii raitistuminen, pyörinyt jo kauan.
Toistaiseksi en ole päässyt edes alkuun, viimeaikoina paremminkin päinvastoin.
Voit kutsua minua Juhaksi.
Kiitos jo etukäteen.
Rukoilin puolestasi, kaikkea hyvää sinulle! -AP
N 22 kirjoitti:
Eikös tuo ole kohteliaisuus? Olen agnostikko.
Ateistinen vai teistinen agnostikko?
Olen vastannut ei kiitos, ja vastaan ei kiitos jatkossa.
Lähtökohtaisesti rukoilen aina niiden ihmisten puolesta, joilla on vaikea elämäntilanne. En aina kerro sitä heille, riippuu tilanteesta. Jos tiedän että joku on ateisti henkeen ja vereen, jätän sen kyllä yleensä sanomatta.
Ymmärrän hyvin tuon, että jos sanoo rukoilevansa kun voisi tarjota konkreettista apua, niin se ärsyttää. Kristinuskossahan toisten auttaminen olisi tärkeää, joten pelkkä rukoilu voi olla jopa väärin siinä tilanteessa. Samoin se tyhjä "thoughts and prayers", jonka amerikkalaiset aseiden puolustajat tarjoavat aina kun on kouluammuskelu.
Sitä vastustan, että joku panee yhtäkkiä käden toisen päälle ja alkaa rukoilla. Minullekin on tehty näin, vaikken pyytänyt sitä, ja se tuntui erittäin kiusalliselta. -AP
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö ap jos Aaallahia rukoillaan hänen puolestaan?
Tykkään. Kristinuskolla, juutalaisuudella ja islamilla on sama lähtökohta, joten Allah on käytännössä sama kuin Jumala, mutta eri nimellä. Tykkään myös jos joku rukoilee Godia puolestani.
Kyllähän mulle saisi lottorivinkin täyttää jos joku haluaa, miksei siis rukoilla?
En mitenkään. Ihminen voi sanoa aikovansa laskea nappikokoelmansa, kaivelleensa napaansa, miettineensä muurahaisten lisääntymistä, viikanneensa tällä kertaa kalsarit toisensuuntaisesti jne. Saatan ynähtää tai sanoa "aha". Asiat, joihin mulla ei ole mitään mielenkiintoa, jotka eivät mitenkään vaikuta elämääni ja ovat yksinomaan toisen omia juttuja, eivät juurikaan kiinnosta. Paitsi muurahaisista saattaisin kiinnostua itsekin, ne sentään ovat jotain yleistä ja olemassaolevaa.
Tuollainen puolestarukoilu on turhistakin turhin asia ja ele. Tyhjää. Jos toiselle haluaa jotain hyvää, niin voisi vaikka auttaa tai osoittaa suoraa henkilökohtaista tukea. Johonkin pilvenreunalle vilkuilu on vain pakenemista.
Muutama on kysynyt, tykkäisinkö jos puolestani tehdään jotain astrologisia juttuja/noitarituaaleja.
Astrologiset jutut eivät haittaa minua, vaikka en niihin uskokaan ja pidän niitä vähän hölmöinä. Niin kuin monet täällä pitävät minun uskomuksiani hölmöinä, joten reilu peli.
Noitarituaalit sen sijaan ovat minusta pelottavia ja yhdistän ne enemmän Saatanaan, joten saattaisin olla aika pelästynyt jos minun nimissäni olisi tehty jotain sellaista. Tietysti minulla voi olla väärä kuva noituudesta, ei pakanuus sinänsä ole minusta pelottava juttu. -AP
Sanon että anna tonni se oikeasti auttaa
Tarkennan vielä että ääneen rukoilu toisen puolesta on OK jos ollaan kirkossa ja selvästi joku haluaa sitä. Mutta jos tulet kadulla vastaan ja mainitsen että minulla on flunssa, ja sinä pistät käden pääni päälle ja rukoilet kovaan ääneen että Jumala parantaisi flunssani, niin se on erittäin kiusallista. -AP
Riippuu siitä kuka rukoilee ja mitä rukoilee. Käyn säännöllisesti perheeni kanssa muslimimaassa, ja olemme saaneet sieltä ihan oikeita tuttavia ja ystäviä. Toiset heistä kertovat rukoilevansa Allahia perheeni puolesta. Ihan vaan sellaista kaikkea hyvää, terveyttä ja hyvinvointia. Ensin se tuntui hiukan oudolle, mutta ajattelin, että eihän se ole meiltä pois. Kun olemme palaamassa Suomeen, meille rukoillaan turvallista matkaa. Se tuntui jotenkin liikaa kohdistetulta rukoukselta, mutta menköön. Jos joku kertoisi rukoilevansa, että ryhtyisimme muslimeiksi, kokisin sen ahdistavana, ehkä. Hukkasin kerran ison nipun avaimia. Työpaikassani oli henkilö, joka kuului helluntalaisiin. Hän kertoi, että rukoilee, että tärkeät avaimeni löytyisivät. Pyysin häntä kohteliaasti olemaan rukoilematta. En tiedä mikä minuun meni, mutta tunsin, etä avainten puolesta rukoileminen ei tuntunut soveliaalta, melkein rienaukselta.
Neutraalisti. Kaunis ele mutta pitää muistaa että kyseinen henkilö silti sisimmissään toivoo että joudut helvettiin niin kuin kaikki muutkin vääräuskovaiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen agnostikko ja olen ollut aloituksessa mainitun kaltaisessa tilanteessa. Kyllä se hieman vaivaannuttavaa on. Tulee vähän sellainen olo kuin jos miellyttäekseen jotakkuta olisi kehunut jotain ruokaa, josta ei oikeasti pidä. Ja sitten jatkossa saa uudestaan eteensä tätä ruokaa, mutta ei kehtaa paljastaa totuutta. Säälittää ja harmittaa toisen hukkaamaa vaiva. Ja olen kyllä tiedottanut olevani agnostikko.
Ehkä se rukoilija on siinä käsityksessä että olet hänen kaltaisensa teistinen agnostikko.
Vierailija kirjoitti:
Neutraalisti. Kaunis ele mutta pitää muistaa että kyseinen henkilö silti sisimmissään toivoo että joudut helvettiin niin kuin kaikki muutkin vääräuskovaiset.
Ainakaan minä en toivo tuota kenellekään. Ihmiset, jotka uskovat toisten joutuva helvettiin, yrittävät yleensä apinan raivolla saada kaikki kääntymään Jeesuksen puoleen. Asia tulee silloin varmasti puheeksi. -AP
Mulle hiljattain eräässä nopeassa kohtaamisessa sanottiin että "muistan sinua rukouksissani". Olin siitä aika otettu. Tuntematon ihminen haluaa toivoa hyvää toiselle tuntemattomalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minä en toivo tuota kenellekään.
Silti jos sinulle tarjotaan kaksi vaihtoehtoa maailmankaikkeudesta, valitset sen missä ei-uskovaiset joutuvat helvettiin. Sinun maailmankäsityksessäsi tulet aina olemaan monien muiden ihmisten yläpuolella ja aktiivisesti palvot uskontoa jonka oppien mukaan vääräuskoiset ja synnintekijät joutuvat helvettiin. Se "totuus" palaa jokaisen uskovaisen takaraivossa aina kun kohtaavat ei-uskovaisia.
Tuo viimeinen lause on muuten varsin totta, mutta miksi se koskee vain niitä ei-uskovia? Onko uskova kunnioittanut ei-uskovan vakaumusta jos kokee tarpeelliseksi erikseen kertoa rukoilevansa omaa jumalaansa tämän ei-uskovan puolesta?