Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Miksi pitää olla polttarit? Mistä nämä ideat tulevat? Kuka jaksaa olla sosiaalinen koko hiton päivän? Tyttöporukalla hauskaa? Onko se oikeasti hauskaa?
Minulla ei ole koskaan ollut mitään tyttöporukkaa, not ever. Eikä naisporukkaa. Mistä olen jäänyt paitsi? Onko oikeasti hauskaa viettää aikaa kaveriporukassa? Minulla ei ole kavereita, eipä silti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla polttarit? Mistä nämä ideat tulevat? Kuka jaksaa olla sosiaalinen koko hiton päivän? Tyttöporukalla hauskaa? Onko se oikeasti hauskaa?
Minulla ei ole koskaan ollut mitään tyttöporukkaa, not ever. Eikä naisporukkaa. Mistä olen jäänyt paitsi? Onko oikeasti hauskaa viettää aikaa kaveriporukassa? Minulla ei ole kavereita, eipä silti.
No kyllä se jonku aikaa voi tuntua hauskalta olla porukassa, mut eipä siinä mitään menetä, jos ei ole kovin ekstrovertti ihminen.
Onneksi ei ole mitään prinsessakavereita. Välttyy moisilta älyttömyyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku järkkäisi minulle polttareita, olisin ikionnellinen vain ystävien seurasta. En kaipaa extremekokemuksia, hemmotteluhoitoja, limusiinia tai kallista ravintolaa. Esim. vaikka piknik satamassa, hyvä ruoka ja juoma riittäisivät erinomaisesti! Luksusta minulle voisi olla jo se, että joku auttaisi hiusten kihartamisessa, oluen tilalla olisi sangriaa ja tarjolla olisi jotain kivaa syötävää. :)
Kuulostat sellaiselta, että sinulle olisikin kiva järjestää polttareita :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti ihmetyttää tää ilmeisesti hyvin suomalainen kiltin tytön syndrooma, jos vaatii oikein ponnisteluja kieltäytyä moisista polttareista.
Ei oo tarkotus loukata, koska tää koskettaa niin monia suomalaisia naisia ja jostain lapsuudestahan tuo kumpuaa.Mut on se vaan kamalaa, miten voidaan kasvattaa ihminen sellaiseksi, ettei oikein osaa Ei:tä sanoa ja muutenkaan omaa mielipidettä ihan normaaleihin asioihin liittyen. :O
Niin, tästähän oli taannoin Hesarissa juttua, että jämäkkyyden puute voi saada ihmisen vaikka menemään naimisiin tahtomattaan tai tekemään yms isoja asioita. Olisikin hienoa, jos lapsuudessa jo oppisi pitämään puolensa sekä itseään että muita arvostavalla tavalla. Minä, kuten varmaan moni muukin, opettelen jämäkkyyttä vasta aikuisiällä. Pikku hiljaa, mutta kuitenkin. Ja tuntuu hyvältä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko saanut kutsun itse häihin? Aiotko mennä?
Häät on käsittääkseni vasta syyskuussa, ei ole tullut ainakaan vielä virallista kutsua, mutta luulisin olevani kutsuttujen listalla. Olen ymmärtänyt, että häät ovat isot, perheillä on varaa järjestää. Tulen häihin jos kutsutaan ja jos ei tule mitään yllättää vointiini liittyvää (olen raskaana).
Ap
Ai kappas. Kaikki muut kuin morsian on polttareissa maksajan roolissa. Hyvää jatkosa sinullekin.
Naisten elämä on kovaa, jos ns mukavasta asiasta saa tälläisen ketjun aikaiseksi.
Ikäkauteni polttarit olivat 20 vuotta sitten ja ei silloin tällisiä ongelmia ollut, mutta täytyy lisätä että en edes tiennyt että nykyään pidetään polttareita. Parikin tuttua meni hiljattain naimisiin ja heistä kumpikaan ei edes halunnut polttareita, kysyttäessä sanoivat vain että "ei kukaan enää mitään polttareita pidä, ne on noloja"
Vierailija kirjoitti:
Naisten elämä on kovaa, jos ns mukavasta asiasta saa tälläisen ketjun aikaiseksi.
Ikäkauteni polttarit olivat 20 vuotta sitten ja ei silloin tällisiä ongelmia ollut, mutta täytyy lisätä että en edes tiennyt että nykyään pidetään polttareita. Parikin tuttua meni hiljattain naimisiin ja heistä kumpikaan ei edes halunnut polttareita, kysyttäessä sanoivat vain että "ei kukaan enää mitään polttareita pidä, ne on noloja"
Eli 40-50 -vuotiaat tuttusi tekevät päätöksensä sen mukaan mitä muut ajattelevat? Tiedän että teini-ikäisille jotkut asiat ovat ”noloja”, mutta en kyllä tiedä yhtään aikuista. Mielenkiintoinen tuttavapiiri sinulla!
Minulla oli hyvän lapsuudenystävän polttarit viisi vuotta sitten. Polttarit kesti pe illasta su aamuun. Pelkästään morsiamen kulut olivat 150 eur/osallistuja, siihen omat juomat, ruoat ja huvitukset (baarimaksut yms) päälle. Häät olisivat olleet siitä viikon kuluttua viikonloppuna. Asun 150 km päässä hää- ja polttaripaikasta.
En tuntenut muita polttariporukasta. He olivat ystäväni nykyistä kaveripiiriä, johon en kuulu (olen tosiaan lapsuudenystävä, näemme kerran-kaksi vuodessa).
Jätin menemättä molempiin, koska a) hinta b) en tuntenut ketään.
Kenellekään ei jäänyt paha mieli, olemme ystäväni kanssa edelleen väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän porukka sen sijaan kustantaa enemmän kuin mielellään morsiamelle hemmottelupäivän, yleensä pyritään järjestämään oikein kunnolla tavallisuudesta poikkeavaa. Kaikki panostavat mielellään maksajan rooliinsa ja säästää voi vaikka 10€ kuukaudessa jos muuten rahat tiukilla, usein kuitenkin kihlojen jälkeen seuraa häät parin vuoden sisään...
Missä oikein riittää 40€ jos mukaan laskee omat syömiset, morsiamen syömiset ja juomiset? Mielestäni kohtuullinen budjetti on 100-150€. Läheisimpien kaverien kanssa teimme viikon ulkomaanreissun ja siihen meni tonni per naama.. siihen säästettiin 15kk. Ylijäävät rahat voi kaaso/kaasot pitää palkkiona vaivasta. Etenkin jos yksin joutuu varaamaan tilat ja kilpailuttamaan hinnat jne. Todella iso työ!
Ongelma on varmaan siinä ettei morsio ole sinulle tarpeeksi arvokas ystävä jotta haluaisit mielellään panostaa hänen päiväänsä! Sillon mielestäni kannattaa jäädä pois, ajoissa ennen kuin tilat yms on varattu. Tai kysyä voiko osallistua esim pelkkään brunssiin. Kaikille reiluinta niin. Sinänsä myös huonoa pelisilmää morsiamelta ja kaasoilta jos kutsutaan ei niin läheisiä ihmisiä, jotka eivät halua osallistua kuluihin. Tai jos järjestetään kalliit polttarit jos lähes kaikki osallistujat pienituloisia/opiskelijoita/työttömiä...
Niin, teitte reissun läheisimpien kavereiden kanssa, ette maksaneet reissua morsiamelle ja jääneet itse kotiin.
Ap:n kuvaamissa polttareissahan on kyse siitä, että muut maksavat sen, kun morsianta hemmotellaan, meikataan, kuvataan jne. ja odottelevat suurimman osan päivästä sivussa. Yhteistä tekemistä on brunssi, muut ruokailut ja limusiiniajelu sekä kylpylässä uiminen, JOS haluaa maksaa, eli sitäkään ei ole laskettu yhteiseen budjettiin, vaan jokainen kustantaa sen itse erikseen.
Minusta tuo touhu kuulostaa aivan älyttömältä ja aivan älyttömän kalliilta! Jos mukaan on kutsuttu 30 henkilöä, joista osa ei edes ole morsiamelle kovin läheisiä (ap esim.), niin ainut tarkoitushan on ollut saada maksajia. Pelkästään 30 hengen kolme hienoa ruokailua tulee maksamaan paljon, siihen päälle vielä limusiini, juomat ja sitten ne meikit, hoidot ja kuvaus yksin morsiamelle... Huhhuh! Kaasot ovat ajatelleet asian varmaan niin, että kun porukkaa on paljon -ja jokainen tietysti käytännössä maksaa omat ruokansa ja ne, jotka eivät juo, maksavat myös muiden juomat (!)- tuo morsiamen yletön hemmottelu ei tulisi yhtä osallistujaa kohden maksamaan niin paljon. Mutta... Eikö polttareissa kuuluisi olla kaikilla kivaa? Eikö sen kuuluisi olla se "viimeinen yhteinen tyttöjen ilta" ennen naimisiinmenoa ja oletettua perheen perustamista? Jos ne läheisimmät ystävät haluavat järjestää morsiamelle hemmottelupäivän, mikäs siinä, mutta minusta sitä ei pitäisi sekoittaa polttareihin, vaan järkätä erikseen.
Itse en osallistu polttareihin juuri siitä syystä, että mulla ei ole läheisiä ystäviä, enkä todellakaan ala maksaa jonkun kaverin/tuttavan prinsessapäivää. Eli jää vain ap suosiolla pois noista juhlista, koska niissä ainut, jolla on kivaa, on morsian.
Tämä häätouhu on mennyt ihan ihme sfääreihin. Itse pääasia, kahden ihmisen liitto, tuntuu jäävän sivuosaan. Sulhanenkin tuntuu olevan usein statistin osassa. Ja pahimmillaan erotaan parin vuoden päästä.
Tulehan ap sitten kertomaan, mitä sun sähköpostiin vastattiin/reagoitiin. Mitä sanoivat kaasot, reagoivatko sun kaverit siihen millään tavalla?
Kaikki on mennyt ihme kilpavarusteluksi: häät, lasten synttärit ja polttarit. Mihin on jäänyt mukava yhdessäolo?
Vierailija kirjoitti:
Tämä häätouhu on mennyt ihan ihme sfääreihin. Itse pääasia, kahden ihmisen liitto, tuntuu jäävän sivuosaan. Sulhanenkin tuntuu olevan usein statistin osassa. Ja pahimmillaan erotaan parin vuoden päästä.
Ja sitten sama uudestaan. Oma serkkuni on on tänä syksynä lähdössä jo kolmannelle kierrokselle ja polttarit ja häät muuttuvat vain kerta kerralla mahtipontisimmiksi. Itse jättäydyin pois tänä kesänä ja nyt hänen perheensä on syvästi loukkaantunut kun en osallistu hänen elämänsä tärkeimmän päivän viettoon kolmatta kertaa kuuden vuoden sisään.
Serkulla on vielä velkaa edellisistä häistään eikä saa enempää luottoa ja olivat yrittäneet pyytäneet lapsetonta tätiänikin ottamaan lainaa nimiinsä häitä varten vaikka muuten eivät ole tekemisissä.
Eikös ne itse häät ja hääpäivä ole se morsiamen prinsessapäivä? Milloin polttaritkin muuttuivat morsiamen prinsessapäiväksi? Ennen ne oli ihan kavereiden yhteistä hauskanpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja pahimmillaan erotaan parin vuoden päästä.
Vai tarkoititko, että parhaimmillaan liitto kestää pari vuotta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti ihmetyttää tää ilmeisesti hyvin suomalainen kiltin tytön syndrooma, jos vaatii oikein ponnisteluja kieltäytyä moisista polttareista.
Ei oo tarkotus loukata, koska tää koskettaa niin monia suomalaisia naisia ja jostain lapsuudestahan tuo kumpuaa.Mut on se vaan kamalaa, miten voidaan kasvattaa ihminen sellaiseksi, ettei oikein osaa Ei:tä sanoa ja muutenkaan omaa mielipidettä ihan normaaleihin asioihin liittyen. :O
Niin, tästähän oli taannoin Hesarissa juttua, että jämäkkyyden puute voi saada ihmisen vaikka menemään naimisiin tahtomattaan tai tekemään yms isoja asioita. Olisikin hienoa, jos lapsuudessa jo oppisi pitämään puolensa sekä itseään että muita arvostavalla tavalla. Minä, kuten varmaan moni muukin, opettelen jämäkkyyttä vasta aikuisiällä. Pikku hiljaa, mutta kuitenkin. Ja tuntuu hyvältä!
Ap
Noh, hyvä että tällasia tilaisuuksia tulee vastaan, jolloin voi kieltäytyä!
Mut ei kyse oo mun mielestä puoliensa pitämisestä, jos joku pyytää jotain tai kutsuu.
Se on puoliensa pitämistä, jos joku yrittää pakottaa sinua tekemään jotain, mitä et halua tai esim töissä kuulu toimenkuvaan. Silloin etenkin pitää puolustautua ja olla jämäkkä.
Jos ei vaan osaa sanoa yksinkertaisesti ja vähän ns välinpitämättömästi millon minkäkinlaisiin kutsuihin, että "aaa no emmä kyl tule, ei oo mun juttu" tms , niin kyse on vaan varmaan tiedostamattomasta halusta miellyttää kaikkia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne itse häät ja hääpäivä ole se morsiamen prinsessapäivä? Milloin polttaritkin muuttuivat morsiamen prinsessapäiväksi? Ennen ne oli ihan kavereiden yhteistä hauskanpitoa.
Hääpäivä on parin yhteinen rakkauspäivä. Prinsessat leikkikööt vain keskenään.
Meillä on polttareihin ollut viidenkymmenen euron sääntö.
Hyvin ollaan saatu aktiviteettiä, ruokaa, juomaa sekä strippari, ja kaikilla on ollut hauskaa.