Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin

Vierailija
24.06.2019 |

Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:

Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.

Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.

Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kysyä, josko pääsisit sulhasen polttareihin ?

Vierailija
162/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheaa minkälaista pröystäilyä ja törsäämistä ja pakkomaksamista!

Miksi ei kerätä kolehtia etukäteen, ja eletä sitten sen mukaan mitä kassaan kertyi? Olen itse ollut mukana kaksia polttareita järkkäämässä, ja me tehtiin niin, että kerättiin kolehti, katsottiin mitä kassaan tuli ja tehtiin sitten suunnitelmat sen mukaan. Osallistumaan pystyi köyhät ja kipeätkin. Jokainen laittoi kykyjensä mukaan. Sillä lailla budjetti ei myöskään järjestäjällä petä, koska pitää elää kassaan saadun rahan puitteissa,  eikä osallistujien poisjääntejä ainakaan rahapulan vuoksi tule, kun ovat jo osuutensa maksaneet kykyjensä mukaan. 

kas kun ei maailmanympärimatkaa olla varaamassa ja sille rahoittajia....!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli kerran polttarikutsu kaverin sisarukselta pari viikkoa häiden jälkeen. Olivat menneet naimisiin ja nyt olisi pitänyt järjestää hänelle "polttarit" jälkikäteen. Mitään yhteyttä ei oltu pidetty pitkiin aikoihin, paitsi silloin kun hän tarvitsi jotain, majapaikkaa, kyytiä jne, eikä tosiaan siis kutsuttu häihin. Olisin kyllä ymmärtänyt, jos olisi kerrottu hommasta etukäteen ja sanottu, että juhlat on vain aivan läheisimmille ja sukulaisille koska budjetti tai what ever, ja silloin olisin voinut vaikka häälahjan lähettääkin. Tuosta jäi vain niin pahasti juuri se maku, että tule maksajaksi, että totesin että valitettavasti on just silloin ihan hirveesti työkiireitä, että ei kykene vaikka työttömänä olinkin...

Vierailija
164/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sitä tulevaa morsianta enää kannattaa sievistellä ja kaunistella - jokuhan on jo luvannut ottaa sen vaimoksi!

Vierailija
165/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ihan liian kallista ja överiä. En ymmärrä miten joku edes kehtaa. Ymmärtävät varmasti ettei ole kovin montaa osanottajaa.

Ihan muitta mutkitta ilmoittaisin että en aio tulla, enkä malttaisi olla mainitsematta kohtuutonta budjettia.

Minä en halunnut polttareita, ei tuntunut silloin tärkeältä. Jälkeenpäin ajateltuna olisi kyllä ollut kiva jokin illanistujainen, pienellä porukalla vaikka ihan kotona. Jo ajatuksena ihana että ystävät tulee minun juhliin vaikkei mitään erikoista tehtäisi.

Vierailija
166/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joillekin tuollaiset polttarit on mieleiset, niin sitten on. Täytyykö siitäkin rääpiä negatiivisuutta? Ihan ymmärrettävää jos ei ap:lla ole rahaa niin sitten ei ole. Mut täytyykö silti arvostella ja nenänvartta pitkin nyrpistellä jos polttareista halutaankin tehdä tuollainen morsiamen hemmottelupäivä?!?

Voisko vaan jättäytyä pois ja kertoa suoraan miksi eikä inuta ja marista netissä.

Vierailija
167/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joillekin tuollaiset polttarit on mieleiset, niin sitten on. Täytyykö siitäkin rääpiä negatiivisuutta? Ihan ymmärrettävää jos ei ap:lla ole rahaa niin sitten ei ole. Mut täytyykö silti arvostella ja nenänvartta pitkin nyrpistellä jos polttareista halutaankin tehdä tuollainen morsiamen hemmottelupäivä?!?

Voisko vaan jättäytyä pois ja kertoa suoraan miksi eikä inuta ja marista netissä.

Onhan tuo aika huvittava autismimorsian, sosialisoituminen jäänyt "hieman" keskitiehen, kyllä se naurattaa.

Jos et tajua miksi, niin suosittelen kyllä avun hankkimista...

Vierailija
168/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo aika huvittava autismimorsian, sosialisoituminen jäänyt "hieman" keskitiehen, kyllä se naurattaa.

Jos jollekin pitää suositella avun hankkimista niin sulle, ei ole normaalia reagoida noin voimakkaasti tuntemattomien polttareihin saati sitten nimitellä tuntematonta morsianta ja sölköttää epämääräisiä.

Vierailija
169/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollekin pitää suositella avun hankkimista niin sulle, ei ole normaalia reagoida noin voimakkaasti tuntemattomien polttareihin saati sitten nimitellä tuntematonta morsianta ja sölköttää epämääräisiä.

En oikein ole sitä mieltä, että kyseiselle morsiamelle tarvitsee olla hienovaraisen ystävällinen, ottaen huomioon, että kyseessä on kavereidensa rahoja kuppaava puolivaras porsas.

Vierailija
170/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne polttarit on sulle liian kalliit, niin jättäydy vain pois. Minäkään en ymmärrä kyllä, miksi koet olevasi maksajan roolissa?

Koska tuo ohjelma on ensinnäkin sellainen, jossa lähinnä morsian tekee ja muut maksaa ja seuraa sivusta. Esim meikki, kampaus, valokuvaus, hieronnat. En ole morsiamen läheinen ystävä, lähinnä sellainen porukkaan kuuluva kaveri. En esim tapaa koskaan tuota morsianta kahden kesken vaan osana tiettyä porukkaa,jotka hekään eivät ole morsiamen lähipiiriä.

Ap

No kenen idea tuommoinen ohjelma edes oli? Morsiamen? Yleensähän polttareissa on ideana pitää hauskaa YHDESSÄ kavereiden kanssa viimeisenä iltana "vapaana". Te kaverit sen sijaan lähinnä pyörittelette peukaloitanne odottelemassa, kun morsian yksikseen on hemmoteltavana... Jättäydy ap vaan pois ja vetoa vaikka raskauteesi.

Vierailija
171/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän porukka sen sijaan kustantaa enemmän kuin mielellään morsiamelle hemmottelupäivän, yleensä pyritään järjestämään oikein kunnolla tavallisuudesta poikkeavaa. Kaikki panostavat mielellään maksajan rooliinsa ja säästää voi vaikka 10€ kuukaudessa jos muuten rahat tiukilla, usein kuitenkin kihlojen jälkeen seuraa häät parin vuoden sisään...

Missä oikein riittää 40€ jos mukaan laskee omat syömiset, morsiamen syömiset ja juomiset? Mielestäni kohtuullinen budjetti on 100-150€. Läheisimpien kaverien kanssa teimme viikon ulkomaanreissun ja siihen meni tonni per naama.. siihen säästettiin 15kk. Ylijäävät rahat voi kaaso/kaasot pitää palkkiona vaivasta. Etenkin jos yksin joutuu varaamaan tilat ja kilpailuttamaan hinnat jne. Todella iso työ!

Ongelma on varmaan siinä ettei morsio ole sinulle tarpeeksi arvokas ystävä jotta haluaisit mielellään panostaa hänen päiväänsä! Sillon mielestäni kannattaa jäädä pois, ajoissa ennen kuin tilat yms on varattu. Tai kysyä voiko osallistua esim pelkkään brunssiin. Kaikille reiluinta niin. Sinänsä myös huonoa pelisilmää morsiamelta ja kaasoilta jos kutsutaan ei niin läheisiä ihmisiä, jotka eivät halua osallistua kuluihin. Tai jos järjestetään kalliit polttarit jos lähes kaikki osallistujat pienituloisia/opiskelijoita/työttömiä...

Ihan niinkuin niitä säästökohteita ja rahareikiä ei löytyisi lämhempääkin, kuin jonkun kaverin polttareista. Kyllä mun mielestä polttaribudjetin pitää olla sellainen, että sen pystyy kitistään kuukauden, parin tilistä, eikä sellanen, johon pitäisi vuosikausia säästää.

Vierailija
172/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok, että jättäydyt pois tuosta syystä, mutta miksi sanot että sinut haluttiin vain maksajan rooliin? Ette siis ole lainkaan läheisiä morsiamen kanssa? Kaasojen olisi kyllä ehdottomasti pitänyt ensin kysyä polttarivierailta teille sopivaa summaa, ja mennä pienimmän summan mukaan.

Meiltä kysyttiin ja kaikki laittoivat 40-70€. Viikkoa ennen polttareita tuli infopaketti tekemisistä, hinnoista ym, 150€/nenä sis. Morsiamen osuuden syömisistä ja juomisista + aktiviteetit. Tähän päälle itsemaksettavaksi ravintolaruoat ja juomat ym sälä 2 päivälle . No eipä kehdannut peruuttaa noin lyhyellä varoajalla kun oli töistä otettu vapaat ja lapsenhoidot suunniteltu. Tuli sellanen 350€ viikonloppu siitä 😂

Vierailija
173/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on persaukista porukkaa jos ei muutamaa satkua voi heittää jonkun tyypin KERRAN elämässä oleviin polttareihin.

Vierailija
174/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on persaukista porukkaa jos ei muutamaa satkua voi heittää jonkun tyypin KERRAN elämässä oleviin polttareihin.

Mutta jos ystäviä ja hyviä kavereita on enemmän kuin yksi tai kaksi, niin tuntuu lompakossa.

n. 15 polttarit takana

Vierailija
175/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin on! Hemmetti kun olen ollut työttömänä muutaman kuukauden ja vasta elokuussa alkaa uudet työt, tällä hetkellä jää vuokran jälkeen elämiseen kuukautta kohden 497e! Kesälomamatkaa varten olen säästänyt 3-vuotta pienestä palkasta, jonne lähden ensi kuussa. Kyllä, ehdottomasti haluan laittaa 300e jonkun polttareihin.

Vierailija
176/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kaikki muut jotain köyhiä kuin mä ja joku muu? Miksi tähän ketjuun siis vastaa vain köyhät?

Uskon, että monen mielestä esim 350€/vkloppu on tosi vähän...

Kustansin kaasona siskon polttarit itse välttyäkseni tuollaiselta narinalta. Porukka ideoi hyviä juttuja ja hauskaa oli, kun ei tarvinnut puhua rahasta.

Vierailija
177/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kaikki muut jotain köyhiä kuin mä ja joku muu? Miksi tähän ketjuun siis vastaa vain köyhät?

Kustansin kaasona siskon polttarit itse välttyäkseni tuollaiselta narinalta. Porukka ideoi hyviä juttuja ja hauskaa oli, kun ei tarvinnut puhua rahasta.

Niin no tuo 350€ oli yli puolet mun kuukausituloista kun olen lapsen kanssa kotona. Eikä se nyt suoranaisesti ole ruoasta pois kun talosta löytyy työssäkäyvä puoliso, mutta ymmärtänet suhteellisuuden. Eikä siinä, kiva viikonloppu oli, mutta mielestäni jos kysytään hintahaarukkaa ja sellainen annetaan, ei se voi tuplaantua.

Vierailija
178/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no tuo 350€ oli yli puolet mun kuukausituloista kun olen lapsen kanssa kotona. Eikä se nyt suoranaisesti ole ruoasta pois kun talosta löytyy työssäkäyvä puoliso, mutta ymmärtänet suhteellisuuden. Eikä siinä, kiva viikonloppu oli, mutta mielestäni jos kysytään hintahaarukkaa ja sellainen annetaan, ei se voi tuplaantua.

No, siinä taas yksi köyhä lisää tähän joukkoon...

Vierailija
179/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsitän tän niin, että ap on kutsuttu vain maksajaksi koska joutuu osallistumaan muiden alkoholin juontiin omasta pussistaan. Tosi ajattelematonta. Sun pitäis juoma-asiassa joutua ostamaan vain omat limut.

Vierailija
180/200 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole köyhä, mutta mielestäni 350e/vkl on paljon. Johonkin oikeasti kivaan reissuun sen voisi laittaakin, sekalaisen puolituntemattoman polttariporukan juottamiseen ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän