Miesystävä syö vain sellaisia ruokia, mitä äitikin on laittanut kotona
Alkaa mennä pikkuhiljaa maku koko mieheen. Itse kuitenkin rakastan kokeilla uusia ruokia ja verrata eri maiden ruokakulttuuria. Mies on myös sitä sorttia, joka syö vaan mäkkärissä ulkomailla. Onko mielestänne "pätevä" syy erota? Naimisissa, luojan kiitos, emme ole.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Uusien asioiden kammoaminen näkyy muissakin jutuissa. Kaveri tapaili hetken yhtä miestä. Mies oli muuten kiva ja mukava tyyppi, mutta kaveria vaivasi liikaa miehen estoisuus seksiin liittyen. Kaikki muu paitsi lähetyssaarnaaja peiton alla oli nou nou, kun "en mä oo tollasta kokeillut". Voi hyvänen aika, se kokeilu voisi tapahtua nyt!
"Kaverin" puolesta kommentoit?
Ehkä se tyyppi ei vaan lämmenny siitä sun "kaveristas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ns. hieno kokki ei muita mausteita käytäkään kuin suolaa ja pippuria :)
No yritäpä tehdä vaikka intialaista, thaikkua tai meksikolaista ruokaa pelkällä suolalla ja mustalla pippurilla...
Kyllä tollaset ruokarajoitteiset on niin noloja juntteja.
Intiassa, Aasiassa tai Meksikossa ei suinkaan käytetä mausteita siksi, että ruoka maistuisi suussa paremmalta, vaan mausteilla peitetään heikkolaatuisen lihan, kasvisten yms. maku ja mausteet "puhdistavat" ja desifioivat raaka-aineet, näin ainakin uskotaan, jolloin se on myös syömä kelposta.
Esim. Kiinassa jos joku kokki saa tuoretta ja puhdasta laadukasta lihaa, ei sen makua suinkaan peitetä mausteilla, vaan halutaan saada mahdollisimman paljon esille lihan omaa makua. Ja näin siellä valmistetaan juhlaillalliset, jos halutaan tarjota vieraille parasta.
Meillä oli tuttavapariskunta, joiden kanssa moni asia synkkas ja tehtiin aika paljon yhdessä. Etenkin kun lapset oli pieniä. Heistä oli seuraa toisilleen myös.
Toisinaan yritettiin viritellä ravintolasyömisiä, mutta ei me koskaan päästy samalle kartalle aiheesta. Heidän ulkona syömispaikkansa oli mäkki, ei hese tai mikään muukaan pikasyöttölä, mäkki.
Pari kertaa käytiin jopa risteilyllä ja Tallinnassa samassa porukassa... Sehän oli jälleen samaa potaskaa.
Joskus oli heillä grillijuhlia ja me tuotiin sitten salaatteja, kalaa, juomia ja jälkkäriä. He olivat hankkineet lihoja. Lihoja erilaisista eläimistä. Oli peuraa, villisikaa, nautaa, hirveä... Niin ja iltapalaksi sitten makkaroita moinen lajitelma. Nää aikuiset eivät koskeneet mihinkään tuomiimme ruokiin, eikä juomiin. Heillä oli omat Koffit ja ne lihat. Okkei. Muille vieraille kyllä maistui.
Sekasyöjiä ollaan ite, mutta en mä vaan tajua tuota hemmetin lihan kanssa elostelua. Peruna ja makaronia lihan lisäksi. Lihakeitotkin niillä oli lihoja ja perunaa. Itse olivat liemen sentään keittäneet. Suola oli ainoa "mauste", jota käyttivät.
Yleensä vielä selittelivät omaa nirsouttaan, etteivät itse ole nirsoja, vaan lapsille ei maistu mikään muu. Jaa? tuleeko koulusta valituksia? - ei.
Niinpä muuten meilläkin, kun olivat yökylässä olleet. Mä laitan lähinnä kalaruokia ja niin kaikki on maistunut. Salaatit, pavut, jne systeemit. Aina pyysivät hedelmäsalaattia.
Lasten vanhetessa alkoi ystävyyssuhde hiipumaan. Se meni jatkuvasti vänkäämiseksi heidän puoleltaan, että miten pitää olla ja tehdä. Koskaan he eivät tulleet kutsuttuna mihinkään muille kylään, koska eivät tienneet mitä ruokaa on tarjolla. Ei voi, kun lapset alkaa taas nirsoilla ja kiukutella. Juu, lapset niillä kyllä osas käyttäytyä. He aika usein kyllä piipahtivat illanistujaisissa tai muiden synttäreillä tuosta noin vaan. Kävihän ne nyt meidän tyttären rippijuhlissakin. Aina on näille avoin kutsu, vanhemmat pysykööt poissa.
Naureskelivatkin (teinit siis), että mitkähän lihabakkanaalit iskä taas järjestää ensi vuonna, kun heidän nuorimman rippijuhlien aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yritäpä tehdä vaikka intialaista, thaikkua tai meksikolaista ruokaa pelkällä suolalla ja mustalla pippurilla...
Minusta siinä ei ole mitään noloa / junttia jos ei tietynlaisesta ruuasta pidä. Makuasioista ei voi kiistellä, kuten sanotaan. Itse en esimerkiksi välitä kovin maustetusta ruuasta, esimerkkinä nuo mainitsemasi, enkä niitä käytännössä koskaan syö. En näe mitään syytä syödä väkisin sellaista ruokaa, joka ei minulle maistu, vaikka joku minut tämän perusteella juntiksi leimasikin. Skandinaavinen ruoka yksinkertaisesti maistuu parhaalta ja suosin pääasiassa sitä.
Skandinaavinen ruoka on pääsääntöisesti todella mautonta. Kun maailmalla syö paikallisia ruokia, ymmärtää hyvin tänne tulevien turistien hämmästelyn mauttomasta ruoasta.
Jos on tottunut vaikkapa intialaiseen curryyn, niin höyrytetty siika perunasosepedillä on kyllä onnettoman mautonta. Tai se iänikuinen karjalanpaisti/ poronkäristys. Huokaus. Vähän sama kuin söisi vaivojen pilttipurkeista ruokansa. Hajutonta ja mautonta.
Ruokamme kuvastaa yhtä umpimielistä ja hajutonta ja mautonta kansaa, kuin sen syöjätkin ovat.
Ruokamme kuvastavat sitä, että täällä pohjoisessa ei kasva currya, cayennea ja chiliä, kuten tropiikissa, johtuen ihan ekosysteemistämme, eikä siitä, että olisimme jättäneet monipuoliset mausteet metsään kasvamaan, koska olemme niin mälsiä tylsimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa, Aasiassa tai Meksikossa ei suinkaan käytetä mausteita siksi, että ruoka maistuisi suussa paremmalta, vaan mausteilla peitetään heikkolaatuisen lihan, kasvisten yms. maku ja mausteet "puhdistavat" ja desifioivat raaka-aineet, näin ainakin uskotaan, jolloin se on myös syömä kelposta.
Esim. Kiinassa jos joku kokki saa tuoretta ja puhdasta laadukasta lihaa, ei sen makua suinkaan peitetä mausteilla, vaan halutaan saada mahdollisimman paljon esille lihan omaa makua. Ja näin siellä valmistetaan juhlaillalliset, jos halutaan tarjota vieraille parasta.
Minä kasvatan ja kuivatan kasvimaallani yrttejä (basilika, oregano, timjami ym) ihan niiden maun takia. Onneksi on puoliso, joka myös tykkää niistä. Oman kasvihuoneen tomaatti tilkalla oliiviöljyä ja basilikaa.. 😋
Luultavasti tuollaisen miehen äiti on hurja leijonaemo, jolta miniä ei saa hetkeä rauhaa ja, jolle mies ei uskalla sanoa, että nyt riittää. Nope, ei jatkoon
Jätäpä sen ruokkiminen äiteen huoleksi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kasvatan ja kuivatan kasvimaallani yrttejä (basilika, oregano, timjami ym) ihan niiden maun takia. Onneksi on puoliso, joka myös tykkää niistä. Oman kasvihuoneen tomaatti tilkalla oliiviöljyä ja basilikaa.. 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta siinä ei ole mitään noloa / junttia jos ei tietynlaisesta ruuasta pidä. Makuasioista ei voi kiistellä, kuten sanotaan. Itse en esimerkiksi välitä kovin maustetusta ruuasta, esimerkkinä nuo mainitsemasi, enkä niitä käytännössä koskaan syö. En näe mitään syytä syödä väkisin sellaista ruokaa, joka ei minulle maistu, vaikka joku minut tämän perusteella juntiksi leimasikin. Skandinaavinen ruoka yksinkertaisesti maistuu parhaalta ja suosin pääasiassa sitä.
Joo, onhan se skandinaavinen ruoka hyvää. Ongelmia tulee siinä, jos ja kun toinen ei tykkää mm. sienistä (kanttarellit tai tatit ei suostu maistamaan), kalassa ei saa olla ruotoja (muikku, silakka, kuha jne. ei käy, purkkitonnikala menee), ei käy kaalit, palsternakka, parsa, valkosipuli, paprika, sitruuna (edes mausteena), tilli, persilja jne. jne.
Mausteinen ruoka tarkoittaa esim. rosmariiniperunoita (perunaa, oliiviöljyä, rosmariinia ja suolaa).
Jos kelpaa lähinnä einekset, pitsa, ranskalaiset, makkara, jauhelihakastike, kurkku, porkkana, kalapuikot ja makaroonilaatikko, niin onhan se tylsää sellaisen kanssa ruokia suunnitella ja valmistaa.
Ylempi lista kuulosti mun äidin kokkaukselta.
Tulisuus ja vahvat mausteet kulttuureista joissa lihat viruvat toreilla päivän auringonpaisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuttavapariskunta, joiden kanssa moni asia synkkas ja tehtiin aika paljon yhdessä. Etenkin kun lapset oli pieniä. Heistä oli seuraa toisilleen myös.
Toisinaan yritettiin viritellä ravintolasyömisiä, mutta ei me koskaan päästy samalle kartalle aiheesta. Heidän ulkona syömispaikkansa oli mäkki, ei hese tai mikään muukaan pikasyöttölä, mäkki.
Pari kertaa käytiin jopa risteilyllä ja Tallinnassa samassa porukassa... Sehän oli jälleen samaa potaskaa.
Joskus oli heillä grillijuhlia ja me tuotiin sitten salaatteja, kalaa, juomia ja jälkkäriä. He olivat hankkineet lihoja. Lihoja erilaisista eläimistä. Oli peuraa, villisikaa, nautaa, hirveä... Niin ja iltapalaksi sitten makkaroita moinen lajitelma. Nää aikuiset eivät koskeneet mihinkään tuomiimme ruokiin, eikä juomiin. Heillä oli omat Koffit ja ne lihat. Okkei. Muille vieraille kyllä maistui.
Sekasyöjiä ollaan ite, mutta en mä vaan tajua tuota hemmetin lihan kanssa elostelua. Peruna ja makaronia lihan lisäksi. Lihakeitotkin niillä oli lihoja ja perunaa. Itse olivat liemen sentään keittäneet. Suola oli ainoa "mauste", jota käyttivät.
Yleensä vielä selittelivät omaa nirsouttaan, etteivät itse ole nirsoja, vaan lapsille ei maistu mikään muu. Jaa? tuleeko koulusta valituksia? - ei.
Niinpä muuten meilläkin, kun olivat yökylässä olleet. Mä laitan lähinnä kalaruokia ja niin kaikki on maistunut. Salaatit, pavut, jne systeemit. Aina pyysivät hedelmäsalaattia.Lasten vanhetessa alkoi ystävyyssuhde hiipumaan. Se meni jatkuvasti vänkäämiseksi heidän puoleltaan, että miten pitää olla ja tehdä. Koskaan he eivät tulleet kutsuttuna mihinkään muille kylään, koska eivät tienneet mitä ruokaa on tarjolla. Ei voi, kun lapset alkaa taas nirsoilla ja kiukutella. Juu, lapset niillä kyllä osas käyttäytyä. He aika usein kyllä piipahtivat illanistujaisissa tai muiden synttäreillä tuosta noin vaan. Kävihän ne nyt meidän tyttären rippijuhlissakin. Aina on näille avoin kutsu, vanhemmat pysykööt poissa.
Naureskelivatkin (teinit siis), että mitkähän lihabakkanaalit iskä taas järjestää ensi vuonna, kun heidän nuorimman rippijuhlien aika.
Olipas pitkä valitusvirsi sinulta. Huh huh.
Jätin naisystäväni samasta syystä. Ei suostunut kokeilemaan yhtään mitään tuokaa. Kaikki piti olla samaa kuin ennenkin.
En ymmärrä miten joku voi jämähtää paikalleen. Onneksi tajusin erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se skandinaavinen ruoka hyvää. Ongelmia tulee siinä, jos ja kun toinen ei tykkää mm. sienistä (kanttarellit tai tatit ei suostu maistamaan), kalassa ei saa olla ruotoja (muikku, silakka, kuha jne. ei käy, purkkitonnikala menee), ei käy kaalit, palsternakka, parsa, valkosipuli, paprika, sitruuna (edes mausteena), tilli, persilja jne. jne.
Mausteinen ruoka tarkoittaa esim. rosmariiniperunoita (perunaa, oliiviöljyä, rosmariinia ja suolaa).
Jos kelpaa lähinnä einekset, pitsa, ranskalaiset, makkara, jauhelihakastike, kurkku, porkkana, kalapuikot ja makaroonilaatikko, niin onhan se tylsää sellaisen kanssa ruokia suunnitella ja valmistaa.
Jos parisuhteen osapuolilla on täysin erilaiset ruokamieltymykset eikä kumpikaan pysty joustamaan, on varmasti ainut keino se, että molemmat tosiaan tekevät itse omat ruokansa. Tai ostavat kaupasta eineksinä, miten vaan. Tokihan on tylsää jos on itse innokas kokkailemaan uusia ruokia ja kumppani ei niitä koskaan halua maistaa. Makuelämyksen jakaminen on monelle tärkeä osa ruokailua.
Tuo aloittajan kuvaama ravintolajuttu onkin vähän ikävämpi. Ei liene mitenkään ihanteellinen tilanne, jos molemmat joutuvat syömään eri ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoltahan tuo kuulostaa. Teet tai laitat miehen tekemään pari kertaa kuukaudessa oikein hervottoman ison satsin makaronilaatikkoa ja perunalihalaatikkoa. Niistä sitten pakastimeen sopivia kerta-annoksia. Myös jauhelihakastiketta, karjalanpaistia, lihakeittoa ja kalakeittoa voi tehdä isoja määriä ja laittaa pakastimeen. Kalapuikot, pakastemuusit ja roiskeläpät voi myös ostaa pakastimeen valmiiksi. Hernekeitot saa purkkina.
Eiköhän se miehelle riitä vain muutama erilainen äidin pöperö, joita voi syödä aina tiettynä viikonpäivänä, esimerkiksi näin:
- maanantaina makaronilaatikkoa/perunalihalaatikkoa/kaalilaatikkoa
- tiistaina lihasoppaa/kalakeittoa/kaalikeittoa
- keskiviikkona pastaa/muusia ja jauhelihakastiketta
- torstaina hernekeittoa
- perjantaina kalapuikkoja ja muusia
- lauantaina pitsaa/makkaraa
- sunnuntaina karjalanpaistia ja keitinperunoita
Ja itse voit syödä joko samaa kuin mies tai tehdä jotain maukkaampaa ja vaihtelevampaa. Laita kuitenkin miehelle omasta annoksestasi ihan pieni maistiaisannos, jos vaikka mies vahingossa mieltyisi johonkin muuhunkin ruokaan.
Jotkut vaan on niin pirun tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ranskalaiseen mieheen, jonka kotona on syöty aina kolmen ruokalajin illallisia, olipa kuinka kiire tahansa. Kyllä se laadukkuus näkyy muissakin asioissa.
Oih, kokkaava ranskalainen mies olisi kyllä ihana. Ja varsinkin, kun joka päivä saisi kolmen ruokalajin illallisen. Aivan varmasti auttaisin tiskien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tylsyys ei todellakaan näy ruokavaliosta. Ymmärrän hyvin nirsoja syöjiä. Joidenkin ihmisten suussa ruoat vain maistuvat jotenkin erilailla kuin toisten, kenties vahvemmin kuin toisten, mene ja tiedä. Sen huomaa helposti lasten kanssa. Vaikka kasvattaisi lapsensa ihan samalla tavalla, voi porukasta löytyä sekä nirsoja että kaikkiruokaisia, eikä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka tylsä tai mielenkiintoinen persoona lapsi on.
Ihmisillä on vain kova tarve olla tavalla tai toisella parempia kuin muut, vaikka se paremmuus näkyisi vain siinä, että itse saa alas etanat ja osterit yökkäämättä, kun taas toinen ei siihen pysty. Nirsous on harvoin valinta. Nirsoudella ei ole myöskään mitään tekemistä sivistystason kanssa. Toisista ei koskaan tule tulisen ruoan ystäviä, vaikka maistelisivat niitä kuinka kauan, toisista taas ei jonkin muun ruoan ystäviä, makuasiat ovat aika henkimaailman juttuja. Sitä ei vaan voi toinen ihminen ymmärtää, miten toinen kokee ruoan. Kaverini ei lapsena sietänyt jugurttien hedelmäpaloja, kun taas minulle ne olivat ihan ok. En silti olisi ikinä mennyt sanomaan kaveriani juntiksi tai tylsäksi, enkä sanoisi vieläkään, vaikka hän edelleen inhoaisi hedelmäpaloja jugurtissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tylsyys ei todellakaan näy ruokavaliosta. Ymmärrän hyvin nirsoja syöjiä. Joidenkin ihmisten suussa ruoat vain maistuvat jotenkin erilailla kuin toisten, kenties vahvemmin kuin toisten, mene ja tiedä. Sen huomaa helposti lasten kanssa. Vaikka kasvattaisi lapsensa ihan samalla tavalla, voi porukasta löytyä sekä nirsoja että kaikkiruokaisia, eikä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka tylsä tai mielenkiintoinen persoona lapsi on.
Ihmisillä on vain kova tarve olla tavalla tai toisella parempia kuin muut, vaikka se paremmuus näkyisi vain siinä, että itse saa alas etanat ja osterit yökkäämättä, kun taas toinen ei siihen pysty. Nirsous on harvoin valinta. Nirsoudella ei ole myöskään mitään tekemistä sivistystason kanssa. Toisista ei koskaan tule tulisen ruoan ystäviä, vaikka maistelisivat niitä kuinka kauan, toisista taas ei jonkin muun ruoan ystäviä, makuasiat ovat aika henkimaailman juttuja. Sitä ei vaan voi toinen ihminen ymmärtää, miten toinen kokee ruoan. Kaverini ei lapsena sietänyt jugurttien hedelmäpaloja, kun taas minulle ne olivat ihan ok. En silti olisi ikinä mennyt sanomaan kaveriani juntiksi tai tylsäksi, enkä sanoisi vieläkään, vaikka hän edelleen inhoaisi hedelmäpaloja jugurtissa.
Selityksiä riittää.