Kotihoidetut lapset ovat huomattavasti hankalampia koulussa kuin pk:ssa olleet. T:ope
Kymmenen vuoden opettajakokemuksella täytyy sanoa, että yleensä kotihoidetut lapset vaativat koulussa meiltä opettajilta melkoisen paljon enemmän kuin pk:ssa tai ainakin eskarissa olleet. He ovat esim.
- itkuherkempiä (itkeskelevät alussa ties mistä syistä)
- arempia ja epäsosiaalisempia
- koulun tapoihin ja väkimäärään tottumattomampia
- usein huomattavasti lapsellisempia
Tämä on valitettava totuus. Lisäksi näiden kotihoidettujen kotona olevat äidit ovat oikeita opettajan iloja, soittelevat harva se päivä ja ilta (jopa kesken oppituntien) kyselläkseen, kuinka Matti/Maija pärjää.
Itse suosittelen päiväkotia ainakin osapäiväisenä IHAN JOKAISELLE lapselle ennen kouluun tuloa vähintään sen eskarivuoden, mielellään enemmänkin.
T:alkuopettaja
Kommentit (146)
miten ylipäänsä kotihoito vs. päivähoito näihin liittyy? Eivät sitten niin MITENKÄÄN.
Vierailija:
-koska hän ei osaa tehtävää
-koska hänen kynänsä hävisi
-koska hänen pitäisi mennä vessaan, eikä hän uskalla kysyä
-koska välitunnilla sattui jotain mieltä kaihertavaa
-koska on yleisesti paha olo esim. kotijuttujen takia (kani kuoli, vanhemmat riitelivät)
-koska naapuri sanoi ilkeästi
-koska edessä istuva mulkaisi pahasti
jne. jne.
ihan varmasti olettavat,
että lasta lohdutetaan (ja lohdutetaankin, tietysti)
että lapsi puetaan (vetoketju,kengännauhat, rukkaset hihojen sisään)
että lapsen ruokailua valvotaan ja häntä maanitellaan syömään
että hänen mielialaansa aistitaan säännöllisesti ja huonoon mieleen puututaan välittömästi
että lasten riitatilanteet paitsi ratkaistaan, myös ennakoidaan ja estetään
Ja vastikään kuulin yhdestä lapsesta, joka oli koko ekaluokan ajan käytännössä istunut opettajan sylissä... normaaliluokassa
Ihmisille on hyväksi oppia tietyt käyttäytymissäännöt jo pienenä (tutkittu että paras aika 2-7-vuotiaana). Kaikki kodit eivät näytä pystyvän takaamaan tätä.
Keski- ja Etelä-Euroopassa 3-vuotiaat aloittavat jo koulunkäynnin. Välttämättä siinä ei juuri ulkoilla, vaan ihan jo opiskellaan esim. matematiikkaa ja englantia. Siihen verrattuna suomalainen päiväkotielämä takaa kuitenkin " lapsellisempaa" toimintaa.
Vierailija:
Haluaa että lapsi on aina kiltisti, kuuntelee opettajaa ja on suostuvainen mihin vaan. Joku toinen taas haluaa että lapsi oppii kyseenalaistamaan, olemaan utelias, väittelyyn kykenevä jne.Itse miettinyt paljonkin viime aikoina koko koulu systeemiä..Eikä ajatukseni ole pelkästään positiivisia..
T: Eräs kenen lapsi koulussa osaa olla hankalakin, open kiusaksi asti..ja silti päiväkodissa ollut.
ei yleensä itke sitä, että häntä " mulkaistiin" , ja moni osaa myös itse etsiä sen kynän sieltä pulpetin alta. Hiukan sellainen kovempi pinta (joka ei ole paha asia) kasvaa eskarivuodne aikana.
On lapsen elämässä tärkeä taito pitää vähän puoliaan, sanoa reippaasti vastaan " älä hauku" " en tule nyt mukaan" , ettei olisi ihan mattona toisten jaloissa.
Meillä on 23 lasta 6-7 -vuotiaiden eskariryhmässä. Yleensä hoitajia on paikalla yksi, juuri ja juuri eskaritehtäviä tehtäessä kaksi (yksi kuusivuotiaiden kanssa, yksi eskarilaisten).
Hälinä ja suuret ryhmät ne kasvattavat lapsista keskittymiskyvyttömiä ja " kuseskelevia minä-minä -tyyppejä" . Ei kotikasvatus.
Ota huomioon, että kotona niitä käytöstapoja joku opettaakin, päiväkodissa yritetään, muttei ehditä.
Ja minä olen lto, hoitovapaalla mahdollisimman pitkään.
katsomasta tv:tä tai videoita aamuyölle. Opettajalla olisi pitänyt olla siihenkin vastaus. Ja olisihan se ollutkin: laitteet pois. Ei tullut ilmeisesti äideille mieleen.
Vierailija:
Valitettavaa, mutta totta. Se huomiointi ja sylittelypaikka on edelleen kotona. Ei opettajalta voi vaatia mahdottomia! Hänen työnsä on opettaa, ei olla mikään äidinkorvike.
Kunnallinen koululaitos kun hoitelee tätä peruskansaa ja syöttää sille peruskauraa, johon massa tyytyy, kaikki eivät
Meille soittaa myös vanhempia, jotka kysyvät opelta, miten lasta hoidetaan, jos hänellä on esim. ripuli, vesirokko, kuumetta...
yksilöllisiä.
Vierailija:
Hälinä ja suuret ryhmät ne kasvattavat lapsista keskittymiskyvyttömiä ja " kuseskelevia minä-minä -tyyppejä" . Ei kotikasvatus.
/i]
Ovat ihan päinvastaista mieltä ja nimenomaan sen takia, että pk-lapset rauhattomia ja kovaäänisiä.
Sitä paitsi nykyään kyllä kotikasvatetut lapsetkin käyvät ennen koulua eskarin, että oliskohan ap ihan provo?! Omat lapseni ovat kotikasvatettuja ja koulun kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia enkä kyllä soittele opettajille kuin sairastapauksissa. Hyvin ovat pärjänneet, ovat sosiaalisia eivätkä itkeskelleet edes ekaluokalla. Kyllä nykyään opitaan koulussa tarvittavat alkeistaidot jo eskarissa.
Yleistät aika epäpätevästi, ap.
Aivan vastaavasti voisi kärjistää toisin päin. Lapsensa varhain päivähoitoon vievät eivät piittaa lapsestaan pätkääkään, eivät koskaan osallistu vanhempainiltoihin tai -toimikuntiin, laiminlyövät lapsiaan ja jättävät ilman kunnon hoitoa iltaisin ja viikonloppuisin.
mitä? No ihan varmasti sellaisia on, ja juuri näiden lapsensa varhain hoitoon vievien joukossa :D
Huomaatko, mikä yleistys...
Vierailija:
ihan varmasti olettavat,
että lasta lohdutetaan (ja lohdutetaankin, tietysti)
että lapsi puetaan (vetoketju,kengännauhat, rukkaset hihojen sisään)
että lapsen ruokailua valvotaan ja häntä maanitellaan syömään
että hänen mielialaansa aistitaan säännöllisesti ja huonoon mieleen puututaan välittömästi
että lasten riitatilanteet paitsi ratkaistaan, myös ennakoidaan ja estetäänJa vastikään kuulin yhdestä lapsesta, joka oli koko ekaluokan ajan käytännössä istunut opettajan sylissä... normaaliluokassa
Ja ujoista nyt vähiten on muille haittaa, itsekin olin muiden silmissä varmaan lähes näkymätön. Erittäin kiltti ja tunnollinen.
Vierailija:
Meille soittaa myös vanhempia, jotka kysyvät opelta, miten lasta hoidetaan, jos hänellä on esim. ripuli, vesirokko, kuumetta...
Niin, onhan se _ihan_ kamalaa ja luonnotonta jos ja kun 6-7v lapsi on lapsellinen.
Hajoa ap selvään epäpätevyyteesi.
sopivan tavan opiskeluun. Oli se sitten tavallinen luokka, erityisluokka, kotiopiskelu jne. Meillä on katsokaas oppivelvollisuus!
Itselläni on kolme lasta - esikoinen vietiin hoitoon 9kk iässä. Keskimmäinen meni hoitoon 3.5-vuotiaana ja kuopus 1.5-vuotiaana.
Kaikki pärjäävät erittäin hyvin, mitään eroja ei ole. Saavat jokainen erittäin hyviä arvosteluja ja kiitosta käytöksestään.
Huom! Ei se ole hoitopaikan asia kasvattaa lasta, vaan vanhempien. Näin mekin olemme tehneet - jokaisen lapsen kohdalla vähän eri tavalla, mutta olemme kantaneet vastuumme itse.
Eikös eskarin tarkoitus ole harjoittaa lasta selviytymään koulussa. Ei päiväkoti tee lapsesta koululaista. Vai ovatko ne lapset huippuyksilöitä jotka on kasvatettu kolmivuotiaaksi kotona ja menneet sitten päiväkotiin ja käyneet siellä eskarin.
Vierailija:
sopivan tavan opiskeluun. Oli se sitten tavallinen luokka, erityisluokka, kotiopiskelu jne. Meillä on katsokaas oppivelvollisuus!
eka luokka on juuri sitä varten, että opetellaan ryhmässä toimimista.