Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokakulujen jakaminen suhteessa.

Rahasta
03.06.2019 |

Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.

Kommentit (296)

Vierailija
221/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä nyt kumminkin ensivaikutelman perusteella alkaa kallistua siihen, että ruokatarjoilua ei ole niin ei paljon kiinnosta muutenkaan. Sanoi tulevansa töiden jälkeen, mutta ei ole näkynyt. Kai se illalla tänne kömpii jos ois vaikka jotain muuta tarjolla. Niinköhän huomisen suunnitelmat peruuntuu myös.

Vierailija
222/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta kirjoitti:

Kyllä tässä nyt kumminkin ensivaikutelman perusteella alkaa kallistua siihen, että ruokatarjoilua ei ole niin ei paljon kiinnosta muutenkaan. Sanoi tulevansa töiden jälkeen, mutta ei ole näkynyt. Kai se illalla tänne kömpii jos ois vaikka jotain muuta tarjolla. Niinköhän huomisen suunnitelmat peruuntuu myös.

Ei varmaan kannata odottaa liikoja niin ei pety.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta kirjoitti:

Surullista, mutta ainakin näet nyt kuinka mies aidosti käyttäytyy 😕. Totuus on aina parempi kuin toivossa eläminen.

Vierailija
224/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, ei jaksa lukea noin pitkää sepusta, mutta kaikki on miehen vika.

Samat sanat ja lisäksi vielä: Jätä se sika!

Vierailija
225/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasta kirjoitti:

Surullista, mutta ainakin näet nyt kuinka mies aidosti käyttäytyy 😕. Totuus on aina parempi kuin toivossa eläminen.

Näinhän se on. Ärsyttää, kun puolitoista vuotta olen ilmeisesti ollut vain hyödyke.

Vierailija
226/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa jos mies osoittaa pahimmat epäilyt todeksi, mutta kuten joku jo sanoikin niin parempi kuitenkin selvittää asioiden todellinen laita :/

Vierailija
227/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasta kirjoitti:

Näinhän se on. Ärsyttää, kun puolitoista vuotta olen ilmeisesti ollut vain hyödyke.

Mutta se on parempi kuin kaksi, kolme, kymmenen vuotta. Yritä ajatella kuinka paljon tästä opit - kaikki nuo mitä mies on tehnyt, on jotain mitä jatkossa osaat jo ekalla kerralla katsoa ihan eri silmin.

Vierailija
228/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haluaa vain turvallista seksiä lastensa kanssa naimisissa olevalta naiselta, eiköhän joku exceltaulukko tarjottavista aterioista ole viimeinen niitti :D

Vierailija
229/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa jos mies osoittaa pahimmat epäilyt todeksi, mutta kuten joku jo sanoikin niin parempi kuitenkin selvittää asioiden todellinen laita :/

On se vaan pelottavaa miten hyvin joku osaa esittää välittävänsä. Mitenhän itsensä saa vielä joskus skarpattua luottamaan vai onkohan se oltava yksin, itseensä voi luottaa aina.

Vierailija
230/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasta kirjoitti:

Mutta se on parempi kuin kaksi, kolme, kymmenen vuotta. Yritä ajatella kuinka paljon tästä opit - kaikki nuo mitä mies on tehnyt, on jotain mitä jatkossa osaat jo ekalla kerralla katsoa ihan eri silmin.

Näin se on ajateltava. Ryven hetken tunteissani ja ryhdistäydyn sitten.

Vierailija
231/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surullista. Tai sitten mies on vähän loukkaantunut tästä järjestelystä alussa ja osoittaa mieltään. Älä vielä luovuta!

Vierailija
232/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies olisi tullut. Jokainen loukkaantuisi tuollaisesta epäluottamuksesta. Minua pidetään lokkina.

Kukaan ei halua säätää vieraana omien ruokahyllyjen kanssa. Tuo loukkaus on kyllä enemmän henkinen. Osoittaa miten minusta täällä ajatellaan. Ei siihen kannata lähteä. Jokainen sen tajuaa, kun neutraalisti asettaa itsensä miehen asemaan.

Vierailija
233/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tämä on provo. Mutta provon aihe on valtataistelu parisuhteessa

Vierailija
234/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa surullista. Tai sitten mies on vähän loukkaantunut tästä järjestelystä alussa ja osoittaa mieltään. Älä vielä luovuta!

Tottakai hän on loukkaantunut. Jokainen oöi8si. Tämä on valtataistelu. Eikä kovin kaunista, en usko että suhde jatkuu. Ei se kyllä liity mihinkään ruokaan tai rahaan, vaan toisen liian pitkälle menevään loukkaukseen. Ei se liity myöskään välittämiseen

Vierailija
235/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta kirjoitti:

Vastaan tässä samassa noihin viimeisiin viesteihin.

Heti tuli fiilis, että ei voi olla tottakaan, kun kaupan parkkipaikalla ilmoittaa lompakon jääneen. Tätä lompakon unohdusta sattunut melko usein enkä yleensä ole passittanut hakemaan.

En tiedä olisiko ollut aikomus olla koko viikonloppu ilman, mahdollisesti ruokaostosten ajan ainakin, mutta luultavasti olisi hakenut lompakon vaateostoksille lähtiessä.

Tuosta lihan tarjoamisesta mietin mikähän taustalla. Joko jotain taka-ajatusta tai sitten haluaa korjata käytöstään mukavampaan suuntaan, koska olen sanonut, että kärttyinen ja mököttävä käytös vaikuttaa negatiivisesti koko porukan ilmapiiriin.

Toisaalta tuo ei sinällään välttämättä ole ongelma, koska lapset varmasti jatkossakin tarjoavat hänelle herkuistaan ja kyllä minäkin satunnaisista kahvipullistani voin antaa.

Kaupasta hän osti eväät töihin, kahta eri lihaa, kuivalihaa, rahkoja ja leipää. Ennestään hänellä oli omaa puuroaan täällä niin pärjäsi illan ja aamun. Nyt hän on töissä ja toivottavasti tulee kaupan kautta meille sillä mitään leivänpäällysteitä hän ei ole ostanut eikä lisukkeita mistä tekisi ruokaa lihan kanssa. Yleensä käyttää myös maitoa ja voita.

Miksi hän tulisi teille?

Nurmikko pitäisi leikata?

Vierailija
236/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies olisi tullut. Jokainen loukkaantuisi tuollaisesta epäluottamuksesta. Minua pidetään lokkina.

Kukaan ei halua säätää vieraana omien ruokahyllyjen kanssa. Tuo loukkaus on kyllä enemmän henkinen. Osoittaa miten minusta täällä ajatellaan. Ei siihen kannata lähteä. Jokainen sen tajuaa, kun neutraalisti asettaa itsensä miehen asemaan.

Jaa lokki vastailemassa...

Minulla ei ole kertaakaan unohtunut lompakko kotiin jos olen lähtenyt seurustelukumppanin kanssa kauppaan. Jos olisi käynyt näin ja toinen olisi maksanut osuuteni olisin heti kotiin tultua hakenut lompakkoni ja maksanut velkani. Se olisi ollut toisen kunnioittamista jne.

Miehen selitys yhdessä menee liikaa rahaa kun haluan käyttää vain 50€ viikossa ruokaan. Siis vain hänen kuluillaan on merkitystä. Normaali ihminen huomaisi myös paljonko aplta kului ruokaan eikä vain tuijottaisivat sitä että minä haluan elää halvalla ja maksatan osan kuluistani naisystävälläni ja olen tyytyväinen.

Ymmärrän että mies ei välttämättä enää halua olla apn kanssa. Kyllähän tuo lompakon unohtaminen viittaa suoraan siihen että tarkoituksellista ja tietoista lokkeilua. Ja kun ap osoitti selkeästi ettei hyväksy tätä enää niin mies loukkantui.

Tsemppiä ap ja hyvä että homma selviää. Pidät vaan huolen ettei mies tauon jälkeen ujuttaudu takaisin elämäänne vanhoin ehdoin. Tietysti jos myöntää että maksatti sinulla osan elämisestään ja on oikeasti valmis järkevään yhteiseloon voi vielä olla mahdollisuuksia. Mutta itselläni olisi vaikea enää kunnioittaa miestä joka tahallaan unohtaa lompakon että ei tartte maksaa...

Vierailija
237/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet usein syö 2x niin paljon kuin nainen. Nainen syö yhden pihvi, mies kaksi jne. Jostain kumman syystä monen miehen mielestä ruokakulut pitäisi laittaa puoliksi.

Jos oisin sä AP, niin ilmoittaisin miehelle, että ruokakulut puoliksi ja ulkona molemmat maksaa omansa. SEKÄ, että paljon käyttämänsä herkkunsa molemmat ostaa itse esim. alkoholit, suklaat, jäätelöt. Siis jos mies vaikka juo jatkuvasti limsoja/alkoholeja ja nainen ei yhtään, niin eihän toisen kuulu tämmöisiin osallistua.

Itse olen naimisissa varakkaan miehen kanssa. Hän maksaa kaiken, mut mä oonkin sitten huushollerska. Oman palkkatyöni lisäksi siis. Hyvin on menny. Ei tarvi riidellä kuka siivoaa tai kuka maksaa 😆 Monella naisella kun tilanne on, että hoitelevat yksin kotihommat (tai saavat miehen tekeen vähän karmean riitelyn kautta) JA siltikin maksavat puolet, usein pienemmästä palkastaan.

Juu. Kannattaa pitää huoli siitä, ettei joudu hyväksikäytetyksi.

Vierailija
238/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa lokki vastailemassa...

Minulla ei ole kertaakaan unohtunut lompakko kotiin jos olen lähtenyt seurustelukumppanin kanssa kauppaan. Jos olisi käynyt näin ja toinen olisi maksanut osuuteni olisin heti kotiin tultua hakenut lompakkoni ja maksanut velkani. Se olisi ollut toisen kunnioittamista jne.

Miehen selitys yhdessä menee liikaa rahaa kun haluan käyttää vain 50€ viikossa ruokaan. Siis vain hänen kuluillaan on merkitystä. Normaali ihminen huomaisi myös paljonko aplta kului ruokaan eikä vain tuijottaisivat sitä että minä haluan elää halvalla ja maksatan osan kuluistani naisystävälläni ja olen tyytyväinen.

Ymmärrän että mies ei välttämättä enää halua olla apn kanssa. Kyllähän tuo lompakon unohtaminen viittaa suoraan siihen että tarkoituksellista ja tietoista lokkeilua. Ja kun ap osoitti selkeästi ettei hyväksy tätä enää niin mies loukkantui.

Tsemppiä ap ja hyvä että homma selviää. Pidät vaan huolen ettei mies tauon jälkeen ujuttaudu takaisin elämäänne vanhoin ehdoin. Tietysti jos myöntää että maksatti sinulla osan elämisestään ja on oikeasti valmis järkevään yhteiseloon voi vielä olla mahdollisuuksia. Mutta itselläni olisi vaikea enää kunnioittaa miestä joka tahallaan unohtaa lompakon että ei tartte maksaa...

Koita päästä yli tästä minä olisin sitä tai tätä. Mieti vaan neutraalisti itseäsi ihmisen asemaan. Oli aihe mikä tahansa ja saat märän rätin kasvoillesi. Miten reagoit?

Yhtälailla suosittelen alouttajalle jotain ihan muuta kuin tällaista valtapeliä.

1. En olisi suhteessa, jossa koen olevani hyväksikäytetty, en alkaisi mihinkään peleihin

2. En olisi suhteessa, jossa minua pidetään hyväksikäyttäjänä, en alkaisi mihinkään peleihin

Pelistähän tässä on kyse. Suhteessa, jossa halutaan oikeasti selvittää asiat, se ei tapahdu loukkaamalla ja mustan kirjan pitämisellä.

Vierailija
239/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli hän sieltä sitten ja halusi jutella.

Hän sanoo, että omat ruuat on ihan hyvä systeemi ja sopii hänelle hyvin, hän ei ole edes tajunnut olevansa rahallisesti hyötyvän asemassa suhteessa.

Hän ei pitänyt kiirettä tänne tulolla koska hänellä on ollut tunne, että en ole kiinnostunut viettämään aikaa yhdessä. Tunne on kuulemma tullut siitä, että en ole laittanut paljon viestiä hänen ollessaan poissa, olen lähinnä vastannut hänen laittamiin viesteihin.

Tämän päivän suunnitelmia ei ole peruttu. Katsotaan nyt miten etenee.

Vierailija
240/296 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hän aiemminkin pitänyt omia syötäviä joita piilotellut muilta.

En laske ihmistä vieraaksi / kyläilijäksi jos hän viettää keskimäärin 6 päivää viikosta täällä, ollen kuin kuka tahansa muukin asukas.

Ihan neutraalisti tässä mietin asiaa ja miten itse toimisin jos tilanne olisi toisinpäin. Tällöin maksaisin osuuteni ruokakuluista, mutta tässä tapauksessa kyse siitä, että mies ei maksanut osuuttaan ja sen lisäksi oli jatkuvaan äreänä, kun mukamas minä hyödyn hänestä rahallisesti. Ilman kiukuttelua ja valitusta olisin antanut tilanteen olla ennallaan ja maksanut hänen ylläpidostaan jatkossakin, ainoastaan ulkona syömisen olisin muuttanut niin, että kumpikin maksaa omansa. Hän itse oli tyytymätön ja siksi tarvittiin kokonaisvaltainen muutos.