Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokakulujen jakaminen suhteessa.

Rahasta
03.06.2019 |

Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.

Kommentit (296)

201/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies osti ruokakaupasta?

Vierailija
202/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tässä samassa noihin viimeisiin viesteihin.

Heti tuli fiilis, että ei voi olla tottakaan, kun kaupan parkkipaikalla ilmoittaa lompakon jääneen. Tätä lompakon unohdusta sattunut melko usein enkä yleensä ole passittanut hakemaan.

En tiedä olisiko ollut aikomus olla koko viikonloppu ilman, mahdollisesti ruokaostosten ajan ainakin, mutta luultavasti olisi hakenut lompakon vaateostoksille lähtiessä.

Tuosta lihan tarjoamisesta mietin mikähän taustalla. Joko jotain taka-ajatusta tai sitten haluaa korjata käytöstään mukavampaan suuntaan, koska olen sanonut, että kärttyinen ja mököttävä käytös vaikuttaa negatiivisesti koko porukan ilmapiiriin.

Toisaalta tuo ei sinällään välttämättä ole ongelma, koska lapset varmasti jatkossakin tarjoavat hänelle herkuistaan ja kyllä minäkin satunnaisista kahvipullistani voin antaa.

Kaupasta hän osti eväät töihin, kahta eri lihaa, kuivalihaa, rahkoja ja leipää. Ennestään hänellä oli omaa puuroaan täällä niin pärjäsi illan ja aamun. Nyt hän on töissä ja toivottavasti tulee kaupan kautta meille sillä mitään leivänpäällysteitä hän ei ole ostanut eikä lisukkeita mistä tekisi ruokaa lihan kanssa. Yleensä käyttää myös maitoa ja voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
203/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo systeemi, että pariskunnalla on jääkaapissa ja hyllyssä omat ruuat, joita syövät ja valmistavat omat ruokansa, kuulostaa lähinnä kämppiksiltä.

Toisaalta, on sekin parempi vaihtoehto kuin se, että toinen maksaa selvästi suuremman osan ruokakuluista. Lisäksi ei tule riitaa siitä, jos toinen haluaa syödä laadukasta kotimaista luomuruokaa ja toinen valitsee kaikista halvimmat Rainbowin ja X-Tra -tuotteet.

Vierailija
204/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - ehkä kerroit jo, mutta miten ilmaisit asian eli eri hyllyt ja omat ruoat miehelle? Jotta ei olisi riitaa, vai jotta hän säästäisi rahaa, vai miten?

Vierailija
205/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta kirjoitti:

Heti tuli fiilis, että ei voi olla tottakaan, kun kaupan parkkipaikalla ilmoittaa lompakon jääneen. Tätä lompakon unohdusta sattunut melko usein enkä yleensä ole passittanut hakemaan.

En tiedä olisiko ollut aikomus olla koko viikonloppu ilman, mahdollisesti ruokaostosten ajan ainakin, mutta luultavasti olisi hakenut lompakon vaateostoksille lähtiessä.

Tuosta lihan tarjoamisesta mietin mikähän taustalla. Joko jotain taka-ajatusta tai sitten haluaa korjata käytöstään mukavampaan suuntaan, koska olen sanonut, että kärttyinen ja mököttävä käytös vaikuttaa negatiivisesti koko porukan ilmapiiriin.

Toisaalta tuo ei sinällään välttämättä ole ongelma, koska lapset varmasti jatkossakin tarjoavat hänelle herkuistaan ja kyllä minäkin satunnaisista kahvipullistani voin antaa.

Kaupasta hän osti eväät töihin, kahta eri lihaa, kuivalihaa, rahkoja ja leipää. Ennestään hänellä oli omaa puuroaan täällä niin pärjäsi illan ja aamun. Nyt hän on töissä ja toivottavasti tulee kaupan kautta meille sillä mitään leivänpäällysteitä hän ei ole ostanut eikä lisukkeita mistä tekisi ruokaa lihan kanssa. Yleensä käyttää myös maitoa ja voita.

Ohis, mutta mita Bull Mentulaa sa tapailet? Kuivalihaa ja rahkoja...salil eka salil vika? :) 

Vierailija
206/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos updatesta AP! Olisi hyvä idea laittaa muistiin kaikki miehen lokkeiluyritykset heti kun ne tapahtuu. Vaikka oman puhelimen muistioon, tyyliin "Torstai: unohti lompakon kauppareissulla". Ihmismielellä kun on taipumus selitellä asioita parhain päin ja unohtaa vanhat vääryydet, joten keräämällä kaiken yhteen näet kokonaisuuden paremmin. Voit muistella myos kaikki vanhat mitkä tulevat mieleen.

Minusta tuntuu että näitä tapahtumia on PALJON eikä tässä ketjussa ole tullut kuin jäävuoden huippu. Voisi olla silmiä avaava kokemus nähdä ne kaikki kerralla listattuna.

Vierailija
207/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos updatesta AP! Olisi hyvä idea laittaa muistiin kaikki miehen lokkeiluyritykset heti kun ne tapahtuu. Vaikka oman puhelimen muistioon, tyyliin "Torstai: unohti lompakon kauppareissulla". Ihmismielellä kun on taipumus selitellä asioita parhain päin ja unohtaa vanhat vääryydet, joten keräämällä kaiken yhteen näet kokonaisuuden paremmin. Voit muistella myos kaikki vanhat mitkä tulevat mieleen.

Minusta tuntuu että näitä tapahtumia on PALJON eikä tässä ketjussa ole tullut kuin jäävuoden huippu. Voisi olla silmiä avaava kokemus nähdä ne kaikki kerralla listattuna.

Sinusta tuntuu?

Miksi ihmeessä

Ja alkaa pitämään "mustaa kirjaa". Oikein mukavaa

Vierailija
208/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Tuo systeemi, että pariskunnalla on jääkaapissa ja hyllyssä omat ruuat, joita syövät ja valmistavat omat ruokansa, kuulostaa lähinnä kämppiksiltä.

Toisaalta, on sekin parempi vaihtoehto kuin se, että toinen maksaa selvästi suuremman osan ruokakuluista. Lisäksi ei tule riitaa siitä, jos toinen haluaa syödä laadukasta kotimaista luomuruokaa ja toinen valitsee kaikista halvimmat Rainbowin ja X-Tra -tuotteet.

Tuokin on hyvä pointti, sillä itse suosin kotimaisuutta ja miehelle halvin on ykkönen.

Vierailija
209/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap - ehkä kerroit jo, mutta miten ilmaisit asian eli eri hyllyt ja omat ruoat miehelle? Jotta ei olisi riitaa, vai jotta hän säästäisi rahaa, vai miten?

Jotta ei tulisi riitaa rahasta koska se on se asia mikä suhteessa pilaa ilmapiiriä, hänen ei tarvitsisi ajatella minun hyötyvän rahallisesti.

Vierailija
210/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Rahasta kirjoitti:

Ohis, mutta mita Bull Mentulaa sa tapailet? Kuivalihaa ja rahkoja...salil eka salil vika? :) 

Ei nyt ihan Bull Mentula, pää varsinkaan ei yhtä lihaisan näköinen. 😄 Iso mies tiukassa, lihaksikkaassa kunnossa kumminkin ja käy salilla 5 kertaa viikossa sekä muuta liikuntaa.

Vierailija
211/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti toisikin ajatuksia mieleen, mutta kuten sanoitkin ihmismielellä tapana silotella ja nyt jos yrittäisin koko suhteen ajalta muistella niin varmasti en muistaisi edes puolia.

Parasta varmasti aloittaa rahajutut nyt tästä hetkestä puhtaalta pöydältä koska haluan antaa mahdollisuuden miehelle. Täytyy vaan itse jatkossa pitää huoli, että en anna käyttää hyväksi.

Vierailija
212/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyl haluis viettää viikonloppuja kumppanin lasten kanssa. Ehkä kannattais edes kompensoida tätä vapaa-ajan tason laskua vaikka tarjoamalla hyvää ruokaa.

Vierailija
213/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parasta varmasti aloittaa rahajutut nyt tästä hetkestä puhtaalta pöydältä koska haluan antaa mahdollisuuden miehelle. Täytyy vaan itse jatkossa pitää huoli, että en anna käyttää hyväksi."

Miten hyvä on suhde jossa toinen kyllä käyttäisi hyväksi jos saisi siihen mahdollisuuden? Ts. ei suhdetta korjaa se, että et ANNA miehen käyttää sua hyväksi - sen korjaisi se, ettei mies edes yrittäisi.  Tilaisuus tekee varkaan vain varkaasta, haluatko olla varkaan kanssa?

Vierailija
214/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyl haluis viettää viikonloppuja kumppanin lasten kanssa. Ehkä kannattais edes kompensoida tätä vapaa-ajan tason laskua vaikka tarjoamalla hyvää ruokaa.

Tässä kohtaa tullaan ihmisten erilaisuuteen, jokaisella oma ajatusmaailmansa. Monet varmasti ajattelee kuten sinä, mutta monet myöskään eivät eivät ole samoin ajatuksin ja arvoin varustettuja.

Mikäli kokee kumppanin lapset viikonlopun ja vapaa-ajan pilaavaksi tekijäksi tai kokee heidän laskevan ajan tai kumppanin arvoa kannattaa ennemmin suoraan suunnata katseensa lapsettomiin vaihtoehtoihin tai ilmoittaa jo alussa haluavansa suhteen jossa tavataan vain lasten ollessa muualla. Itse en lähtisi suhteeseen joka pitemmänpäällekin sellainen, että tavataan vain, kun lapset isällään tai muualla. Alkuvaiheessa toki ok tavata ilman lapsia.

Meillä tilanne, että kumpikaan ei juurikaan käytä alkoholia ja menot mitä kaksin mennään pääosin muutaman tunnin mittaisia niin lapset eivät rajoita olemistamme kuin sen verran, että päivällä seksiä ei voida harrastaa jos lapset kotona, ellei sitten käydä vaikka miehen luona.

Vierailija
215/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parasta varmasti aloittaa rahajutut nyt tästä hetkestä puhtaalta pöydältä koska haluan antaa mahdollisuuden miehelle. Täytyy vaan itse jatkossa pitää huoli, että en anna käyttää hyväksi."

Miten hyvä on suhde jossa toinen kyllä käyttäisi hyväksi jos saisi siihen mahdollisuuden? Ts. ei suhdetta korjaa se, että et ANNA miehen käyttää sua hyväksi - sen korjaisi se, ettei mies edes yrittäisi.  Tilaisuus tekee varkaan vain varkaasta, haluatko olla varkaan kanssa?

Totta. Miehen pitää itse lopettaa ne asiat joilla käyttää minua taloudellisesti hyväksi. Siihen hänellä on nyt selkeä mahdollisuus. Toivon, että tarttuu siihen.

Vierailija
216/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ohje elämään: älä koskaan ota miestä kattosi alle asumaan.

Kunnon mies hoitaa itse oman katon.

Vierailija
217/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ohje elämään: älä koskaan ota miestä kattosi alle asumaan.

Kunnon mies hoitaa itse oman katon.

Hyvä ohje sinällään. Minulla vaan tilanne, että omakotitalo niin ei tarvetta miehen talolle. 😁

Vierailija
218/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan kenellä on lapsia haluaa sinua kumppaniksi niin ei tarvitse miettiä miten kompensoi mitään sinulle. :D

Vierailija
219/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen väkivalta on yksi väkivallan muoto. Ei tuommoisen kanssa voi elää. Kokemuksesta varoitan että ajan myötä pahenee. Kohta huomaat ruokakulujen sijasta ihmetteleväsi miksi maksat auton, asuntolainan ja kaikki hankinnat enimmäkseen itse samalla kun mies pitää luentoa siitä miten sinä käytät häntä taloudellisesti hyväksi. Eroa nilkistä ennen kuin koko taloutesi tuhoutuu.

Vierailija
220/296 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen väkivalta on yksi väkivallan muoto. Ei tuommoisen kanssa voi elää. Kokemuksesta varoitan että ajan myötä pahenee. Kohta huomaat ruokakulujen sijasta ihmetteleväsi miksi maksat auton, asuntolainan ja kaikki hankinnat enimmäkseen itse samalla kun mies pitää luentoa siitä miten sinä käytät häntä taloudellisesti hyväksi. Eroa nilkistä ennen kuin koko taloutesi tuhoutuu.

Äärimmäisessä tapauksessa varmasti mahdollista. En kuitenkaan ikinä aio hankkia kenenkään kanssa yhteistä omaisuutta niin riski tälläiselle pienempi.