Ruokakulujen jakaminen suhteessa.
Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.
Kommentit (296)
Kristiina xx kirjoitti:
Aiemmin keskustelussa ap sanoi, että hänellä on tapana kaupassa valita laadukasta kotimaista luomuruokaa ja miesystävä taasen valitsee kaikista halvimmat Rainbow- ja Pirkka - Tuotteet.
Niin, silloin kun maksaa itse. Silloin kun maksattaa aplla, kerää kyytiin herkkuja. Eli selvästi kyllä tietää mitä mikäkin maksaa, kun osaa maksattaa ne kalliit toisilla.
Mites ap:lla on vkloppu mennyt?
Onkohan tää ukkeli Keijo Tampereelta.
Ai kauheaa, mikä tilanne. Mutta kyllä nousi itsellenikin muistoja mieleen vastaavasta. Ollaan ostamassa yhtä pakettia jotain kallista, mutta kun käykin ilmi, että minä maksan tällä kertaa, kärryyn lentää saman tien kaksi kappaletta näitä (ettei edes kovin äkkiä tulisi tilannetta jossa hänen vuoronsa olisi ostaa). Katoamisia vessaan juuri maksuhetkellä (naurettavuuden multihuipentuma, kun eräälläkin kerralla oli epäselvää, oliko kyseessä yleisö- vai henkilökunnan vessa), typerää kyselyä kassalla, kumpi maksaa, ikään kuin ei voisi tapahtuman jälkeen vielä maksaa osuuttaan jne.
Itselleni kävi niin, että kunnioitus tyyppiä kohtaan katosi täysin, ja suhde tuli tämän ja samantapaisten itsekkäiden ja huonosti naamioitujen tempausten takia tiensä päähän. Oikein jäi ällöttämään koko ihminen. En viitsi kauheimpia edes kertailla tunnistamisen pelossa, mutta asiaan liittyi vahvasti yhden puhuminen ja toisen tekeminen, mikä suuresti lisäsi naurettavuuden vaikutelmaa. Lokkeilu ei liioin ollut ainoa itsekkyyden muoto.
Vierailija kirjoitti:
No mitä kuuluu ap?
Eilen mennyt hyvin asian osalta. Liikenteessä ollessamme mies on maksanut osansa. Yhden kerran olisi nostanut käteistä varmuudeksi korttimaksurajan takia, mutta automaatti ei toiminut, tämän näin itsekin, että kokonaan pois käytöstä. Siinä ei ollut lähimainkaan toista. Vinkkasin sitten nostorajan muuttamisesta ja muutaman minuutin etsinnällä löytyi mistä sen nettipankissa voi muuttaa, ei siis ole välttämättä ollut tietoinen mahdollisuudesta muuttaa sitä tai ainakaan ei ole ikinä muuttanut koska selvästi ei osannut suoraan.
Mies maksoi lippuni musiikkitapahtumaan eikä suostunut ottamaan rahaa siitä. Epäilen asian liittyvän aiempiin keskusteluihimme rahasta ja en halua jäädä lipusta velkaa joten sanoin sitten maksavani kotimatkalla ruuat joihin meni suunilleen sama summa. En halua ottaa riskiä, että alkaa taas keskustelut siitä kuinka minuun on mennyt rahaa, kuten vaikka se naistenpäivä. Halusi pitää treffi-illan ja väkisin tarjosi ruuan ravintolassa ym. Myöhemmin kuitenkin päivitteli kuinka paljon minuun silloin meni rahaa ja minä saan kyllä maksaa sitä tätä ja tota. Itsellä tapana jos ilmoitan tarjoavani niin sitten tarjoan, enkä laita sitä muistiin velkana. Esimerkiksi miehen synttäreillä vein hänet syömään ja tarjosin sekä lisäksi oli lahja. Enkä todellakaan ole ikinä sen jälkeen vedonnut siihen paljonko sillon meni rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheaa, mikä tilanne. Mutta kyllä nousi itsellenikin muistoja mieleen vastaavasta. Ollaan ostamassa yhtä pakettia jotain kallista, mutta kun käykin ilmi, että minä maksan tällä kertaa, kärryyn lentää saman tien kaksi kappaletta näitä (ettei edes kovin äkkiä tulisi tilannetta jossa hänen vuoronsa olisi ostaa). Katoamisia vessaan juuri maksuhetkellä (naurettavuuden multihuipentuma, kun eräälläkin kerralla oli epäselvää, oliko kyseessä yleisö- vai henkilökunnan vessa), typerää kyselyä kassalla, kumpi maksaa, ikään kuin ei voisi tapahtuman jälkeen vielä maksaa osuuttaan jne.
Itselleni kävi niin, että kunnioitus tyyppiä kohtaan katosi täysin, ja suhde tuli tämän ja samantapaisten itsekkäiden ja huonosti naamioitujen tempausten takia tiensä päähän. Oikein jäi ällöttämään koko ihminen. En viitsi kauheimpia edes kertailla tunnistamisen pelossa, mutta asiaan liittyi vahvasti yhden puhuminen ja toisen tekeminen, mikä suuresti lisäsi naurettavuuden vaikutelmaa. Lokkeilu ei liioin ollut ainoa itsekkyyden muoto.
Kuulostaa kamalalta.
Yritittekö te keskustella vai oliko aivan mahdottoman tuntuista edes yrittää? Tietysti tuo, että jos käytös on saanut jo omat tunteet ihmistä kohtaan hyvin negatiiviseksi niin ei ne siitä oikein välttämättä korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu etukäteen kaikkiin niihin tekniikoihin joita mies todennäköisesti käyttää kun yrittää pummia ruokianne. Esim lupaa ostaa huomenna tilalle, vetoaa nälkään, yrittää vaihtaa omiinsa, pyytää lapsilta, jne jne. Mitä muuta keksit? Mitä hän on aiemmin käyttänyt, esimerkiksi?
Ennakoimalla osaat keksiä vastauksen ja vastalauseen valmiiksi, sekä et mene todennäköisesti odottavaan manipulaatioansaan, esim tunteisiin vetoamiseen. Osaat suhtautua paljon rauhallisemmin plus ehkä jopa sisäisesti tehdä bingoa ja nauraa miehelle ääneti kuinka hän kokeilee etukäteen veikkaamiasí keinoja.
Täytyy todellakin asennoitua ennakkoon näihin tilanteisiin. Olen vähän sellainen, että herkästi annan huijata itseäni vaikka sisimmässäni tietäisin mistä kyse.
Tuollainen seuraavana päivänä ostaminen luvan kysyessä voisi sopia jos todella tulee sitten seuraavana päivänä pyytämättä sama ruoka tilalle. Mikäli ei toimi sekään niin sitten toista yritystä ei voi sille lainaamiselle antaa.
Tämä noin 100 euroa lisää ruokakuluihin on kyllä ollut iso raha minun taloudessa, se on kuitenkin suoraan pois kaikista ylimääräisistä hankinnoista tai säästämisestä pahanpäivän varalle.Jos annat ostaa seuraavana päivänä, ei se joko osta ja myöhemmin "unohtaa", tai sitten sama valitus rahanmenosta jatkuu. Säästä mieluummin kuitit ja laske välittömästi paljonko ko lainatun ruoan hinta on - maksu kännykän nettipankissa tilillesi ennen kuin ruoka tulee miehen eteen. En usko että muuten tilanne muuttuu, eihän mies nytkään osta syömänsä ruoan tilalle uutta ilman muistuttelua ja valitusta.
Totta, ehkä tuo lainailukin johtaisi taas valitukseen rahasta. Ei ole tarkka siitä, että maksaa takaisin. Kerrankin kävi niin, että hänellä oli päivittäinen kortin käyttöraja ylittynyt eikä kortti toiminut kassalla, kun piti maksaa hänen sukulaisten joululahjat. Sanoin, että kassa voi laittaa kaikki samaan ja mies maksaa minulle myöhemmin, mutta ei hän niitä maksanut.
Kuulostaa yhä enemmän siltä että mies tekee tän kaiken ihan tahallaan ja tarkoituksella - ja että sun arvio satasen kuluista on ihan liian alakanttiin arvioitu! Ok, jollakin voi olla niin alhainen päiväraja että näin käy, mutta silloin normaali ihminen kyllä nolostuu ja maksaa heti takaisin!
(oletko muutes varma että näin kävi, eikä mies huijannut? Entisenä kassatätinä tiedän ettei kassasysteemi kerro miksi korttimaksu on hylätty - joko mies siis tiesi etukäteen ettei kortilla voi maksaa mutta keräsi tavarat silti, tai hän keksi tekosyyn siinä kassalla. Voihan olla että hän esim itse näpytteli tahallaan väärän pinkoodin ja sitten väitti että ei voi maksaa kun käyttöraja ylittyi!!)
Jep :-D
Mulla oli tollanen miesystävä vähän aikaa. Yllättävän paljon toimintahäiriöitä ilmeni, kun olisi pitänyt maksaa kaupan kassalla. Itse oli kasannut hihnalle herkkujaan Stokkan Herkussa, ja sitten "yhteys tökki". Katsoi minua ruinaavasti kuin koira. Minä odotin aivan tyynesti ja ymmärtämättömänä kuin pystyyn nostettu turska, enkä rientänyt maksamaan hänen puolestaan. Olin jo muista pikku vedätysyrityksistä tajunnut kupletin juonen.
Olisi pitänyt dumpata tyyppi heti, mutta noille vedätysyrityksille oli vaan niin kiva nauraa kavereiden kanssa takana päin. Ihan perverssiä uteliaisuuttani ja huvittelunhaluani jatkoin tapailua, opin tuntemaan kaikki lokkien niksit. Oppia ikä kaikki, ja hauskuudesta pitää olla valmis maksamaan!
Pystyyn nostettu turska. 😄 Tämä olikin uusi hauska sanonta.
Siinä vaiheessa, kun on luovuttanut suhteen kanssa jo niin tuollainen pummausyritysten itsekseen naureskelu varmasti saa paremmalle tuulelle eikä jää vellomaan siihen kuinka kalliiksi toinen on tullut.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap vaan toinen kommentoija jolla vähän vastaava tilanne. Tuli mieleen yksi tapahtuma parin kuukauden takaa. Laitoin ruokaa ja mies totesi että ei saata syödä tuota koska en mausta kunnolla. Ei siis syönyt, jääkaapissa oi jotakin muutakin, muistaakseni kanaa.
Pari viikkoa sitten tein tuota mautonta ruokaa taas, ja pienen annoksen vain itselleni kun ajattelin ettei kelpaa. Ja mieshän lappoi sitä hirveän anoksen itselleen, ei säästynyt minulle toiseen päivään jämiä. Kysyin miksi näin, eikö se ollut syömäkelvotonta. Totesi että kun ei ole muutakaan niin pakko syödä!
Kaupassa käynti ei siis ollut vaihtoehto. Hämmennyin tuosta jotenkin niin etten tajunnut sillon edes alottaa keskustelua tästä.
Ehdota, että kokkaatte jokatoinen kerta niin kumpikin saa nauttia omista tai toisen tekemistä, kumminpäin sen nyt haluaa ajatellakaan. Oppii mieskin siinä miten sitä ruokaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös shampoot ja saippuat, lastesi hygieniatuotteitahan on käyttänt surutta. Niistä myös puhut,
sano että tuo omansa mukanaan. Kyllä omituiselta tuntuu hänen käytöksensä!
Täytyy muistaa ottaa myös nämä puheeksi. Saippuoita kuluu paljon enemmän, kuin pelkästään pojan käytössä.
Entä vessapaperit? Ja kuluuhan sohvakin
Kannattaa varmaan tehdä niin, että vessassa ei ole paperia. Jokainen ottaa sitten oman rullansa mukaan tarpeille mennessä. Sama koskee käsisaippuaa. Ei kukaan sitten varasta toiselta
Äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä vaikka jotain reiluutta tilanteeseen olen hakenutkin. Alkujaanhan koko hommaanhan läksin miehen rahasta valittamisen takia.
Olen täällä kertonut, että mies voi käydä suihkussa, käyttää sähköä yms ilmaiseksi enkä siitä aio mitään pyytää. Ruokakuluista osansa tai sitten omat ruuat ja ulkona kumpikin maksaa omansa ja sitten omat suihkusaippuat. Noihin suihkusaippuoihin aika paljon menee, kun iso mies itseään niillä pesee ja toisekseen poikani jatkuvaan sanoi, että saippua oli loppu suihkussa käydessään.
Hienoa, toivottavasti jatkossakin mies osallistuu kuluihin. Aika paljon olet jäänyt saamapuolelle kuluissa
mutta jos tilanne korjaantuu niin mukava juttu!
Hienoa, että mies lähti nyt ainakin suht yhteistyöhaluisesti kokeiluun mukaan! Ei hän siis ole ihan kylmä lokki ehkä kuitenkaan vaan kenties taustansa takia hieman vainoharhainen raha-asioissa. Tietenkään tämä ei voi oikeuta hänen aiempaa käytöstään, mutta on se kuitenkin mukavampi ajatus kuin laskelmoiva hyväksikäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä kuuluu? 🌺
Ihan hyvin mielestäni mennyt. Mies on kyllä jo nopeasti alkanut kaivata ruokiani ja haluaa palata yhteisiin ruokiin. Hän on kuitenkin tainnut tajuta, että minä olin se joka maksoi enemmän. Osti muroja, leivänpäällysteitä ym ja jätti ne kaikkien syötäväksi. Eilen osti 800g lihaa ja ehdotti jos tekisin siitä ruokaa ja voitaisiin kaikki syödä sitä. Sanoin, että sopii ja ei tarvitse tarkkaa jaottelua ruuissa jos suunilleen tasaisesti maksellaan eikä tule valitusta, mutta jos meinaa mennä taas siihen, että maksan enemmän kuin osuuteni ja silti saan mökötystä niin samantien palataan eri ruokiin. Selvästi tuntuu arvostavan valmista ruokaa ja miettinyt asioita.
Sähän olet löytänyt itsellesi aikamiespojan. Näyttää pitävän sua äitinään. Paitsi että saa kammaripalvelutkin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähän olet löytänyt itsellesi aikamiespojan. Näyttää pitävän sua äitinään. Paitsi että saa kammaripalvelutkin ilmaiseksi.
On hänellä vähän erilainen kokemus elämästä tähän asti kuin vaikka minulla ja vasta myöhemmin huolehtinut kokonaan itsestään. Yliopiston aikoina viikot asui opiskelijasolussa, mutta viikonloput isällään jossa isän naisystävä hoisi "naisten työt" ja isä enimmäkseen "miesten työt", osan hommista kyllä antoi hänelle.
Koulujen jälkeen on ollut sitten omillaan.
Ikkunan pesukin on tarkkaa. Saman verran lasipinta-alaa molemmille.
Kokkausvuorot myös on mitattava kellolla tasan, molemmat puolisot käyttävät minuutin tarkkuudella ruuanlaittoon saman verran aikaa viikossa.
Sorry, ihmetyttää tämä ihmisten yhteiselämä, jossa ei kuitenkaan ole yhteistä elämää.
Assburger kirjoitti:
Sorry, ihmetyttää tämä ihmisten yhteiselämä, jossa ei kuitenkaan ole yhteistä elämää.
Onko yhteiselämä sinulle sitä, että toinen maksaa likipitäen kaiken ja tekee hommat? Toisen osuus on olla olemassa ja sillä tavalla osallistuu yhteiselämään?
Aiemmin keskustelussa ap sanoi, että hänellä on tapana kaupassa valita laadukasta kotimaista luomuruokaa ja miesystävä taasen valitsee kaikista halvimmat Rainbow- ja Pirkka - Tuotteet.