Maailman tylsimmät ylioppilasjuhlat
Olin viikonloppuna kaksissa ylioppilasjuhlissa ja mietin, että onko siellä tosiaan jollakin hauskaa ja kokevatko järjestäjät oikeasti, että nyt on juhlatunnelma katossa ja kaikki onnistui.
Molemmissa juhlissa tällainen kaava: eteisessä onnitellaan ylioppilasta ja vanhempia. Sitten ohjataan noutopöytään. Tarjolla voileipäkakkua, pikkupizzoja, kermakakkua ja paria sorttia pikkuleipiä sekä mehua, teetä ja kahvia. Sitten istutaan olohuoneessa kahvittelemassa ja hyvin väkinäisesti koitetaan keksiä jotakin puhuttavaa etäisesti tutun sukulaisperheen kanssa. Tunnelma on hiljainen ja vähän vaivautunut. Sitten käydään katsomassa ylioppilaan lahjat ja kysytään tulevaisuuden suunnitelmista. Saadaan lyhyet vastaukset. Mykkä nuoriso räppää kännyköitään.
Tässä vaiheessa paikalla on oltu puolisen tuntia ja sitten lähinnä odotetaan, että koska kehtaa lähteä pois.
99 prosenttia rippijuhlista, valmistujaisista ja muista perhejuhlista on tällaisia - ihan suoraan sanottuna tappavan tylsiä.
Mitä ihmettä voisi tehdä, että juhlat eivät olisi tällaista piinaa?
Kommentit (195)
On etiketin mukaista käydä kaikkien tietämiensä uusien ylioppilaiden luona ja esitellä käynnillä itsensä, jos eivät tunne. Kutsua ei tarvita, joten 121. etköhän voi vain kiertää juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
On etiketin mukaista käydä kaikkien tietämiensä uusien ylioppilaiden luona ja esitellä käynnillä itsensä, jos eivät tunne. Kutsua ei tarvita, joten 121. etköhän voi vain kiertää juhlissa?
En tiedä/tunne ketään. Voinko lakkiaispäivänä kiertää esim. omakotitaloalueella ja etsiä juhlia?
Voit kiertää kaikkien puolituttujen luona. On hyvä idea, kun lähellä taloasi on juhlat, että käyt silloin tervehtimässä naapureitasi vaikka ensimmäistä kertaakin ja viet ylioppilaalle ruusun, nostat maljan hänelle ja onnittelet. Juhlat ovat varmasti tylsiä, koska kaikki suomalaiset eivät ole sisäistäneet juhlaan kuuluvia huolettomia vierailuperinteitä. Voit myös vierailla esimiehesi lapsen juhlissa;)
Vierailija kirjoitti:
Ihan öbaut meni minun kohdallani, vaikka olinkin ns. pakkokutsuttava. Tyttäreni on nyt juhlittavan pojan tyttöystävä, joten ei olisi ollut oikein sopivaa etten olisi saanut kutsua, vaikka suhdetta on takana vain muutama kuukausi.
Hieman jännitti. Pojan vanhemmat huomasivat minun tulleen paikalle vasta kun olin ollut jo viitisen minuuttia pihalla juttelemassa nuorison kanssa. Emme siis tunteneet toisiamme. Itsekin jo ihmettelin että tänne pihalleko nyt sitten jään. Annoin ylioppilaalle ruusun ja setelikuoren jo pihalla, koska vanhempia ei siinä näkynyt, olivat siis muiden vieraiden kanssa sisällä.
Olin poiminut kielokimpun pojan äidille aamulenkilläni. Ihasteli, mutta siirsi sen terassille. No - ymmärrän kyllä tuon tuoksuasian, mutta siltikin tuli olo ettei oikein kelvannut. Muistan itse aikoinani ilahtuneeni uuden ylioppilaan äitinä saamastani kukkakimpusta huomionosoituksena, siksi sen vein. Huomasi rinnassani olleen lyyrarivistön ja näytti omaansa. Sain itse ehdottaa maljan nostamista juhlittavalle. Minusta se olisi ollut vanhempien tehtävä. Seisoin siinä vain lasi kourassa pitkään, kun kukaan ei sanonut mitään maljasta.
Olin luullut että pistäydyn vain puoleksi tunniksi, mutta tarjolla olikin ruokaa, siis noutopöytä. Oli vähän hankalaa, kun piti siinä yrittää keskustella samalla, koska ihmiset eivät tietenkään tunteneet minua ja vähän kai ihmettelivät kuka olen. Pojan vanhemmat olisivat voineet mielestäni esitellä minut muille paikallaolijoille yhdellä kertaa, koska paikalla oli isäntäväen lisäksi myös apujoukkoja.
Normaali kekkeri, mutta viivyinkin sitten 1,5 tuntia. Vähän harmitti se, etten ollut tajunnut kiittää kutsusta ja lähettää tervehdystä vaikkapa postin kautta. Jäi vähän sellainen olo, että tyttäreni oli tervetullut tietysti, mutta minusta ei ollut niin väliä. Vieraiden ihmisten juhlissa olin, mutta kokemus tämäkin.
Tyttäresi olisi pitänyt olla kanssasi koko sen ajan, kun olit siellä. Silloin sinullakin olisi ollut seuralainen ja lisäksi muillekin näkyvä "syy" olla siellä.
Toisaalta se, että tämä nuori pari oli seurustellut vasta muutaman kuukauden, olisi oikeuttanut sinut jäämään pois koko juhlasta. Kohteliaisuudesta sinut kutsuttiin, mutta kukaan ei olisi pitänyt sitä minkäänlaisena dissaamisena, vaikka olisit laittanut onnittelukortin ja kenties pienen rahasumman tyttäresi mukana tälle pojalle. Ei noin lyhyen seurustelun takia sinun olisi vielä mitenkään tarvinnut heille esittäytyä. Joten oikeastaan vähän turhaa, että menitkään sinne. Ei tietysti väärinkään, sinuthan kutsuttiin.
Juuri tämmöisiähän nämä juhlat tuppaavat olemaan. Olen minä olut aika jäykissä häissäkin. Viime kesänä kuitenkin olin rennoissa, suorastaan hauskoissa hautajaisissa, mutta siihen oli erityiset syynsä.
Mielestäni yo-juhlissa sen juhlakalun on oltava vieraitten keskellä suurin piirtein koko ajan. On epäkohteliasta linnottautua omaan huoneeseensa kännykkää näpräämään. Hänen on myös oltava koko ajan valmiina menemään vieraita vastaan. Miksi joidenkin on niin vaikea keksiä jutun juurta? Jotkut ei tosiaan edes vastaa, vaikka heiltä jotain kysyisi, tuijottavat vaan mykkinä jonnekin. Ihan nuoret ymmärtää, he on vielä arkoja ja ujoja, mutta vanhemmat ihmiset haloo! Koko elämä on ollut aikaa opetella kanssakäymistä vähemmän tuttujenkin kanssa, saati sitten tuttujen.
Vierailija kirjoitti:
Juhlan isännän ja emännän on huolehtia, että vieraat viihtyy. Vaihtaa muutama sana, tarjota juotavaa ja syötävää ja huolehtia, että kaikki viihtyy.
Vieraita voi esitellä toiselleen tyyliin: "Virtasilla on mökki teidän suunnalla", "Aune on kova leipomaan, kuten sinäkin, Sinikka", "Mäkiset osti just uuden auton", "Eikö teidän molempien pojat päässyt just armeijasta". Mitä tahansa, mikä auttaa ihmisiä aloittamaan juttelun ja löytyy yhteisiä kiinnostuksen kohteita.
Kokeilkaa, toimii hyvin.
No joo. Mikä ettei, mutta ei nuo esimerkit kyllä oikeen…. "Mäkiset osti just uuden auton" Että mitä? Mitä siihenkin nyt pitäisi vastata? Että ai jaa. Ketä yleensä kiinnostaa kenenkään vieraan ihmisen uusi auto?
Mieluummin jotain muuta. Enkä nyt menis sanomaan, että jonkun toisen väkisin esittämät keskustelunaiheet oikein natsaisi. Siinä käy niin kuin toisten järjestämille sokkotreffeille, että kaksi mykkää vähän aikaa vaivaantuneena toisiaan vilkuilee ja sitten toinen keksii tekosyyn häipyä ja toinen on tyytyväinen, että se lähti.
Olet ehkä ymmärtänyt ylioppilasjuhlat väärin.
Ylioppilasjuhlissa on perinteisesti käyty vain piipahtamassa ja onnittelemassa uutta ylioppilasta, eikä tarkoituskaan ole juhlakalun tai isäntäperheen viihdyttää vieraita. Onnitellaan ja nautitaan hetki vieraanvaraisuudesta ja lähetään pois.
Ylioppilasjuhlat ovat avoimen oven juhlat, johon voidaan mennä ilman kutsua.
Minulla oli neljät ylioppilasjuhlat ja nautin kovasti vieraanvaraisuudesta ja iloinen saada olla mukana jakamassa uorten menestystä ja onnea. Todella oli ilo olla juhlissa.
Kyllä vieraat tekee juhlan. Jos tietää jo kaiken eikä halua tutustua ihmisiin lienee parasta pysyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä/tunne ketään. Voinko lakkiaispäivänä kiertää esim. omakotitaloalueella ja etsiä juhlia?
Asutaan pk-seudulla ja isossa taloyhtiössä ja ainakin meillä kävi useampi naapuri onnittelemassa uutta ylioppilasta (ilman kutsua).
Ja perinteisesti taloyhtiö on laittanut juhlan kunniaksi ulko-ovelle koivun oksia, oli tiedossa opiskelijoiden juhlia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilasjuhlissa on perinteisesti käyty vain piipahtamassa ja onnittelemassa uutta ylioppilasta, eikä tarkoituskaan ole juhlakalun tai isäntäperheen viihdyttää vieraita. Onnitellaan ja nautitaan hetki vieraanvaraisuudesta ja lähetään pois.
Minulla oli neljät ylioppilasjuhlat ja nautin kovasti vieraanvaraisuudesta ja iloinen saada olla mukana jakamassa uorten menestystä ja onnea. Todella oli ilo olla juhlissa.
Eivät ole. Näin on jossain pikkupaikoilla kun muutenkin mennään aina jokaiseen 50-vuotisjuhlaan ja hautajaisiin ilman kutsua ja on koko päivän "pannu kuumana". Tämä ilmaistaan yleensä laittamalla ilmoitus lehteen.
Nykyisin kun satsataan tarjoiluihin ja juomiin yms. ei ole tarkoitus että on aina pakko varautua loputtomaan vierasmäärään. Kyllä isäntäväen pitää suunnilleen tietää paljonko vieraita tulee. Ovet eivät siis ole avoimet jos näin ei ole erikseen mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei juhlissa ole Kyproksen TANTTAA, en TULE!!
Eihän Kyproksen TANTALLA voi olla suomalaisia sukulaisia, kun on kuulemma niin kovin kaunis...
Omituisinta on ettei ylioppilasikäiselle ole saatu opetettua ettei kännykkää tarvitse räplätä kokoajan, ja varsinkin juhlien ajan siihen ei kosketa ollenkaan. Oli ihan perusjuttu itselle ylppäreissä ja kaikissa muissa juhlissa.
Tuollaisia ne tuppaa olemaan. En nauti mistään väkinäisistä pönötysjuhlista, en omista enkä muiden. Nyt aikuisena voi sentään päättää juhliiko jotain ja millä tavalla, ja siitä mihin osallistuu.
Itsellä sama fiilis; jatkossa kyllä kieltäydyn näistä lakkiaisista kohteliaasti; lisäksi esim monissa lakkiaisissa käyminen vie rutkasti rahaa ja bensaa, puhumattakaan siitä että koko lauantain "sain" ravata paikasta toiseen. Olin tosi helpottunut, kun pääsin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että eivät todellakaan ole avoimien ovien juhlat, jos juhlija ei ole sellaista ilmoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile joskus amisvalmistujaisjuhlia. Meillä oli mm. karaokea ja rallipeli isolla screenilla kunnon ratilla ja polkimilla. Ei ollut kenelläkään tylsää eikä kukaan ollut "autolla" kuten yo-juhlissa vähintään puolet vieraista
Eiks amiseilla ole tommoset aktiviteetit kiellettyjä uskonnon syistä? Kuvittelen, että oikeasti rukoilette siellä vaan ja naisilla ei voi olla huulipuna.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile joskus amisvalmistujaisjuhlia. Meillä oli mm. karaokea ja rallipeli isolla screenilla kunnon ratilla ja polkimilla. Ei ollut kenelläkään tylsää eikä kukaan ollut "autolla" kuten yo-juhlissa vähintään puolet vieraista
Kun juhlin maisteriani, tää tulee niin käyttöön. Kiitos!
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Näin on jossain pikkupaikoilla kun muutenkin mennään aina jokaiseen 50-vuotisjuhlaan ja hautajaisiin ilman kutsua ja on koko päivän "pannu kuumana". Tämä ilmaistaan yleensä laittamalla ilmoitus lehteen.
Nykyisin kun satsataan tarjoiluihin ja juomiin yms. ei ole tarkoitus että on aina pakko varautua loputtomaan vierasmäärään. Kyllä isäntäväen pitää suunnilleen tietää paljonko vieraita tulee. Ovet eivät siis ole avoimet jos näin ei ole erikseen mainittu.
Me asutaan Helsingissä ja meillä vieraille oli "avoimet ovet" ja vieraita kävi n. 40 heng.
Etiketti sanoo näin
"Ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua
Etiketin mukaan ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua ihmisiä, vaan ovet ovat avoimet esimerkiksi naapureille ja muille, jotka haluavat saapua paikalle onnittelemaan. Usein käytännön syistä vieraita – etenkin isovanhempia, kummeja ja läheisiä ystäviä – kuitenkin muistutetaan hyvissä ajoin päivästä."
Ihmiset tekevät ne juhlat. Meidän suvussa jopa hautajaiset on koskettava tapahtuma, koska ihmiset on puheliaita, ja sukua on aina ihana nähdä.
Grillibileistäkin saa tylsät jos on tuppisuita paikalla.
Sitä ei ratkaise viinan määrä, vaan hyvän ja rennon tunnelman luominen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät ne juhlat. Meidän suvussa jopa hautajaiset on koskettava tapahtuma, koska ihmiset on puheliaita, ja sukua on aina ihana nähdä.
Grillibileistäkin saa tylsät jos on tuppisuita paikalla.
Sitä ei ratkaise viinan määrä, vaan hyvän ja rennon tunnelman luominen.
Joo kyllä me "tuppisuut" usein huomataan jo vähemmästäkin, että hiljaisempaa seuraamme ei kaivata ja vapaaehtoisesti jatkossa jättäydymme pois.
Seuraaviin? En ole ollut yo-juhlissa varmaan yli 10 vuoteen. Eikö sun kannattaisi jakaa juhlia muillekin ettei hirveessä kiireessä tarvitse mennä paikasta toiseen