Ärsytystä aiheuttaa eliittirouvat, jotka ihan selkeästi shoppailevat ja sisustavat miestensä tuloilla
Niin, siinähän se. Tuttaviin on nyt eksynyt lasten myötä perheitä, joilla on rahaa millä mällätä. Todellakin.
Eräskin rouva pitää sisustusblogia varsin keskituloilla ja ilmiselvästi pistää rahaa palamaan isopalkkaisen miehensä tilistä. On kultaa ja marmoria, uutta sikakallista sohvaa ja mittatilaustaulua. Kalliita matkoja tämän tästä ja kotikin vastavalmistunut upea kivitalo.
On alkanut ärsyttää nämä naiset, jotka omilla tuloilla eläessään saattaisivat asua vuokrakolmiossa ja säästäisivät vuoden saadakseen Ikeasta ale-sohvan. Omat tulot ei riittäisi elintasoon ensinkään, mutta sitten ollaan niin nenä pystyssä pikkurilli ylhäällä sisustamassa kotia kultaharkoilla kun mies kantaa rahaa kotiin ja antaa luvan shoppailla.
En vain voi käsittää. Itse työskentelen pienellä palkalla ja miehellä on hiukan paremmat tulot, mutta nuukailuksi silti menee meidän elämä. En osaisi ikinä kuvitella mille se tuntuisi, jos mies antaisi käyttöön rajoittamattoman määrän rahaa vain kodin laittamiseen ja oman hyvinvoinnin edistämiseen.
Miten tällainen kuvio oikein edes syntyy? Onko jotkut miehet niin avokätisiä että itse tarjoutuvat koko vaimon inspiraatioiden maksumieheksi vai vaatiiko nämä vaimot niin pitkään että saavat haluamansa? Tuntuu uskomattomalta, että joku mies maksaisi ihan mukisematta menoni. Olen varmaan aina ollut ihan vääränlaiseen miesten kanssa sekä vähän liikaakin pitänyt huolen itse omasta vähäisestä rahatilanteestani.
Ärsyttää siksi niin kovasti katsoa vierestä kun joillekkin vain kannetaan nenän eteen sitä rahaa, mitä pistää palamaan.
Kommentit (102)
Aina on ollut naisten joukko, jotka elävät miestensä rahoilla. En kyllä kadehtisi heitä. Sellainen elämä voi olla myös aika tyhjää ja ahdistavaa. Saattaa johtaa myös ongelmatilanteisiin myöhemmin, jos nainen on vain oleskellut kotona ja tulee erotilanne. Siinä on nainen sitten sormi suussa miettimässä tulevia kuvioita. Tai niin, että nainen haluaisi erota, mutta elintason romahtaminen estää sen. Siinä on sitten kurjassa vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen enempi kiinnostunut naisista, jotka kokevat jossain määrin noloksi ottaa jatkuvasti vastaan rahaa mieheltä, mutta kukin tietysti tyylillään.
Niin, eli sulla ei sitä pätäkkää sitten pahemmin ole ilmeisesti?
Minulla on vähän sama tilanne vaikka olen keskituloa vähän vähemmän tienaava (kuitenkin ihan ok palkka) ja mieheni tienaa 5500. Suurin osa rahasta menee tällä hetkellä asumiseen ja näin tulee olemaan vielä kauan.
Mieheni kavereissa on paljon hyvissä ammateissa olevia miehiä, joiden vaimoilla on mahdollisuus käydä ulkomailla useasti vuodessa, ostaa kaikkea, olla lasten kanssa vuosia kotona ja panostaa itseensä. Miehet maksaa. Itse lähden kohta töihin kun vauva on 10kk, tuttavapiirin naiset viihtyvät kotona 1-4v lastensa kanssa.
En haluaisi olla kateellinen, mutta minusta tuntuu pahalta, että en voi olla lasteni kanssa niin paljon, enkä muutoinkaan tehdä paljoa mitä haluan. En kumminkaan anna kateuden näkyä myrkyllisyytenä seurassa, vaan totean vaan että onpa ihana juttu, ei meillä vaan ole varaa. :D en koe, että nämä naiset pyyhkivät naamaani omaa parempaa rahatilannettaan. Ehkä jopa päinvastoin.
Kun asunto on maksettu, tiedän että sitten meilläkin on mahdollisuus elää vähän mukavammin, mutta sen aika ei ole vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kasariltako siihen tupsahdit provoinesi? En ole kenenkään kotona nähnyt kultaa ja marmoria kasarin jälkeen.
Tervetuloa meille katsomaan. Uusin remontti tehty 2011, kylppäri ja keittiö on kultaa ja vaaleanpunaista marmoria. Hillitty kokonaisuus, laadukkaiden materiaalien vuoksi seuraavaa remonttia ei tarvitse aikoihin miettiä.
Mistä näitä kateellisia eukkoja sikiää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellisen kirjoitus!
Hyvin poimittu rivien välistä. On todellakin! Oikein superkateellisen kirjoitus onkin! Sen verran pienellä itse elänyt ja varaa ei ole ollut mihinkään, että ihmetyttää suuresti tuollainen yltiövarakas elämäntyyli johon omat ansiot ovat vain oikein valittu rikas mies.
Ap
Miten sinun kateutesi oikeastaan liittyy mihinkään? Ikävää, ettei maailma pyöri niin kuin sinä haluat.
En myöskään ymmärrä, miten vasta aikuisena alat pohtia asiaa. Hyvätuloinen oma työ ja/tai hyvätuloinen puoliso = varakkuus ja sen mukainen elämäntyyli. Ei niin hyvätuloinen työ ja/tai puoliso = vaatimattomampi elämäntyyli.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin eilen ostaa uuden sohvan kirjastohuoneeseen. Kerroin miehelle ideani, katsottiin yhdessä netistä sohvia ja tilattiin. Rahasta ei edes keskusteltu. Ei kannata valittaa, jos itse on katsonut itselleen huonon elintason.
Nimenomaan tämä. Näin se on erilaista. Meillä se menisi niin, että yhdessä katsottaisiin sohvia netissä, löydettäisiin sopiva ja aivan ensimmäisenä ruvettaisiin miettimään hintaa. Paljonko meillä on rahaa, onko seuraavassa kuussa, sen jälkeen tai parin kuukauden päästä isoja menoja? Onko lapsilla kaikki tarvittava? Paljonko saamme kun myymme vanhan sohvan?
Missään tapauksessa emme voisi itse tehdä valintoja tai ostoksia sillä perusteella, mikä meitä itseämme eniten sillä hetkellä viehättää. Saati tehdä ostoksia miettimättä rahaa.
Oma taloudellinen tilanteeni on parantumaan päin. Teen todella paljon töitä saadakseni oman työni tuottamaan enemmän ja se alkaa näyttää merkkejä parempaan. Silti ihmetyttää kovasti tämä kerskailu ja kulutus. Toki ymmärrän että hyvin eriarvoisessa asemassa ihmiset vielä täällä Suomessakin ovat ihan työluokan sisälläkin.
Ap
Aha. Minulla on suurituloinen mies. Rahamme ovat yhteisiä, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista. En tosin millään muotoa ole leuhka, enkä hehkuta varallisuuttamme muille, mutta hankinnat teen ihan kuten haluan. En ole siitä kenellekään tilivelvollinen. Sitäpaitsi, mies itse on halunnut, että meillä on yhteinen pääluottokortti, jolla voin tehdä kaikki ostokset.
Naiset metsästää ensin rikkaat miehet.
Sitten ne itkee,kun oma aika on menny sisustaessa ja shoppaillessa,niin mies on kulkenu sulhasina meillä köyhillä muijilla joilla on muutakin annettavaa,miehet kaipaa keskustelua ja hellyyttä.
T: rikkaan äijän jalkavaimo
Mikä siinä muu ärsyttää kuin kateus?
Oma on asiansa, jos ukko antaa paljon rahaa käyttöön ja eukko vain sisustaa ja ostelee. Ei hyvintienaavalla miehellä ole edes aikaa jollekin sisustamiselle. Se sitten on eri asia, tarvitseeko sisustetulla kodilla leveillä somessa. Riippuu vähän tyylistä ja näyttääkö kuvissa vain yksityiskohtia kodista, ettei tule talon hinta selväksi.
Minulla ei ole rikasta miestä, mutta on keskituloinen, jolla raha-asiat hyvin. Itse olin lasten kanssa pitkään kotona, ja nyt sitten yritän saada itseni kuntoon (traumatausta). Saan työkyvyttömyyseläkkettä. Sen, ja mieheni tulojen kanssa voimme elää ihan normaalia elämää.
Ja se on joitain ihmetyttänyt, ja vaikka olen sitten ollut avoin omasta tilanteestani, se on ärsyttänyt vielä enemmän.
Ihmiset on hirveitä. Jos olisin menestyvä, inhoaisivat minua siksi. Kun olen rikkinäinen ihminen, inhoavat koska saan silti normaalin elintason ja joskus jotain kivaa.
Mitä elitististä siinä on? Enemmänkin alentavaa. Juoksevat jumpassa, jotta perä pysyy ukolle mieluisena, ja tekevät kaikki kotityöt.
Ap, sinulla on erittäin harvinainen tuttavapiiri. Ehkä mielenterveydellesi olisi parasta etsiä enemmän itsesi kaltaisia tuttavaperheitä.
Onko tullut mieleen, että ehkä se rikas mieskin mielellään asuu hienosti sisustetussa kivitalossa, mutta oma taito ja aika ei siihen riitä, joten olisi palkattava sisustussuunntelija se tekemään.
Karmeinta olisi pihi ukko, joka kerryttää varallisuutta samalla kun asutaan 50/50 kustannuksilla 70-luvun kerrostalokolmiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tunnen kateutta. Luonnollisesti. Se ei tosin rajoita elämääni, mutta keskutelunaiheita kyseisten ihmisten kanssa kyllä. En pysty osallistumaan ollenkaan keskusteluihin kolme kertaa vuodessa tehtäviin ulkomaanmatkoihin ja siihen montako tonnia on varattuna mihinkin projektiin. Nyökyttelen vieressä vain ja kenties sanon jossain vaiheessa että meillä ei ole varaa siihen asiaan vielä vuosiin.
Selkeästi keskustelukumppani ymmärtää olevansa taloudellisesti paremmassa tilanteessa, mutta silti vain jatkaa hehkutusta. Kyllä se aiheuttaa kateudentunnetta. Ihana olisi itsekin saada tarjottua lapsille vaikka mitä ja pitää koti älyttömän kauniina.
Todellakin varmaan tullut valittua mieskin ihan väärin. Mutta oman huomioni mukaan monet todella rikkaat miehet ovat myös todella paljon töissä —-> poissa kotoa. Voihan se olla että he rahalla korvaavat vaimolle sitä menetettyä yhteistä aikaa perheen kanssa. Jos se on kortin toinen kääntöpuoli niin ei sekään niin kivaa varmasti ole.
Mieheni on ainakin läsnä kotona, ruokaa laittamassa ja leikkimässä lasten kanssa tasapuolisesti kanssani.
Ap
Todennäköisesti nämä menestyvät, isotuloiset miehet ovat paljon poissa kotoa ja käyttävät tilaisuuden hyväkseen reissuillaan. Tiedän sen kokemuksesta, kun itse olen ottanut muutaman tällaisen rakastajakseni. Rouvat ehkä sulkevat silmänsä miehensä seikkailuilta tai sinisilmäisenä eivät osaa edes ajatella sellaista vaihtoehtoa ja tyytyväisenä keskittyvät vain kotinsa sisustamiseen. Loppupeleissä sinulla on asiat paljon paremmin, kun miehesi on läsnä arjessa ja osallistuu siihen tasapuolisesti. Sellaiset miehet ovat oikeasti harvinaisuuksia, niin varakkaiden kuin köyhempienkin keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olet ollut vääränlaisten miesten kanssa.
Tämä. En voisi kuvitella ettei mieheni ostaisi minulle esim uutta puhelinta jos vanha menee rikki.. tai autoa mikäli sellaisen tarvitsen. Olisipa kerrassaan rakastettu olo jos mies sanoisin vaan voi voi ja ostelisi kaikenlaista itselleen 🤔 käyn myös töissä, mutta tienaan huomattavasti vähemmän ja hoidan pääasiassa lapset.
Itse olen varakas ja niin on miehenikin ja minuakin ärsyttää ihmisten jatkuva shoppailu. Ei ympäristö kestä tätä kulutustamme, rauhoittukaa ihmiset. Vanhakin tavara on usein aivan riittävän hyvää, niin kauan kuin on ehjää, vaikkei joku kuosi olisikaan juuri tämän sesongin mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tunnen kateutta. Luonnollisesti. Se ei tosin rajoita elämääni, mutta keskutelunaiheita kyseisten ihmisten kanssa kyllä. En pysty osallistumaan ollenkaan keskusteluihin kolme kertaa vuodessa tehtäviin ulkomaanmatkoihin ja siihen montako tonnia on varattuna mihinkin projektiin. Nyökyttelen vieressä vain ja kenties sanon jossain vaiheessa että meillä ei ole varaa siihen asiaan vielä vuosiin.
Selkeästi keskustelukumppani ymmärtää olevansa taloudellisesti paremmassa tilanteessa, mutta silti vain jatkaa hehkutusta. Kyllä se aiheuttaa kateudentunnetta. Ihana olisi itsekin saada tarjottua lapsille vaikka mitä ja pitää koti älyttömän kauniina.
Todellakin varmaan tullut valittua mieskin ihan väärin. Mutta oman huomioni mukaan monet todella rikkaat miehet ovat myös todella paljon töissä —-> poissa kotoa. Voihan se olla että he rahalla korvaavat vaimolle sitä menetettyä yhteistä aikaa perheen kanssa. Jos se on kortin toinen kääntöpuoli niin ei sekään niin kivaa varmasti ole.
Mieheni on ainakin läsnä kotona, ruokaa laittamassa ja leikkimässä lasten kanssa tasapuolisesti kanssani.
Ap
Todennäköisesti nämä menestyvät, isotuloiset miehet ovat paljon poissa kotoa ja käyttävät tilaisuuden hyväkseen reissuillaan. Tiedän sen kokemuksesta, kun itse olen ottanut muutaman tällaisen rakastajakseni. Rouvat ehkä sulkevat silmänsä miehensä seikkailuilta tai sinisilmäisenä eivät osaa edes ajatella sellaista vaihtoehtoa ja tyytyväisenä keskittyvät vain kotinsa sisustamiseen. Loppupeleissä sinulla on asiat paljon paremmin, kun miehesi on läsnä arjessa ja osallistuu siihen tasapuolisesti. Sellaiset miehet ovat oikeasti harvinaisuuksia, niin varakkaiden kuin köyhempienkin keskuudessa.
Tai sitten.. ajattele jos ihan oikeasti rakastavat niitä vaimojaan ja perheitään niin paljon, että haluavat antaa heille kaiken? Ja ovatkin kaiken vapaa aikansa kotona, eivätkä petä. Voitko kuvitella, jos onkin niin?
Miehet ei välitä sisustuksista,asuvat vaikka veneen alla kunhan on seksiä ja ruokaa.
Tämä kotien esittely ja kilpailu on naisten puuhaa.
Monella paljon tienaavalla on paljon matkoja,
huono omatunto korvataan kotipiialle koruina ja matkoina.
Millä tavalla se ap:n kateutta vähentäisi, että nämä naiset tienaisivatkin itse rahansa? Yhtä lailla he silti hehkuttaisivat sisustusta ja ulkomaanmatkoja ja ap kuuntelisi kateellisena vierestä. Onhan nyt niitäkin kai sentään Suomessakin, jotka ovat perineet paljon rahaa, niin miehiä kuin naisia, eivätkä hekään ole ehkä "ansainneet" tätä. Ei maailma ole sellainen, että kun olen kiltti ja ahkera niin sitten joku kantaa eteeni jotain hyvää ja kaikki kiltit ja ahkerat saavat juuri yhtä paljon. Kirjoitit ap siitä, että olet iloinen, kun mies on paljon kotona töiden jälkeen ja ehtii osallistua tasapuolisesti perhe-elämään. Minusta se on ihan hyvä syy olla iloinen. Kun joku tuttavistasi aidon onnellisena kertoo uusimmasta marmorilöydöstään, sinä voit yhtä lailla aidon onnellisena kertoa teidän viimeisimmästä yhteisestä puistoretkestä lasten kanssa tms. Ehkä te voisitte kaikki olla tyytyväisiä elämäänne?
Sivumennen sanoen en ymmärrä suomalaisten yksilökeskeisyyttä. Siinä on varmaan hyvätkin puolensa, mutta onhan se nyt "maailmanlaajuisesti" ajatellen aika outoa, että suomalaisen naisen pitäisi hävetä saada rahaa omalta mieheltään! Monissa maissa koko SUVULLA on paljon isompi merkitys, niin hyvässä kuin pahassa. Täällä on tärkeintä potkia lapset pihalle viimeistään kaksikymppisenä, pitää huoli omista rahoista ettei paha puoliso vie, ulkoistaa lasten- ja vanhustenhoito ja opettaa lapset ennen kaikkea pitämään puolensa. Ja sitten vedetään masennusnappia naamaan kun tuntuu jotenkin pahalta. Kirjoitin kärjistetysti, mutta olisihan se aika mielenkiintoista ajatella, millaista elämämme olisi, jos ajattelisimme enemmän yhteisöä, ei vain minäminäminä.
No TÄMÄ on kyllä totta! Parempi toki!
Ap