En tiedä mitä tehdä. Mies ei vaan maksa laskujaan
Olen yrittänyt kaikkeni. Avannut yhteisen tilin, josta menee kaikki laskut (mies ei muistanut ikinä siirtää rahaa), maksanut kaiken itse ja perinyt mieheltä rahat (sai muistuttaa miljoona kertaa),pyytänyt, muistuttanut, valittanut.. mikään ei auta. Nyt olen viimeisen vuoden vain antanut olla, eikä mitään. Jatkuvasti on asunnon laina maksamatta, auto, sähköt.. Muistutuslaskuja satelee joka viikko. Itse stressaan tästä todella paljon kokoajan.
Mies ei avaa edes laskuja. Menin tänään hänen laatikolleen ja avasin kaikki. Ihan perus puhelinlaskun 20e maksamatta. Luottokortilla käytetty 100e ja maksamatta (menossa ulosottoon näköjään) kolmas 100e lasku maksamatta ja menossa ulosottoon... Siis 100e! Kyse ei ole edes siitä että miehellä ei olisi rahaa. Sitä on, eikä ole velkaa kuin vain tämä asunto josta maksamme molemmat 300e/kk.... Mies ihan kokopäivä työssä ja tienaa hyvin.
Mitä ihmettä? Ei suostu puhumaan. Sanoo vain että hoitaa asiat..
En vain enää ymmärrä. Onko kokemuksia tämmöisestä käytöksestä? Itse olen ihan loppu kun toinen ei ota vastuuta. Ja kyllä, olen miettinyt lähtemistä hyvin vakavasti.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomaton pari ” mennään töihin samaa matkaa ja tullaan pois kotiin samaa matkaa”. Ovat asuneet yhdessä vuosia. Vaimolla ei kuitenkaan tietoa miehen rahavaroista. ( tilin saldo). Jokainen joutuu tekemään veroilmoituksen (ei ollut ennen netissä). Tulee selvät verolaput molemmille ,josta näkyy vuosiansio ja ennakkonpidätys. Tuskinpa
tuo mies on visusti niitä vaimoltaan piilotellut, koska on muutenkin noin aikaansaamaton tyyppi.
Ja, ja kertomansa mukaan nainen on kuitenkin aikaisemmin joutunut maksamaan miehen laskuja ja ne lainanluhennykset??
Joku ei tässä tarinassa täsmää nyt lainkaan. Paria hiertää 110%:sesti aivan joku muukin , kuin ukon lusmuilu. Outo on nainenkin. Ei tervettä touhua.
Selittää sitä sun tätä.En ole ikinä maksanut miehen laskuja tai miehen osuutta lainasta. Maksan kaiken mikä tulee minun nimelläni. Tiedän tasan mitä mies tienaa ja paljon hänellä on esim säästötilillä. Kyse on ollut koko ajan MIKSI mies ei jaksa maksaa 100e laskua kun on rahaa! Missä vaiheessa tähän on vedetty etten tiedä mitään miehen raha-asioista.... Alusta saakka olen ihmetellyt että miksi mies on valmis laittamaan 100e laskun ulosottoon kun olisi kuitenkin varaa maksaa se....
Ja mennään samaa matkaa kun ollaan samassa talossa töissä. Eri firmoissa kylläkin..
Ap
Siis kirjoitat , ettet ole ikinä maksanut miehen laskuja ja mitä oli aloituksessasi. Onko sinun ongelma tuo 100e lasku j a 20e lasku. Muut laskut on maksant aina mies, koska et ole ikinä maksanut miehen laskuja , niin kirjoitit juuri.
Koko tarinasi on ristiriitaisuuksia täynnä, puuta, heinää.
Sekoat omiin haaveisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomaton pari ” mennään töihin samaa matkaa ja tullaan pois kotiin samaa matkaa”. Ovat asuneet yhdessä vuosia. Vaimolla ei kuitenkaan tietoa miehen rahavaroista. ( tilin saldo). Jokainen joutuu tekemään veroilmoituksen (ei ollut ennen netissä). Tulee selvät verolaput molemmille ,josta näkyy vuosiansio ja ennakkonpidätys. Tuskinpa
tuo mies on visusti niitä vaimoltaan piilotellut, koska on muutenkin noin aikaansaamaton tyyppi.
Ja, ja kertomansa mukaan nainen on kuitenkin aikaisemmin joutunut maksamaan miehen laskuja ja ne lainanluhennykset??
Joku ei tässä tarinassa täsmää nyt lainkaan. Paria hiertää 110%:sesti aivan joku muukin , kuin ukon lusmuilu. Outo on nainenkin. Ei tervettä touhua.
Selittää sitä sun tätä.En ole ikinä maksanut miehen laskuja tai miehen osuutta lainasta. Maksan kaiken mikä tulee minun nimelläni. Tiedän tasan mitä mies tienaa ja paljon hänellä on esim säästötilillä. Kyse on ollut koko ajan MIKSI mies ei jaksa maksaa 100e laskua kun on rahaa! Missä vaiheessa tähän on vedetty etten tiedä mitään miehen raha-asioista.... Alusta saakka olen ihmetellyt että miksi mies on valmis laittamaan 100e laskun ulosottoon kun olisi kuitenkin varaa maksaa se....
Ja mennään samaa matkaa kun ollaan samassa talossa töissä. Eri firmoissa kylläkin..
Ap
Siis kirjoitat , ettet ole ikinä maksanut miehen laskuja ja mitä oli aloituksessasi. Onko sinun ongelma tuo 100e lasku j a 20e lasku. Muut laskut on maksant aina mies, koska et ole ikinä maksanut miehen laskuja , niin kirjoitit juuri.
Jep. Sitten yhdessä kohtaa mies on ollut aina tällainen huithapeli ja syynä se, että vanhemmat paaponeet miehen piloille ja miehen ei ole koskaan tarvinnut ottaa vastuuta mistään ja nyt yhtäkkiä hän onkin vakavasti sairas...
Ei se pelaa niitä rahoja, eikä tuhlaa mihinkään, vaan miehelläsi on erittäin vaikea masennus tai burnout.
Olen molemmat käynyt omalla kohdallani läpi ja tilanne oli se, että olin saamassa häädön kämpärästöni maksamattomien laskujen takia. Tilillä rahaa lähes 7000 euroa ja laskuja räsrissö ehkä 3000 eurolla, mutta ajatuskin verkkopankin avaamisesta ahdisti.
Vasta kun tiesin että jos en 3 päivän sisään maksa, kämppä lähtee alta, sain maksettua. Tilanne ei hirveästi helpottunut, mutta laitoin tuon jälkeen tärkeimmät laskut suoraveloitukseen.
Itse ongelman sain ratkaisua lopulta puolentoista vuoden psykoterapian j lääkehoidon (Brintellix) yhdistelmällä, kun sain lopulta viikkojen ahdistuneisuuden jälkeen varattua työterveyteen ajan. Sieltä sain samantien kuukauden saikkua ja psykiatrin ajan seuraavalle päivälle. Lopulta vasta lääkkeiden ja sairasloman kautta sain itseni pikkuhiljaa tuosta suosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ongelma on edelleen se ettei mies maksa omia laskujaan jotka ovat määrältään niin mitättömiä ettei pitäisi taloutta kaataa. Tämä vaikuttaa varmasti minuun koska miehellä on menossa ulosottoon niin pieniä summia ettei järkeä!
Ap
Yksi mahdollisuus on myös lievä persoonallisuushäiriö, kuten narsismi. Silloin nautitaan vallan tunteesta, kun oma toiminta saa toisen kaikenlaisiin kiihtyneisiin tiloihin. Päämäärä on tämä, eikä asioiden hyvä hoito.
Täällä yksi, jolla on omien laskujensa kanssa samanlaisia ongelmia. Syyt juontuvat erääseen todella vaikeaan ajanjaksoon elämässä, jolloin itsestä riippumattomista syistä ei vain ollut rahaa eikä muutenkaan näkymiä selvitä päivittäisestä arjesta (mm. eksä tehnyt velkaa nimiini eikä ollut mahdollista jättää maksamatta siinä hetkessä, oikeusprosessi kuitenkin käynnissä). Vielä tänäkin päivänä laskukirjekuoren näkeminen nostaa pulssin taivaisiin ja nettipankkiin kirjautuminen ahdistaa, vaikka tiedän että siellä käyttötilillä on aina useampi tonni. Ihan joka kerta saan tapella itseni kanssa, että avaan sen kuoren, katson eräpäivän ja huolehdin että se tulee viimeistään silloin maksettua.
Tähän on kuitenkin olemassa helppo kikka, jonka avulla elämästä tulee kivutonta: kaiken tilaaminen e-laskuina ja automaattinen veloitus. Kannattaa tehdä tämä heti, kun tulot riittävät. Alussa se vaatii hetken enemmän huomiota siellä nettipankissa, mutta sen jälkeen ei tarvitse enää repiä stressiä muutaman euron laskuista.
Tehkää tämä miehellesi, tai vaihtoehtoisesti tehkää miehen tilille pysyvä kuukausittainen tilisiirto sinun tilillesi.
Mielestäni miehesi pitäisi vähintäänkin suostua tähän. Ei ole ok, että hän jatkuvasti kuormittaa yhteistä taloutta omilla ongelmillaan, kun ratkaisuja on olemassa.
Yleensä tietyt ongelmat nivoutuvat yhden henkilön ympärille eikä voida sanoa, mitkä ovat syitä millekin. Addiktiot, keskittymishäiriöt, mielialaongelmat, impulsiivisuus ja epävakaus ovat hyvin usein rahaongelmien takana, ja ongelmaisella on usein näistä useampi tai jopa kaikki.
Jos syynä olisi masennus, mies luultavasti ottaisi ilomielin apua vastaan, kun sitä tarjotaan. Masentunut huokaisee helpotuksesta, kun joku haluaa "ottaa ohjat" hänen puolestaan.
Itse uskon edelleen jonkin riippuvuuden mahdollisuuteen. Riippuvaiset ovat todella hyviä manipuloimaan ja salailemaan. Keskittymishäiriötäkin liian usein lääkitään itse tietoisesti tai tiedostamatta. Nettipelien pelaamistakaan ei voi sulkea pois, koska kukaan ei voi vahtia toista 24/7... 20 euroa päivässä on jo 600 euroa kuukaudessa. Sen voi pelata jo kahvitauon aikana.
Ihan kuin muin vaimo. Koko ajan on joku maksu maksamatta. Lisäksi ostaa/tilaa kaikenlaista lehteä ja tavaraa itselleen yhteisen tilin rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Et edelleen vastannut miksi kirjoitit, että kaikki on sinun nimilläsi.
Kun ei kerran näköjään ole.
Ja jos mies ei huolehdi omasta asuntolainaosuudestaan siirtämällä rahaa tilille, niin kuka sen sitten siirtää ja maksaa ellet sinä?
En usko, että maksat hyvää hyvyyttäsi koko lainan kun asunto on yhteinen?
Kuinka tämä miehen lainanhoito pelittää käytännössä nyt kun kerroit, että kumpikin huolehtii omista rahoistaan ja maksuistaan ja sitten taas mies ei huolehdikaan?
Siirtääkö se mies joka kuukausi sen oman lainaosuutensa tlille vai ei siirrä?
Miksi hän siihen pystyy jos ei pysty pikkulaskujaan maksamaan?
Joku ei nyt stemmaa.T. Keittiöpsykologi
AP tuolla aikaisemmin kertoi, että hän saa miehen siirtämään rahat lainanhoitotilille jankuttamalla ja vaatimalla sitä joka kuukausi. Eihän tuo homma ole toimiva, jos se on joka kuukausi saman tappelun ja pitkän vaatimisen takana. AP haluaa kumppanin, joka osaa hoitaa raha-asiansa itsenäisesti ilman, että puoliso on "äitinä" vahtimassa selän takana, että homma tulee hoidettua.
Avioliitto on myös sitä että toista autetaan kun apua tarvii.
Ei ihme että kaikki eroaa.
25v. ollut naimisissa.
Minä varaan auton huollot ja korjaukset ja mulla ei ole edes ajokorttia.
Tiedän että mies ei muista eikä tykkää soitella.
Teillä tää on valtataistelu.
Miehesi joutuu ulosottoon etkä voi auttaa.
Laitat miehesi sinne verkkopankkiin ja opastat ja valvot vierellä.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Samalla näet saldon ja rahaliikenteen.
Erota voit silti mutta voit edes kerran auttaa kun yleensä avioliitto niin toimii.
Ei kukaan jätä hoitamatta laskuja ja jos jättää niin silloin tarvitsee apua.
Minulla samanlaista ongelmaa, en ole peliriippuvainen vaan ainakin masennusta, ahdistusta.. En tiedä mikä siinä oikeasti on niin vaikeaa. Toisaalta tuo ei ole ainut asia elämässäni jossa tämä aikaansaamattomuus ja tekemättömyys näkyy. Olen kyllä osa-aikaisessa työssä, eikä kukaan päälle päin tätä uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on myös sitä että toista autetaan kun apua tarvii.
Ei ihme että kaikki eroaa.
25v. ollut naimisissa.Minä varaan auton huollot ja korjaukset ja mulla ei ole edes ajokorttia.
Tiedän että mies ei muista eikä tykkää soitella.
Teillä tää on valtataistelu.Miehesi joutuu ulosottoon etkä voi auttaa.
Laitat miehesi sinne verkkopankkiin ja opastat ja valvot vierellä.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Samalla näet saldon ja rahaliikenteen.Erota voit silti mutta voit edes kerran auttaa kun yleensä avioliitto niin toimii.
Ei kukaan jätä hoitamatta laskuja ja jos jättää niin silloin tarvitsee apua.
Avioliitossa ja avoliitossa yleensä niitä vastuita myös jaetaan. AP:n kuvauksesta sai käsityksen, että mies ei oikein millään tavalla ota mitään yhteisiä asioita hoidettavakseen, remonttikin jäi AP:n hoidettavaksi. Ei se oikein niinkään voi mennä, että vain toinen osapuoli yrittää helpottaa puolison arkea ja toinen ei tee mitään yhteisen hyvän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos piilottaa laskut niin ei ole kyse saamattomuudesta vaan maksamisen pakoilusta.
Ja mitenkä teille laskut tulee kirjeenä?
Etkä edelleenkään tiedä miehesi saldoa kun se ratkaisisi aika paljon.
Onko sitä rahaa vai ei?Tämä! Laskujen tahallinen piilottelu kertoo siitä, ettei niitä laskuja vaan ole varaa maksaa! Hän tajuaa, että on kyse isoista ongelmista ja piilottelu saa ne pois hänen (ja sinun) silmistään. Masentunut ei jaksa välittää eikä piilottele, ne laskut vain jää johonkin lehtipinojen alle eikä niitä jaksa sieltä kaivella.
Höpöhöpö. Ei ole mitään tuollaista sääntöä että "masentunut ei tee x,y ja z!" Kaikki ovat ykislöitä, samaten oirekuva.
Tää ap aloitus on aivan absurdi.
En jaksa lukea koko ketjua, enkä tiedä on ehdotettu mutta tarkista nyt ensin miehen luottotiedot tai tarkistakaa yhdessä. Jos mitään ei ole vielä perinnässä/ulosotossa teette niin että sinulla on täysi käyttöoikeus miehesi tiliin. Esim mun mieheni, ei vaan saa aikaiseksi, muista, välitä osaa... ja jonkin aikaa katselin muistutuksia, muistutin niistä jne. Lopulta päätettiin että mä hoidan meidän perheen raha-asiat täysin, mies ei ole varmaan käynyt nettipankissa tänä vuonna kun kerran tai pari. Kummallakin on omat tilit mutta täydet käyttöoikeidet ja mä hoidan niin että maksut tulee maksetuksi, säästöt ja lainat ja sijoitukset. Mun mielestä kun ollaan yhdessä , kaikkea ei tarvitse jakaa, eli esim mies käy kaupassa ja tekeen ruokaa koko perheelle, se tykkää ja osaa sen. Mä taas tykkään hoitaa "paperihommia".
Anna jättää maksamatta, niin oppii kyllä kantapään kautta, tai sitten ei opi. Mistä te oikein löydätte nuo kumppaninne?
Tuo on lapsi eikä mies. Jos asiasta on moneen kertaan keskusteltu, eikä mitään tapahdu, niin parempi jättää mies hoitamaan omat ongelmansa. Ei kannata ruveta vanhemmaksi aikuiselle ihmiselle, silloin se ei koskaan ala hoitaa omia asioitaan.
Niin, ja aikuisen ihmisen on myös osattava itse hakea apua, jos elämänhallinta on lähdössä tai lähtenyt käsistä, tai on masentunut tms.
Minullekin tuli mieleen masennus. Ja sitten heti ajattelin että sinulle tuo on raskasta. Voisiko vaikka nettipankissa tehdä automaattisen kuukausittaisen tilisiirron miehen palkasta yhteiselle asianhoitotilille, josta sinä maksaisit laskut? Kuka hänen raha-asiat hoiti ennen sinua, hän itse vai joku muu?
No, minulla on add (vasta aikuisena diagnosoitu) ja valitettavasti minulla jää todella helposti jotkut ihan pienetkin laskut maksamatta. Jos en hoida asiaa heti tuoreeltaan, vaan vain mielessäni mietin sitä että se pitäisi hoitaa, en enää myöhemmin saa siitä tarpeeksi vahvaa ärsykettä jotta aivoni ”heräisivät” ja aktivoituisivat konkreettiseen toimintaan. On ihan järkyttävän tyhmää kuinka paljon erilaisia muistutus-, perintä- ja sakkomaksuja olen elämäni aikana maksanut. Yritän parhaani mukaan järjestää raha-asiani niin että ne menevät ja tulevat automaattisesti, mutta vielä nykyäänkin erilaisten muutosten aikana voin saada talouden useammaksi kuukaudeksi sekaisin (muutto, työpaikan vaihdos, isompi lasku, lasten opintoihin liittyvä juttu tai joku muu vastaava). Tämä on niin turhauttava ja väsyttävä piirre itsessäni etten halua enää asua kenenkään kanssa yhdessä, koska en halua että minun lisäkseni joku muu joutuisi tästä stressaamaan. Add on todella uuvuttava häiriö...