Ensikot
Haaveilemme *ensimmäisestä ikiomasta vauvasta*, mutta jostakin syystä Täti Punaisen sijaan Herra Haikara on eksynyt matkalla ja *tarvitsee nyt vähän apua!* Tutkimuksiin ja hoitoihin on siis tiemme käynyt.
Mukaan mukavaan joukkoomme saavat liittyä kaikki halukkaat esikoistaan toivovat, oli sitten hoitopolkusi vasta alussa tai olet ehtinyt jo sitä pidemmälle kulkemaan!
Esittelethän itsesi vastaamalla tähän viestiin. Jos esittelyssäsi on myöhemmin lisättävää tai muutettavaa, vastaa taas, niin päivitämme tietosi.
*Ensikot*
*Aqua80*
Ikä: Molemmat vm. -80
Yritys alkoi 02/06. Ultrattaessa mulla oli toinen munasarja rakkulaisen näköinen, mutta kuulemma ei kannata vielä yhden ultran perusteella sanoa mitään (?).
*baulie*
Ikä: Kummatkin vm. -85
Kotipaikka: Jyväskylän mlk
Tutkimukset: Yritys aloitettu 4/2006. Mulla todettu kesällä -07 monirakkulaiset munasarjat. Tämän jälkeen otettujen verikokeiden mukaan ovuloin normaalisti, joten PCO ei ole ilmeisen ärhäkkä. Miestä ei ole tutkittu. Yritetään luomuna, tutkimuksiin lähdetään sitten kun kummastakin hyvältä tuntuu.
*Brooke73*
Minä vuosimallia -73, mies yli 10 v. vanhempi.
Kaakkois-Suomessa asustellaan.
Yritys aloitettu 06/05, tutkimuksiin lähdettiin 01/07. Lapsettomuuden syytä löytyi molemmista: miehellä huonosti liikkuvat ja epämuotoiset siittiöt ja lisäksi vasta-aineita, minulla FSH-hormoni kohonnut. Hoidoksi määrättiin suoraan ICSI.
1. ICSI tehtiin 05/07, tulos nega eikä mitään pakkaseen.
2. ICSI tehtiin 09/07, samanlainen tulos kuin ensimmäisessä.
3. ICSI tehtiin 01/08 ja siitäkään ei mitään pakkaseen, mutta kahden alkion siirrosta raskaus, joka kuitenkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon viikolla 12.
4. ICSI edessä heinäkuussa -08.
*-Diina-*
Ikä: minä vm. -80, mies -79.
Yritys aloitettu: 10/05
- IVF negatuloksella (10/07)
- Laparoskopia, todettiin lievää endometrioosia ja vaurioituneet munatorvet, jotka toimenpiteessä poistettiin (03/08)
- PAS negatuloksella (05/08)
- Syksyllä 2008 hoitoja jatketaan IVF:llä
*hilppa78*
Ikä: minä 29, mies 31
Yritys aloitettu vuosi sitten.
Tutkimukset ja hoidot: Huomasin etten ovuloi, yksityiselle gynelle sieltä lähete eteenpäin.
Julkisella 02/2008 munatorvien aukiolotutkimus
04/2008 hydroskopia ja laparoskopia.
Näistä tuloksena yksisarvinen kohtu, munatorven pois leikkuu ja siirsivät toisen munasarjan alemmas joka oli paennut liian ylös. Ei enään mitään mahdollisuutta luomuraskauteen.
Nyt annettiin puregon- ja suprecurreseptit kouraan ja ootellaan syksylle IVF-hoito aikaa.
Tuskaa lisää että olen valmiiksi riskiodottaja koska on synnynnäisesti vain puolikas kohtu. Kuulemma keskenmenoja odotettavissa jos raskaudun.
*Jennifer23*
Ikä: olen 23-vuotias ja mieheni 30-v.
Yrityksen aloitimme 12/07 ja tammikuussa hakeuduin järjettömän pitkien kiertojen takia gynelle, jossa todettiin pco. Maaliskuusta olen ollut lapsettomuusklinikalla hoidossa ja nyt yksi clomikierto takana, josta ei toivottua raskautta tullut mutta hienosti säännöllisti kiertoani. Miehen sperma tutkittu ja se on ok, joten nyt sain ohjeeksi syödä clomia vielä 3 kiertoa ja jos toivottua tulosta ei ole tullut, niin sitten vuorossa munajohtimien aukiolotutkimus.
*jennuliini*
Ikä: Minä 20 mies 22
Asuinpaikka: Turku
Yritykset aloitettu: 11/2006
Ensimmäiset puoli vuotta meni stressaamatta ja harrastettiin silloin kun teki mieli, sen jälkeen yritetty todella. Menkat jäi pois 6/2007. Lääkärissä käytiin 1/2008 jossa gynekologinen perustutkimus ja teroja syötiin 4 kuuria epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. Myös verikokeet otettiin joissa ei moitteita.
*Killa*
Ikä: molemmat 32 v
Kotipaikka: Helsinki
Yritys aloitettu: 8/05
Tutkimukset: Virallisesti ollaan selittämättömästi lapsettomia, mutta mulla ilmeisesti pco-taipumusta ja toisessa munasarjassa anatominen poikkeavuus, joka saattaa vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Hoidot: Aloitettiin huhtikuussa -07. Tehty 4 inssiä, joista saaliina kemiallinen ja kohdunulkoinen raskaus. 4/08 edessä ensimmäinen IVF.
*Koulunäkki*
Olen 29-v (vm. 1979) ja mieheni vm. 1978, asutaan Espoossa. Naimisiin me mentiin viime huhtikuussa ja siitä asti on ollut jälkikasvu toiveissa. Alusta saakka on ollut pienehkö epäilys luomuvauvan mahdollisuudesta, koska mun kierrot on olleet sekaisin hamasta menneisyydestä lähtien. Oon syönyt Terolutia kp 17-26 nyt elokuusta asti ja sillä menkat tulee ihan säännöllisesti.
Multa on otettu perusverikokeet (kaikki ok) ja kävin lisäks Jorvissa sellaisissa lisäverikokeissa, jotka nekin oli ok. Jorvin lääkäri myös vahvisti tuon oman gynen diagnoosin eli PCO on mun riesa. Nyt sitten homma etenee niin, että meen gynelle maaliskuussa ja silloin kai alkaa noi ovulaation induktio -hoidot.
Kommentit (64)
Vähän sama tilanne kuin s-k-:lla, hoitoja ei olla vielä aloitettu.
Esittelyksi vois laittaa (en nyt muista mitä kaikkea te olitte siihen laittaneet):
Nimimerkki: Groove
Ikä: minä 27 mies 84
Yritystä alkaen: 04/2002
Diagnoosi: Lievä endometrioosi, laparoskopia 04/2006, kohdussa rakennevika: kaksi pienikokoista kohtua joilla molemmilla omat kohdunsuut. Emättimessä oleva väliseinämä leikattu v. 2003
Taustaa sitten... lapsenyritys siis aloitettu 6 ja puoli vuotta sitten. Lääkärille ajoi krooninen virtsatulehdus parin vuoden yrityksen jälkeen. Samalla todettiin kaksoiskohtu ja tulehduksien syyksi emättimen väliseinämä joka leikattiin pikimmiten. Samalla pikkuhiljaa aloitettiin lapsettomuustutkimukset. Mitään syytä lapsettomuuteen ei löytynyt. Laparoskopiassa todettiin lievä endo, jonka "ei pitäisi vaikuttaa raskautumiseen" kuten ei muka senkään että mulla on kaksi kohtua. Sen jälkeen oli sellaista elämäntilannetta että lykkäsimme hoitojen aloittamista aina uudestaan ja uudestaan, toisaalta emme olleet niihin oikein valmiitakaan. Viime vuoden marraskuussa sitten saimme lähetteen lapsettomuuslääkärille, ja kävimme vastaanotolla. Hän antoi lähetteen tarkempiin hormonitutkimuksiin, uuteen spermanäytteeseen jne. ja sanoi että kohtuni myös tutkitaan tarkasti, otetaan mitat jne. (jotta saisimme tietää voiko jonkunlaisella leikkauksella parantaa raskautumismahdollisuuksia. Emme kuitenkaan päässeet näissä tutkimuksissa eteenpäin, kun sairastuin pahasti masennukseen. Olin tosin sitä jo sairastanut 13 vuotta, mutta nyt ekaa kertaa hakeuduin hoitoon. Ja toki lapsettomuustutkimukset jäihin. Masennuslääkkeitä ja terapiaa takana nyt vuosi, ja olo on kohentunut huomattavasti (voin paremmin kuin koskaan). Nyt koen olevani valmis hoitoihin ja on halu mennä ne loppuun asti jos tarve... mies on toki samoilla mielin, mutta häntä ajatukset hoidoista ahdistaa enemmän kuin minua, ja siksi sovimme, että odotamme vielä vuoden loppuun ja jos siihen mennessä ei ole luomutärppiä tullut, pistämme pyörät kunnolla pyörimään. Ja tällä kertaa en aio perääntyä, ainakin jos henkinen hyvinvointi pysyy tällä tasolla kuin se on nyt.
Siinäpä tuo kaikessa "lyhykäisyydessään" :D En välttämättä paljoa kirjoittele ennen kuin ensi vuoden puolella kun hoidot alkaa. Mutta alan seurata kirjoituksianne jo nyt että pääsen jutuista jyvälle... ;)
Groove
s-k: Ihanaa että olet takaisin! Tervetuloa vaan, kyllä täällä sinut muistetaan vielä ihan hyvin. Ja onnea siviilisäädyn muuttumisen johdosta! Voimia hoito rumbaan ja pikaista plussausta toivottelen!
Groove: Tervetuloa sinullekin. Monenlaista juttua teillä ollut selviteltävänä ennen hoitojen aloitusta. Kaikkea hyvää alkavalle hoitotaipaleelle!
Tanny: Missä tunnelmissa mennään? Piinistely pahimmillaan? Peukkuja ja plussatuulia!
Mette: Puhut niin totta tuosta epävarmuudesta. Vaikka hoitojen lopettaminen turhina olisikin äärettömän raskasta tuo epävarmuuden poistuminen olisi varmaan lopulta iso helpotus. Olen itse mietiskellyt myös tuota. Onhan tämä elämänvaihe jotenkin jarruna elää elämää eteenpäin. Toisaalta on saatava yrittää riittävän kauan, että on valmis ottamaan vastaan lopputuloksen, olipa se mikä tahansa.
Voimia vaihdevuosioireitten kanssa. Mä kipristelin niiden kanssa 3 kk viime syksynä! Tosin minulle ne olivat taivas ja helpotus, kun pääsin pahimmista kivuista. Ihan sama miten hiki oli;)
ON: Ihana loppukierto, ei kipuja ja ihan tavallista elämää. Mies karkasi Kiinaan työmatkalle ja saan nauttia myös yksin olosta. Viikonloppuna pääsin hoitamaan 1.5-vuotiasta veljen poikaa. Ihana pakkaus, tosin ihan hurjan vilkas ja utelias kaveri. Vauhtiveikko!
Galluppia: Miten olisi palstan siivous? Olisiko innostusta päivittää enskarilistaa, nyt kun kirjoittajia on selkeästi kevättä vähemmän. Osa mukaan ilmoittautuneista on varmaan plussannut jo tahoillaan tai kadonnut bittiavaruuteen. Mitä tuumii palstaemo baulie?
nella
En tiiä muistaako enää ees kukaan, ku oon ollu niin harvasanainen ennenki ja paljon jo viettäny hiljaiseloa.
Hirveän vähän olen nyt ees lueskellu kenenkään kuulumisia. On ollu kaikkea muuta touhua elämässä, häät ja töitä töitä töitä.
Nyt on otettu uusi askel lapsettomuuden hoitoa kohti. Varasin ensikäyntiajan Väestöliittoon marraskuun alulle. Jännittää, mutta jotaki tässä on jo tehtävä. On tässä odotettukin, 30 luonnollista ja säännöllistä kuukautiskiertoa takana ilman epäilyäkään raskaudesta. Mies onneksi tukee ja on innoissaan etenemässä asian kanssa.
Ehkä minä tästä nyt aktivoidun, kun luomuilu lakkaa.
Terkkuja kaikille ja toivotaan parasta!
s-k-