Hesari rajoittaa sananvapautta
Hesari lopettaa nimimerkillä kommentoinnin netissä. Jäljelle jäävät öyhöttäjät. Työpaikoistaan huolehtivat asiantuntijat eivät voi nimellään kirjoittaa. Näin poistuu asiallinen media- ja yhteiskuntakritiikkiä.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Ap on lystikäs. :) Eiköhän se nimenomaan vähennä öyhötystä, että joutuu kirjoittamaan omalla nimellään. Eikä HS rajoita kenenkään sananvapautta, helpottaa vaan moderaattorien hommaa, kun öyhöttäjiä saadaan pois.
Olenko öyhöttäjä jos kritisoin esim. Eu:ta tai huomautan että jossain uutisessa on virhe, kumpikin noista sensuroidaan koska eivät ole HS:n agendan mukaisia,
HS on yksi suomen pahimmista mielipidevaikuttajista
Vierailija kirjoitti:
Eikö se sanan vapaus ole juuri se että saa sanoa vapaasti oman mielipiteensä, niin väärä tai loukkaava kun se onkin jonkin mielestä. Rikolliset kirjoittelut (ja teot) sitten erikseen. Ei kai tämä mikään pohjois-Korea ole, jossa "ei miellyttävistä" mielipiteistä jäljitetään ja kuritetaan.
Jep. Ihan vapaasti saat edelleenkin omalla nimelläsi kertoa mielipiteesi myös Hesarissa. Ai ei kelpaa? Miksi häpeät mielipiteitäsi julkisesti?
En vielä ehtinyt lukea koko ketjua, mutta pakko heti kommentoida kun aihe herättää niin voimakkaita tunteita. Uudistus on huono, sillä todellakaan aina ei ole kyse siitä että kommentoija haluaisi ilmaista esim. jotain alatyylisiä tai vaikka rasistisia juttuja anonyymisti. Itse olen aikoinani osallistunut keskusteluun juuri Hesarissa, kritisoiden silloisen ammattialani eräitä puolia. Työpaikka olisi mennyt alta saman tien jos olisin sen nimelläni tehnyt. Minulle oli erittäin tärkeää saada silloin tiettyjä asioita sanottua, vaikkakin vain lehden kommenttiosiossa.
Hesarilla ei ole tietenkään velvollisuutta sallia anonyymiä keskustelua, mutta mielestäni uudistus on huono veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttipalstaa on jo tähän saakka moderoitu siten, että vain yhdenlaiset mielipiteet pääsevät läpi. Ellet ylistä kuorossa vihervasemmistolaista maailmankuvaa, kommenttiasi ei julkaista.
Hesarin keskustelupalstoilla on ollut aivan sama ilmiö, kuin tällä palstalla. Ensisilmäyksellä näyttää, että kansa on varsin yksimielistä, ennen kuin käsittää, että se johtuu fanaattisesta moderoinnista.
Milloin saamme Suomeen a) sanomalehden, jossa käsiteltäisiin asioita monelta kannalta b) keskustelupalstan, jota ei moderoida poliittisesti? Olisiko aika jo ajanut Sanoman ohitse? Kun katsoo esim. äänestystulosta, huomaa että vihervassarit ovat joka tapauksessa vähemmistössä. Kokoomusta, perussuomalaisia, keskustaa ja KD:tä äänestäineitä oli enemmän. Täällä olisi maksavia asiakkaita tarjolla, jos joku taho haluaisi perustaa sanomalehden/verkkolehden/hyvän keskustelupalstan, jossa voisi keskustella kiihkottomasti mutta kantaa ottaen myös niistä asioista, jotka nykyään yritetään hyssytellä hiljaisiksi ja lakaista maton alle. Kysyntää on!
Perusta itse äläkä odota että kaikki tekevät työt sinun puolestasi. :)
Minulla on ihan säännöllinen päivätyö, josta maksan sinunkin iloksesi rapeasti veroja kuten moni muukin asiantuntija. En nettomaksajana osaa ajatella tilannetta niin, että joku muu tekisi työni puolestani, mutta ehkä jossain äärivasemmistolaisessa maailmankuvassa tämäkin näkökulma on mahdollinen.
En unelmoinut jättäväni päivätyötäni luodakseni palvelua itse, vaan kerroin kommentissani olevani valmis maksamaan sellaisesta. Sillä tavalla toimii markkinatalous. Kaikkien ei tarvitse kalastaa omia kalojaan tai viljellä porkkanoitaan, vaan voimme tehdä sitä missä olemme hyviä ja ostaa hyödykkeitä ja palveluita muilta. Jännää, eikö?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, miten paljon lööppikamaa HS:lla onkaan hallussaan näissä ”nimettömänä” kirjoittaneissa ja heidän kaunistelemattomissa mielipiteissään..
Jonain päivänä Ilta-Sanomissa.
ei niitä "nimettömiä" voi selvittää kuin poliisi
Tai jos kaveri on teleoperaattorilla töissä, saa kyllä sitten nimen selville jos käyttäjä käyttää samaa operaattoria ja jos ei ole prepaid tai vpn yhteys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttipalstaa on jo tähän saakka moderoitu siten, että vain yhdenlaiset mielipiteet pääsevät läpi. Ellet ylistä kuorossa vihervasemmistolaista maailmankuvaa, kommenttiasi ei julkaista.
Hesarin keskustelupalstoilla on ollut aivan sama ilmiö, kuin tällä palstalla. Ensisilmäyksellä näyttää, että kansa on varsin yksimielistä, ennen kuin käsittää, että se johtuu fanaattisesta moderoinnista.
Milloin saamme Suomeen a) sanomalehden, jossa käsiteltäisiin asioita monelta kannalta b) keskustelupalstan, jota ei moderoida poliittisesti? Olisiko aika jo ajanut Sanoman ohitse? Kun katsoo esim. äänestystulosta, huomaa että vihervassarit ovat joka tapauksessa vähemmistössä. Kokoomusta, perussuomalaisia, keskustaa ja KD:tä äänestäineitä oli enemmän. Täällä olisi maksavia asiakkaita tarjolla, jos joku taho haluaisi perustaa sanomalehden/verkkolehden/hyvän keskustelupalstan, jossa voisi keskustella kiihkottomasti mutta kantaa ottaen myös niistä asioista, jotka nykyään yritetään hyssytellä hiljaisiksi ja lakaista maton alle. Kysyntää on!
Voit perustaa ihan kaikki haluamasi mediat. Kukaan ei estä.
Onko joku väittänyt, että estäisi? Kommenttisi on kuin viisivuotiaan suusta. Et ole ehkä huomannut, mutta ihan kaikki ihmiset eivät makaa päiviään kotona kattoon räkien ja miettien, että mitäköhän tekisi. Tässä on hyvä vinkki ja kannustin sellaiselle ihmiselle/taholle, jolla olisi juuri tuollaiseen liiketoimintaan osaamista, halua ja aikaa.
Jos tarvitset palvelua, jota kukaan muu ei halua sinulle tuottaa, niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko järjestät ko palvelun itse tai tyydyt niihin palveluihin joita on tarjolla. Fiksuna ihmisenä valitsit kolmannen tien eli tulit ulisemaan vauva-palstalle, joka ei mitenkään kyseiseen asiaan liity.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tämä nyt on niin vaikea tajuta, jos haluatte nimimerkeillä syytää mielipiteitänne niin perustakaa sille foorumi tai vaikka oma lehti oikeita mielipiteitänne jakamaan, ihan ilman sensuuria. Jos kerran "kansa" on niin yksimielistä teidän kanssanne niin tilaajaluvuthan ampaisevat kattoon saman tien.
Laitahan tästä lähin kommentteihisi oma nimesi myös, etpä taida tehdä sitä, no miksi et?
Vierailija kirjoitti:
En vielä ehtinyt lukea koko ketjua, mutta pakko heti kommentoida kun aihe herättää niin voimakkaita tunteita. Uudistus on huono, sillä todellakaan aina ei ole kyse siitä että kommentoija haluaisi ilmaista esim. jotain alatyylisiä tai vaikka rasistisia juttuja anonyymisti. Itse olen aikoinani osallistunut keskusteluun juuri Hesarissa, kritisoiden silloisen ammattialani eräitä puolia. Työpaikka olisi mennyt alta saman tien jos olisin sen nimelläni tehnyt. Minulle oli erittäin tärkeää saada silloin tiettyjä asioita sanottua, vaikkakin vain lehden kommenttiosiossa.
Hesarilla ei ole tietenkään velvollisuutta sallia anonyymiä keskustelua, mutta mielestäni uudistus on huono veto.
Täsmälleen näin. Nyt asiantuntevat kommentit jäävät pois.
Eihän tuonne ole tähänkään asti asiattomuuksia päässyt moderoinnin takia. Haluavat ehkä säästää siitä rahaa, kun jatkossa tällä tavalla tulee paljon vähemmän kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen toivonut Hesariin ja joka paikkaan, paitsi että pitäisi myös olla vahva tunnistautuminen.
Lain ja hyvien tapojen noudattaminen on kätevintä toteuttaa noin.
Kukaan, paitsi radikaalit ja päästään kipeät öyhöttäjät, ei kaipaa anonyymiä sielunpa*kalaaria mediaan. Se kama kuuluu mielenterveyssektorille.
Etkö tajua että olet itsekin nyt anonyymissä mediassa, haha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananvapautta on se, että saat vapaasti perustaa foorumin ja levittää siellä laillista materiaalia sydämesi kyllyydestä. Toki olet sanomisistasi myös vastuussa. Yritysten ei tarvitse antaa sinun räyhätä anonyyminä millään alustalla.
Toivottavasti sinä pääset jollekin omalle foorumillesi höpisemään itseksesi tätä "kiinnostavaa" mielipidettä.
Sinun kotiisi voi myös tuoda kamerat, koska sinulla ei ole mitään salattavaa. Sananvapauden rajoittaminen on ok, koska sinulla ole mitään sanottavaa.
Pusipusi vaan sullekkin. Se ettei saa öyhöttää anonyymisti tietyllä yksityisen yrityksen ylläpitämällä palstalla ei ole sananvapauden rajoittamista. Voit kertoa mielipiteesi edelleen omalla nimelläsi. Kanttisi vaan ei sitä kestä. Joten ongelma on sinussa ei sananvapaudessa.
Nimimerkin kieltoa voi kiertää jakamalla digilukuoikeudet jollekin keksitylle, mutta oikealta kuulostavalle "perheenjäsenelle", jolle on ensin luonut sähköpostiosoitteen. Hesari tietysti tietää kenen tilaukseen uusi käyttäjä liittyy, mutta tärkeintä että se ei näy muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo on selitetty tuolla. toivovat lisää keskustelijoita. tuo on ihan pätevä syy.
Eivät saa lisää kommentoijia. Asiantuntijat lopettavat kommentoinnin kokonaan, koska nykyään omalla nimellä ei uskalla julkisesti sanoa mitään laimeaakaan mielipidettä. Joku ammattipahastuja sen kaivaa esiin ja nostaa somekohun joka johtaa potkuihin.
Keskustelemaan jää muutama öyhö, jolla ei ole mitään menetettävää. Ennustan, että kommenttien määrä vähenee ja laatu huononee. Samalla ainakin oma kiinnostukseni lukea nettihesaria vähenee merkittävästi. Kommentointi on ollut palvelun parasta antia.
Heh. Eipä siellä ennenkään oikeat asiantuntijat ole kirjoitellut. Ehkäpä kannattaa sitten miettiä niitä omia mielipiteitään jos niiden julkitulo aiheuttaisi potkut. Olet silmänpalvoja ja teeskentelijä jos et uskalla olla mielipiteidesi takana.
Vierailija kirjoitti:
Demokratissa ei tule olla minkäänlaista ennakkos3nsuur1a tai rajoitettua viestintää. Kaikista asioista on voitava puhua avoimesti.
Jos joku sitten tekee ylilyöntejä niin sitä varten on kyllä lakipykälät. Mutta perustuslainvastainen ennakkofilteröinti on todella huono idea.
Kerrot nimesi ja voit keskustella avoimesti. Mikä tässä on sinulle niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tosissasi kuvittelit olevan jotain merkitystä sillä että kirjoitit Hesarin kommenttiosastolle? Siis todella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän miettiä mikähän mullistava tiedonjyvä mulle olis avautunut hesarin kommenttipalstalla, mutta eipä tule yhtään mieleen vaikka vuosia olen lukenut. Etteköhän te ihan hieman yliarvioi sen miten paljon teidän sanomisillanne on työnantajalle merkitystä ellei toimi suoraan yritystä vastaan.
Kopioi tähän kaikki nettikommenttisi ja työpaikkasi yhteystiedot, niin mietitään asiaa.
Jotkut taiteilijat ovat menettäneet keikkansa kannattaessaan persuja. Ihan sata varmaa on että esimerkiksi kukaan opettaja, juristi, lääkäri ei halua kertoa puolyekantaansa.
”Jotkut taiteilijat”, annapa esimerkki.
Ole hyvä.
Ja ihan tosissasi kuvittelit olevan jotain merkitystä sillä että kirjoitit Hesarin kommenttiosastolle? Siis todella?
Jos kerran ei ole mitään merkitystä, niin miksi pitää ennakkotarkastaa tai vaatia oman nimen käyttöä?
Oman nimen tai nimimerkin käyttäminen kommentoinnin yhteydessä on argumentaatiovirhe. Nimellä kirjoittaminen tulisi kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Eikö persuartisteille ole kysyntää? No niin se markkinatalous toimii.
Keikkapaikat pelkäävät muutaman prosentin äänekästä vähemmistöä, joka käy polttamassa autoja ja kaatamassa sementtiä viemäreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin kuvittelen sillä olleen merkitystä että kommentoin juttua, joka oli kirjoitettu nimenomaan siitä alasta jonka tunnen syvällisesti, ja josta osaan kertoa asioita joita kaikki eivät tulisi ajatelleeksi tai eivät voisi mitenkään tietää. En suhtautunut aiheeseen sentään niin vakavasti että olisin lähtenyt väsäämään jotain kampanjoita tai kansalaisaloitteita asian tiimoilta, mutta olen tyytyväinen jos edes muutama sata aiheesta kiinnostunutta lukijaa näki kommenttini.
Jatkossa tuonne viitsivät kirjoittaa enää pysyvästi työelämästä syrjäytyneet, koska kaikille työelämässä oleville kaikki mielipiteet ovat riskialttiita, olivat ne ihan mitä vain ja miten vain ilmaistuja. Eli keskustelun taso romahtaa. Harmi, kommentteja on ollut kiva lukea. Jatkossa ei sitten enää.