Ensimmäinen kokemus TE-palveluista ja oli omituinen
Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi ja yritin osallistua erääseen TE-toimiston tilaisuuteen. En heti löytänyt paikkaa, joten olin paikalla (eli siis sen huoneen, jos tilaisuus järjestettiin) tasan 1 minuuttia yli sen ajan, jolloin tilaisuus alkoi. Katsoin ajan vielä kännykästäni, joten se oli minuutintarkka.
Olivat laittaneet oven lukkoon eivätkä avanneet.
Onko tämä yleinen käytäntö?
Ymmärrän kyllä, että minähän siinä mokasin olemalla tuon yhden minuutin myöhässä, mutta hämmästytti vain, kun oven lukitsemisesta tietyllä minuutilla ei ollut mitään mainintaa kutsussa eivätkä toimiston virkailijatkaan tällaisesta tienneet, kun kysyin. Neuvoivat koputtamaan kovaäänisesti, mutta eipä sitä ovea avattu.
Tänään soitin toimistoon ja kysyin vielä asiasta, jolloin sain läksytyksen siitä, että olin ollut myöhässä ja että tietysti ovet laitetaan lukkoon eikä ketään päästetä sisään.
Tuntui vain hölmöltä, ihan kuin minua olisi kohdeltu lapsena. Olisin ainakin toivonut, että tästä oven lukitsemisesta olisi mainittu etukäteen tai edes jossain, kun edes toimiston virkailijat olisivat tienneet käytännöstä.
Toimitaanko noin siis aina TE-palveluissa? Kyselen täältä, kun itse eivät osanneet vastata.
Kommentit (154)
Mitä outoa tuossa on? Jos ovi ei ole lukossa, väkeä ravaa edestakaisin. Koulussakin laitetaan ovi lukkoon, kun opetus alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa tuossa on? Jos ovi ei ole lukossa, väkeä ravaa edestakaisin. Koulussakin laitetaan ovi lukkoon, kun opetus alkaa.
Missä koulussa näin tehdään? Itse muistan näin tehdyn viimeksi kun ala-asteella. Ei ole koskaan sen jälkeen tullut tuollaista käytäntöä vastaan.
Ja jos noin tehdään, pitäisihän siitä olla yleinen sääntö ja siitä pitäisi kertoa. Nyt eivät virkailijat itse edes tienneet miten omat kollegansa toimivat.
En ole tosiaan tuollaiseen törmännyt opiskeluaikana tai työelämässä koskaan ala-asteen jälkeen. Missä tällainen on yleistä?
Olen siis aidosti hämmästynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa näin tehdään? Itse muistan näin tehdyn viimeksi kun ala-asteella. Ei ole koskaan sen jälkeen tullut tuollaista käytäntöä vastaan.
Ei missään koulussa ikinä laiteta luokan ovea lukkoon, se on turvallisuusriski jos tulee vaikka tulipalo. Ulko-ovet nykyään laitetaan kouluampujien varalta.
Eikä laiteta kyllä missään te-toimiston jutuissakaan, aivan hullua. Missä noin oli tehty? Tee AVIlle valitus typerästä toiminnasta.
Mutta onhan tämä tehokas tapa saada ihmiset luopumaan ansiosidonnaisestaan. Itsellenikin tuli heti mieleen, että ehkä elän vain säästöilläni kunnes työllistyn, ettei noin lapsellisessa menossa tarvitse olla mukana. Koska onhan tuo naurettavaa, että toiminta on kuin jostain päiväkodista. Olin vain aivan hämmästynyt, vähän naurattaakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja jos noin tehdään, pitäisihän siitä olla yleinen sääntö ja siitä pitäisi kertoa. Nyt eivät virkailijat itse edes tienneet miten omat kollegansa toimivat.
En ole tosiaan tuollaiseen törmännyt opiskeluaikana tai työelämässä koskaan ala-asteen jälkeen. Missä tällainen on yleistä?
Ap
Ei tietenkään missään noin tehdä, eikä sitten sielläkään jos siellä ei kukaan sellaisesta tiennyt, se oli sitten sen hullun kouluttajan omaa toimintaa.
Ei kai teilläkään ala-asteella laitettu luokan ovea lukkoon???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään koulussa ikinä laiteta luokan ovea lukkoon, se on turvallisuusriski jos tulee vaikka tulipalo. Ulko-ovet nykyään laitetaan kouluampujien varalta.
Eikä laiteta kyllä missään te-toimiston jutuissakaan, aivan hullua. Missä noin oli tehty? Tee AVIlle valitus typerästä toiminnasta.
Tosiaan, eihän kouluissakaan laiteta kuin ulko-ovet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tietenkään missään noin tehdä, eikä sitten sielläkään jos siellä ei kukaan sellaisesta tiennyt, se oli sitten sen hullun kouluttajan omaa toimintaa.
Ei kai teilläkään ala-asteella laitettu luokan ovea lukkoon???
Ei tosiaan, ulko-ovi vain.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan tämä tehokas tapa saada ihmiset luopumaan ansiosidonnaisestaan. Itsellenikin tuli heti mieleen, että ehkä elän vain säästöilläni kunnes työllistyn, ettei noin lapsellisessa menossa tarvitse olla mukana. Koska onhan tuo naurettavaa, että toiminta on kuin jostain päiväkodista. Olin vain aivan hämmästynyt, vähän naurattaakin.
Ap
Joo joo, lopeta jo jankkaaminen, tiedät itsekin ihan hyvin ettei tuollainen ole normaali missään, ei edes päiväkodissa. Ovia ei laiteta lukkoon turvallisuussyistä sisällä jotta ihmiset pääsevät pakenemaan ulko-ovia kohti jos vaikka tulipalo syttyy.
Ainakaan Pasilassa ei tuollaista harrastettu vaan väkeä tuli paikalle vielä 10min tilaisuuden alkamisen jälkeenkin. Tosin kyseessä oli sellainen kaikille pakollinen istunto ja työnhaku katkeaa jos ei siihen osallistu, että en sitten tiedä onko käytännöt eri noissa "vapaaehtoisissa" tilaisuuksissa.
Nyt olet kieltäytynyt tulemasta tilaisuuteen ja sen seurauksena saat karenssin.
Ja toimistonjohtaja myhäilee, kun heidän alueellaan säästettiin taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo joo, lopeta jo jankkaaminen, tiedät itsekin ihan hyvin ettei tuollainen ole normaali missään, ei edes päiväkodissa. Ovia ei laiteta lukkoon turvallisuussyistä sisällä jotta ihmiset pääsevät pakenemaan ulko-ovia kohti jos vaikka tulipalo syttyy.
Jankkaan nyt kuitenkin sen verran, että kyseisessä toimistossa virkailijat eivät tienneet tällaisesta käytännöstä. Mutta nyt kun soitin yleiseen TE-puhelinpalveluun, niin siellä virkailija nuhteli minut kiukkuisesti ja ilmoitti, että tietysti ovi laitetaan lukkoon. Tästä olin vielä ällistyneempi. Eli ilmeisesti osalle TE-palveluiden väestä tämä on normaalia.
Ap
Kuulostaa tarkoitukselliselta kyykytykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Pasilassa ei tuollaista harrastettu vaan väkeä tuli paikalle vielä 10min tilaisuuden alkamisen jälkeenkin. Tosin kyseessä oli sellainen kaikille pakollinen istunto ja työnhaku katkeaa jos ei siihen osallistu, että en sitten tiedä onko käytännöt eri noissa "vapaaehtoisissa" tilaisuuksissa.
Kyllä tämäkin oli velvoittava tilaisuus, eli nyt työnhakuni laitetaan katkolle, tulee selvityspyyntö ja todennäköisesti joudun joka tapauksessa elämään säästöilläni sen ajan, kun sitä käsitellään.
Ja kyllä, ymmärrän että itse mokasin olemalla myöhässä. Tuntuu vain aika ikävältä, että kyseessä oli tasan 1 minuutti. Toki olisin ollut reilusti etuajassa jos olisin tiennyt, että tuo yksi minuutti tarkoittaa minulle ansiosidonnaisen katkeamista. Mutta mitään tällaista ilmoitusta lukituksesta ei tullut.
Kyseessä Uusimaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suljettu ovi olisi turvallisuusriski? Ovenhan saa sisäpuolelta auki kahvaa kääntämällä, ei siihen avainta tarvita.
Ja ainakin tuntemissani TE-toimistoissa (4 kpl) kokoushuoneiden kanssa toimitaan samoin eli ovet on lukossa, ne saa ulkopuolelta auki tagilla ja sisäpuolelta ilman avainta.
Olisit mennyt ajoissa. Uuteen ja outoon pitääkin lähteä ja mennä hyvissä ajoin.
Itse joudun uusissa paikoissa aina odottelemaan 5 -10 min, en ole koskaan myöhästynyt
mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämäkin oli velvoittava tilaisuus, eli nyt työnhakuni laitetaan katkolle, tulee selvityspyyntö ja todennäköisesti joudun joka tapauksessa elämään säästöilläni sen ajan, kun sitä käsitellään.
Ja kyllä, ymmärrän että itse mokasin olemalla myöhässä. Tuntuu vain aika ikävältä, että kyseessä oli tasan 1 minuutti. Toki olisin ollut reilusti etuajassa jos olisin tiennyt, että tuo yksi minuutti tarkoittaa minulle ansiosidonnaisen katkeamista. Mutta mitään tällaista ilmoitusta lukituksesta ei tullut.
Kyseessä Uusimaa.
Ap
Miksi intät lukituksesta? Jos esim. junan lähtöaika asemalta on 13.00, niin junan ovet on lukossa klo 13.01 etkä sisään pääse. Miksi työkkärin tilaisuus olisi poikkeus.
Pasilassa ainakin kokoustilojen ovet (iso auditorio) on lukossa tilaisuuden ajan, ulos sieltä tilasta pääsee, mutta sisälle ei, koska näin estetään se, että väki ravaa edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt ajoissa. Uuteen ja outoon pitääkin lähteä ja mennä hyvissä ajoin.
Itse joudun uusissa paikoissa aina odottelemaan 5 -10 min, en ole koskaan myöhästynyt
mistään.
Tässä tilanteessa huomio ja aika kyllä keskittyy työnhakuun ja työllistymiseen. Ei tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä Uusimaa.
Ap
Miksi intät lukituksesta? Jos esim. junan lähtöaika asemalta on 13.00, niin junan ovet on lukossa klo 13.01 etkä sisään pääse. Miksi työkkärin tilaisuus olisi poikkeus.
Pasilassa ainakin kokoustilojen ovet (iso auditorio) on lukossa tilaisuuden ajan, ulos sieltä tilasta pääsee, mutta sisälle ei, koska näin estetään se, että väki ravaa edestakaisin.
Siksi koska:
(a) junan lähtö on tärkeä, TE-toimiston tilaisuus ei.
(b) junan lähdön minuutilleen tietää, tästä ei ollut mitään ennakkoilmoitusta.
Nyt ei ole enää aikaa jankata, kun pitää etsiä niitä TÖITÄ.
Siis *sen huoneen, jossa tilaisuus järjestettiin, oven takana*.