Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen kokemus TE-palveluista ja oli omituinen

Vierailija
10.05.2019 |

Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi ja yritin osallistua erääseen TE-toimiston tilaisuuteen. En heti löytänyt paikkaa, joten olin paikalla (eli siis sen huoneen, jos tilaisuus järjestettiin) tasan 1 minuuttia yli sen ajan, jolloin tilaisuus alkoi. Katsoin ajan vielä kännykästäni, joten se oli minuutintarkka.

Olivat laittaneet oven lukkoon eivätkä avanneet.

Onko tämä yleinen käytäntö?

Ymmärrän kyllä, että minähän siinä mokasin olemalla tuon yhden minuutin myöhässä, mutta hämmästytti vain, kun oven lukitsemisesta tietyllä minuutilla ei ollut mitään mainintaa kutsussa eivätkä toimiston virkailijatkaan tällaisesta tienneet, kun kysyin. Neuvoivat koputtamaan kovaäänisesti, mutta eipä sitä ovea avattu.
Tänään soitin toimistoon ja kysyin vielä asiasta, jolloin sain läksytyksen siitä, että olin ollut myöhässä ja että tietysti ovet laitetaan lukkoon eikä ketään päästetä sisään.

Tuntui vain hölmöltä, ihan kuin minua olisi kohdeltu lapsena. Olisin ainakin toivonut, että tästä oven lukitsemisesta olisi mainittu etukäteen tai edes jossain, kun edes toimiston virkailijat olisivat tienneet käytännöstä.

Toimitaanko noin siis aina TE-palveluissa? Kyselen täältä, kun itse eivät osanneet vastata.

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme Spring Housen järjestämässä TE-toimiston Tehoa työllistymiseen- infossa (Uudenmaan TE-toimistossa 09.05.2019, Upseerinkatu 1 klo 13.00).

Kyllä siellä, siinä nimenomaisessa tilaisuudessa, se miespuolinen  Te-virkailija kävi ainakin katsomassa sekä (avonaisen) oven takaa että hän myös tarkisti kauempaa odotustiloista ja huolehti, että kaikki osallistujat (odotettiin tietääkseni n50 osallistujaa) varmasti sekä pääsivät että löysivät oikeaan paikkaan siihen kokoushuoneeseen missä info pidettiin. Odotimme kaikki jopa hieman että kaikki halukkaat ovat mukana ennen kuin aloitettiin.

Tuo alkuperäisen ( keskustelun aloittajan) kirjoittajan kokema tilanne siitä, että hän jäi ovien taakse eikä kukaan avannut saati päästänyt häntä sisään oli ennenkuulumaton. Emme ole ikinä edes kuulleet, että joku Te-virkailija tai järjestäjä voisi noin toimia!

Inhottavaa jos joku on joutunut kokemaant tuollaista, sehän on suorastaan syrjintää.

Vierailija
42/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia ja paljon puhuvia kommentteja täällä. Kukaan ei kommentoinut, että tilaisuuteen osallistuminen olisi voinut auttaa työllistymään. Koko jutun pointti vaikuttaa olevan se, että ap:n pitää oppia, että TE-palvelut on tärkeä auktoriteetti ja siellä pitää olla nöyränä.

Osa kommenteista taitaa olla TE-palveluiden työntekijöiden kirjoittamia.

Hyvä huomio! Mielenkiintoista, ettei kukaan kommentoinut tyyliin "TE-palvelujen tilaisuudet ovat todella hyödyllisiä, harmi että missasit, itse aina innolla odotan siellä jo tunnin etukäteen!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa muutenkin kaikki kulkee niin minuuttiaikataululla ja sitten ihaillaan ja ihmetellään Etelä-Euroopan rentoutta, jossa junat ja bussit voi olla myöhässä hyvinkin tunnin-kaksi ja kaikki ovat siihen tottuneet. Suomessa on jokin ihmeellinen tarve kulkea kello kaulassa ihan koko ajan ja tämä jos mikä stressaa ihmisiä. Kyllä pitäisi olla jokin 15min normijousto hyvinkin, jos henki ei ihan ole kyseessä.

Tervejärkiset/ystävälliset tai asiakkaan etu edellä tapahtuvat joustot asiassa kuin asiassa riippuvat täysin TE-virkailijasta.

Karkeuserot voivat olla suuriakin kun unohdetaan kenen vuoksi siellä ollaan.

Vierailija
44/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä missä tehdään oikeasti ison rahan hommia & tuottavasti, toki hyvällä liksalla, tuollaisille minuuttiniuhoille ei vaan ole sijaa. Ja juuri siksi emme palkkaa ketään jolla on liian pitkä tausta julkisella tai liian lyhyt yksityisen puolen jakso julkisen jälkeen.

Toki sopparit jne pitää olla ajoissa valmiina, kuten myös asiakastilaisuudet , mutta esim juuri yksi johtaja tuli tähän tylsäänpalaveriin 10 min myöhässä koska toisaalta siirtymiseen kulunut enemmän aikaa kuin otaksui. So what, maailma pyörii edelleen jne.

Vierailija
45/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston byrokraattinen funktio on löytää työttömän työnhakijan toiminnasta virhe, jonka perusteella työttömyysturva voidaan evätä. Itse kyllästyin hyvin pian tuohon pompotteluun ja hoidin itseni eläkkeelle.

Vierailija
46/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä tehdään oikeasti ison rahan hommia & tuottavasti, toki hyvällä liksalla, tuollaisille minuuttiniuhoille ei vaan ole sijaa. Ja juuri siksi emme palkkaa ketään jolla on liian pitkä tausta julkisella tai liian lyhyt yksityisen puolen jakso julkisen jälkeen.

Toki sopparit jne pitää olla ajoissa valmiina, kuten myös asiakastilaisuudet , mutta esim juuri yksi johtaja tuli tähän tylsäänpalaveriin 10 min myöhässä koska toisaalta siirtymiseen kulunut enemmän aikaa kuin otaksui. So what, maailma pyörii edelleen jne.

Mun mies on lentäjä ja tienaa aika lailla mukavasti. Pitääkin sanoa sille, että koska tulosi ovat hyvät, ei sinun tarvitse välittää aikatauluista.

Vierailija
47/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Pasilassa ei tuollaista harrastettu vaan väkeä tuli paikalle vielä 10min tilaisuuden alkamisen jälkeenkin. Tosin kyseessä oli sellainen kaikille pakollinen istunto ja työnhaku katkeaa jos ei siihen osallistu, että en sitten tiedä onko käytännöt eri noissa "vapaaehtoisissa" tilaisuuksissa.

Kyllä tämäkin oli velvoittava tilaisuus, eli nyt työnhakuni laitetaan katkolle, tulee selvityspyyntö ja todennäköisesti joudun joka tapauksessa elämään säästöilläni sen ajan, kun sitä käsitellään.

Ja kyllä, ymmärrän että itse mokasin olemalla myöhässä. Tuntuu vain aika ikävältä, että kyseessä oli tasan 1 minuutti. Toki olisin ollut reilusti etuajassa jos olisin tiennyt, että tuo yksi minuutti tarkoittaa minulle ansiosidonnaisen katkeamista. Mutta mitään tällaista ilmoitusta lukituksesta ei tullut.

Kyseessä Uusimaa.

Ap

Olisit ollut ajoissa jos olisit tiennyt sen vaikuttavan ansiosidonnaisuuteen mutta muuten ei niin väliä...

Just!

Vierailija
48/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on lentäjä ja tienaa aika lailla mukavasti. Pitääkin sanoa sille, että koska tulosi ovat hyvät, ei sinun tarvitse välittää aikatauluista.

Ammatinvalintakysymys, ei sen kummempaa.

Vierailija
49/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Pasilassa ei tuollaista harrastettu vaan väkeä tuli paikalle vielä 10min tilaisuuden alkamisen jälkeenkin. Tosin kyseessä oli sellainen kaikille pakollinen istunto ja työnhaku katkeaa jos ei siihen osallistu, että en sitten tiedä onko käytännöt eri noissa "vapaaehtoisissa" tilaisuuksissa.

Kyllä tämäkin oli velvoittava tilaisuus, eli nyt työnhakuni laitetaan katkolle, tulee selvityspyyntö ja todennäköisesti joudun joka tapauksessa elämään säästöilläni sen ajan, kun sitä käsitellään.

Ja kyllä, ymmärrän että itse mokasin olemalla myöhässä. Tuntuu vain aika ikävältä, että kyseessä oli tasan 1 minuutti. Toki olisin ollut reilusti etuajassa jos olisin tiennyt, että tuo yksi minuutti tarkoittaa minulle ansiosidonnaisen katkeamista. Mutta mitään tällaista ilmoitusta lukituksesta ei tullut.

Kyseessä Uusimaa.

Ap

Miksi intät lukituksesta? Jos esim. junan lähtöaika asemalta on 13.00, niin junan ovet on lukossa klo 13.01 etkä sisään pääse. Miksi työkkärin tilaisuus olisi poikkeus.

Pasilassa ainakin kokoustilojen ovet (iso auditorio) on lukossa tilaisuuden ajan, ulos sieltä tilasta pääsee, mutta sisälle ei, koska näin estetään se, että väki ravaa edestakaisin.

Siksi koska:

(a)    junan lähtö on tärkeä, TE-toimiston tilaisuus ei.

(b)   junan lähdön minuutilleen tietää, tästä ei ollut mitään ennakkoilmoitusta.

Nyt ei ole enää aikaa jankata, kun pitää etsiä niitä TÖITÄ.

Velvoittava TE-toimiston tilaisuus on ihan yhtä tärkeä kuin työhaastattelu. Se kun katsos määrittelee saatko rahaa seuraavat 3 kk vai et.

Tämä taisi tosiaan olla TE-toimiston virkailijan kirjoittama. Ilmeisesti tunnet itsesi tärkeäksi vain, koska saat evätä ihmisiltä heidän veroillaan maksamansa työttömyyskorvaukset. Ei ole koskaan tullut mieleen, että se työsi tavoite on auttaa työllistymisessä? Siitä sinulle maksetaan, ei oman egosi kohottamisesta kiusaamalla muita.

Vierailija
50/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneen ovia ei voi pitää auki sen jälkeen, kun on noustu ilmaan. Te-toimiston järjestämien hyödyttömien luentojen aikana ovia ei tarvitsisi laittaa lukkoon, ellei tarkoitus ole järjestää ihmisille karensseja.

Vierailija
51/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä Uusimaa.

Ap

Olisit ollut ajoissa jos olisit tiennyt sen vaikuttavan ansiosidonnaisuuteen mutta muuten ei niin väliä...

Just!

Tuohan on täysin ymmärrettävä suhtautuminen, koska se työllistyminen kuitenkin tapahtuu ilman TE-toimistoa.

Vierailija
52/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Tampereella TE-toimisto ilmoittaa kutsuissaan, että ovet lukitaan 10 minuuttia tilaisuuden alkamisen jälkeen. Eli erikseen tiedotetaan tästä.

Vierailija
53/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneen ovia ei voi pitää auki sen jälkeen, kun on noustu ilmaan. Te-toimiston järjestämien hyödyttömien luentojen aikana ovia ei tarvitsisi laittaa lukkoon, ellei tarkoitus ole järjestää ihmisille karensseja.

Lentoliikenteessä aikataulujen sekaantuminen myös aiheuttaisi valtavat kustannukset. Vaatii älyä ymmärtää, milloin minuuttiaikataulu on tarpeellinen ja milloin ei.

Vierailija
54/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siren kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kun tulot on tarpeeksi suuret, voi laittaa vaikka puoli Eurooppaa odottelemaan.

Vierailija
55/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän tuo kertoo. 

Vierailija
56/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä Uusimaa.

Ap

Ihan hirveä kokemus työnhakijalle.

Asiallisuus tulee olla mukana ja minuuttiaikataulusta ei todellakaan ole kysymys näissä tilaisuukissa.

Asia tulee ehdottomasti selvittää.

Vierailija
57/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoliikenteessä aikataulujen sekaantuminen myös aiheuttaisi valtavat kustannukset. Vaatii älyä ymmärtää, milloin minuuttiaikataulu on tarpeellinen ja milloin ei.

Mutta juurihan me luimme, että kun tienaa tarpeeksi, ei tarvitse välittää aikatauluista. Ne on pikkumaisille nipottaville virkamiehille, ei todellisille rahantekijöille.

Vierailija
58/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siren kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kun tulot on tarpeeksi suuret, voi laittaa vaikka puoli Eurooppaa odottelemaan.

Mikähän pointtisi on? Mielestäsi yksi TE-virkailija on sama asia kuin puoli Eurooppaa? Vähän suhteellisuudentajua kehiin.

Vierailija
59/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta juurihan me luimme, että kun tienaa tarpeeksi, ei tarvitse välittää aikatauluista. Ne on pikkumaisille nipottaville virkamiehille, ei todellisille rahantekijöille.

Tuon kirjoittaja kyllä huomautti vain siitä realiteetista, joka yrityselämässä on. Tarjoukset, sopparit, asiakastapaamiset yms. hoidetaan tarkasti aikataulussa, koska ne ovat tärkeitä. Vähemmän tärkeisiin tapaamisiin on aivan normaalia tulla vähän myöhässä silloin, kun se ei häiritse itse asian hoitamista.

Miksi sinulle muuten yhden minuutin myöhästyminen on niin tärkeää?

Vierailija
60/154 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä Uusimaa.

Ap

Ihan hirveä kokemus työnhakijalle.

Asiallisuus tulee olla mukana ja minuuttiaikataulusta ei todellakaan ole kysymys näissä tilaisuukissa.

Asia tulee ehdottomasti selvittää.

Mitä hirveää on siinä, että ei ole ajoissa paikalla? Ja jo pitää kokemusta hirveänä, niin miten kestää työelämässä sitä, että siellä voi olla 4-6 palaveria päivässä eikä yhdestäkään voi myöhästyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme