Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
Täällä onkin listattu jo miljoona oikeaa syytä. Yhden vielä lisään: rakkauden tunteen väheneminen.
Itse halusin lapsia, koska koin, että minulla on hirveä määrä rakkautta jaettavaksi, ja miehet, muu perhe ja ystävät eivät riitä, vaan haluan myös sen oman rakkaan lapsen rakkauden kohteeksi. Tästä samasta filiksestä omatkin ystävät ovat puhuneet: halu rakastaa pientä ja isoa lastaan!
Totta kai rakkaus on ollut usein koetuksella, mutta toisaalta sitä on saanut rakkautta enemmän takaisin kuin koskaan olisi voinut kuvitellakaan <3
Miksi sitten nuorilla ei ole enää niin paljon rakkauden tunnetta jaettavaksi? Siihen saa viisaammat vastata.
N51
Jotta ihminen olisi "täynnä" rakkautta kuten kuvailet, hänellä pitää olla muuten asiat kunnossa. Jos on hirveä huoli elannosta, tulevaisuudesta, kumppanin löytymisestä ja kaikesta, resursseja ei riitä onnen tunteeseen niin helposti. Eli sinulla oli elämän palikat muutenkin kohdillaan ja siksi oli varaa ja voimavaroja ajatella jälkikasvun rakastamista.
Monia osin keskenään yhteen nivoutuvia syitä. Ehkäisy eli seksiä voi harrastaa huvikseenkin (hyvin pienellä riskillä lapsien saamisesta). Nautinto- ja yksilökeskeinen kulttuuri jossa henkilökohtaiset saavutukset ja nautinto ovat arvostetumpia kuin suvun nimi, saavutukset ja jatkuvuus. Yhteiskunnan vakaus ja turvallisuus - ei tarvitse pyöräyttää kymmentä mukulaa joista kolme selviää, saattelee sinut hautaan ja jatkaa sukusi perintöä. Kasvanut vaatimustaso, 3/10 hengissä ei enää riitä. Yhteiskunnan ja ajan hengen näennäinen epävakaus sekä epävarma tulevaisuus - 3/10 ei riitä, 10/10 ei ehkä riitä rahkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä onkin listattu jo miljoona oikeaa syytä. Yhden vielä lisään: rakkauden tunteen väheneminen.
Itse halusin lapsia, koska koin, että minulla on hirveä määrä rakkautta jaettavaksi, ja miehet, muu perhe ja ystävät eivät riitä, vaan haluan myös sen oman rakkaan lapsen rakkauden kohteeksi. Tästä samasta filiksestä omatkin ystävät ovat puhuneet: halu rakastaa pientä ja isoa lastaan!
Totta kai rakkaus on ollut usein koetuksella, mutta toisaalta sitä on saanut rakkautta enemmän takaisin kuin koskaan olisi voinut kuvitellakaan <3
Miksi sitten nuorilla ei ole enää niin paljon rakkauden tunnetta jaettavaksi? Siihen saa viisaammat vastata.
N51
Luulen että nykynuoret jakavat sitä rakkauden tunnettaan ennemmin lemmikkieläimiin. Syytä en osaa sanoa, onko eläin helpompi?
Kissa tulee onnelliseksi raapimapuusta, kissanmintusta ja huiskasta. Kissaa tulkitaan helpommin. Kipeänä pissaa muualle. Lapsi... 18 vuottakaan ei välttämättä riitä selvittämään lapsen vikoja.
Nainen 34v kirjoitti:
En halua olla äiti. Se ei ole varsinaisesti päätös, vaan ominaisuus, joka on aina ollut osa minua.
Nautin elämästäni kun se on vapaata ja rentoa ja saan elää itselleni ja puolisolleni sekä ystävilleni. En pidä melusta ja häsellyksestä enkä jatkuvasta säädöstä. Minua kauhistuttaisi ajatus, että joku olisi minusta riippuvainen ja roikkuisi lahkeessa, valvottaisi, sotkisi, itkisi, meluaisi ja olisi kiittämätön, vaikka raataisin hänen eteensä. Minusta tulisi katkera, uupunut, masentunut ja kenties ainakin henkisesti väkivaltainenkin äiti, vaikka muutoin olen luonteeltani rauhallinen ja sovitteleva.
Pidän rauhallisuudesta ja siitä, että saan päättää mitä milloinkin jaksan/haluan tehdä tai ei halua. Pystyn vapaasti harrastamaan mielijuttujani ja rentoutumaan jokaisen minuuttini vapaa-ajalla ja nautin siitä tosi kovin. En pode siitä myöskään huonoa omatuntoa, koska maailma ei käsittääkseni kärsi ihmispulasta, ja epätoivottujakin lapsiraukkoja on jo aivan tarpeeksi ilman, että minä jostain syystä tekisin yhden lisää.
En vihaa lapsia. Mutta inhoan esimerkiksi meteliä. Rauhalliset, hyväkäytöksiset, muille kuuluvat lapset ovat ihan ok ja voivat itse asiassa olla tosi kivojakin. Pääasia, että minä en ole vastuussa vaan saan olla lapsivapaa ja lähteä omille teilleni koska vain. Jonkun mielestä ehkä itsekästä, mutta omaa elämäänihän minä tässä elänkin, ja minulla on vain yksi elämä. En näe, että minun olisi sen enempää pakko hankkia lasta kuin vaikka koiraa tai venettäkään. Miksi ihmeessä olisi? Hankkimaton lapseni ei tiedä mistä jää paitsi, koska hän ei ole olemassa.
En ole uraohjus, mutta minulla on ihan hyvä työpaikka, jolla elätän itseni ja maksan puoliksi yhteisen arkemme puolisoni kanssa. Työ on minulle työtä, ei mikään sellainen intohimo että sen vuoksi olisi pitänyt lapset jättää hankkimatta.
En ole bilettäjä, vaan introvertti, joka viihtyy omassa rauhassa. Olen paljon kotona, mutta tykkään myös retkeillä ja matkustaa kotimaassa. Rakastan hitaita ja hiljaisia aamuja ja iltoja sekä puolisoani ja kissaamme.
Toisinaan päädyn seuraamaan lapsiperhe-elämää vaikkapa kaupoissa, ravintoloissa tai muualla ihmisten ilmoilla. Nostan hattua kaikille vanhemmille, itse tulisin hulluksi. Joka päivä koen onnellisuutta siitä, ettei minulla ole lasta. Mutta en kyseenalaista sitä, etteivätkö suurin osa lapsia hankkineista olisi iloisia lapsistaan. Me ihmiset olemme erilaisia ja ymmärrän, että moni haluaa lapsia. Minusta on myös jopa jotenkin ihanan lohdullista, että lapsia yhä hankitaan Suomessakin, jossa sentään on täysi vapaus valita, hankkiiko vai ei. On mukava nähdä, että kaikki eivät ole yhtä pessimistisiä kuin minä sen suhteen, että missä jamassa tämä planeetta on vaikka 50 vuoden päästä. Minusta tuntuu todella rohkealta ja optimistiselta tehdä vielä mukuloita tähän maailmaan, ja mielessäni toivon, että nämä ihmiset ovat oikeassa ja että elämä on hyvää vielä vuosikymmenien päästäkin.
En pelkää yksinäistä vanhuutta. En halua uhrata elämästäni vuosikymmeniä vastentahtoiseen äitinä olemiseen (minkä jälkikasvu varmasti aistisi, ja hänenkin elämänsä ehkä menisi siitä piloille) vain siksi, että en vanhana olisi yksinäinen. Mikään ei takaa että lapsi pitäisi minulle seuraa tai huolehtisi, tai että edes elän vanhaksi. Olisi minusta myös aika itsekästä tehdä vastentahtoisesti lapsi tähän maailmaan vain siksi, että haluan hänen pitävän minulle seuraa vanhana ja tekevän lapsenlapsia.
Hyvää kansainvälistä vapaaehtoisesti lapsettomien päivää tänään kaikille veloille! <3
Järkyttävän pitkä teksti eikä sanakaan lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Nykysuhteet päättyvät niin suurella todennäköisyydellä eroon, ettei miehet halua lapsia tehdä. Kuka haluaa eroisäksi? Ei kukaan. Elatusmaksuja ja ikävä lapsia, suru perheen hajoamisesta yms kaikki muu eropaska..... Kaiken lisäksi 70% jättäjistä on naisia, ei se mies eroa halua niin usein kuin nainen.
En suosittele lasten tekoa kenellekään miehelle.
Ero on aina 100% miehen syytä. eron syy johtuu miehet teoista tai laimilyönnistä tai huonosta nais valinnasta.
m34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 31 vuotias mies ja lapsia en tee koska lapsia en halua ja lapsia en halua koska en halua olla isä.
Läheskään kaikki ihmiset ei lapsia halua ja yhä monet niitä lapsia tekee koska "niitä lapsia nyt vaan kuuluu tehdä" ja jotkut ihmiset niitä lapsia haluaa.
En minä syö kukkakaaliakaan koska en tykkää kukkakaalista joten miksi minä tekisin lapsia kun en tykkää lasten hoitamisesta?Se on juuri näin. Miksi ihmeessä pitää väkisin yrittää vääntää syy jostain? "Kyllä mä muuten mutta kun...." yhä useampi ei vain halua lapsia.
Kun vietän aikaa lapsiperheen kanssa siinä ei ole kerrassaan mitään mitä haluaisin omaan elämääni.
ei haluta luoda elämää kun ei arvosteta omakaan elämää. paljon itsetuhoisia ihmisiä jotka ovat edelleen teinien tasolla kun eivät osaa ajatella maailman tilannetta realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Arvelen että syynä siihen on yksinkertaisesti se että nykyisin on aikalailla vapaus valita haluaako lapsia ja kuinka monta lasta haluaa jonka seurauksena syntyvyys laskee. Tuskin on paljoakaan ihmisiä ketkä haluaa kaksi lasta tai enemmän?
Itse ajattelen niin että lapsista on vain haittaa omaan elämään joten sen takia olen velamies.
Vai voiko joku sanoa että ne nautti vanhemmuudesta? Jos joku nauttii niin mitä hyvää te saatte siitä?
Vapaus on ollut aina. ei kukaan ole aseella pakottanut. lapsia on vaan aikoinaan haluttu siinä missä tänään koiria.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 31 vuotias mies ja lapsia en tee koska lapsia en halua ja lapsia en halua koska en halua olla isä.
Läheskään kaikki ihmiset ei lapsia halua ja yhä monet niitä lapsia tekee koska "niitä lapsia nyt vaan kuuluu tehdä" ja jotkut ihmiset niitä lapsia haluaa.
En minä syö kukkakaaliakaan koska en tykkää kukkakaalista joten miksi minä tekisin lapsia kun en tykkää lasten hoitamisesta?
vertaat ihmistä ja isyyttä kukkakaalin syömiseen. miten voit toimia tässä yhteiskunnassa tuollaisella arvomaailmalla?
Vierailija kirjoitti:
Itse milleniaalina tiesin jo lapsena etten halua tuoda tähän maailmaan yhtäkään ihmiselämää kärsimään. Korruptoitunut saasta koko maailma ja 95% ihmisistä on lampaita myötäilemässä sitä 1%:a. Ei kiitos.
Sulla taisi ola aika järkky lapsuus. Ainiin lama!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on aivopessyt naisista täysin sietämättömiä harhaisia narsisteja. Ei itseään vähänkään kunnioittava mies halua olla noiden vihaideologian uhrien kanssa missään tekemisissä saatika sitten siittämässä lapsia.
No mutta, eihän mikään estä miehiä hakeutumasta ulkomaille. Kohinasta huolimatta Aasiassakin laskee syntyvyys.
Miksi kuvittelet että feministit eivät olisi levittämässä propagandaansa jokaisessa maailman maassa? Kaikki kansalaisjärjestötkin julistavat feminismin riemusanomaa, YK:lla on oma feministijärjestö. Feminismi tulee tuhoamaan demokraattiset yhteiskunnat.
Lapsia ei haluta synnyttää orpokotiin. Kyllä lapsia saadaan, jos mies on kykeneväinen kustantamaan vaimon plus mukulat. Lue uutisia niissä kerrotaan syistä.
Erikoista. Lukuisissa muissa ketjuissa vannottiin VERISESTI että miehen "elätiksi" suomi nainen ei ala!
Eihän tässä säikeessä mitään suominaisista puhuta vaan niistä aasialaisista naisista, jotka feminismi on kuulemma pilaamassa nekin, kun eivät enää hinkua synnytyskoneiksi ja suoltamaan loputtomasti lapsia köyhyyteen ja kurjuuteen.
Olet lapsen vihaaja. Hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsi pudottaa perheen elintasoa alemmas. 1-2 lapsen hyvätuloinen perhe elää keskituloisen lapsettoman parin elämää ja yli 3 lapsen perhe elää jo helposti pienituloisen elintasolla. Samalla yhteiskunta palkitsee tukielättejä lisääntymisestä. Työssäkäyvät ei tee isoja perheitä, koska ei yksinkertaisesti ole varaa. Siihen en osaa sanoa, miksei kaikkein köyhimmät lisäänny enemmän, kun heille yhteiskunta maksaisi siitä.
mutta lapsen arvo on rahassa mittaamaton.
Alapeukuista päätellen nähdään mistä kenkä oikeasti puristaa. Lasta ei pidetä ihmisen arvoisena. Jopa koiraa palvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä itsekkäät, tietämättömät ja vastuuttomat hankkii lapsia tätä nykyä. Ennen lapsia vaan tuli kun ehkäisyä ei ollut ja ympäristön paine oli valtava. Nykyään on yleistä tietoa että jos saatkin synnytettyä terveen lapsen ja pysyt itse kasassa, niin tämä maailma sairastuttaa molemmat tavalla tai toisella. Pandemioita, sotia, sairautta, köyhyyttä, nälänhätää ym kiusaamista livenä ja verkossa, hyväksikäyttäjiä lähipiirissä, surkea taso koulutuksessa ja terveydenhuollossa, ei apua mielenterveyden ongelmiin, kaikilla aina vaan kiire eikä ole aikaa lapsille jotka kasvaa ruutujen edessä ja masentuvat identiteettikriiseilyn ja ulkonäköpaineiden keskellä... pitää olla aika helvetin ylimielinen jos kuvittelee että lapsen tuominen tähän sekasortoon on lapsen etu. Varsinkin kun loputon letka lapsia jo elää nälässä ja puutteessa.
Sun kannattaa miettiä oletko koskaan ollut onnellinen? Vaikutat kiittämättömältä elämään joka huolestuttaa. Oletko itsetuhoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen että syynä siihen on yksinkertaisesti se että nykyisin on aikalailla vapaus valita haluaako lapsia ja kuinka monta lasta haluaa jonka seurauksena syntyvyys laskee. Tuskin on paljoakaan ihmisiä ketkä haluaa kaksi lasta tai enemmän?
Itse ajattelen niin että lapsista on vain haittaa omaan elämään joten sen takia olen velamies.
Vai voiko joku sanoa että ne nautti vanhemmuudesta? Jos joku nauttii niin mitä hyvää te saatte siitä?Vapaus on ollut aina. ei kukaan ole aseella pakottanut. lapsia on vaan aikoinaan haluttu siinä missä tänään koiria.
Miten tyhmä voi ihminen olla, kun noin tietämätön historiasta?
Vihjeet: ehkäisy, naisen asema perheessä, avioliitossa ja yhteiskunnassa.
En halua lapsia joten siksi en aio lapsia tehdä.
En halua lapsia koska en vain halua niitä.
Joskus 1950-luvulla varmaan olisin tehnyt lapsia koska silloin ei kunnollista ehkäisyä ollu ja silloin isän/miehen rooli oli paljon parempi kuin nykyään ja siihen aikaa muutenkin ihmiset ja yhteiskunta vaikutti paremmalle kuin nykyään.
Yksinkertaista eikö?
M30
Minä olen lapseton mies koska aina on ollut ehkäisy käytössä naisten kanssa eli kondomi ja e-pillerit. Jos harrastaisin ilman ehkäisyä naisten kanssa seksiä niin minulla olisi varmaan 20 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko joku sanoa että ne nautti vanhemmuudesta? Jos joku nauttii niin mitä hyvää te saatte siitä?Vapaus on ollut aina. ei kukaan ole aseella pakottanut. lapsia on vaan aikoinaan haluttu siinä missä tänään koiria.
Miten tyhmä voi ihminen olla, kun noin tietämätön historiasta?
Vihjeet: ehkäisy, naisen asema perheessä, avioliitossa ja yhteiskunnassa.
ehkäisy tuli seksuaalimoraalinvallankumouksen myötä jolloin ihminen pääsi harrastamaan seksiä ilman vastuuta. eli omien mielihyvän tyydyttämistä mitä voidaan verrata huumeiden laillistamiseen.
naisen asema on ollut hyvä koska se pohjautuu kristinuskon arvoihin ja sitä kautta juutalaisuuteen.
ainoa mitä on tapahtunut on että naisia on laimilyöty eli heitä ei ole kunnioitettu ja arvostettu kotona jolloin he ovat alkaneet hakemaan sitä yhteiskunnasta kuten töistä, harrastuksista jne.
tämä kaikki on lyönyt lisää kiilaa miehen ja naisen välille ja naisen poissa olo lapsen kehityksessä näkyy tänä päivänä mm. katkeruutena, epätasapainoisuutena jne.
koska vikaa ei haluta nähdä itsessä halutaan etsiä vika lapsessa jolloin tulee kuvioon turhat diagnoosit kuten adhd jne.
Vierailija kirjoitti:
epävarmalle pohjalle on pska rakentaa ja arvomaailma ei oo enää jämähtäny siihen käsitykseen että kaavamaisuudet pitää hintaan mihin tahansa toteuttaa
Harmi että vanhempasi ajatteli niin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti kulkenut silmät auki? Jos omaa terveet aivot ei halua tällaiseen maailmaan viatonta lasta tehdä.
Ja tähän asti kaikki lapset ei ole olleet viattomia?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 42-v. ja olen tiennyt 6-v. lähtien etten halua saada biologista lasta. Olin nimittäin silloin oppinut lukemaan ja meillä oli kotona semmoinen kirja jonka vanhempani olivat varmaan äidin minua (esikoinen) odottaessa hankkineet, missä kuvailtiin raskauden kulku hyvin yksityiskohtaisesti kuvien kanssa. Kirjasta ei tullut siis mitään traumaa, vaan sen kautta ymmärsin miten kokonaisvaltaisesti raskaus ottaa ohjat naisen kehossa, sikiö suunnilleen orjuuttaa kantajansa omien tarpeidensa täyttäjäksi, ja jo silloin ajatus tuntui ihan kauhealta.
Minulla ei koskaan myöskään ollut mitään nukkevauvahoitoviettiä, vaikka eläinvauvoista pidinkin. Kun sitten pikkuhiljaa lapsena ymmärsin (minulla on 2 nuorempaa sisarusta) miten raskasta lastenhoito voi olla ja miten se usein jää jopa perheessä missä on osallistuva ja rakastava isä, äidin harteille, päätökseni oli aika lailla timantinkova jo kun täytin 10 vuotta.
Ikävuodet 18-40 oli aika vituttavia kun hyvää tarkoittavat ihmiset kyseli lastenhankinnasta ja kun sanoin etten aio niitä hankkia, sai aina kuulla että kyllä se mieli vielä muuttuu. Aloin sitten joskus kolmelymppisenä vastaamaan että hankin lapsia heti kun se mies voi sen sikiön kantaa, koska se yleensä sulki kysyjän suun nopeammin.
Vielä kun ottaa huomioon että minulla on perityviä sairauksia, jotka ovat puhjenneet vasta aikuisiällä, olen ollut sitä tyytyväisempi lapsettomuudestani mitä vanhemmaksi olen tullut.
Eli syynä lapsuuden trauma mistä et ole pääsyt yli.
Minulla sama, mutta olen nainen. Tykkään elää sinkkuna, parisuhteet ja lapset eivät ole koskaan kiinnostaneet. Elämässä on niin paljon muutakin mielenkiintoista.