Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnallinen kehitys viime vuosikymmeninä ja taloudellinen epävarmuus tulevasta lienee ainakin yksi syy. Toinen voisi olla individualistisemnaksi muuttunut kulttuuri, mistä moni löytää elämänsä sisällön muusta kuin perheestä. Kolmanneksi ja ehkä merkittävimmäksi voisin arvella pariutumissysteemin muutoksen. Pysyvää pariutumista tapahtuu entistä vähemmän ja entistä myöhemmällä iällä, mikä väistämättä näkyy myös teoreettisesti lisääntymisessä.
Eli internet pitäisi räjäyttää ja naiset pakottaa lisääntymisleireille ennen ikävuotta 30.
Mitä naisille annetaan vastineeksi? Minulle kelpaisi ilmainen asunto valintani mukaan ja minulle räätälöity työ, jossa on palkanmaksuvelvollisuus eläkeikääni asti. En vaadi mahdottomia.
Jos hoidat työsi hyvin, niin sehän on jo nyt. Akateeminen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnallinen kehitys viime vuosikymmeninä ja taloudellinen epävarmuus tulevasta lienee ainakin yksi syy. Toinen voisi olla individualistisemnaksi muuttunut kulttuuri, mistä moni löytää elämänsä sisällön muusta kuin perheestä. Kolmanneksi ja ehkä merkittävimmäksi voisin arvella pariutumissysteemin muutoksen. Pysyvää pariutumista tapahtuu entistä vähemmän ja entistä myöhemmällä iällä, mikä väistämättä näkyy myös teoreettisesti lisääntymisessä.
Eli internet pitäisi räjäyttää ja naiset pakottaa lisääntymisleireille ennen ikävuotta 30.
Mitä naisille annetaan vastineeksi? Minulle kelpaisi ilmainen asunto valintani mukaan ja minulle räätälöity työ, jossa on palkanmaksuvelvollisuus eläkeikääni asti. En vaadi mahdottomia.
Päiväraha kuten varusmiehillekin, sillä yhteiskunnan asialla tässä kuitenkin ollaan. Voit käyttää sen vaikka asuntoon, mutta luulen että leirillä olisi paremmat oltavat kuin jossain pystyyn lahonneessa murjussa perähikiällä. Ja vaikka intrnetkin olisi tusahtanut, niin voisitte jatkaa näitä miesvihamielisiä juttujanne siellä leirillä. Win-win-situation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua sitä perhe-elämää, josta ei pääse millään enää pakoon (naisena) jos huomaa ettei haluakaan sitä. Se on liian lopullista ja vie kuitenkin tosi paljon aikaa elämästä. En halua mitään oravanpyörä- elämää missä vuodet vaan vierii huomaamatta ohitse :(
Heh, heh.
Kuule kyllä sun elämäs valuu ohitse, ihan tarkoituksettomana.
Mun mielestä tämmöisistä kommenteista paistaa jonkinlainen katkeruus. Muutenkin tuntuu, että äidit on monesti velanaisia kohtaan jotenkin katkeria. Sehän on tosi mahtava juttu jos olette saaneet lapsista iloa ja onnea elämään ja elämä tuntuu merkitykselliseltä. Ilmeisesti elämään on täytynyt hakea merkityksellisyyttä lapsista? Minä koen elämäni ihan tarpeeksi merkitykselliseksi ilman lapsiakin.
Minulle on aivan se ja sama kuka lapsia tekee ja hieno asia jos saatte niistä iloa elämäänne. En vaan ymmärrä, että miten teidän on niin kamalan vaikea käsittää sitä asiaa että kaikki nyt vaan eivät halua sitä samaa, mitä teillä on? Vaikka sinä haluat lapsia, minä en halua. Yritä nyt vain ymmärtää se asia, että ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita elämältään.
Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, koen esim. Työntekijän yhteiskunnan kannalta arvokkaammaksi kuin äidin, joka on vain lasten kanssa kotona. Jotenki kummasti äidit unohtavat aina sen, että me lapsettomat teemme kyllä yleensä töitä ja maksamme veroja. Meidän verorahoilla tekin äitiyslomaa vietätte.
No tässä taas unohdetaan se, että moni on äitiyslomalla vain sen noin vuoden, ja sen jälkeen palaa työntekijäksi ja veronmaksajaksi. Ihan kuin äitiys tässä mielessä olisi joku pysyvä olotila. Oma lukunsa tietty nämä, jotka tekevät lapsen toisensa jälkeen ja ovat kotona suurimman osan työvuosistaan eläen tukiaisilla. Heitä lienee kuitenkin pieni vähemmistö. Ihmettelen muutenkin naisten laittamista kategoriaan ”äidit”, ja äidit sitä ja äidit tätä. Yleensä naisen elämässä on paljon muutakin kuin äitiys, kuten ura ja omia harrastuksia. Olkoonkin, että nämä pikkulapsivaiheessa usein ovat matalammalla prioriteetilla. Olen äiti, mutta myös akateeminen asiantuntijatehtävissä toimiva työntekijä. Saan lisäksi merkitystä elämääni mm parisuhteesta, ystävistä, matkailusta ja lukemisesta. En vain lapsistani. Jotkut velat kirjoittavat hiukan alentuvasti aivan kuin äideillä ei olisi muuta merkityksen lähdettä elämässään kuin kakkavaipat 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on tajunneet että lastenhankinta on yleensä p*ska diili, heille. Tässä täytyy miesten, yhteisöjen ja yhteiskunnan nyt tulla vastaan, ”koko kylä kasvattaa”, vastuuta pitää jakaa todella paljon aiempaa enemmän. Siten saadaan syntyvyys jollekin sopivalle tasolle.
Miten paska diili? Nainenhan voi käytännössä päättää saako isä osalistua pienen lapsen elämään ollenkaan. Tasavertaisesti mies voi vaatia oikeuksiaan vasta neljän - viiden ikävuoden paikkeilla. Tähän asti isän rooli on maksaa ja kaikki tämä on naisen päätös. Minusta tämä kuulostaa oikein hyvältä diililtä.
Hei, mä en tiedä provoaako täällä nyt joku miesasiamies vai mitä, mutta. Nainen on kotona kasvattamassa miehen jälkeläistä sekä mahdollistamassa tämän uran luonnin. Kiinassa sekä osassa Aasian kolkkaa varakkaat miehet maksaa vaimolleen PALKKAA siitä, että he ovat kotona hoitamassa taloutta sekä heidän kahden yhteistä lasta. Siellä perhe nähdään sijoituksena johon kannattaa sijoittaa. Nämä vaimot huolehtivat perheen ohella omasta ulkonäöstään, samoin tuovat miestään esille erilaisissa yhteyksissä.
Eli? He tekevät päivittäin sen rahan eteen jotain, jotta mies kokee saavansa rahoilleen vastinetta.
Suomessa naisen on PAKKO käydä töissä, jos mielii elättää perheensä. Harva nainen haluaa jäädä kotiin, ellei ole pakko tai mies elätä.
Meihet osalistuvat täällä huomattavasti enemmän lasten kasvatukseen ja kodinhoitoon. Valitse sellainen mies joka tekee osansa. On naurettavaa syyttää omista huonoista valinnoista muita. Fakta kuitenkin on että miesten oikeudet ovat käytännössä naisten oikeuksia kapeammat, joten huono tuo on miehille. En todellakaan ole miesasiamies, nämä ovat nyt ihan todellisia asioita.
Se että olen tutkinut jotain asiaa ei tarkoita sitä, että aion itse osallistua siihen. Mulla on jo taloudessa harvinaisen tukeva sekä osallistuva mies ja tulemme olemaan pysyvästi lapseton perhe.
Avioerot. Kuka viitsii uhrautua yksinhuoltajaksi?
Pillukakka ajatuksenakin on sietämättömän vastenmielinen. Eikä tulevaisuus työmuurahaisena & vero-orjana konkurssipesässä jaksa sekään oikein hotsittaa.
Meillä on kaksi lasta. Olemme vähän yli parikymppisiä. Tässä minun ja mieheni syyt miksi ei haluta enempää.
1. Ei voida tarjota useammalle lapselle haluamaamme elintasoa. 2. En halua synnyttää alakautta, sektio on niin vaikeaa saada, enkä jaksa sitä syyllistystä päättämästäni synnytystavasta. 3. Ei ole tukiverkkoja, joten tämä on ollut oikeasti aika rankkaa kahdestaan. Odotetaan että lapset kasvaa isoiksi. 4. Normaali elämä on välillä aika vaikeaa lasten kanssa. Esim kun on omia hammaslääkärikäyntejä tms. ei ole hoitajia lapsille, minnes tunget kaksi alle kolme vuotiasta? Eivät pysy hetkeäkään paikallaan. 5. Olemme huolissamme omasta ja lasten tulevaisuudesta. (Mm. ympäristö, raha..)
Naisten hirvittävä ja halveksiva kohtelu synnytyssairaaloissa ja neuvoloissa. Ei koske kaikkia mutta sen verran monia, että asia on noussut julkisuuteen.
Siinä yksi ja hyvin tärkeä syy joillekuille.
Selitetty kahdella sanalla: Juha Sipilä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006066151.html
Naiset haluaisivat lapsia nuorempana ja miehet haluavat sitä lykätä.
Monella ei ole sopivaa kumppania.
Taloudellinen epävarmuus.
Tämä sisältää paljon ristiriitaisuuksia. Nainen haluaa lapsia nuorempana, mutta silloinhan ei olla vielä varoissaan. Toiseksi, naisilla yleisesti ei ole kunnian- ja uranhimoa, mutta rahaa olisi kumminkin saatava ja oltava. Tasa-arvoinen maailma vuonna 2019! Kannattaisi ihan oikeasti naiset päättää miten asiat on. Jos te haluatte rahaa ja vakavaraisen elämän lapsille niin pitää tehdä sitä duunia! Aika säälittävää tasa-arvoa sellainen jossa naiset huutavat kuin lokit kurkku suorana, että tänne rahaa ja ruokaa.
Auts! Olisi voinut mennä tunteisiin. Onneksi nain tasokkaan miehen, jolla on resursseja huolehtia perheestään ja joka ymmärtää, että jos työt jaetaan tasa-arvoisesti puoliksi niin se ei tarkoita, että tulot ovat joka hetki 50/50. Lasten tekemisestä ja hoitamisesta kun ei makseta rahaa vaikka onhan se antoisaa ja arvokasta. Tasapuolisesti ja yksikkönä saamme aikaan eri mittarein mitattavaa arvoa.
Ymmärrän, että oma kyvyttömyys tarjota taloudellista turvaa ja elättää mielikuvitusperhettä raivostuttaa ja voi oireilla epäjohdonmukaisena naisvihana. Onneksi geenisi ja myrkylliset ideologiasi kuolevat sukupuuttoon vauva-foorumeiden ulinana.
En väittänytkään etteikö todella hyvin toimeentulevia olisi.
Kyllä sinunkin kirjoituksesta käy ilmi useimpien naisten suhtautuminen tasa-arvoon ja miehiin.
Tasokas mies = tarjota naiselle helppo elämä ja asioita/palveluita/hemmotteluita mitä nainen vaatii. Muuten mies ei ole tasokas vaan laitetaan kiertoon ja etsitään uusi elättäjä ja palvelija.
Kykenen elättämään perheen sen ajan kun se pakollista on. Mutta en minä kenenkään muumilaulujen lauleluita maksa vuosi tolkulla. Ja ihan jokainen saa kustantaa tahtomiaan asioita, jos haluaa tuikkukippoja divisioonan verran sekä kilpavarustella hightech-haalareilla naapurin minnan kanssa, niin sitten vaan. Oma palkkahan se naisella on. Jos ei riitä niin tehkööt vaikka yötyötä päälle. Kenenkään miehen ei vuonna 2019 tule lähteä naista viihdyttämään _naisen käskystä ja vaatimuksesta_. Se ei edistä tasa-arvoa eikä edes naisen asemaa vaan heikentää sitä.
Voi sinunkin periaatteet heittää ympyrää, kun lapsi sairastaa hankalaa astmaa syntymästä asti. En uskalla edes kuvitella, kuinka paljon lapsella on poissaoloja hoidosta ja kuinka monena yönä lapsi pitää viedä sairaalaan spiiraan. Onnea vaan sinulle, jos pystyt ja jaksat tuossa tilanteessa käydä töissä.
Itse pidin tärkeänä, että lapsilla on parhaat mahdolliset vaatteet ulkoiluun. Hyvin viihtyivätkin ulkona, kun sisälle ei ollut kiire märkien vaatteiden tai palelun takia. Minä tingin omasta ulkonäöstä, mutta sepä vaatimattoman näköinen nainen ei suomimiehille kelpaa. Naisen pitää olla aina huoliteltu, mutta siihen ei saa mennä aikaa eikä rahaa. Sinulla nyt ei ole aavistustakaan, miten paljon sinultakin vaaditaan siihen, että hoidat edes oman osasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on tajunneet että lastenhankinta on yleensä p*ska diili, heille. Tässä täytyy miesten, yhteisöjen ja yhteiskunnan nyt tulla vastaan, ”koko kylä kasvattaa”, vastuuta pitää jakaa todella paljon aiempaa enemmän. Siten saadaan syntyvyys jollekin sopivalle tasolle.
Miten paska diili? Nainenhan voi käytännössä päättää saako isä osalistua pienen lapsen elämään ollenkaan. Tasavertaisesti mies voi vaatia oikeuksiaan vasta neljän - viiden ikävuoden paikkeilla. Tähän asti isän rooli on maksaa ja kaikki tämä on naisen päätös. Minusta tämä kuulostaa oikein hyvältä diililtä.
Hei, mä en tiedä provoaako täällä nyt joku miesasiamies vai mitä, mutta. Nainen on kotona kasvattamassa miehen jälkeläistä sekä mahdollistamassa tämän uran luonnin. Kiinassa sekä osassa Aasian kolkkaa varakkaat miehet maksaa vaimolleen PALKKAA siitä, että he ovat kotona hoitamassa taloutta sekä heidän kahden yhteistä lasta. Siellä perhe nähdään sijoituksena johon kannattaa sijoittaa. Nämä vaimot huolehtivat perheen ohella omasta ulkonäöstään, samoin tuovat miestään esille erilaisissa yhteyksissä.
Eli? He tekevät päivittäin sen rahan eteen jotain, jotta mies kokee saavansa rahoilleen vastinetta.
Suomessa naisen on PAKKO käydä töissä, jos mielii elättää perheensä. Harva nainen haluaa jäädä kotiin, ellei ole pakko tai mies elätä.
Meihet osalistuvat täällä huomattavasti enemmän lasten kasvatukseen ja kodinhoitoon. Valitse sellainen mies joka tekee osansa. On naurettavaa syyttää omista huonoista valinnoista muita. Fakta kuitenkin on että miesten oikeudet ovat käytännössä naisten oikeuksia kapeammat, joten huono tuo on miehille. En todellakaan ole miesasiamies, nämä ovat nyt ihan todellisia asioita.
Se että olen tutkinut jotain asiaa ei tarkoita sitä, että aion itse osallistua siihen. Mulla on jo taloudessa harvinaisen tukeva sekä osallistuva mies ja tulemme olemaan pysyvästi lapseton perhe.
Itsekkyys, laiskuus, mukavuudenhalu, kärsimättömyys, emotionaalinen kehittymättömyys, synnytyspelko, pelko kehon muuttumisesta.
Tietoisuus geeneistä ja sairauksien ja epätoivottujen piirteiden periytyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoidat työsi hyvin, niin sehän on jo nyt. Akateeminen nainen
Nyt olikin kyse pakollisista lisääntymisleireistä. Mutta kerro toki lisää, jos niitä on, minä en ole kuullut.
Vaikka miehet osallistuisivat niin paljon kuin on mahdollista, (hoitovapaat, koti-isyys jne.) , naiset pelkäävät joutuvansa kärsimään ja tekemään enemmän kuin mies. Eli täydellisen tasa-arvon vaatimus. Oman elämänhallinnnan menetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväraha kuten varusmiehillekin, sillä yhteiskunnan asialla tässä kuitenkin ollaan. Voit käyttää sen vaikka asuntoon, mutta luulen että leirillä olisi paremmat oltavat kuin jossain pystyyn lahonneessa murjussa perähikiällä. Ja vaikka intrnetkin olisi tusahtanut, niin voisitte jatkaa näitä miesvihamielisiä juttujanne siellä leirillä. Win-win-situation.
Mitä miesvihaa? Jos minun on pakko lisääntyä, niin haluan siitä jotain vastinetta. Raskausaika synnytyksineen on paljon vaativampaa mitä asevelvollisuus.
Kun miehet ovat niin hyviä ja viisaita, että ovat keksineet ja rakentaneet kaiken mahdollisen, niin miten ihmeessä ette ole saaneet aikaiseksi keinokohtuja?
Luotettavammat ja helpommat ehkäisymenetelmät sekä mahdollisuus saada abortti. Tähän liittyy mm. kristinuskon inflaatio, ja uskonnollisuuden väheneminen.
Sukupuolten tasa-arvo ja naisten itsemääräämisoikeus. Nuoret naiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan, eivätkä toimi synnytyskoneina vain jatkaakseen traditiota. Naisen on sallittua panostaa kouluttautumiseen ja uranluomiseen enemmän kuin perhe-elämään.
Naisten korkeampi kouluttautuminen. Ylipäätäänkin korkeammin koulutetuilla on aina ollut pienempi lapsiluku. Liittyy äskeiseen kohtaan.
90-luvun laman aikaan lapsuutensa eläneet alkavat olla ns. lastenhankintaiässä. Lama on vaikuttanut vahvasti heidän kasvatukseensa, ja heidän ajatteluaan leimaa pelko ja epävarmuus tulevasta: "mikään ei ole pysyvää."
Epävarmat työmarkkinat. Väestö on kasvanut tähän asti, mutta työpaikkoja ei ole syntynyt samaan tahtiin lisää - päinvastoin. Teknologia on vienyt paljon työpaikkoja. Työtä ei vain riitä yksinkertaisesti kaikille, ja työolot ovat muutenkin prekarisoituneet.
Nämä ovat mielestäni itsestäänselviä asioita, ja lähinnä naurattaa poliitikkojen ja toimittajien kummastelu ja ihmettely. Ei tarvitse olla mikään nero nähdäkseen, miksi syntyvyys laskee. Eikä siitä voi syyttää ketään.
Eiköhän syynä ole raha ja yleinen ilmapiiri.
Suomessa v. 2017 kaikista lapsista lähes 14% eli köyhyydessä ja kun nuoret lasketaan mukaan, köyhyys kasvaa entisestään.
Samoin päiväkotien isot ryhmäkoot, kun yhä nuorempia viedään päiväkotiin, kun perheet pitävät kiinni perheen kulujen puolittamisesta, jopa äitiysloman aikana, kun perheessä on sinun ja minun rahat.
Ja yhä edelleen naisen vastuulle jää tutkimusten mukaan lastenhoito, kotityöt, poissaolot työelämästä jne.
Nykyään naisilta vaaditaan ylisuorittsmista, hoidat kodin, lapset, menestyt työuralla ja koulutat itseäsi ja sekään ei riitä, jo heti synnytyksen jälkeen kropan on oltava timmissä kunnossa ja olet huoliteltu ja meikattu.
Miten tähän kuvioon mahtuisi lisää lapsia?
Naisen elämä ennen oli monintavoin helpompaa, eikä paineita kukaan asettanut esim. ulkoisen olemuksen suhteen.
Sitä pystytään arvioimaan vasta vuosikymmenien päästä, mutta voisi olla sidoksissa vaarantuviin ekosysteemeihin, mutta miksei myös ydinperheen arvostuksen vähenemiseen, jonka vuoksi koetaan epävarmuutta siitä, että tuleeko lapsilla olemaan riittävät kasvuedellytykset, koska yhteiskunnassa ei ole vielä stabiileja vaihtoehtoisia rakenteita olemassa.