Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista
Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista – #metoo-tyylinen kampanja leviää kuin kulovalkea, sairaaloissa pelätään vaikutuksia
Kommentit (858)
Puolet lisää on näissä tämän palsta jutuissa, AV-mammalisä!
Tehkää valitus sairaalaan huonosta kohtelusta potilasasiamiehelle, niin saatte oikeutta. Jos on asia totta, niin saatte korvaukset ja tekijä sanktiot.Ja toiminta muuttuu, mutta muuttuuko se täällä vikisemällä.Ei.
En ole yhtään lasta synnyttänyt, enkä synnytä, sillä ikää on jo sen verran.
Mutta olen siis niin tämän kampanjan puolella! Hyvä, että puhutaan! Karseita kertomuksia. Toivottavasti tästä käynnistyy muutoksen tuulet!!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotkin hysteerikot vauhkoaa sektiosta. Alatiesynnytys on vauvalle ja itselle parempi ja toipuminen on nopeampaa. Ihmiset ovat omituisia ja biologiastaan vieraantuneita. Toki sektiolle on paikkansa kun on henget vaarassa, mutta kyllä minun mielestä elestä hysteerikot voi olla lisääntymättä ihan vapaasti. Tai maksaa itse yksityiselle sen turhan toimenpiteen.
En ymmärrä, miksi asiaan perehtymättömien pitää aina laukoa näitä tyhjänpäiväisiä faktoja tosina. Vauvalle turvallisin tapa on syntyä suunnitellulla sektiolla (Suunnitellulla eli Huom! Pieleen menneet alatiesynnytykset, jotka muuttuvat hätä tai kiireellisiksi leikkauksiksi eivät kuulu tähän kategoriaan). Normisynnytyksessä on lapselle paljon enemmän riskejä, kuin sektiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää valitus sairaalaan huonosta kohtelusta potilasasiamiehelle, niin saatte oikeutta. Jos on asia totta, niin saatte korvaukset ja tekijä sanktiot.Ja toiminta muuttuu, mutta muuttuuko se täällä vikisemällä.Ei.
Oman kokemukseni mukaan Helsingin keskustassa Mehiläisessä oli todella epäammattimainen potilasasiamies. Mietin, että kuuluuko heidän olla potilasta kohtaan niin nuivia mitä hän oli. Toisessa Mehiläisessä henkilö oli lomalla, joten jouduin ottamaan yhteyttä häneen.
Luulin, että potilasasiamies auttaa väärin kohdeltua potilasta saamaan asiansa eteenpäin... ei se niin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta! Internetin ihmeellinen maailma on paljastanut minulle vaikka mitä raskaudesta, synnytyksestä ja vanhemmuudesta, mitä en itse ikinä olisi osannut kuvitella tai mistä en olisi osannut etsiä tietoa siihen sattumalta törmäämättä, kun sitä todella yritetään jopa pimittää. Kiitän suuresti kaikkia teitä, jotka jaatte tietoa ja kerrotte kokemuksianne, ja annatte siten muille mahdollisuuden tehdä päätöksensä mahdollisimman laajan kuvan pohjalta.
Ja hei, iltalööppien kommenttiosioihin ei kannata edes mennä. Siellä kirjoittelee aina heikkolahjaisimmat ja pahimmat s'vinistit!
Täältäkään sinä et asiallista tosiasioihin perustuvaa tietoa saa. Jokaista oman elämänsä kokemusasiantuntijaa kohti on kymmeniä tyytyväisiä synnyttäjä, joilla kokemus on pääasiassa myönteinen vaikka joitain komplikaatioitakin olisi tullut. Myönteiset kokemukset eivät tässäkään keskustelussa saa samaa painoarvoa kuin muutamat henkilökohtaiset kauhukertomukset.
Myönteiset ovatkin se perus, jonka kaikki tietävät. "Synnytys sattuu kyllä, mutta kaikki kipu ja paha unohtuu, kun saat terveen lapsesi rinnallesi, rakastut siihen välittömästi ja äitiys on suurin ja hienoin asia maan päällä iankaikkisesti." Noinhan minäkin luulin, ellei ystävälliset av-sisaret olisivat valaisseet näistä ja monista muista mahdollisista puolista alkaen esimerkiksi siitä, että rakkautta lapseen ei välttämättä heti sytykään, baby blues ja synnytyksen jälkeinen masennus ovat yleisiä, monille jää synnytyksestä henkisiä ja fyysisiä vaurioita, useilla miehillä on jokin piirre joka saa heidät taantumaan lapsiksi lasten saamisen myötä, jolloin naisen rooli ei vielä tänä päivänäkään ole tasa-arvoinen...
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta ei saisi puhua, jotta tilanne saa julkisuutta? Ei se yksittäisten tapausten tilannetta kyllä muutakaan, mutta eihän se ole tässä se ideakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotkin hysteerikot vauhkoaa sektiosta. Alatiesynnytys on vauvalle ja itselle parempi ja toipuminen on nopeampaa. Ihmiset ovat omituisia ja biologiastaan vieraantuneita. Toki sektiolle on paikkansa kun on henget vaarassa, mutta kyllä minun mielestä elestä hysteerikot voi olla lisääntymättä ihan vapaasti. Tai maksaa itse yksityiselle sen turhan toimenpiteen.
En ymmärrä, miksi asiaan perehtymättömien pitää aina laukoa näitä tyhjänpäiväisiä faktoja tosina. Vauvalle turvallisin tapa on syntyä suunnitellulla sektiolla (Suunnitellulla eli Huom! Pieleen menneet alatiesynnytykset, jotka muuttuvat hätä tai kiireellisiksi leikkauksiksi eivät kuulu tähän kategoriaan). Normisynnytyksessä on lapselle paljon enemmän riskejä, kuin sektiossa.
Mitäs jos vaan hyväksyttäisiin, että molemmat tavat synnyttää on ihan yhtä hyviä? Ei tarvi kumpaakaan nostaa jalustalle toista parempana.
En tee lapsia niin kauan kun asiat ovat tällä tavalla kirjoitti:
Voisiko joku lääkäri, anestesiologi tms. asiantuntija tulla tähän ketjuun selventämään vaikka sitä asiaa, että minkä vuoksi episiotomiat ommellaan ilman kivunlievitystä tai anestesiaa?
Kuinka on mahdollista, että vielä 2020-luvulla barbaarisesti alistetaan puolet väestöstä siihen, että heidän revenneet sukupuolielimensä tullaan tikkaamaan kasaan ilman asianmukaista kivunlievitystä? Kun mitä tahansa muuta ruumiinosaa ommellaan käytetään puudutusta, ja sitä myös lisätään jos tarvetta on. Miten ihmeessä sitten ihmiskehon herkintä ja yksityisintä, juuri valtavan trauman kokenutta aluetta ommellessa ei kivunlievityksellä olekaan minkäänlaista väliä?
Olisiko Ok, jos miehen penistä tai kiveksiä ommeltaisiin vaikka tapaturmaisen repeämän jälkeen ilman kivunlievitystä? Sellaista ei tule koskaan tapahtumaan, ja hyvä niin, koska meillä on olemassa nykyaikainen lääketiede. Minua vain henkilökohtaisesti kuvottaa, että naisen tuskalla ja kivulla ei ole mitään merkitystä, koska on kyse synnytyksestä ja "siihen nyt vaan kuuluu kipu".
On olemassa monia tehokkaita ja suhteellisen lyhytaikaisesti vaikuttavia kipu- ja anestesialääkkeitä, joita kyllä voitaisiin käyttää synnytyksissä mutta ei kuitenkaan jostain syystä käytetä. Tästä asiasta ei varsinaisesti edes puhuta, koska aihe tuntuu olevan jotenkin tabu, mutta kaikki vastaukset mitä olen lääkäreiltä asiaan saanut ovat käytännössä tekosyitä. Esim. lääkettä voi erittyä rintamaitoon tai että tuoreen äidin pitää pysyä mahdollisimman valppaana.
Nämä ovat erittäin huonoja ja surkeasti perusteltuja syitä naisten systemaattiseen kiduttamiseen. Vastasyntynyt kyllä kestää olla päivän tai pari korvikkeella eikä pieni muutaman tunnin tokkuratila haittaa mitään eikä ketään. Jos olen esittänyt nämä lisäkysymykset suullisesti lääkärin läsnäollessa, niin reaktiona on aina joko vaikeneminen tai ärtymys.
Miksi naisten kehoon ja terveyteen liittyvissä asioissa eletään yhä jotain pimeää keskiaikaa?
Itse otin selvää mitä puudutteita on ja mitkä on niiden haittavaikutukset. Pudentaalipuudutus vie ponnistuskipua ja sen vaikutus jatkuu vielä synnytyksen jälkeen, olettaen että ponnistusvaihe ei kestä tuntikausia. Pudentaalin voi antaa kätilö tai lääkäri. Paraservikaalin voi laittaa vain lääkäri ja siinä on isommat riskit että osuu/ vaikuttaa lapseen.
Tikkaus ei sattunut pudentaalin jälkeen.
Lisänä aiemmin oli myös ilokaasu.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, oikeastiko naisten värkkejä ja peräaukkoja ommellaan ILMAN PUUDUTUSTA??!! Voisi kuvitella olevan sallittua ja yleistä joissain naisten sil-po-mis-ta harrastavissa maissa, mutta että meillä Suomessa?!?!
Vai vaikuttaako synnytykseen annetut kipulääkkeet vielä, ja siksi uutta puudutusta ei tikkaamiseen tarvita?
Ei vaikuta.
Minulta leikattiin ensimmäisellä kertaa välilihakin auki puuduttamatta. En ymmärrå miksi. Ponnistin silmät kiinni ja mitään sanomatta kätilö leikkasi ja näki kyllä auki rävähtäneistä silmistäni että sattui kovaa.
Toisella kertaa puuduttivat välihan niin ei tuntunut leikkaus mutta laittoivat lisäksi muihinkin kohtiin puudutusta ennen ompelua.
Mutta aivan sairasta jättää puuduttamatta vielä kaiken rääkkäyksenkin päätteeksi.
Hyi tänne tuli joku asennevammainen kätilö heti väheksymään teidän tarinoita ja pilkkaamaan. Yrittävät saada teidät hiljentymään ettei nämä aisat tulisi ihmisten tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyi KAMALAA. Mitä ihmettä oikeasti, eipä kuulosta terveärkiseltä tuo sairaalan henkilökunta. Ei ihme, että lapsia ei enää tehdä niin paljon, kuin ennen, vaikka periaatteessa vauraus on lisääntynyt. Olen 28v lapseton nainen ja jos joskus haluan lapsia, niin todellakin vaadin sektion. Minähän en ala leikkimään hengelläni tunnevammaisten puoskareiden käsissä.
Kuitenkin antaisit sen tunnevammaisen puoskarin leikata vatsasi auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain erääseen ammattikorkeakouluun sairaanhoitajaksi. Psykologisissa testeissä ideaali dominoivuus oli tälle ammattiryhmälle asetettu 8-10 ta 9-10 asteikolle 1-10. Minusta tämä jo kertoo millaista porukkaa sinne halutaan. Siis täysin vääränlaista.... Ei auttaja ammatissa tule toimia tyrannin lailla. Hoito on vuorovaikutteista.
Tähän ammattikuntaan ja alalle hakeutuu ihmishirviöitä. Valitettavasti kollegat ovat taas välillä liian nössöjä laittaakseen lopun mielivallalle.
Onko sulla mielipide siihenkin, miten sun umpisuoli leikataan tai katkennut jalka kipsataan. Sinä kun haluat sen tapahtuvan vuorovaikutteisesti ja tiedät paremmin kuin koulutetut ihmiset? Eiköhän niissäkin tilanteissa ole hyvä, että hoitohenkilökunta tietää mitä tehdä eikä jää kanssasi arpomaan mikä sinusta olisi mukavinta.
Oletko vajaa vai etkö oikeasti erota ilkeyttä ja huonoa kohtelua napakasti sanomisesta? Kukaan ei ole sanonut että pitäisi saada valita ja lähteä kilpailemaan ammattilaisten kanssa tietämyksella asioista. Joskus hoitajan tai lääkärin tulee olla jämäkkä jotta tilanne pysyy hallinnassa ja potilaan kanssa säilyy selkeä kommunikaatioyhteys. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin kohdella toista kuin viemärirottaa. Ei ole missään tilanteessa ok että ruvetaan kettuilemaan, halventamaan tai vähättelemään toisen tunteita ja tehdään asiat kuin potilas olisi jokin esine joka ei tunne fyysisesti tai psyykkisesti mitään. Kai sinä tämän ymmärrät? Ei se hoitaja- tai lääkärinimike ole mikään syy kohdella törkeästi potilaita/asiakkaita eikä se kuulu myöskään työnkuvaan.
Taatusti suurin osa hoitohenkilökunnasta on täysin asiallista ja ystävällistä ja ammattitaitoista. Aivan turha tulla muuta väittämään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kampanja!
Haluaisin kirjoittaa kokemukseni, mutten halua tehdä sitä nimelläni, joten laitsn tähön:Lähipiirissäni oli alatiesynnytyksessä kuollut vauva, toinen joka sai alatiesynnytyksessä cp-vamman ja kaksi muuta, jotka meinasivat kuolla alatiesynnytyksessä, mutta toinen leikattiin viime hetkellä, toinen joutui tehohoitoon hapenpuutteen takia ja meinasi kuolla sielläkin.
Halusin itse näistä syistä suunnitellun sektion. En pelännyt kipua vaan vauvan turvallisuuden takia. Lääkärit kohtelivat törkeästi ja käyttivät kunnon henkistä väkivaltaa painostaakseen minua alatiesynnytykseen. Kävin läpi pelkopoliprosessin ja sain luvan sektioon. Kuitenkin vielä sen jälkeen, kun olin synnytyslaitoksella jo sisällä, kolme lääkäriä kerääntyi sänkyni viereen psinostamaan minua alatiesynnytykseen ja yritti perua saamani sektiopäätöksen. Itkin siinä vaiheessa jo rankasti, mutta ne lääkärit vain jatkoivat pai ostustaan ympärilläni. Jollain ihme kpnstilla pystyin pitämään puoleni heitä vastaan, enkä antanut periksi. Tehtiin sektio, joka meni täydellisen hyvin.
Kuulin jälkeenpäin, että sen jälkeen vauvalle oli heti sen jälkeen annettu antibiootti varmuuden vuoksi, minulle taas ison leikkaushaavan kanssa ei olisi annettu. Jouduin taistelemaan itselleni sen antibiootinkin vielä leikkauksen vuoksi. Ei ihme, että tilastoissa on paljon suunnitellun sektion jälkeisiä komplikaatioita haavatulehduksina. Niitä oikein aiheutetaan äidille ikäänkuin kiusallaan viimisenä niittinä, kun ovat olleet hankalia ja vaatineet sektion. Vauvalle sen tosiaan antoivat automaattisesti.
Antibioottia ei nykyisin anneta varmuuden vuoksi koska antibioottiresistenssin kasvu on melkoinen uhka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee lapsia niin kauan kun asiat ovat tällä tavalla kirjoitti:
Voisiko joku lääkäri, anestesiologi tms. asiantuntija tulla tähän ketjuun selventämään vaikka sitä asiaa, että minkä vuoksi episiotomiat ommellaan ilman kivunlievitystä tai anestesiaa?
Kuinka on mahdollista, että vielä 2020-luvulla barbaarisesti alistetaan puolet väestöstä siihen, että heidän revenneet sukupuolielimensä tullaan tikkaamaan kasaan ilman asianmukaista kivunlievitystä? Kun mitä tahansa muuta ruumiinosaa ommellaan käytetään puudutusta, ja sitä myös lisätään jos tarvetta on. Miten ihmeessä sitten ihmiskehon herkintä ja yksityisintä, juuri valtavan trauman kokenutta aluetta ommellessa ei kivunlievityksellä olekaan minkäänlaista väliä?
Olisiko Ok, jos miehen penistä tai kiveksiä ommeltaisiin vaikka tapaturmaisen repeämän jälkeen ilman kivunlievitystä? Sellaista ei tule koskaan tapahtumaan, ja hyvä niin, koska meillä on olemassa nykyaikainen lääketiede. Minua vain henkilökohtaisesti kuvottaa, että naisen tuskalla ja kivulla ei ole mitään merkitystä, koska on kyse synnytyksestä ja "siihen nyt vaan kuuluu kipu".
On olemassa monia tehokkaita ja suhteellisen lyhytaikaisesti vaikuttavia kipu- ja anestesialääkkeitä, joita kyllä voitaisiin käyttää synnytyksissä mutta ei kuitenkaan jostain syystä käytetä. Tästä asiasta ei varsinaisesti edes puhuta, koska aihe tuntuu olevan jotenkin tabu, mutta kaikki vastaukset mitä olen lääkäreiltä asiaan saanut ovat käytännössä tekosyitä. Esim. lääkettä voi erittyä rintamaitoon tai että tuoreen äidin pitää pysyä mahdollisimman valppaana.
Nämä ovat erittäin huonoja ja surkeasti perusteltuja syitä naisten systemaattiseen kiduttamiseen. Vastasyntynyt kyllä kestää olla päivän tai pari korvikkeella eikä pieni muutaman tunnin tokkuratila haittaa mitään eikä ketään. Jos olen esittänyt nämä lisäkysymykset suullisesti lääkärin läsnäollessa, niin reaktiona on aina joko vaikeneminen tai ärtymys.
Miksi naisten kehoon ja terveyteen liittyvissä asioissa eletään yhä jotain pimeää keskiaikaa?
"Vastasyntynyt pärjää korvikkeella"
Tajuatko edes miten tärkeää on saada se vauva mahdollisimman pian rinnalle imemään? Ihan sen maidontuotannon kannalta.
Ja tikkaaminen ei todellakaan satu niin paljon sen rääkin jälkeen etteikö sitä kestäisi. :D
HerranjumalàJa lisätään vielä ohiksena, että ensi-imetys supistaa kohtua ja edesauttaa sitä kautta äidin toipumista ja verenvuodon tyrehtymistä. Tärkeitä mekanismeja.
Ensimmäinen hyvä ja varteenotettava perustelusi. Kyllä, imetys edesauttaa toipumista ja kuvaamasi mekanismi on hyödyllinen, mutta se ei tarkoita että se olisi ehdottoman tärkeä. Ei hyväkuntoinen äiti verenhukkaan kuole, jos imetys käynnistyy vuorokauden viiveellä, mutta ennen kaikkea on myös täysin mahdollista löytää keinot jos vain halua on, esim. kyseisen mekanismin voi käynnistää itse rintamaitoa pumppaamalla. Eli käytännössä mikään luettelemasi syy ei estä kivunlievityksen käyttämistä, kyse on vain prioriteeteista. Suomeksi sanottuna; ei löydy tarpeeksi halua päivittää synnytyskäytäntöjä nykyaikaan, koska kyse on vain naisista ja naisten kärsimyksestä.
Ennen maidonnousua erittyy kolostrumia jossa on vasta-aineita lapselle. Itse pumppasin käsin tätä vastustuskykyboosteria ja veimme sitä samana päivänä vauvallemme (tai isä vei, koska minua ei siirretty samalle paikkakunnalle kuin tehohoidossa oleva lapseni, sanomattakin oli selvää että kotiuduin heti kun vain sain luvan, näinkin sitten lapseni toisen kerran uudestaan 1 1/2 vuorokauden päästä syntymästä. Kolostrumia erittyi ekaksi alle 1ml mutta lisääntyi kun jaksoin käsin pumpata.
Tuolla joku närkästyi kun yksi kertoi myönteisistä synnytyskokemuksistaan, ei kuulu asiaan. Asiaan kuuluu nyt vain kertoa karmeimmat tarinat ja hirvitellä niitä. Sekä ajaa sektioagendaa olettaen, että se on täysi riskitön ja äidille ja vauvalle paras (tutkipa lääketieteellistä kirjallisuutta aiheesta, nykyään esim. mikrobiomi on noussut erittäin tärkeäksi tutkimusaiheeksi moninaisten vaikutustensa takia). OK noin, mutta minusta sektiota ilman lääketieteellistä syytä haluavat saisivat maksaa sektiolisää kustannuksista - nukutuslääkäri, kirugi jne. Kun noille nykysysteemissä ylenmäärin töitä oikeasti elämääpelastavissa leikkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain erääseen ammattikorkeakouluun sairaanhoitajaksi. Psykologisissa testeissä ideaali dominoivuus oli tälle ammattiryhmälle asetettu 8-10 ta 9-10 asteikolle 1-10. Minusta tämä jo kertoo millaista porukkaa sinne halutaan. Siis täysin vääränlaista.... Ei auttaja ammatissa tule toimia tyrannin lailla. Hoito on vuorovaikutteista.
Tähän ammattikuntaan ja alalle hakeutuu ihmishirviöitä. Valitettavasti kollegat ovat taas välillä liian nössöjä laittaakseen lopun mielivallalle.
Onko sulla mielipide siihenkin, miten sun umpisuoli leikataan tai katkennut jalka kipsataan. Sinä kun haluat sen tapahtuvan vuorovaikutteisesti ja tiedät paremmin kuin koulutetut ihmiset? Eiköhän niissäkin tilanteissa ole hyvä, että hoitohenkilökunta tietää mitä tehdä eikä jää kanssasi arpomaan mikä sinusta olisi mukavinta.
Luojan kiitos sairaahoitajat eivät tee mainitsemiasi operaatioita. Sairaanhoitaja tekee niin, kuin lääkäri käskee. Ei sairaanhoitaja ole mikään tietotyöläinen vaan siivoojaan rinnastettava työläinen.
Tää siivoojaan rinnastettava duunari pitää sut unessa, kivuttomana ja hengissä kun sä olet unessa ihan ilman sitä lääkäriä.
Siinähän ei onneksi tarvitse tietää mitään, tekee vaan mitä käsketään.
Jos laitoshuoltaja tekee työnsä sairaalassa huonosti, tulee ruumiita. Kyllä siivouksessakin tarvitaan tietoa. Samoin esimerkiksi leipomoalalla. Tai suurtalouskeittiössä. Ei sairaanhoitaja heitä kummempi ole vaikka kovasti yrittävät itseään jalustalle asettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Koomisinta on, että synnytystilastoissa ei erikseen tilastoida hätäsektioita suunnitelluista sektioista. Todellakin suunniteltu sektio on alatiesynnytystä turvallisempi vauvalle. Tätä tietoa yritetään viimeiseen saakka pimittää ja aina tulee joku huutamaan sitä, että lapsi jää sektiossa ilman synnytyskanavan bakteerikantaa. Se voidaan vauvan parhaaksi antaa muillakin keinoilla.
Toisekseen mieluummin allerginen lapsi kuin hapenpuutteen takia lievän tai vaikean kehitysvamman saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta! Internetin ihmeellinen maailma on paljastanut minulle vaikka mitä raskaudesta, synnytyksestä ja vanhemmuudesta, mitä en itse ikinä olisi osannut kuvitella tai mistä en olisi osannut etsiä tietoa siihen sattumalta törmäämättä, kun sitä todella yritetään jopa pimittää. Kiitän suuresti kaikkia teitä, jotka jaatte tietoa ja kerrotte kokemuksianne, ja annatte siten muille mahdollisuuden tehdä päätöksensä mahdollisimman laajan kuvan pohjalta.
Ja hei, iltalööppien kommenttiosioihin ei kannata edes mennä. Siellä kirjoittelee aina heikkolahjaisimmat ja pahimmat s'vinistit!
Täältäkään sinä et asiallista tosiasioihin perustuvaa tietoa saa. Jokaista oman elämänsä kokemusasiantuntijaa kohti on kymmeniä tyytyväisiä synnyttäjä, joilla kokemus on pääasiassa myönteinen vaikka joitain komplikaatioitakin olisi tullut. Myönteiset kokemukset eivät tässäkään keskustelussa saa samaa painoarvoa kuin muutamat henkilökohtaiset kauhukertomukset.
Myönteiset ovatkin se perus, jonka kaikki tietävät. "Synnytys sattuu kyllä, mutta kaikki kipu ja paha unohtuu, kun saat terveen lapsesi rinnallesi, rakastut siihen välittömästi ja äitiys on suurin ja hienoin asia maan päällä iankaikkisesti." Noinhan minäkin luulin, ellei ystävälliset av-sisaret olisivat valaisseet näistä ja monista muista mahdollisista puolista alkaen esimerkiksi siitä, että rakkautta lapseen ei välttämättä heti sytykään, baby blues ja synnytyksen jälkeinen masennus ovat yleisiä, monille jää synnytyksestä henkisiä ja fyysisiä vaurioita, useilla miehillä on jokin piirre joka saa heidät taantumaan lapsiksi lasten saamisen myötä, jolloin naisen rooli ei vielä tänä päivänäkään ole tasa-arvoinen...
Höpö höpö. Suurin osa synnytyksestä sujuu hyvin. Esim pahoja kolmannen ja neljännen asteen repeämiä tulee 1,1% alateitse synnyttäneistä. 27% sektiolla synnyttäneistä tulee vähintään yksi komplikaatio. http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-ai…
Herää vaan kysymys, mitkä motiivit sinullakin on levittää väärää tietoa.?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku närkästyi kun yksi kertoi myönteisistä synnytyskokemuksistaan, ei kuulu asiaan. Asiaan kuuluu nyt vain kertoa karmeimmat tarinat ja hirvitellä niitä. Sekä ajaa sektioagendaa olettaen, että se on täysi riskitön ja äidille ja vauvalle paras (tutkipa lääketieteellistä kirjallisuutta aiheesta, nykyään esim. mikrobiomi on noussut erittäin tärkeäksi tutkimusaiheeksi moninaisten vaikutustensa takia). OK noin, mutta minusta sektiota ilman lääketieteellistä syytä haluavat saisivat maksaa sektiolisää kustannuksista - nukutuslääkäri, kirugi jne. Kun noille nykysysteemissä ylenmäärin töitä oikeasti elämääpelastavissa leikkauksissa.
Ja perehdy sinä vauvan CP-vamman riskeihin alatiesynnytyksessä.
Kaikkien asiaan perehtymättömien (ks yllä) kannataa myös muistaa, että huono kohtelu ja typerät ja turhat hoitovirheet synnytyksessä maksavat yhteiskunnalle enemmän kuin itse synnytysten perusosat. Ammattitaitoinen ja huomioita henkilökunta tulisi kulujen kannalta huomattavasti edullisemmaksi.