Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys ravintolakokeille

Vierailija
08.05.2019 |

Menitkö alalle vaan kokeilumielessä, vai olitko intohimoinen ruoanlaittaja alun perinkin? Viihdytkö työssä ja miksi, kun pitää tehdä 12-tuntisia työpäiviä ja lomapäivänä soitetaankin töihin, asiakkaat valittavat, pomo valittaa, palkka on 10€/h, työkaverit alkoholisteja jne? Tämä ala on ainoa joka vähän kiinnostaa niistä aloista, joista työpaikan saattaisi saada syrjäytymishistoriasta huolimatta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäivänä = vapaapäivänä siis tietenkin...

ap

Vierailija
2/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up vielä kerran, vaikutti vähän vihamieliseltä tuo avaus muttei ollut tarkoitus. Olen siis kiinnostunut alasta ja siitä, että onko homma niin raskasta kuin huhutaan ja pärjääkö keittiöllä uusi tulokas, jolla olisi ikää valmistuessa 42 vuotta?

ap

Vierailija
5/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuule mene. Olet liian vanha jo tuohon. Helsigissä kokkien keski-ikä on 27 v. Ja siihen on syy. Ei sitä vanhemmiten jaksa. Opiskele jotain muuta.

Itse vaihdoin pois jo 38-vuotiaana, mitta tuli täyteen niin työhön kuin kurjaan palkkaakin. Lukaisin amk-tutkinnon ja tienaan vähintään tuplat kuin parhaimmillaan ravintolassa.

Vierailija
6/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intohimoinen, mutta kannattaa perustaa oma yritys, jos tahtoo menestyä.

Vierailija
7/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule mene. Olet liian vanha jo tuohon. Helsigissä kokkien keski-ikä on 27 v. Ja siihen on syy. Ei sitä vanhemmiten jaksa. Opiskele jotain muuta.

Itse vaihdoin pois jo 38-vuotiaana, mitta tuli täyteen niin työhön kuin kurjaan palkkaakin. Lukaisin amk-tutkinnon ja tienaan vähintään tuplat kuin parhaimmillaan ravintolassa.

Minulla on 15 vuoden työttömyys takana, joten enpä tiedä että miltä alalta saisin töitä. Pitäisi olla kova työvoimapula alalla, jotta työnantaja uskaltaisi palkata tällaisella historialla. Siivoojan ammatti olisi toinen vaihtoehto, mutta se vaikuttaa vaan liian yksipuoliselta...

ap

Vierailija
8/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sä itse luettelit sen työn huonot puolet :D. Miksi edes harkitset?

Oikeasti työkaverit ei ole alkoholisteja, juoppo ei pärjää keittiössä. Ja palkka on yli 10h/tunti. Ja monessa paikassa tehdään kyllä 8h työpäivää. Ravintoloitakin on erilaisia. Opiskele suurtalouskokiksi voit tehdä ma-pe duunia henkilöstöravintoloissa (=työpaikkaruokaloissa). Tai kyllä niihin toki kokin papereillakin pääsee. 

Vierailija
9/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti työkaverit ei ole alkoholisteja, juoppo ei pärjää keittiössä. Ja palkka on yli 10h/tunti. Ja monessa paikassa tehdään kyllä 8h työpäivää. Ravintoloitakin on erilaisia. Opiskele suurtalouskokiksi voit tehdä ma-pe duunia henkilöstöravintoloissa (=työpaikkaruokaloissa). Tai kyllä niihin toki kokin papereillakin pääsee. 

Noihin henkilöstöravintoloihin on varmaan vaikeampi päästä töihin? Jos ajatellaan, että a la carte -hommiin pääsee siksi helposti, että niissä on suuri työntekijöiden vaihtuvuus työn rankkuuden takia.

ap

Vierailija
10/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulta löytyy töitä. Eikä koulutus mene koskaan hukkaan.

Vierailija
11/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaruokalaa minäkin suosittelen, inhimillisemmät työajat.

Siivoojan työ voi olla yksipuolista, varsinkin jos on koko ajan samassa kohteessa. Ja raskasta fyysisesti. Mutta voisithan olla vaikka kiertävä siivooja/peruspesijä, jolloin kohteet vaihtuvat. Tai palveluohjaaja, opastat muita, lomitat, teet myös paperitöitä. Ainakin meidän firmassa kova pula ohjaajista. Sitovaa ja vastuullista työtä kyllä.

Vierailija
12/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just katoin kotipaikkakuntani työpaikkoja ja taas haetaan kokkia.

Pitäis olla hygieniapassi.

Saisin täältä sijaisuuden ehkä jos olis vähän koulutusta.

Vierailija
13/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ravintolakokki. Menin kouluun koska tykkäsin kokkaamisesta, koulussakin homma oli vielä mukavaa mutta työelämässä silmät aukesivat. Jukolauta mitä p*skaa! Vaihdoin tarjoilijaksi ja se sopii paremmin minulle, palkka on suunnilleen sama mutta työ on paljon mukavampaa :D

Vierailija
14/14 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin henkilöstöravintoloihin on varmaan vaikeampi päästä töihin? Jos ajatellaan, että a la carte -hommiin pääsee siksi helposti, että niissä on suuri työntekijöiden vaihtuvuus työn rankkuuden takia.

ap

Päinvastoin. Henkilöstöravintoloihin pääsee helpommin. Paremmissa illallisravintoloissa täytyy oikeasti osata jotain ja olla todella sitoutunut ja alasta kiinnostunut. Taas riippuu ravintolasta, mutta ei hyvissä paikoissa mikään suuri työntekijöiden  vaihtuvuus ole. Johonkin Rossoon varmaan pääsee helposti kunhan on ne paperit koulusta.