Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista

Vierailija
08.05.2019 |

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista – #metoo-tyylinen kampanja leviää kuin kulovalkea, sairaaloissa pelätään vaikutuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10770193

Kommentit (858)

Vierailija
261/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"– Päätöksiä pitää välillä tehdä hyvin nopeasti. Hätäsektion kohdalla lapsen on oltava maailmassa kymmenessä minuutissa siitä hetkestä, kun päätös leikkauksesta on tehty. Ei silloin aina ole aikaa kuulla potilasta tai keskustella, sillä kaiken energian on kohdistuttava toimintaan."

Outo kommentti ylilääkäriltä. Tajuissaan olevan täysjärkisen ihmisen hoito perustuu aina yhteisymmärrykseen hänen kanssaan (pl. yleisvaaralliset tartuntataudit). Mitään toimenpidettä ei voi tehdä kysymättä lupaa potilaalta. Potilaalla on vapaus kieltäytyä toimenpiteestä, vaikka tämä johtaisi hänen kuolemaansa.

Yleensä hätäsektio tehdään, kun äiti tai vauva on HENGENVAARASSA 😤 mitä sitten jos vauva kuolis sen takia, kun äidin kanssa on pitänyt neuvotella. Sitten ihmeissään ollaan oikeuteen lääkäriä laittamassa 😤 Turhaan hätäsektiota tehdä alle 10 minuutissa!

Yleensä äiti on tuossa vaiheessa on rukoillut sektiota, kertonut, että jotain on pielessä, synnytys on pitkittynyt jne., mutta vasta siinä vaiheessa, kun lapsen sydänääniä ei enää ole (suomennos: käytännössä kuollut) alkaa kiire. Jos kätilöt osaisivat työnsä, ei mentäisi joka kerta tilanteeseen, jossa kyseessä on minuuttipeli. Mutta kun synnyttäjää ei kuunnella, hän nyt valittaa turhasta muutenkin.

Minua valvottiin erittäin hyvin naistenklinikalla. Lääkäri kävi 3 kertaa ja katso monitoria ja kerroin vaan että on alkanut vähän jo supisteleen. Tulin naistenklinikalla 3 viikkoa aiemmin laskettua aikaa. Ikä ja raskausajan diabetes. Tuli nk kiireellinen sektio. Ei oo valittamista. Terve vauva tuli maailmaan.

Vierailija
262/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä mä luen???? Potilas joutuu vaihtamaan lakanat! Huh, huh. Maksaa se synnyttäjäkin niistä sairaalapäivistä. Tuskun mikään muu ryhmä joutuu töihin ollessaan sairaalassa asiakkaana.

Ja mikä perustelu on sille, että leikataan tai tikataan puuduttamatta? Vain naisia kehdataan kohdella näin.

Ja miksei niitä Suomessa kehitettyjä synnytystuoleja käytetä? Takaavat myös kätilön työergonomian eikä naisen tarvii työntää lasta yläviistoon.

Hyvä että tästä puhutaan, vaikka moni haluaa vaientaa keskustelun.

Sain esikoisen 2 päivän sinnittelyn jälkeen hätäsektiolla. Tulin osastolle aamulla noin klo 9 ja puudutus vaikutti yhä klo 12 tienoilla. En saanut ruokaa, koska en mennyt sitä itse ruokakärrystä hakemaan. Kätilö tuli asian vielä erikseen huoneeseen kertomaan eikä häntä kiinnostanut se, että olin jo ollut ilman ruokaa 2 vrk ajan. Koska meillä osastolla on tällainen tapa!

Mies tuli pizzalaatikon kanssa klo 13...

Sitten ihmetellään kun ei mahu aukosta että pitää välilihaa leikata kun syödään roskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee lapsia niin kauan kun asiat ovat tällä tavalla kirjoitti:

Voisiko joku lääkäri, anestesiologi tms. asiantuntija tulla tähän ketjuun selventämään vaikka sitä asiaa, että minkä vuoksi episiotomiat ommellaan ilman kivunlievitystä tai anestesiaa?

Kuinka on mahdollista, että vielä 2020-luvulla barbaarisesti alistetaan puolet väestöstä siihen, että heidän revenneet sukupuolielimensä tullaan tikkaamaan kasaan ilman asianmukaista kivunlievitystä? Kun mitä tahansa muuta ruumiinosaa ommellaan käytetään puudutusta, ja sitä myös lisätään jos tarvetta on. Miten ihmeessä sitten ihmiskehon herkintä ja yksityisintä, juuri valtavan trauman kokenutta aluetta ommellessa ei kivunlievityksellä olekaan minkäänlaista väliä?

Olisiko Ok, jos miehen penistä tai kiveksiä ommeltaisiin vaikka tapaturmaisen repeämän jälkeen ilman kivunlievitystä? Sellaista ei tule koskaan tapahtumaan, ja hyvä niin, koska meillä on olemassa nykyaikainen lääketiede. Minua vain henkilökohtaisesti kuvottaa, että naisen tuskalla ja kivulla ei ole mitään merkitystä, koska on kyse synnytyksestä ja "siihen nyt vaan kuuluu kipu". 

On olemassa monia tehokkaita ja suhteellisen lyhytaikaisesti vaikuttavia kipu- ja anestesialääkkeitä, joita kyllä voitaisiin käyttää synnytyksissä mutta ei kuitenkaan jostain syystä käytetä. Tästä asiasta ei varsinaisesti edes puhuta, koska aihe tuntuu olevan jotenkin tabu, mutta kaikki vastaukset mitä olen lääkäreiltä asiaan saanut ovat käytännössä tekosyitä. Esim. lääkettä voi erittyä rintamaitoon tai että tuoreen äidin pitää pysyä mahdollisimman valppaana.

Nämä ovat erittäin huonoja ja surkeasti perusteltuja syitä naisten systemaattiseen kiduttamiseen. Vastasyntynyt kyllä kestää olla päivän tai pari korvikkeella eikä pieni muutaman tunnin tokkuratila haittaa mitään eikä ketään. Jos olen esittänyt nämä lisäkysymykset suullisesti lääkärin läsnäollessa, niin reaktiona on aina joko vaikeneminen tai ärtymys.

Miksi naisten kehoon ja terveyteen liittyvissä asioissa eletään yhä jotain pimeää keskiaikaa?

"Vastasyntynyt pärjää korvikkeella"

Tajuatko edes miten tärkeää on saada se vauva mahdollisimman pian rinnalle imemään? Ihan sen maidontuotannon kannalta.

Ja tikkaaminen ei todellakaan satu niin paljon sen rääkin jälkeen etteikö sitä kestäisi. :D

Herranjumalà

Ja lisätään vielä ohiksena, että ensi-imetys supistaa kohtua ja edesauttaa sitä kautta äidin toipumista ja verenvuodon tyrehtymistä. Tärkeitä mekanismeja.

Ensimmäinen hyvä ja varteenotettava perustelusi. Kyllä, imetys edesauttaa toipumista ja kuvaamasi mekanismi on hyödyllinen, mutta se ei tarkoita että se olisi ehdottoman tärkeä. Ei hyväkuntoinen äiti verenhukkaan kuole, jos imetys käynnistyy vuorokauden viiveellä, mutta ennen kaikkea on myös täysin mahdollista löytää keinot jos vain halua on, esim. kyseisen mekanismin voi käynnistää itse rintamaitoa pumppaamalla. Eli käytännössä mikään luettelemasi syy ei estä kivunlievityksen käyttämistä, kyse on vain prioriteeteista. Suomeksi sanottuna; ei löydy tarpeeksi halua päivittää synnytyskäytäntöjä nykyaikaan, koska kyse on vain naisista ja naisten kärsimyksestä. 

Vierailija
264/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

#minämyöstöissä voisi perustaa myös. Potilaat kun kertovat huutaneensa, haukkuneensa, purreensa tai potkineensa se on ihan ok. Sinäkin lääkäriä potkinut, kerro miten olisi tilanne pitänyt hoitaa ja miten oma huutosi ja potkusi auttoi? Mikset rauhallisella äänellä perustellen pyytänyt sitä nukutusta?! :D 

Vierailija
265/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taustalla neljä synnytystä ja näiden perusteella uskallan väittää, että kätilöiksi kouluttautuu juuri ne kaikkein sadistisimmat, tylyimmät ja empatiakyvyttömimmät tapaukset.  Missään muualla en ole saanut niin tylyä ja ilkeää kohtelua kuin synnärillä.

Vierailija
266/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kokemuksia lukiessa mulle tuli jostain syystä mieleen tämä juttu, jonka luin jokin aika sitten

"the husband stitch"

https://www.healthline.com/health-news/husband-stitch-is-not-just-myth

Vierailija
267/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettäs kehtaatte vähätellä näiden naisten kokemuksia! Juuri tuo pilkkaava asenne ja hyssyttelykulttuuri on tässä ongelmana. Tähän on tultava muutos.

Jos itse menen koskaan synnyttämään, niin aion vaatia asiallista kohtelua ja vuorovaikutteista toimintaa synnytyksessä jo etukäteen. Ja jos minua kohdellaan epäasiallisesti, vaadin korvauksia. Tällainen kohtelu ei todellakaan ole hyväksyttävää eikä yhdenkään synnyttäjän tarvitse sellaista sietää.

Sitten vielä puhutaan synnytystalkoista ja maamme nuoria naisia kannustetaan hankkimaan lapsia - ja kun niin sitten tehdään, saa moni osakseen ala-arvoista kohtelua ja "apua".

Kuules kultapikkunen kun sinusta ei ole siinä synnytyksen edistyessä mitä suurimmalla todennäköisyydellä vuorovaikutteisen toimintaan. Maailma ei toimi sun pillisi mukaan ja se oma kehokin voi yllätyksen sulle tuottaa. Et pysty etukäteen kontrolloimaan, mitä sinun synnytyksessäsi tulee tapahtumaan. Toki voit toiveita esittää, mutta luonto voi päättää toisin.

En minä odotakaan että maailma tanssisi pillini mukaan, vaan että saisin asiallista kohtelua ponnistaessani tähän maahan uutta veronmaksajaa. Erikoinen asenne sinulla.

Vierailija
268/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, tämähän ei mitenkään liity mitenkään syntyvyyden laskuun.. Olen itse lapseton kolmikymppinen juuri tästä syystä, todella kova pelko siitä, miten arpapeliä tuo henkilökunnan ammattitaito potilaan henkisestä kohtaamisesta on. Asiaa ei auta se, että on valitettavan useasta muusta lääketieteellisestä, kivuliaasta toimenpiteestä todella surkeat kokemukset juuri tuon inhimillisen kohtelun osalta. Resursseja vaan vähemmäksi, niin johan saadaan synnytyksetkin loppumaan. Nykyään pelko on kasvamaan päin juuri siksi, että tieto lisääntyy netin ansiosta. Ennen lääkärikunta oli niin suuri auktoriteetti, ettei sitä sopinut heikon synnyttäjän omineni yksittäisine kokemuksine kyseenalaistaa. Toivottavasti tähän tulisi jossain välissä muutos, kun tajutaan, ja ehkä jossain vaiheessa myös myönnetään ongelmien olemassaolo ja laajuus.

Vierailija
269/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, oikeastiko naisten värkkejä ja peräaukkoja ommellaan ILMAN PUUDUTUSTA??!! Voisi kuvitella olevan sallittua ja yleistä joissain naisten sil-po-mis-ta harrastavissa maissa, mutta että meillä Suomessa?!?!

Vai vaikuttaako synnytykseen annetut kipulääkkeet vielä, ja siksi uutta puudutusta ei tikkaamiseen tarvita?

Vierailija
270/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uleåborg kirjoitti:

Tästä kannattaisi jonkun tehdä kunnon tutkimus. Itselleni sanottiin esikoisen syntymän yhteydessä, että "pitäisi tehdä sektio, mutta niitä on tehty tälle vuodelle liikaa, odotetaan vuoden vaihtumista niin saadaan sektio kirjattua seuraavan vuoden tilastoon". Mahtavaa. Sitten mentiinkin hätäsektioon heti kun vuosi vaihtui. Kokemusta on myös siitä, kun henkilökunta rupattelee keskenään ja miehen kanssa, ja minua ei huomioida ollenkaan. Sitten käytävältä pyrhältää lääkäri paikalle kertomaan, että täällä laite hälyttää. Ja kätilö on koko ajan istunut siinä laitteen vieressä. S739 iinä vaiheessa minä en enää ollut ns. tässä maailmassa, en pystynyt edes puhumaan, tajuntani taso oli laskenut, ja kone hälyttää lapsen hätää. Sektion jälkeen eräs ivallinen hoitaja piti huolen, että huuhtelen haavan (pystyhaava) vedellä monta kertaa päivässä ja kuivaan pyyhkeellä vain nopeasti. Näin kuulemma piti tehdä. Tikkien poistamisen jälkeen haava aukesi ja jäi karmeat arvet. Jälkeen päin muiden leikkausten yhteydessä olen oppinut, että haavaa ei missään nimessä saa kastella vuorokauteen leikkauksen jälkeen, vaan vasta sen jälkeen. Jatkanko... neuvolassa kohtelu oli ala-arvoista, "sinun pääkoppa pitää saada kuntoon ennen kuin menet synnyttämään toista lasta". Minulla ei ollut tullut pelkoja, mutta pelkopolille lähetettiin, koska väitin hoitajien toimineen väärin. Pelkopolilla myönnettiin synnytyksessä tehdyt virheet, vaikka lääkäri ja hoitaja olivat peitelleet virheensä lausuntoihin.

Nminulle sanottiin asiallisesti että haavaa suihkutetaan 3 x päässä siis sektiohaava. Ei tullut jälkikomplikaatioita. Ei oo kokemusta alakautta synnytyksestä ei voi vertailla . Mielestäni sektio oli helppo.

Vierailija
271/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#minämyöstöissä voisi perustaa myös. Potilaat kun kertovat huutaneensa, haukkuneensa, purreensa tai potkineensa se on ihan ok. Sinäkin lääkäriä potkinut, kerro miten olisi tilanne pitänyt hoitaa ja miten oma huutosi ja potkusi auttoi? Mikset rauhallisella äänellä perustellen pyytänyt sitä nukutusta?! :D 

minuaei ole koskaan potilas potkinut tai nimitellyt, mutta hoitaja on, kun olin itse opiskelija.

Vierailija
272/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" On nyt sitten kiva jos minäkin tulen kipeäksi !" Näillä empaattisilla sanoilla kätilöni tervehti minua kun menin flunssaisena synnyttämään. Joo mieluiten olisin itsekin ollut terve, mutta kun en voinut asiaan vaikuttaa ! Kätilö myös kyseli olenko syönyt ja juonut mitä , kuulemma ennen synnytystä ei saisi syödä  koska voi  oksentaa. Oli melko kiukkuinen, kun kuuli minun tulleen synnärille Hesen kautta vaikka käsittääkseni missään ei kielletä syömistä ennen synnytystä! Kätilö pisti myös  minut ottamaan peräruiskeen  kysymättä tahdonko sen ja koetti viritellå oksitosini-tippaa, siinä vaiheessa pistin kapuloita rattaisiin että   hei mitäs mitäs   ja tuli olo, että tietääköhän  tuo nainen mitä on tekemässä?  Huumorintajutonkin oli, kun  mies  otti myös ilokaasua oli potkaista miehen salista ulos.  Näin Mikkelissä herran vuonna 2001.

Niin että et edelleenkään tiedä miksi ei olisi kannattanut syödä ja miksi sait peräruiskeen ja mitä se oksitosiinitippa auttaa? Luoja minkälaiset tietämättömät sitä päättää lapsia hankkia. Etkö saanut etukäteen synnytysvalmennusta? Etkö saanut ennen laitokselta kotiutumista keskustella hoitohenkilökunnan kanssa synnytyksestäsi ja mieltäsi painamaan jääneistä asioista?

En ole tuo, jolle vastasit. Mutta WHO:n suosituksien mukaan oksitosiinitippaa tai peräruisketta ei normaalisynnytyksessä tarvita. Ja syömisestä on ainakin se etu, että siitä saa energiaa.

Tässä tapauksessa emme tiedä oliko synnytyksessä tekijöitä jotka puolsivat ko apujen käyttöä.

Mikä tekijä puoltaisi peräruisketta, jota äiti ei tahdo? Tai oksitosiinin tiputtamista heti sairaalaan saavuttua?

Vielä parikymmentä vuotta sitten suomalaisissa synnytyssairaaloissa rikottiin koko ajan WHO:n ohjeistuksia. Nykyään tilanne on huomattavasti parempi. Siksi ikävää, että nuoren polven kätilöt joutuvat ottamaan vastaan tämän koko kakkamyrskyn, joka on vanhan polven tökeröiden tekojen aiheuttama.

Niinpä. Silloin välilihat leikattiin automaattisesti ja nuo muut toimenpiteet. Kyllä nykyään aika luonnollista synnytystä suositaan jos vain mahdollisuus on. Se, että jollekin niitäkin sitten joudutaan tekemään on aina perusteltua. Jos joku asia jää epäselväksi se kannattaa käydä heti puhumassa selväksi. Voi sen tehdä myöhemminkin. Itsekin käsittelin esikoisen synnytystä parin vuoden päästä, kun toinen lapseni oli syntynyt. Tuskin kenellekään oksitosiinitippaa tullaan huvikseen laittamaan heti sairaalaan saapumisen jälkeen? Ihan oikeasti nyt. Myös nämä ajat helposti vääristyvät tuossa touhussa. Papereista saattaa selvitä, että tippa on laitettu useiden tuntien jälkeen, koska supistukset on hiipuneet ja vauvan sydänkäyrään on tullut laskuja. Toki on varmaan hienompaa vauvasivulla lietsoa tämmöisiä valheita.

Vierailija
273/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ihme, että naisia on perinteisesti niin vähän johtajina. Moni nainen on naiselle susi ja tämä keskustelu todistaa väitteen oikeaksi.

En ole feministi siksi, etten pidä konservatiivisella tavalla ajattelevista naisista enkä siis pelkän naiseuden perusteella arvosta tai kannata ketään. Nämä konservatiiviset naiset ovat niitä perinteiden, luonnollisuuden ja "ikiaikaisen kokemuksen" puolestapuhujia ja päiväysvanhoine ajatuksineen yksi syy siihen, etteivät tämän päivän naiset halua lisääntyä. Nämä vanhoilliset naiset ansaitsevat minusta toiset tuomitsevine asenteineen unohtua tulevaisuudessa pissavaippojensa sekä makuuhaavoinensa kanssa hoivakodin uumeniin.

Sukupuoliroolinsa kahleista vapaat naiset ovat niitä, joita arvostan. Naisellisuus ei ole kiinni siitä, pitääkö alatiesynnytystä ainoana oikeana tapana vaan naiseus on minusta syvimmillään kykyä empatiaan ja kykyyn ymmärtää itsensä kanssa eri tavalla ajattelevia.

Viitsit sitten tuollaista shaibaa suoltaa. Itse olen ilmeisesti patavanhoillinen, mutta useammasta synnytyksestä selviytyneenä uskon siihen että synnytyksessä lähdetään ihmisen biologiasta. Tapahtumaa avustetaan lääketieteen keinoilla ja ammattihenkilöt tekee synnyttäjän ja lapsen terveyden turvatakseen kaiken mitä nykykeinoin pystytään. Tottakai ystävällisesti ja asiallisesti käyttäytyä. Suurimmassa osassa näistäkin täällä kerrotuista tapauksista paistaa läpi se, että synnyttäjä on asioista ja käytännöistä tietämätön eli synnytysvalmennus ei valmista tarpeeksi kohtaamaan eri tilanteita käytännössä. Toinen seikka tuntuu olevan se, että tuoreeltaan ei synnytyksen kulkua käydä siellä sairaalassa läpi eikä keskustella siihen vaikuttaneista tekijöistä tai asioista jotka ovat jääneet synnyttäjää mietityttämään. Itselleni ainakin tätä jälkiselvitystä tarjottiin ja annettiin jopa puhelinnumero, johon ottamalla yhteyttä asiaa voinut edelleen käsitellä.

Jos kokee saaneensa huonoa tai jopa väärää hoitoa niin miksi ei sitten anneta sitä palautetta sinne missä sitä on koettu. Sen sijaan ulistaan hysteerisenä anonyyminä laumana somessa.

Vierailija
274/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viikon ja en itse vaihtanut lakanaa enkä nähnyt oliko vaihdettu. Oli sektio niin alapää ei vuotanut.

Tämä, että vastasynnyttänyt äiti joutuu vaihtamaan lakanoitaan sairaalassa on jotenkin aivan käsittämätöntä. Luulen, että vain Suomessa voi olla näin, että vertavuotava äiti vaihtaa lakanoitaan. Kaikkialla muualla maailmassa joko sairaalan henkilökunta tai ainakin sukulaiset  hoitaisivat tuon.

Miksi me oikeasti maksamme näille sairaalassa töissä oleville palkkaa? Siksi, että voivat käyttöää aikansa puhelimessa, jotta voivat jankuttaa, että älä vaan tule tänne sairaalaan? Että voivat ilkeillä ja nöyryyttää? Että voivat viedä asiat niin viimetipalle, että naiset ja lapset vammautuvat? Että, voivat pihtailla puudutusaineita ja kivunlievitystä?

Vierailija
275/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä, jos auttaisi hoitohenkilökuntaa kohtelemaan synnyttäjinä ihmisenä. Ja että edes selitettäisiin, miksi jotain tehdään. Ymmärrän ettei voi olla yliemotionaalisia mutta välillä on kyl melko tympeää porukkaa.

Huono taas jos tää päätyy siihen, et synnyttäjää olettaa tietävänsä enemmän kuin hoitohenkilökunta koska "on internetistä lukenut" ja "musta tuntuu että". Eli siis sama, kun menee yleislääkärin vastaanotolle ja esität itse googlediagnoosin.

Vierailija
276/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, oikeastiko naisten värkkejä ja peräaukkoja ommellaan ILMAN PUUDUTUSTA??!! Voisi kuvitella olevan sallittua ja yleistä joissain naisten sil-po-mis-ta harrastavissa maissa, mutta että meillä Suomessa?!?!

Vai vaikuttaako synnytykseen annetut kipulääkkeet vielä, ja siksi uutta puudutusta ei tikkaamiseen tarvita?

Ei, vaan puudutus EI TOIMINUT. Oli tämän ko. äidin KOKEMUS. Puudutettiin kyllä. Tämän jälkeen hän aloitti potkimisen.

Vierailija
277/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ponnistakaa vaikka baskat tulisi. Kyllä se sieltä tulee. Ei oo jäänyt sisään.

Toivoisin oikeasti vain naisille tarkoitettua keskustelufoorumia, jonne jokaisen pitäisi pankkitunnuksillaan/mobiilivarmenteella kirjautua. Saataisiin nämä joutilaat ö-luokan miehet pois kommentoimasta.

En oo mies. Tottakai täytyy ponnistaa että vauva saadaan maailmaan. En oo kokenut alakautta synnytystä mutta kaikkeni olisin tehnyt. Halusin sektion mutta lääkäri sanoi että luonnollista synnytystä yritetään. Tuli nk kiireellinen sektio. Meni hyvin.

Vierailija
278/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee lapsia niin kauan kun asiat ovat tällä tavalla kirjoitti:

Voisiko joku lääkäri, anestesiologi tms. asiantuntija tulla tähän ketjuun selventämään vaikka sitä asiaa, että minkä vuoksi episiotomiat ommellaan ilman kivunlievitystä tai anestesiaa?

Kuinka on mahdollista, että vielä 2020-luvulla barbaarisesti alistetaan puolet väestöstä siihen, että heidän revenneet sukupuolielimensä tullaan tikkaamaan kasaan ilman asianmukaista kivunlievitystä? Kun mitä tahansa muuta ruumiinosaa ommellaan käytetään puudutusta, ja sitä myös lisätään jos tarvetta on. Miten ihmeessä sitten ihmiskehon herkintä ja yksityisintä, juuri valtavan trauman kokenutta aluetta ommellessa ei kivunlievityksellä olekaan minkäänlaista väliä?

Olisiko Ok, jos miehen penistä tai kiveksiä ommeltaisiin vaikka tapaturmaisen repeämän jälkeen ilman kivunlievitystä? Sellaista ei tule koskaan tapahtumaan, ja hyvä niin, koska meillä on olemassa nykyaikainen lääketiede. Minua vain henkilökohtaisesti kuvottaa, että naisen tuskalla ja kivulla ei ole mitään merkitystä, koska on kyse synnytyksestä ja "siihen nyt vaan kuuluu kipu". 

On olemassa monia tehokkaita ja suhteellisen lyhytaikaisesti vaikuttavia kipu- ja anestesialääkkeitä, joita kyllä voitaisiin käyttää synnytyksissä mutta ei kuitenkaan jostain syystä käytetä. Tästä asiasta ei varsinaisesti edes puhuta, koska aihe tuntuu olevan jotenkin tabu, mutta kaikki vastaukset mitä olen lääkäreiltä asiaan saanut ovat käytännössä tekosyitä. Esim. lääkettä voi erittyä rintamaitoon tai että tuoreen äidin pitää pysyä mahdollisimman valppaana.

Nämä ovat erittäin huonoja ja surkeasti perusteltuja syitä naisten systemaattiseen kiduttamiseen. Vastasyntynyt kyllä kestää olla päivän tai pari korvikkeella eikä pieni muutaman tunnin tokkuratila haittaa mitään eikä ketään. Jos olen esittänyt nämä lisäkysymykset suullisesti lääkärin läsnäollessa, niin reaktiona on aina joko vaikeneminen tai ärtymys.

Miksi naisten kehoon ja terveyteen liittyvissä asioissa eletään yhä jotain pimeää keskiaikaa?

"Vastasyntynyt pärjää korvikkeella"

Tajuatko edes miten tärkeää on saada se vauva mahdollisimman pian rinnalle imemään? Ihan sen maidontuotannon kannalta.

Ja tikkaaminen ei todellakaan satu niin paljon sen rääkin jälkeen etteikö sitä kestäisi. :D

Herranjumalà

Tajuatko sinä itse, että yksi päivä sinne tänne ei merkitse mitään vastasyntyneen kiintymyssuhteen tai ravitsemuksenkaan kannalta? Totta kai vauvaa voi ja tulee pitää ihokontaktissa, mutta rintaa ei ole pakko tarjota. Kyllä sitä maitoa alkaa kaikilla muuten terveillä naisilla erittyä, vaikka ensimmäinen päivä jäisikin välistä. Edelleen tekosyitä, ja nyt jopa voisi sanoa että paniikin lietsontaa.

On järjenvastaista väittää, etteikö tikkaaminen sattuisi varsinkin naisella, sillä naisen ulkosynnyttimet sisältävät vielä enemmän hermopäätteitä kuin vaikka miesten vastaavat. Repeämä saattaa myös ulottua peräaukkoon asti, mikä on aivan erityisen herkkää aluetta ja jonka ompelu todellakin tuntuu. Ymmärräthän, että kyse ei ole tuolloin mistään pintanaarmusta, vaan perineumiin ja sulkijalihakseen asti ulottuvasta syvästä repeämästä, jota joudutaan korjailemaan myös sisäisesti useassa eri tasossa?

Ihan ohiksena. Minä olen kokenut syvän repeämän tikkauksen ilman puudutusta, enkä missään nimessä olisi vaihtanut ensi-imetystä puudutukseen.

Se on sinun päätöksesi. Hienoa, että olet tyytyväinen. Joku muu ei ehkä olisi. Juuri tämän vuoksi asioista pitäisi voida keskustella etukäteen rutiininomaisesti jokaisen synnyttäjän kanssa ja selvittää juuri hänen tahtonsa tulevien toimenpiteiden suhteen. Hoito täytyy räätälöidä henkilökohtaisesti huomioiden jokaisen synnyttäjän tarpeet. Ensin on toki luotava nykyaikaan päivitetyt hoitoprotokollat, ja henkilökunta on koulutettava uudelleen jne., mutta se on kaikki aivan mahdollista, jos halua vain tosiaan löytyy.

Vierailija
279/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kampanja on täyttä roskaa. Väkivalta on tahallista vahingoittamista,näissä tapauksissa on ollut kyse JOSTAIN MUUSTA,muttei väkivallasta. Suurentelemalla ollaan taas menty metsään,tyypillistä tätäpäivää.

Kyllä se on HENKISTÄ väkivaltaa jos huudetaan vihaisesti päin naamaa ettei osaa synnyttää tms.  Ja ruumiillista, jos kaivellaan alapäätä niin että sattuu sen varjolla että no kun tämä on synnytys ja näin pitää tehdä.

Voi kultapienu kun ei se synnytys höyhenellä hipsuttamalla suju. Jos sattuu olemaan vielä sen verran tyhmä synnyttäjä joka luulee itse tietävänsä paremmin ja ei osaa saamiaan ohjeita noudattaa. Jotenkinhan sen huomio on saatava ja saada se synnytys etenemään. Mitä sinulle opetettiin synnytysvalmennuksessa synnyttämistä ja sen kulutusta? Tarjottiinko ennen kotiutumista laitokselta mahdollisuutta keskustella synnytyksestäsi ja siinä mieltäpainavista asioista.

Lakkaa vähättelemästä naisten kipua ja naisten kokemuksia. Tuollaiset asenteet ovat iso osa ongelmaa.

Voi kuule, itse olen tämän kolme kertaa kokenut, joten kyllä kyseenalaistan tämän tietämättömyyden ja hysterian.

Se että olet itse kokenut jotain kolme kertaa, ei anna sinulle minkäänlaista oikeutta vähätellä satojen muiden naisten omia kokemuksia ja leimata niitä hysteriaksi. 

Vierailija
280/858 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju vahvistaa uskomustani siitä, että moni katkera ja sadistisen luonteen omaava ihminen hakeutuu hoitoalalle. Ainakin viisi tyttöä yläasteluokaltani kouluttautui joko lähäriksi tai sairaanhoitajaksi, kaikki olivat häijyjä koulukiusaajia. En halua edes kuvitella, miten kohtelevat potilaitaan. Eräs näistä on jopa esittänyt haaveen, että jatkaisi opintojaan ja ryhtyisi kätilöksi; hän oli juuri se pahin kiusaajani. Onneksi ei tarvitse olla näiden ihmisten hoidettavana, kun asun eri kaupungissa.

HUOM: ennen kuin kukaan loukkaantuu, niin tämä ei tietenkään koske kaikkia hoitoalan ihmisiä. Enemmän olen itsekin kohdannut niitä osaavia ja empaattisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi