Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)

Vierailija
07.05.2019 |

Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??

Mitä muita näitä on?

Kommentit (365)

Vierailija
181/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tämä: Rio de Janeiro EI ole Brasilian pääkaupunki, eikä ole ollut sitten vuoden 1960.  Ala-asteella 90-luvulla jo opetettiin siis väärä tieto. Vika ei välttämättä Mandela Efektissä, mutta silti on kummallista, että kaikki muutkin keiltä olen asiaa kysynyt, ovat oppineet saman väärän tiedon koulussa.

Vierailija
182/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti vai ymmärrys, mutta tämä "lapsi sai kasteessa nimen". No ei saanut, nimen päättää vanhemmat ja kasteessa otetaan seurakunnan jäsenyyteen (ja muut hengelliset ulottuvuudet siinä). Muistetaan, että asia on näin, vaikka varmasti se on muutamaan kertaan koulun uskontotunneilla, rippikoulussa, kastetilaisuudessa käydään läpi. Tai pahempi vielä, kun joku selittää vaikka lapselle, että "kuuntelehan tarkkaan kun pappi antaa vauvalle nimen". No ei anna. Mutta tänmä on yksi esimerkki millä luodaan vääriä muistikuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin koulut 80- ja 90-luvulla ja silloin opetettiin mantsassa, että Brasilian pääkaupunkin on Brasil.

Vierailija
184/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa, jos löytyisi myös heitä, jotka muistavat edelleen nuo sillä toisella tavalla. Eli silloin he eläisivät siinä toisessa aikajanassa.

Mun mies muistaa nuo kaikki oikein, minä väärin. Hän on ihan ihmeissään, miten voin muistaa noin väärin. Miehellä on muutenkin tosi hyvä muisti.

Vierailija
185/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa sitten puoli Suomea luuli että ollaan voitettu mm-kultaa naisten jääkiekossa. Osa on sitä mieltä vieläkin.

Suomi voitti kyllä, mutta voittomaali hylättiin parin minuutin videotarkastuksen jälkeen. Suomi sitten hävisi rankkarikisoissa. Voitosta uutisoitiin mm. vaalilähetyksessä, joten se häviäminen jäi vähemmälle huomiolle. Eli ihan ymmärrettävä väärinkäsitys.

Off topic, mutta maali hylättiin aiheellisesti maalivahdin häirinnän takia. Tämän huomaavat kaikki, jotka katsovat tilanteen objektiivisesti.

Vierailija
186/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko Tianamenin tankkipojan, joka jäi ostoskasseineen seisomaan kadulle vyöryvien tankkien eteen. Olin lukiossa, kun tästä kerrottiin ja muistan kuvankin lukion kirjasta. Kuvassa oli verilammikko, kun tankki lopulta ajoi pojan päälle. Koin tämän hirveän järkyttävänä.

Ilmeisesti kyse on vain valemuistosta, sillä tankki ei koskaan ajanut pojan yli.

Ei kun tämä oli toinen tapaus. Minäkin muistan tuon kuvan, en yhtään muista missä tämä tapahtui, mutta en ole itse ikinä yhdistänyt sitä Tiananmeniin.

Näin voi syntyä moni mandela-efekti, kahden eri asian sekoittumisesta.

(Paitsi etten tajua mihin se Fruit of the Loomin logo on voinut sekoittua - kun menisin vaikka valalle, että se runsaudensarvi oli siinä!!!)

Vierailija
187/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin ensimmäistä kertaa Mandela-efektistä, siinä vain hymähtelin, että mitä siinä nyt ihmettelemistä, jos jotain satutaan muistamaan vähän väärin. Jaa että tämmöinen väärä muisto, ja tämmöinen, sellaista sattuu.

Mutta sitten mainittiin Monopolimies ja Fruit of the loomin logo, ja pädängg: Mitäääh, etteikö ole monokkelia ja sarvea, ihan varmasti muistan että on! Ja ei kun googlaamaan ja ihmettelemään, jaa eikö niitä olekaan, mihin ne ovat kadonneet?

Hauska ilmiö on!

Vierailija
188/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisi erilliseen biisitopicciin, mutta sivuaa tätäkin ketjua niin pistetään tänne. 

Vahvasti muistan, että 90-luvun lopulla kun maikkari mainosti tuolloin ohjelmistoaan niin taustalla olisi kuulunut jokin tuon ajan Suomi-iskelmä minkä kertosäkeessä laulettiin "En siis tule illalla enkä edes aamuyöstä, minne olen matkalla, sinne sinä et voi tulla" Pitkään olen pähkäillyt mikä kappale tämä oli, mutta kukaan ei tunnu tunnistavan eikä muistavan ja tämä on piinannut minua kiusallisesti jo vuosikaudet. Olen kysynyt tutuilta eivätkä tunnista, olen laittanut radioille viestiä eri ohjelmiin kuten kadonneisiin levyihin eikä ole tullut vastausta ja keskustelupalstoja olen pommittelut tuloksetta, mutta ei ole osattu sanoa missään mitään tästä kappaleesta. 

Pistänyt miettimään, että oliko tuollainen kappale joskus vai olenko nähnyt vain hyvin todentuntuista unta. Niin ja ei ole tuottanut googlettaminenkaan tulosta. Jos tämmöinen kappale on olemassa ja jos joku tunnisti niin saa vapaasti päästä minut reilut 20 vuotta kestäneestä piinasta. 

Laita ihmeessä kysymys kysy.fi -palveluun! Sieltä vastataan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin nopeasti ja asiantuntevasti, itsekin sain sieltä vastauksen kun muistin todella epämääräisen ja vaillinaisen säkeen eräästä runosta, jonka olin kaiken lisäksi muistanut ja kuvaillut väärin, mutta niin vain löytyi vastaus, mistä runosta oli kyse! Tiedonhaun ammattilaiset vastaavat.

Myös sinne olen laittanut tämän kysymyksen, mutta ei osattu vastata sielläkään. Tämä on jäänyt minulle suureksi mysteeriksi tämä kappale ja jos en ole nähnyt unta niin toinen vaihtoehto on sitten se, että kyseinen kappale oli vain tuota mainospätkää varten tehty ja esittäjä siksi jäänytkin tuntemattomaksi. Vahvasti kappale kuitenkin pyörii edelleen mielessäni. 

Tiedätkö, tuo laulunpätkä jäi itselle pyörimään päähän. Melodia on ihan kielen päällä, mutta ihan kuin sanat menisivät vähän erillä tavalla.

Lisää kohtalotovereita. Muistan tosiaan vain kertosäkeen ja se menee mielessäni noin. Sitten en ole satavarma oliko se jonkun mainoksen taustamusiikki vai oliko oikein erillinen musiikkivideo joka joskus maikkarin mainoskatkojen aikana pyöri. Kanavalla kun oli joskus varsinkin kesäaikaan tapana esittää musiikkivideoitakin mainoskatkoilla. Sen muistan myös, että noihin aikoihin pyöri paljon se Anna Erikssonin Kesä yhdessä mainostauoilla tai illemmalla ohjelmiston päätteeksi. 

Vierailija
189/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin koulut 80- ja 90-luvulla ja silloin opetettiin mantsassa, että Brasilian pääkaupunkin on Brasil.

Meille opetettiin Brasilia - Brazília

Vierailija
190/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko Tianamenin tankkipojan, joka jäi ostoskasseineen seisomaan kadulle vyöryvien tankkien eteen. Olin lukiossa, kun tästä kerrottiin ja muistan kuvankin lukion kirjasta. Kuvassa oli verilammikko, kun tankki lopulta ajoi pojan päälle. Koin tämän hirveän järkyttävänä.

Ilmeisesti kyse on vain valemuistosta, sillä tankki ei koskaan ajanut pojan yli.

Ei kun tämä oli toinen tapaus. Minäkin muistan tuon kuvan, en yhtään muista missä tämä tapahtui, mutta en ole itse ikinä yhdistänyt sitä Tiananmeniin.

(Paitsi etten tajua mihin se Fruit of the Loomin logo on voinut sekoittua - kun menisin vaikka valalle, että se runsaudensarvi oli siinä!!!)

Tää runsaudensari hämmentää varmaan eniten... Voi kumpa olis säilynyt joku vaate mistä sen voisi tarkistaa!  Koska se ON ollut olemassa! 

Vierailija
191/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen tapaus oli? Olisi mielenkiintoista saada tälle muistolle vihdoin selitys.

Vierailija
192/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta puuttuu vielä kansainväliset klassikot:

'Luke, I am your father" --> Oikeasti sanoo, että No, I am yor father.

Hannibal Lecterin "Hello, Clarice" --> Oikeasti sanoo Good Morning, eikä muuta.

Lisäksi Mona Lisan hymy. Hymyileekö nykyinen Mona Lisa enemmän kuin ennen? Muista ainakin, että omassa lapsuudessani ajattelin, ettei Mona Lisa lainkaan hymyile ja ihmettelin, miksi puhuttiin kuuluisasta Mona Lisan hymystä. Nyt kun kuvia katsoo, niin hän hymyilee aivan selvästi.

Miun on nyt pakko etsiä tuo leffa varastosta ja tarkistaa!  En usko :O

Kävitkö tarkistamassa? Kerro, miten kävi!

Itse muistan juuri sen äänenpainoin ja ilmeenkin, kun Hello, Clarice sanottiin. Hyvin hämmentävää :/

Vierailija
193/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena valtavan kiinnostunut JFK:n murhasta. Olen ihan satavarma että kaikessa materialiaalissa JFK:n kanssa autossa oli Jackie, kuvernööri ja kuski, eli neljä ihmistä. Nyt kun palasin katselemaan matskuja toissa vuonna oli auto joku ihan ihmeellisen muotoinen kuusi paikkainen ja ihmisiä autossa lisää kaksi kappaletta. Tämän Mandela efektin jakavat tuhannet muut ihmiset ympäri maailmaa, erityisesti amerikassa.

Vierailija
194/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää runsaudensari hämmentää varmaan eniten... Voi kumpa olis säilynyt joku vaate mistä sen voisi tarkistaa!  Koska se ON ollut olemassa! 

Mulla ainakin on ollut Fruittari paidassa se runsaudensarvella varustettu logo. Se oli aiemmin siinä, muttei ole enää. Joten kyse ei ole mandela efektistä, kuten ei monessa muussakaan tapauksessa.

Esim se monopolin monokkelimies ei ole koskaan ollut monopolissa, mutta samanlainen musta hahmo on monessa muussa jutussa ollut monokkelin kanssa. Se kun liittyy tuollaiseen silinterihahmoon. Ihmiset vaan on assosioinut sen jotenkin monopoliin, koska siinä on samanlainen hahmo.

Vierailija
195/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tämä: Rio de Janeiro EI ole Brasilian pääkaupunki, eikä ole ollut sitten vuoden 1960.  Ala-asteella 90-luvulla jo opetettiin siis väärä tieto. Vika ei välttämättä Mandela Efektissä, mutta silti on kummallista, että kaikki muutkin keiltä olen asiaa kysynyt, ovat oppineet saman väärän tiedon koulussa.

Sehän oli alunperin pääkaupunki, mutta menetti aseman vuonna 1960. Joten tässä voi olla kyse ihan siitä että milloin olet koulusi käynyt.

Vierailija
196/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen peruskoulun käynyt 90-luvulla eikä koskaan ole opetettu että Rio de Janeiro olisi pääkaupunki. Muistan tämän erityisesti siitä että listasimme maita joiden pääkaupunki on sama tai lähes sama kuin maan nimi.

Vierailija
197/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta puuttuu vielä kansainväliset klassikot:

'Luke, I am your father" --> Oikeasti sanoo, että No, I am yor father.

Hannibal Lecterin "Hello, Clarice" --> Oikeasti sanoo Good Morning, eikä muuta.

Lisäksi Mona Lisan hymy. Hymyileekö nykyinen Mona Lisa enemmän kuin ennen? Muista ainakin, että omassa lapsuudessani ajattelin, ettei Mona Lisa lainkaan hymyile ja ihmettelin, miksi puhuttiin kuuluisasta Mona Lisan hymystä. Nyt kun kuvia katsoo, niin hän hymyilee aivan selvästi.

Miun on nyt pakko etsiä tuo leffa varastosta ja tarkistaa!  En usko :O

Kävitkö tarkistamassa? Kerro, miten kävi!

Itse muistan juuri sen äänenpainoin ja ilmeenkin, kun Hello, Clarice sanottiin. Hyvin hämmentävää :/

Hannibal ja Claricehan tapaavat useamman kerran, joten mistähän kohtauksesta ihmiset ylipäänsä aina puhuvat? Ehkä molemmat ovat oikein?

Vierailija
198/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

We are the champions kappale (Queen).

Ihan varmasti loppuu: We are the champions....of the world.

Paitsi ettei lopu. Tuota of the worldiä ei ole. Mutta olen aika varma että tuo väärä muisto tulee monelle kun kappale soi jonkun ison futis mm:n tai jonkun lopussa ja siinä silloin hoilattiin lopussa tuo of the world. Ehkä. Toivon.

Mutta joka kerta kun kuulen tuon laulun odotan tuota of the world loppua ja sitä ei vaan tule. Laulu loppuu ihan kesken.

Minusta tuo kyllä tulee siinä kappaleessa jossain kohtaa, ei välttämättä lopussa.

Vierailija
199/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on Mandela-efekti? Koitin googlettaa, mutta löysin vaan jotain epämäärästiä matrix-höpinää. Eli siis suurin osa ihmisistä muistaa jonkun asian väärin, vai? Meinaatko, että muutkin ihmiset luulevat Suffeli Puffien olleen Suffeli Puffeleita, vai mitä tässä ajetaan takaa?

Tapahtuma jonka muistat ihan varmasti tapahtuneen tai asia minkä muistat olleen, joka ei todellisuudessa ole koskaan tapahtunut tai ollutkaan. Nimi Mandela-efekti tulee siitä, kun hyvin moni ihminen jakaa saman muiston siitä, että Nelson Mandela kuoli jossain 60-luvulla vankilassa, vaikka hän kuoli vasta 2013.

Suffeli Puffeli on hyvä esimerkki tällaisesta muistosta. Ei se ole koskaan ollut Suffeli Puffeli, vaikka muistan niin.

90-luvulla Mandela oli julkkisten kaveri; Naomi Campbell oli hyvää pataa Mandelan kanssa ja poseerasi tämän kanssa usein. Spice Girlsit tapasivat myös Mandelan. 90-luvun nuoret näkivät Mandelaa televisiossa ja lehdissä.

-

Suomessa uutisoitiin Mandelasta niin taajaan ettei vääristymä päässyt syntymään. Varmasti eri juttu jossain ulkomailla.

Minullakin oli kyllä käsitys, että Mandela olisi kuollut vankilassa 80-luvulla :D Mihinkähän ihmiset tuon sekoittavat..

Vierailija
200/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien ihmisen sydän on sijainnut keskellä? Eikö sen aina opettettu olevan vasemmalla puolella, siis ihan selkeästi vasemmalla?

"Ihmisen sydän on hiukan kallellaan vasemmalle ja sen massasta suurin osa on kehon vasemmalla puolella"

Eli ei se keskelläkään ole ja pumppaus tuntuu hivenen keskikohdasta vasemmalle.

No sitä minäkin, kun ihan selkeästi vasemmalla se hakkaaminen tuntuu. Joku selitti joskus, että havainnekuvissa se on monesti keskellä, silloin kun ei pyritä äärimmäiseen anatomiseen tarkkuuteen.