Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)
Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??
Mitä muita näitä on?
Kommentit (365)
Missähän aikajatkumossa ne ihmiset elää, jotka luulee q-kirjaimen ääntyvän "guu", eivätkä millään usko että se ääntyy "kuu"?
Onko jollekin toiselle maantiedontunneilta jäänyt kuva, että Japani olisi paljon enemmän keskemmällä eli idemmässä Tyyntävaltamerta ja varsinkaan se ei ulottuisi Etelä-ja Pohjois-Korean eteläpuolelle!? Olen pitänyt itseäni hyvänä maantiedossa, mutta vasta viime vuonna huomasin tämän ja koin pienen järkytyksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helinäk kirjoitti:
Helinä keiju disney piirrettyjen alussa sinisellä taustalla kirjoittaa disney ja lopuks näpäyttää taikasauvalla pisteen iin päälle.
Tämän muistaa kansainvälisesti isot ihmisjoukot samalla tavalla mutta näin esitettynä tätä ei ole koskaan ollutkaan.
Ei hitsi, itsekin muistan asian juuri näin! Miten tämä sitten on, jos ei näin?
Niille jotka eivät asiasta tiedä, yleinen teoria on siis se, että on olemassa erilaisia aikalinjoja, ja niiden vaihtuminen aiheuttaa Mandela-efektin: siinä aikalinjassa missä olet elänyt, asia on niin kuin muistat sen, mutta olet jossain vaiheessa hypännyt toiseen aikalinjaan, jossa asiat ovat hiukan eri lailla. Mutta siis tämä on vain yksi teoria.
Ehkä Helinä-valemuistossa sekoittuu useampi muisto? Helinä nimittäin ON ollut joissain introissa, mutta ei ole laittanut pistettä iin pääle.
Mää kyllä muistan tämän helinän myös :o
Vierailija kirjoitti:
Onko jollekin toiselle maantiedontunneilta jäänyt kuva, että Japani olisi paljon enemmän keskemmällä eli idemmässä Tyyntävaltamerta ja varsinkaan se ei ulottuisi Etelä-ja Pohjois-Korean eteläpuolelle!? Olen pitänyt itseäni hyvänä maantiedossa, mutta vasta viime vuonna huomasin tämän ja koin pienen järkytyksen!
Itsellä oli muistikuva, että Uusi-Seelanti olisi Australiasta itä-koilliseen eikä kaakkoon niin kuin se ”nykyään” on.
Vierailija kirjoitti:
Tää Fruit of the Loom on kyllä outo, nimittäin muistan koko merkin vain hämärästi ja omassa mielessäni mitään sarvea tai koria ei ollut. Mutta ilmeisesti ihmiset, jotka omistivat kyseisiä vaatteita, muistavat "huonommin" kuin minä, vaikka heidän luulisi nimenomaan nähneen ko. logon paljon minua useammin?
Eiks se kori ollut joku samantapainen piraatti?
Nimikään ei ollut Fruit of the loom, vaan jotain sinne päin.
Voi olla että olen väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistin myös Monopoli-äijällä olleen monokkeli, mutta todennäköisin selitys varmaan on se, että olen nähnyt jossakin ko. äijää muistuttavan kuvan/logon ja siinä on ollut monokkeli. En vaan juuri nyt saa päähäni, mikä logo se on ollut. Muistikuva on kuitenkin selkeä.
M-real Peanut.
Sori, _Mr Peanut _.
Never heard
Amerikassa käsite, Suomessa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli muistikuva, että Uusi-Seelanti olisi Australiasta itä-koilliseen eikä kaakkoon niin kuin se ”nykyään” on.
Sama! Ostettiin e-baystä tollanen superhalppis seinään liimattava maailmankartta ja miehen kanssa molemmat naureskeltiin sille kun uusiseelanti oli "väärässä" paikassa. No tarkistettiin google mapsista ja eihän se mitään väärässä paikassa ollut! Molemmat monttu auki toljotettiin mapsia. Muistan vielä kun serkkupojat australiasta lähtivät uuteenseelantiin reissulle, niin tsekkasin silloin kartasta missä se tarkalleen on, ja silloin se oli australian tuolla itäkoillisella puolella ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin koulut 80- ja 90-luvulla ja silloin opetettiin mantsassa, että Brasilian pääkaupunkin on Brasil.
Sama tieto wikipediassa. Just katoin.
Vierailija kirjoitti:
Uusiseelanti oli aussin pohjoispuolella
Ei,siellä on Jaava, Indonesia jne. Jotenkin liian lähellä nekin nykykartoissa. Ennen vanhaan Australia kellui ylhäisessä yksinäisyydessään keskellä merta (jos alapuolen Tasmaniaa ei lasketa).
Vierailija kirjoitti:
Uusiseelanti oli aussin pohjoispuolella
Tai koillispuolella olisin itsekin sanonut, mutta sehän olisi trooppista aluetta, joten tuo kaakkoispuolella on ilmastollisesti looginen sijainti, jos olisi ajatuksella pohtinut.
Yksi selitys Monopoli-miehen monokkelille voisi olla Ace Ventura-leffa jossa Ace haukkuu ukkelia monopolimieheksi ja hänellä on monokkeli :D
Monopolin logossa olevalla miehellä on monokkeli (ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Helinä-keiju ja monopoli täälläkin, siis ei voi olla totta! 😂 Lisäksi muistan ihan selvästi, kuinka Nancy Reagan kuoli ennen Ronald Reagania. Olikin suuri yllätys, kun hänen kuolemastaan uutisoitiin vuonna 2016. Tämä tosin ei taida kovin yleinen erhe olla.
Oho, 24 yläpeukkua. Ilmeisesti en olekaan ainoa, joka muistaa Nancy Reaganin kuoleman väärin. 😳 Piti oikein googlettaa, voisinko sekoittaa johonkin toiseen Yhdysvaltain ensimmäiseen naiseen/presidenttipariin, mutta minun elossaoloaikanani olleet presidenttien puolisot (eli siis ne, jotka voin muistaa) ovat kaikki kuolleet vasta miestensä jälkeen, paitsi tietenkin he, jotka ovat vielä elossa. Tässä samalla selvisi, että Jimmy Carter ja Rosalynn Carter ovat vielä elossa. Wow.
Meinasin tulla antamaan yhden selityksen monopolimiehen monokkelille: Roope-sedän monokkeli, nämä sekoittuvat kun on molemmissa isoista rahamiehistä kyse. 😊 Sitten googletin: Roope Ankalla ole monokkelia...! Juma! Olin ihan varma, että on!!
Tämä on vain oma muistivirheeni,mutta muistin että Aku Ankka-lehdissä pyörineessä Karhukoplassa olisi ollut kolme rosvoa,mutta heitä olikin oikeasti kuusi.
Kola-Olli ei sanonut "E pysty, liian hapokasta", vaan "Ei pysty. On niin hapokasta."
Fruit of the loom logo on omissa muistoissani aina ollut ilman koria. Ihan vieraalta näytti tuo runsauden sarvi. Kun aloin kiinnostua muodista 1980-luvun lopulla niin tutkin vaatteideni merkit aina huolella. Piti olla aitoa katu-uskottavaa settiä. Lisäksi minulla on aika hyvä kuvamuisti. Minulla oli useita fruitin huppareita ja collegepaitoja ja kyllä sitä kuvaa tuli syynättyä välillä.
Monokkeliukko on tainnut olla monissa mm. vedonlyöntifirmojen mainoksissa ja ehkä siksi sekoittuu monopoliin. Muistan kyllä ukon ihan ilman monokkelia.
Mutta tuo bondin hammasrautajuttu on itsellenikin jäänyt mieleen, että se oli yhdistävä elementti... hämmentävää
Minulla ei ole yhtään tämän ketjun valemuistoa. Joko olen harvinaisen fiksu tai sitten tämä on minun aikajanani :D
Ei vaan, ihminen istuttaa yhden päivän aikana itselleen noin 5 valemuistoa. Niitä tulee vuodessa jo aika paljon. Ei siinä mitään erilaisia aikajanoja tarvita.
Never heard