Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)
Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??
Mitä muita näitä on?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta puuttuu vielä kansainväliset klassikot:
'Luke, I am your father" --> Oikeasti sanoo, että No, I am yor father.
Hannibal Lecterin "Hello, Clarice" --> Oikeasti sanoo Good Morning, eikä muuta.
Lisäksi Mona Lisan hymy. Hymyileekö nykyinen Mona Lisa enemmän kuin ennen? Muista ainakin, että omassa lapsuudessani ajattelin, ettei Mona Lisa lainkaan hymyile ja ihmettelin, miksi puhuttiin kuuluisasta Mona Lisan hymystä. Nyt kun kuvia katsoo, niin hän hymyilee aivan selvästi.
Mä luulen että se syy, miksi ihmiset yleensä sanoo "Luke, I am your father" ei monesti edes ole se, etteivätkö muistaisi oikeaa repliikkiä. Mutta eihän sitä moni tajua, jos toteaa vain satunnaisesti "(No), I am your father". Jos lisätään Luke, niin kaikki tajuaa että kyseessä on Star Wars -viittaus.
Mulle henkilökohtaisin Mandela-efekti on se Veren vangit -elokuvan enkunkielinen nimi Interview with a vampire/the vampire. Muistan ihan selvästi nimen muodossa Interview with a Vampire. Muistan jopa keskustelun aiheesta senaikuisen bestikseni kanssa, kun yritettiin järkeillä että miksi sen pitää olla a then sijasta, vaikka the olisi meistä näyttänyt nimessä paremmalta. Tultiin siihen tulokseen että the tarkoittaisi että on olemassa vain yksi vampyyri, kun taas a tarkoittaa että se on yksi monista. Järkevää, vai mitä? Paitsi että nimi onkin aina ollut Interview with the Vampire... tai niin ne nykyään väittävät.
Muistan vielä tuon Bond-elokuvien herttaisimman pariskunnan toisiinsa ihastumisen aikoinaan järkeilleeni juuri niin, että ihastuivat toisiinsa kun näkivät että niillä on jotain yhteistä. Ilman niitä hammasrautoja minusta koko "ihastumisessa" ei ole mitään järkeä. Miksi Rautahammas yhtäkkiä ilman mitään ilmeistä syytä rakastuisi ihan randomiin lettipäähän, ja vielä tärkeämpää, miksi se lettipää vastaisi tunteisiin?
Siis sillä tytöllä on muistaakseni hammasraudat, letit ja sellaiset vanhanaikaiset pullonpohjalasit. Onhan?[/quote]
Veit sanat suustani, se oli sen kohtauksen 'clou' kun tapasivat vertaisensa, ärsyttävää jos ja kun onkin nyt sitten väärä muistikuva. Tota Fruit of the Loomiakaan en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mona Lisaan liittyy hymyn lisäksi toinenkin mandela-efekti; muistatteko, selvisikö koskaan, kuka mona lisa oli?
Monet muistaa, että tämä on aina ollut mysteeri, eikä vieläkään tiedetä, kuka oli se salaperäinen nainen, josta malaus on tehty.
Wikipediasta kuitenkin selviää, että Mona Lisan henkilölllisyys on tiedetty aina. Wikipediassa kerrotaan naisen oikean nimen lisäksi elämän vaiheet, perhesuhteet ym.
Miten voi olla? Koska Mona Lisahan oli taitelijan ns. oma kuva? :D
Forrest Gump ei sanokaan ”life is like a box of chocolates” vaan ”life WAS like a box of..”
WHAT?
Vierailija kirjoitti:
Helinäk kirjoitti:
Helinä keiju disney piirrettyjen alussa sinisellä taustalla kirjoittaa disney ja lopuks näpäyttää taikasauvalla pisteen iin päälle.
Tämän muistaa kansainvälisesti isot ihmisjoukot samalla tavalla mutta näin esitettynä tätä ei ole koskaan ollutkaan.
MITÄ
On se olemassa :) näkyy vhs-kaseteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mona Lisaan liittyy hymyn lisäksi toinenkin mandela-efekti; muistatteko, selvisikö koskaan, kuka mona lisa oli?
Monet muistaa, että tämä on aina ollut mysteeri, eikä vieläkään tiedetä, kuka oli se salaperäinen nainen, josta malaus on tehty.
Wikipediasta kuitenkin selviää, että Mona Lisan henkilölllisyys on tiedetty aina. Wikipediassa kerrotaan naisen oikean nimen lisäksi elämän vaiheet, perhesgfffuhteet ym.Miten voi olla? Koska Mona Lisahan oli taitelijan ns. oma kuva? :D
Tuo on vain jonkun hörhön salaliittoteoria. Ei mikään todistettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Uusia viime aikoina mulle:
Tenavien Ressun häntä: Muistan sen mustana ja kapeana.
Raamatussa Jesaja 11:6 Minä mukaanlukien hyvin useat muistavat, että puhutaan leijonasta ja lampaasta.
Monopolipelin hahmolla muistan olevan monokkelin.
Tietenkään ei asiat ole näin ^
Eikö sillä hahmolla ollut monokkelia? Olisin voinut vannoa, että oli. :)
Olisko mitään ideaa omalle ketjulle valemuistoista?
Televisiossa esitettiin Kylmän ringin muistaakseni kolmas kierros n. 2008 tienoilla. Voi heittää 2007 tai 2009 puolelle. Kaikki tietämiäni ihmiset jotka tällöin sarjan katsoivat, näkivät sarjan viimeisellä kaudella kun Tim McManus joutui vangiksi omalle osastollensa. Kuitenkaan Suomessa myydyissä dvd-bokseissa ei tällaista tapahdu eikä HBO:n listalla löytyvistä kausista. Yritin selvittää aikanaan tätä eikä mitään asialliset tai asiattomat nettisivut kertoneet tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Schipolin lentokentällä joskus männävuosina kone putosi melkein heti laskun jälkeen. Kun pari vuotta myöhemmin muistitutkijat kysyi ihmisiltä näkivätkö he aikanaan videon onnettomuudesta, yli puolet tutkittavasti kuvaili laveasti miten näkivät telkkarissa videon koneen putoamisesta. Aivan todella yksityiskohtaisesti kuvailivat.
Harmi vaan että onnettomuus ei tallentunut yhdellekään videolle.
Aika harvinainen video olisi sellainen, jossa lentokone putoaa LASKUN jälkeen!
Ehkä joku oli kaivanut kiitoradalle ison kuopan :D
Vierailija kirjoitti:
Elvis ei koskaan laulanut biisiä Only you
Tämän muuten luulin pitkään Elviksen kappaleeksi tai no minulle lapsena automaattisesti kaikki 50- ja 60-lukujen rock and roll-biisit oli Elviksen esittämiä tai ainakin suurin osa. Hot Shots-elokuvassakin kuultu Dream Lover oli kanssa minulle Elviksen kappale.
Kuuluisi erilliseen biisitopicciin, mutta sivuaa tätäkin ketjua niin pistetään tänne.
Vahvasti muistan, että 90-luvun lopulla kun maikkari mainosti tuolloin ohjelmistoaan niin taustalla olisi kuulunut jokin tuon ajan Suomi-iskelmä minkä kertosäkeessä laulettiin "En siis tule illalla enkä edes aamuyöstä, minne olen matkalla, sinne sinä et voi tulla" Pitkään olen pähkäillyt mikä kappale tämä oli, mutta kukaan ei tunnu tunnistavan eikä muistavan ja tämä on piinannut minua kiusallisesti jo vuosikaudet. Olen kysynyt tutuilta eivätkä tunnista, olen laittanut radioille viestiä eri ohjelmiin kuten kadonneisiin levyihin eikä ole tullut vastausta ja keskustelupalstoja olen pommittelut tuloksetta, mutta ei ole osattu sanoa missään mitään tästä kappaleesta.
Pistänyt miettimään, että oliko tuollainen kappale joskus vai olenko nähnyt vain hyvin todentuntuista unta. Niin ja ei ole tuottanut googlettaminenkaan tulosta. Jos tämmöinen kappale on olemassa ja jos joku tunnisti niin saa vapaasti päästä minut reilut 20 vuotta kestäneestä piinasta.
Veren vangit -leffa/kirja on englanniksi "Interview with the vampire", eikä "a vampire". Tuo on melkein ainoita efektejä, jotka ovat ns. sattuneet omaan nilkkaan.
Monet noista kirjoitusvirhetyyppisistä mandelaefekteistä on helppo laittaa surkean luku- ja kirjoitustaidon piikkiin. Monilta englannin kielen käyttäjiltä menee jatkuvasti sekaisin esim. brake ja break, two, to ja too, your ja you're, Bieber ja Beiber, jne. Suomen kielessä vastaavia efektejä ei pääse helposti sattumaan, koska kirjainten tai niiden järjestyksen muuttuminen muuttaisi huomattavasti myös lausumistapaa.
Eli vähän vaikea ottaa vakavasti sanojen tai nimien kirjoitusasuun perustuvia mandelaefektejä, kun mandela-hörhöjen omat tekstit ovat kieliopillisesti lähes siansaksaa. Usein vielä "Mandela" on hörhöjen viesteissä kirjoitettu "Madalla" tai "Mandala", tjsp. Eli edes varsinaista ilmiön nimeä ei osata kirjoittaa oikein joko huolimattomuuden tai lukihäiriöiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Usassa on 50 osavaltiota, eikä 52.
Siis tämä on oikeasti hämärä juttu. Muistan selkeästi kun ala-asteella opetettiin, että niitä on 52.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisi erilliseen biisitopicciin, mutta sivuaa tätäkin ketjua niin pistetään tänne.
Vahvasti muistan, että 90-luvun lopulla kun maikkari mainosti tuolloin ohjelmistoaan niin taustalla olisi kuulunut jokin tuon ajan Suomi-iskelmä minkä kertosäkeessä laulettiin "En siis tule illalla enkä edes aamuyöstä, minne olen matkalla, sinne sinä et voi tulla" Pitkään olen pähkäillyt mikä kappale tämä oli, mutta kukaan ei tunnu tunnistavan eikä muistavan ja tämä on piinannut minua kiusallisesti jo vuosikaudet. Olen kysynyt tutuilta eivätkä tunnista, olen laittanut radioille viestiä eri ohjelmiin kuten kadonneisiin levyihin eikä ole tullut vastausta ja keskustelupalstoja olen pommittelut tuloksetta, mutta ei ole osattu sanoa missään mitään tästä kappaleesta.
Pistänyt miettimään, että oliko tuollainen kappale joskus vai olenko nähnyt vain hyvin todentuntuista unta. Niin ja ei ole tuottanut googlettaminenkaan tulosta. Jos tämmöinen kappale on olemassa ja jos joku tunnisti niin saa vapaasti päästä minut reilut 20 vuotta kestäneestä piinasta.
Laita ihmeessä kysymys kysy.fi -palveluun! Sieltä vastataan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin nopeasti ja asiantuntevasti, itsekin sain sieltä vastauksen kun muistin todella epämääräisen ja vaillinaisen säkeen eräästä runosta, jonka olin kaiken lisäksi muistanut ja kuvaillut väärin, mutta niin vain löytyi vastaus, mistä runosta oli kyse! Tiedonhaun ammattilaiset vastaavat.
V-sarjaa näytettiin Suomessa talvella 1988 ja sen näyttäminen jätettiin kesken, kun oli niin pelottava. Saman vuoden kesällä sarja kuitenkin näytettiin loppuun. Tosi monet väittävät, että se näytettiin vasta monia monia vuosia myöhemmin. Höpsis.