Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)

Vierailija
07.05.2019 |

Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??

Mitä muita näitä on?

Kommentit (365)

Vierailija
161/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usassa on 50 osavaltiota, eikä 52.

Siis tämä on oikeasti hämärä juttu. Muistan selkeästi kun ala-asteella opetettiin, että niitä on 52.

Onhan sulle voitu opettaa väärin. Jos opettajasi on mandelapäissään luullut, että niitä on 52.

Vierailija
162/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisi erilliseen biisitopicciin, mutta sivuaa tätäkin ketjua niin pistetään tänne. 

Vahvasti muistan, että 90-luvun lopulla kun maikkari mainosti tuolloin ohjelmistoaan niin taustalla olisi kuulunut jokin tuon ajan Suomi-iskelmä minkä kertosäkeessä laulettiin "En siis tule illalla enkä edes aamuyöstä, minne olen matkalla, sinne sinä et voi tulla" Pitkään olen pähkäillyt mikä kappale tämä oli, mutta kukaan ei tunnu tunnistavan eikä muistavan ja tämä on piinannut minua kiusallisesti jo vuosikaudet. Olen kysynyt tutuilta eivätkä tunnista, olen laittanut radioille viestiä eri ohjelmiin kuten kadonneisiin levyihin eikä ole tullut vastausta ja keskustelupalstoja olen pommittelut tuloksetta, mutta ei ole osattu sanoa missään mitään tästä kappaleesta. 

Pistänyt miettimään, että oliko tuollainen kappale joskus vai olenko nähnyt vain hyvin todentuntuista unta. Niin ja ei ole tuottanut googlettaminenkaan tulosta. Jos tämmöinen kappale on olemassa ja jos joku tunnisti niin saa vapaasti päästä minut reilut 20 vuotta kestäneestä piinasta. 

Laita ihmeessä kysymys kysy.fi -palveluun! Sieltä vastataan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin nopeasti ja asiantuntevasti, itsekin sain sieltä vastauksen kun muistin todella epämääräisen ja vaillinaisen säkeen eräästä runosta, jonka olin kaiken lisäksi muistanut ja kuvaillut väärin, mutta niin vain löytyi vastaus, mistä runosta oli kyse! Tiedonhaun ammattilaiset vastaavat.

Myös sinne olen laittanut tämän kysymyksen, mutta ei osattu vastata sielläkään. Tämä on jäänyt minulle suureksi mysteeriksi tämä kappale ja jos en ole nähnyt unta niin toinen vaihtoehto on sitten se, että kyseinen kappale oli vain tuota mainospätkää varten tehty ja esittäjä siksi jäänytkin tuntemattomaksi. Vahvasti kappale kuitenkin pyörii edelleen mielessäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Darth Vader ei sano ”Luke I am your father.” vaan “No, I am your father.”

Vierailija
164/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usassa on 50 osavaltiota, eikä 52.

Siis tämä on oikeasti hämärä juttu. Muistan selkeästi kun ala-asteella opetettiin, että niitä on 52.

Mulle tämä taas on hämmentävää, sillä en ole ikinä lukenut/kuullut että niitä olisi 52. Nuorempana jos oli tylsää - ei ollut puhelimia! - listasin osavaltioita ja niiden pääkaupunkeja ulkomuistista. Ja niitä oli aina 50. Silti moni amerikkalainenkin luulee että niitä on 52 - todella erikoista :D.

Vierailija
165/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Looney Toons on oikeasti Looney Tunes

Vierailija
166/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisi erilliseen biisitopicciin, mutta sivuaa tätäkin ketjua niin pistetään tänne. 

Vahvasti muistan, että 90-luvun lopulla kun maikkari mainosti tuolloin ohjelmistoaan niin taustalla olisi kuulunut jokin tuon ajan Suomi-iskelmä minkä kertosäkeessä laulettiin "En siis tule illalla enkä edes aamuyöstä, minne olen matkalla, sinne sinä et voi tulla" Pitkään olen pähkäillyt mikä kappale tämä oli, mutta kukaan ei tunnu tunnistavan eikä muistavan ja tämä on piinannut minua kiusallisesti jo vuosikaudet. Olen kysynyt tutuilta eivätkä tunnista, olen laittanut radioille viestiä eri ohjelmiin kuten kadonneisiin levyihin eikä ole tullut vastausta ja keskustelupalstoja olen pommittelut tuloksetta, mutta ei ole osattu sanoa missään mitään tästä kappaleesta. 

Pistänyt miettimään, että oliko tuollainen kappale joskus vai olenko nähnyt vain hyvin todentuntuista unta. Niin ja ei ole tuottanut googlettaminenkaan tulosta. Jos tämmöinen kappale on olemassa ja jos joku tunnisti niin saa vapaasti päästä minut reilut 20 vuotta kestäneestä piinasta. 

Laita ihmeessä kysymys kysy.fi -palveluun! Sieltä vastataan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin nopeasti ja asiantuntevasti, itsekin sain sieltä vastauksen kun muistin todella epämääräisen ja vaillinaisen säkeen eräästä runosta, jonka olin kaiken lisäksi muistanut ja kuvaillut väärin, mutta niin vain löytyi vastaus, mistä runosta oli kyse! Tiedonhaun ammattilaiset vastaavat.

Myös sinne olen laittanut tämän kysymyksen, mutta ei osattu vastata sielläkään. Tämä on jäänyt minulle suureksi mysteeriksi tämä kappale ja jos en ole nähnyt unta niin toinen vaihtoehto on sitten se, että kyseinen kappale oli vain tuota mainospätkää varten tehty ja esittäjä siksi jäänytkin tuntemattomaksi. Vahvasti kappale kuitenkin pyörii edelleen mielessäni. 

Tiedätkö, tuo laulunpätkä jäi itselle pyörimään päähän. Melodia on ihan kielen päällä, mutta ihan kuin sanat menisivät vähän erillä tavalla.

Vierailija
167/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 52 osavaltiota voi selittyä jopa vuoden 52 viikolla. Eli luvut ja yhteydet vaan sekaisin

Vierailija
168/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo muisteli, että meillä olisi sixpäkki jääkaapissa, minä en sellaista muista!

100 yläpeukkua, mutta myös yksi alapeukku = vaimo? : )

Vierailija
169/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helinä-keijun muistan minäkin taikasauvoineen, kuten myös Rautaleuan tyttöystävän. Muistan vielä tuon Bond-elokuvien herttaisimman pariskunnan toisiinsa ihastumisen aikoinaan järkeilleeni juuri niin, että ihastuivat toisiinsa kun näkivät että niillä on jotain yhteistä. Ilman niitä hammasrautoja minusta koko "ihastumisessa" ei ole mitään järkeä. Miksi Rautahammas yhtäkkiä ilman mitään ilmeistä syytä rakastuisi ihan randomiin lettipäähän, ja vielä tärkeämpää, miksi se lettipää vastaisi tunteisiin?

Siis sillä tytöllä on muistaakseni hammasraudat, letit ja sellaiset vanhanaikaiset pullonpohjalasit. Onhan?

Siis Si inä kohtauksessahan rautahammas rakastui tuohon tyttöön, koska tämä tyttö hymyili ja hänen hammasrautansa näkyivät. Se oli koko jutun pointtikin.

Vierailija
170/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut hämmentävän monen luulevan tukkasotkelon olevan lintulaji.

Vierailija
171/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin pitkään uskossa, että Ruoholahdessa oli nähty leijona. Siis siinä aivan Helsingin ydinkeskustan kupeessa olevassa kaupunginosassa. Vasta joskus 2000-luvulla sain selville, että puhuttiinkin Ruokolahden leijonasta jossain maalla. Varmasti jos olisin v. 1992 ollut enemmän kuin 6-vuotias helsinkiläinen, olisi asia saattanut selvitä aiemmin.

Vierailija
172/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mandela-efektiin liittyy olennaisena se, että monella erillisellä ihmisellä on sama valemuisto. Se, että vain itse muistaa jonkin asian väärin, ei sitä ole, se on vain ihan normaalia muistin temppuilua.

Niin on. Olen tavannut muitakin, jotka muistavat sen olleen Suffeli Puffeli.

Narsistitrollaajan sivupersoonat muistaneet noin?

Itse en muista, eikä kukaan tuntemani. 

Vierailija
173/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hämmentää eniten monopolimiehen monokkeli(ttomuus), Fruit of the Loomin runsaudensarvimaisen korin puuttuminen logosta ja ajattelijapatsas.

Ja mun muistoissa varhaisella Pikachulla oli musta hännänpää?

Ja Freddy Kreugerin paita. Oli nimittäin punavihreä, mutta eipä ilmeisesti ollutkaan, vaan punamusta.

punavihreä se on ! 

Vierailija
174/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elin pitkään uskossa, että Ruoholahdessa oli nähty leijona. Siis siinä aivan Helsingin ydinkeskustan kupeessa olevassa kaupunginosassa. Vasta joskus 2000-luvulla sain selville, että puhuttiinkin Ruokolahden leijonasta jossain maalla. Varmasti jos olisin v. 1992 ollut enemmän kuin 6-vuotias helsinkiläinen, olisi asia saattanut selvitä aiemmin.

Ei varmaan ollut kovin yleinen luulo, kun vielä epäiltiin, että otus olisi tullut rajan yli Venäjältä.

Vierailija
175/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta puuttuu vielä kansainväliset klassikot:

'Luke, I am your father" --> Oikeasti sanoo, että No, I am yor father.

Hannibal Lecterin "Hello, Clarice" --> Oikeasti sanoo Good Morning, eikä muuta.

Lisäksi Mona Lisan hymy. Hymyileekö nykyinen Mona Lisa enemmän kuin ennen? Muista ainakin, että omassa lapsuudessani ajattelin, ettei Mona Lisa lainkaan hymyile ja ihmettelin, miksi puhuttiin kuuluisasta Mona Lisan hymystä. Nyt kun kuvia katsoo, niin hän hymyilee aivan selvästi.

Miun on nyt pakko etsiä tuo leffa varastosta ja tarkistaa!  En usko :O

Vierailija
176/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, tätä  ketjua  lukiessa tulee ihan skitso olo .D Ollaanko me oikeasti olemassa vai jossain Matrix-tyylisessä simulaatiossa?

Vierailija
177/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, tätä  ketjua  lukiessa tulee ihan skitso olo .D Ollaanko me oikeasti olemassa vai jossain Matrix-tyylisessä simulaatiossa?

Yritäppä todistaa ettei olla. Se kun ei onnistu simulaation sisältä käsin...

Toisaalta, sama koskee myös sitä, että valvetilasi on unta.

Vierailija
178/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

punavihreä se on ! 

Molempia värejä kyllä näkee. Hämärässä se vihreäkin näyttää mustalta.

Vierailija
179/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa, jos löytyisi myös heitä, jotka muistavat edelleen nuo sillä toisella tavalla. Eli silloin he eläisivät siinä toisessa aikajanassa.

Vierailija
180/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistin myös Monopoli-äijällä olleen monokkeli, mutta todennäköisin selitys varmaan on se, että olen nähnyt jossakin ko. äijää muistuttavan kuvan/logon ja siinä on ollut monokkeli. En vaan juuri nyt saa päähäni, mikä logo se on ollut. Muistikuva on kuitenkin selkeä.